Regler man vill skrota/införa i TR

Sv: Regler man vill skrota/införa i TR

- Hjälmkrav i alla klasser i alla grenar
- Friare klädkoder (varför inte bara säga att kläderna måste vara figursydda och i neutrala färger. Okej kanske svårtolkat men det går säkert att formulera det bättre)

*KL*

Röd rosett i svansen borde tillåtas även på tävlingsbanan, det är en säkerhetsgrej och ingen prydnad.

Spölängden borde ändras, det är inte rimligt att man får ha 110 cm spö på en 180-häst eller för den delen en lite mindre stor häst men med extremt lång rygg. Detta samtidigt som spöet får vara 100 cm om rider en shetlandsponny.

Ta bort spö som obligatorium i ryttartest.

Sporrarnas längd är begränsade för ponnyryttare. Möjligen kunde man också begränsa sporrlängden för ryttare på stor häst på lokaltävling.

"Ljus polotröja eller ljus skjorta med vit slips eller vit plastrong."

Ska man tolka det som att det är ok att bara ha polotröja?
Eller ska man tolka det som att man måste ha slips eller plastrong endast när man har skjorta?

Jag tolkar det som att man måste ha plastrong elelr slips vare sig man har polo eller skjorta, och många domare med mig.

Jag är mer sugen på att förbättra domarutbilningarna än att ändra TR. :angel:

Är egentligen inte poängen att man ska ha något vitt/ljust med krage kring halsen? Under sommarhalvåret t.ex. rider både jag och många andra med mig i linne (vissa i bara sport-bh) och sätter bara på plastrong (typ skjortbröst) och kavaj när det är dags att starta. Har aldrig någonsin sett eller hört någon som fått tillsägelse om just den här saken (och det har blivit mycket tävlande genom åren). Har däremot sett en tjej bli diskad pga. att hon inte hade sprund i ryggen på sin kavaj (som var en midjekort yllekavaj) men det är ju en sak som syns väldigt tydligt. Men i teorin menar du alltså att ÖD kan komma fram och kräva att få se vad man har på sig under kavajen...? (Säger inte emot, bara undrar.)

Men jag håller med dig ang. domarutbildningen.

* Tillåta mindre nosludd i nacken
* Ta bort sporrtvånget - jag hatar att rida med dom när jag inte behöver!
* Tillåta rakt bett
* Kontrollera framridningen!
* Kontrollera nosinspänningen

*KL*

Känner inte till TR bra överhuvudtaget.. men är det inte krav på att använda nosgrimma? Har hört det..och tycker i så fall att kravet ska tas bort. (är väl skickligare att kunna rida fint utan..)

Eller ska man tolka det som att man måste ha slips eller plastrong endast när man har skjorta?

Jag tolkar det som att man måste ha plastrong elelr slips vare sig man har polo eller skjorta, och många domare med mig.

Det är precis det jag syfta på att man ska ändra, så det blir tydligare.
:

Jag tävlar alltid i enbart skjort bröst under kavajen.
Det är praktiskt för är det kallt ute kan man ha en polo under , är det varmt endast linne.
Jag har aldrig haft plastrong , nål eller slips.

Jag har varit med om att folk har fått tillsägelser när de inte haft plastrong eller slips. (På lokalnivå) De har inte blivit diskade dock.

nancy: Jag tror inte att det är så viktigt att man har skjorta eller polo, jag brukar ha en vit t-shirt. Jag ville komma åt plastong och slips grejen.

Jag har bara tävlat regionalt, men aldrig hört om någon som fått tillsägelse.

Anser väl till viss del att TR är gammalt och dammigt. Tävlar inte mycket, men är ibland sugen men det blir för stelt för att jag riktigt ska trivas.

Jag anser att:
- Bomlöst bör tillåtas - dock inte alla modeller, men att det ska finnas på papper att bomlöst är rätt i engelskliknande varianter.
- Valfritt mellan tränsbett och kandar högre upp i klasserna - kanske längre ner i klasserna också på prov? Finns hästar som trivs bättre på kandar än träns även om de inte har samlingsgraden att starta LA:5.
- Raka bett och även D-ringar bör vara godkänt.
- Sporrar bör vara valfritt i samtliga klasser.
- Röd rosett även inne på banan bör vara godkänt.
- Pannbandstjafset - suck. "Diskret dekorerat" och helt i läder... Vi vet alla hur det ser ut, en halv dm blingstenar på läder. Men mitt diskreta pannband med ett litet bett i mitten utan läder under - eller en enkel länk utan stenar är ej godkänt.
- Nosgrimmeregel är bra. Ser tyvärr OFTA folk som drar åt nosgrimman för hårt - drar gärna ett hål extra innan de ska in på banan för att hästen INTE ska kunna gapa. Förbud aachenremmen för den går att dra åt lika hårt som en pullargrimma (som är förbjuden) men den gör mer skada än pullargrimman.

Och få domarkåren att inte döma ner en öppnare form till förmån för en ihoptryckt och bromsad gångartshäst. Premiera lösgjordhet, lydnad, lätthet för hjälper och harmoni lite mer.

Det är ju det som är flummigt. Hur ska man veta? Jag bryr mig inte om vad regeln säger, bara den blir tydligare, för just nu kan man tolka den på massor av sätt.

- Nosgrimmeregel är bra. Ser tyvärr OFTA folk som drar åt nosgrimman för hårt - drar gärna ett hål extra innan de ska in på banan för att hästen INTE ska kunna gapa. Förbud aachenremmen för den går att dra åt lika hårt som en pullargrimma (som är förbjuden) men den gör mer skada än pullargrimman.

Varför är det bra med en regel att ha nosgrimmor? =)

* förbjud achengrimma, dvs bort med snokremmen
* kontrollera hur hårt spänd nosgrimmorna är
* tillåt att inte ha någon nosgrimma alls
* och en utopi: ge extra poäng om en uppvisning rids utan nosgrimma och utan att hästen har gapat en enda gång...

Jag tycker också att den regeln är svårtolkad, därför var jag i kontakt med någon på ridsportförbundet för nåt år sedan. (Kommer inte i håg namnet just nu, men ngn som var TR-ansvarig för dressyr)

Då fick jag svaret att det var OK att rida i t ex enbart skjorta.

Men jag tycker också att regeln är otydlig, så de kan gott omformulera den.

Personligen har jag ridit i vanlig tävlingsskjorta länge, upp till nationell nivå och det är aldrig ngn som kommenterat det.

Senast ändrad av en moderator:

Vill som flera andra att de ska vara tillåtet med rakt tränsbett samt att man ska ta bort kravet på plastrong, iallafall på lägre nivåer. Tycker de är lite onödigt med plastrong när man ändå måste ha ljus skjorta under - borde räcka med att man bara har nålen.

Vadå? MÅSTE man ha plastrong? Närdå? Lokalt? Dressyr?
:S kan någon förtydliga för mig?

Jag tävlar alltid i enbart skjort bröst under kavajen.
Det är praktiskt för är det kallt ute kan man ha en polo under , är det varmt endast linne.
Jag har aldrig haft plastrong , nål eller slips.

Alltså vad är ett s.k skjortbröst?? hur ser det ut?

Oj, såg att du hade svaret på frågan. Jag tävlar alltid i enbart skjorta/polotröja + kavaj. Detta är alltså helt okej enligt TR?

Alltså vad är ett s.k skjortbröst?? hur ser det ut?

typ såhär:
130088.jpg

Varför är det bra med en regel att ha nosgrimmor? =)

Jag vet inte hur Polly_Mulle tänkt men jag tycker det vore dumt att Helt förbjuda nosgrimmor från vissa klasser. Om vi säger att jag skulle rida i WCfinalen i las vegas härom dagen, en obehaglig arena för hästarna utöver den vanliga spänningen osv. I det läget skulle jag tycka det vore obehagligt som tusan att inte ha Nåt stopp utifall att hästen skulle få totalspunk och kasta sig iväg. För det är ju så en korrekt spänd nosgrimma fungerar, den tar stopp om nåt oväntat händer. Däremot är jag hundra procent för frivillighet med nosgrimma och ännu mer för att kolla spänningen samt förbjuda aachenremmar. Så som jag ser det skulle de få farliga händelserna på dressyrtävlingar kunna bli ännu farligare om man förbjöd nosgrimmor.

Bör tillåtas

*Raka tränsbett (behöver inte själv men tycker regeln är löjligt)
*Nosludd i nacken
*Valfritt med träns eller kandar i fler av de högre klasserna
*Svanskappa på häst (den dummaste regeln som finns, stackars djur)
*röd rosett på sparkande hästar även inne på banan

ska försöka komma på fler

:bow:

(tiio)

Sen så med plastrongen, tycker det e lite onödigt att man får ha ljusare färg på tex handskar o shabrak m.m. men plastrong måste vara vit.

Jag har sj inte upplvet det problemet med nosgrimmor som andra pratar om, tävlar ändå både på storhäst och ponny på olika nivåer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 893
Senast: Krålus
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat