Regler man vill skrota/införa i TR

Sv: Regler man vill skrota/införa i TR

HÅLLER MED! Det borde istället vara att man inte får lotta bort ungponnyer, det borde premieras att man försöker utbilda sina ponnyer!

Får man bara ha spö som är 110 cm långt på häst???

[...]
"Ungponny (4-6 år) får startas i 'vanlig' ponnyklass av överårig ryttare om ekipaget är proportionerligt. Sådant ekipage deltar utom tävlan och startar sist i sin kategori... Om bortlottning tillämpas så ska överårig ryttare tas bort först."
(Stallbacken.com)[...]

Särskilt korkad blir den regeln när man nu faktiskt får stänga anmälningen när man fått in maxantalet man vill ha. Det är mycket bättre och premierar istället de som planerar sitt tävlande :)

Angående bortlottning bör det vara de anmälningar som inkom senast som tas bort. Allt för många fuska och låter sin egna klubbs medlemmar få en säker plats, kanske skönt men inte rättvist

Ja, om man nu envisas med att använda bortlottning istället för stängd anmälan så tycker jag också att man börjar bortplockandet i omvända ordningen de kom in.

Man får bara ha 1.10m spö när man tävlar ridhäst, men man får ha vad man vill på hälarna. Så länge dom inte "gör illa hästen".
Varför? Är det inte "grymmare"?

Sen, visst rakt bett borde tillåtas.
Men att lägga in kandar i lägre klasser tror jag inte på. Kandaret änvänds ju för att kunna uppnå mer samling och har man inte en häst som kan samla sig nog för en LA:5, varför använda kandar?
Det finns hästar som går mycket bättre på kandar, men jag är fortfarande emot det.

Nosgrimmor som är för hårt dragna... Ja, jo kanske. Men det finns mycket annat att uppmärksamma och rätta till förutom nosgrimmor.
Sen att man får rida med lika långt spö på b-ponny som på d-ponny, gör att det blir lite orättvist..

Tack för mig..

*rakt bett tillåtet
*tillåtet att rida utan nosgrimma
*tillåtet att rida bettlöst (ex remontgrimma/sidepull)
*tillåtet att rida i bomlösa sadlar av engelsk typ
Sen tycker jag man ska ge mindre prio (poäng) för hästens gångarter och mer för ryttarens sits och inverkaran.

nu har jag inte läst hela tråden men

*HJÄLMTVÅNG på ALLA nivåer!
*att man får vara utan nosgrimma
*man får ha rakt tränsbett
* "koll" på hur hårt man spännt nosgrimman
* Sporrlängden på storhästar borde begränsas.
* Ta bort spö från ryttartesten

I vissa westernklasser så ska ryttaren hoppa av, ta av tränset och visa att bettet är godkännt, och dommaren går en koll runt hästen och kollar efter avnött hår/sår av tex sporrar osv. (innan hästen lämnat banan)
Kanske ngt för dressyren?

att hästen blir pigg osv på nya platser, då är det väl "bara" att träna skrämsel å lydnad? NH? efter att ha sett alla dessa ko-lugna westernhästar så.. ehm. så har engelskryttare ingen somhelst pli på sina hästar i jämförelse.

*Rakt bett borde vara tillåtet
*Man borde få rida med spö inne på banan

Nirak

I vissa westernklasser så ska ryttaren hoppa av, ta av tränset och visa att bettet är godkännt, och dommaren går en koll runt hästen och kollar efter avnött hår/sår av tex sporrar osv. (innan hästen lämnat banan)
Kanske ngt för dressyren?

att hästen blir pigg osv på nya platser, då är det väl "bara" att träna skrämsel å lydnad? NH? efter att ha sett alla dessa ko-lugna westernhästar så.. ehm. så har engelskryttare ingen somhelst pli på sina hästar i jämförelse.

:bow: Kan bara hålla med!

(Och att ha nosgrimma för att få stopp på hästen?? :eek: )

Varför inte? Hellre ett litet rapp med spöt än att sitta och nöta med sporrarna som många gör.

Nirak

Men om måste rida med spö så visar man ju att man inte är redo att tävla än.
I dressyren ska man ju ha en lydig häst, och om man behöver ha ett spö med sig så är ju inte hästen lydig.. ;)

Fast jag förstår ditt resonemang.
Men jag tycker personligen istället att domaren bör "dömma ner" dessa hackande sporr-ryttare och påpeka det i protokollet.
Utan att det på något sätt ska vara elakt såklart.

Varför inte? Hellre ett litet rapp med spöt än att sitta och nöta med sporrarna som många gör.

Nirak

en häst ska vara så skolad att det inte behövs, behövs det tillsägelser i form av spö/sporrar anser jag att hästen ej är redo.

Jag tycker att spöt är ett bra hjälpmedel men inte för att slå fram hästen naturligtvis. Men visst somj påminnelse funkar det mkt bra. Jag använder det rätt ofta. Mkt bättre än att nöta med skänkeln eller jucka med sätet eller vara övertydlig i sina hjälper

Nirak

Alla hästar kan behöva en tillsägelse. Har du ridit många hästar på högre nivå? Jag är rätt kass ryttare men har fått möjligheten att rida en del bra dressyrhästar. De är som hästar i allmänhet, vissa gör inte mer än de tycker att de behöver. De kan behöva en liten tillsägelse/påminnelse.

Nirak

Jag tycker att spöt är ett bra hjälpmedel men inte för att slå fram hästen naturligtvis. Men visst somj påminnelse funkar det mkt bra. Jag använder det rätt ofta. Mkt bättre än att nöta med skänkeln eller jucka med sätet eller vara övertydlig i sina hjälper

Nirak

Ja på träning är det säkert jättebra för vissa ryttare, men jag tycker ändå att man ska ha kommit så pass långt när man tävlar att spö inte behövs. :p

Men spöet är ju bara en förstärkning av skänkeln, för att inte behöva sitta och mala med hälen t ex. Och jag tror att de flesta hästar behöver en liten "hörru du" emellanåt. Rider nästan alltid med sporrar och spö, inte för att använda i tid och otid, utan om det behövs kunna ge extrahjälp snabbt.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 894
Senast: Krålus
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka