Råd och tipd Innan något händer..

Det är inte säkert att det går åt helvete. Jag var 18 eller 19 när jag köpte min första och min andra hund. Men min mognad var nog som en 14-årings… Båda hundarna var rätt extrema! Den ene var en superturbohund med arbetslust som aldrig sinande och ett skallben av betong. Den andra var väldigt aggressiv. Tack vare att jag fick bra hjälp så kunde jag också få bra ordning på båda hundarna! De gick att att hantera i vardagen och jag tog mig även ut och tävlade. Så det var ett ganska lyckligt slut på den historien.
Ja allt hänger ju på inställningen som ägaren har
Om ägaren verligen vill och tar initiativ till att söka upp stöd och hjälp, så kan det säkert sluta lyckligt, som det gjorde för dig

Allt funkar med rätt inställning

Hoppas tjejen i detta fallet (får) har det

Jo, jag vet att det va lite överilat skrivit av mig
Det va bara min första reaktion på inlägget

Som jag ser det så finns det många hundar som ägarna inte klarar av att hantera
Menar du att problemet är omvänt, att människor gör sig av med hundar för lättvindigt?

Dom flesta som har köpt hund, borde ha kunskapen att söka hjälp av tränare om problem uppstår. Om detta intiativ inte tagits av ägaren när hunden är så pass svårhanterat som denna verkar vara
Då undrar jag hur det ska gå i fortsättningen

Men som sagt hoppas att det går bra för alla inblandade

Varför finns det inget prat om körkort för hund, varför är det inte intressant öht?
Vill inte uppfödare ha det, för risk att sälja färre valpar?

Blocket med alla dessa unga omplaceringar pga "allergi" och "tidsbrist" är väl ett lysande exempel på att folk hellre lägger ut en annons på problemet och hoppas att någon annan ska nappa ist för att reda ut ev problem och ta sitt ansvar.

Fånig detalj kanske, men jag tycker ni är onödigt hårda när ni skriver att tjejen har 0 koll. Det verkar ju som om ekipaget faktiskt fungerar bra vid träning på klubben, tjejen är väl medven om problemen och försöker få hjälp. Så, ja hon har uppenbarligen stora problem men jag håller absolut inte med om att hon inte har någon koll alls.

Blocket med alla dessa unga omplaceringar pga "allergi" och "tidsbrist" är väl ett lysande exempel på att folk hellre lägger ut en annons på problemet och hoppas att någon annan ska nappa ist för att reda ut ev problem och ta sitt ansvar.
Att vissa människor är oansvariga själviska svin är ju inget nytt och vi borde inte vara förvånade

Ansvaret för att hundar och andra djur har det bra måste ligga hos myndighet
Egentligen kan vi bara klandra myndigheter för brister vi har när det gäller djur
Som det ser ut nu kan vi inte klandra individer, då dunkar man bara huvudet i väggen

Utbildning och löpande utbildning borde vara nyckeln till att djuren har det bra

Varför varför ställs inte krav på utbildning
Vi har hög arbetslöshet, många vill jobba med djur, det finns mycket kunskap som inte utnyttjas, blivande djurägaren får självklart betala vad kursen kostar, och allt runt omkring, man blir då också direkt ansluten till tex bhk, allt sköts lokalt
Den som inte kan uppvisa körkort, blir av med hunden
Det kommer att kosta, är man inte beredd att betala, så ska man inte ha djur

Att äga ett djur är ingen rättighet, det är ett privilegie och ska så hanteras

(Dryga böter brukar avskräcka folk
Vi har varit mycket i England, tidigare va där mycket hundbajs överallt på trottoarer, man fick kryssa mellan högarna. Det va ett stort problem. Engelsmännen gillade inte att plocka efter hunden
Dom införde böter på 10 000 kr
Problemet med hundbajs löste sig ganska bra
Nu är det inte värre där än i Sverige med högarna)

Jag svarade bara lite kortfattat på den här frågan

Som jag ser det så finns det många hundar som ägarna inte klarar av att hantera
Menar du att problemet är omvänt, att människor gör sig av med hundar för lättvindigt?

Övriga världsproblem som arbetslöshet och hundbajs lämnar jag till en annan tråd.

Men när hunden blir rädd/känner sig hotad så har den tre alternativ. Fly, bli passiv eller ta till sin aggression. På SBK's och SKK's mentala tester så beskrivs hotfullhet från hundens sida som just aggression. Men du kanske har en annan definition?

Gränsen för vad vi kallar en onormalt aggressiv hund är en gräns som vi själva satt upp, inte hunden. Vi vill att våra hundar ska vara dumma och modiga. Så gränsen går där vi anser att hotet är reellt eller inte. Utom när det gäller mentala prov! Märk väl att vi tycker det är helt normalt att en hund blir arg som en bålgeting på släden på MT. Hotet är sannerligen inte reellt, men vi vill framkalla att hunden känner sig hotad.
Hot är en helt annan sak än rädsla. Det brukar också skrivas på L-test för övrigt. Det syns tydligt på en hunds kroppsspråk om den är rädd och gör utfall av den anledningen eller om det är en rädd hund som upplever sig trängd (eller har lärt sig en fungerande strategi). En rädd hund kan försvara sig även om den inte är arg.

Jag håller med dig om att många/de flesta (har inga siffror på det så jag väljer att vara försiktig ;)) inte är arga "på riktigt", att deras beteende drivs av något helt annat och att de över huvud taget inte är intresserade av att nå ända fram och faktiskt genomföra något anfall. Men, de uppvisar aggressiva beteenden oavsett vad som driver dem och än hur arga de inte är... Jag säger inte att hunden är aggressiv, jag säger att den agerar aggressivt. För att de beteenden den tar till är aggressiva beteenden, inte för att hunden är "arg".

Jag tycker det är viktigt att acceptera att oavsett vad som driver en hund (och jag håller med dig, i väldigt många fall har det inget med ilska att göra) så är aggressivt beteende just aggressivt. Det behöver inte säga särskilt mycket om hunden i sig själv, men en aggressiv uppvisning är riktad och avsedd att uppfattas som just aggressiv av omgivningen den vänder sig mot... Om vi som hundägare då står där och säger att nej, finns ingen aggressivitet att se här inte, Plutten är bara rädd, då talar vi inte sanning. För ja, Plutten agerar som han gör för att han är rädd, men han agerar med ett aggressivt beteende. Det kanske inte ligger något som helst allvar bakom, men han har oavsett riktat ett aggressivt beteende/en aggressiv uppvisning mot sin omgivning.

Därmed inte sagt att det aggressiva beteendet är något annat än ett symptom på något som ofta inte har det minsta med "ilsken hund" att göra! Och det är oftast bäst att fixa saken i den änden. :)

Det gäller för precis alla hundar: som sista utväg, om inget annat fungerar, så måste ju hunden avlivas. Din med. Allas. Oavsett problem. Men att börja rekommendera avlivning av någons hund är inte lite magstarkt, det låter man bli om man inte har på fötterna. Att uttala sig tvärsäkert om att hunden inte går att få till där den är nu och minsann måste göras av med är rent dumt, det är motsatsen till konstruktivt och du vet faktiskt inget om det. Tvärtom verkar det finnas goda chanser att hjälpa både hunden och tjejen nu, tack vare @enhorning s engagemang! Det finns ju inga garantier att det kommer att gå vägen, men det finns stöd och möjligheter - konstruktiva sådana. :meh:
Jag skulle säga att beteendet är avsett att öka distans från det hunden uppfattar som obehagligt. Inte att det ska uppfattas som aggression.

Jag skulle säga att beteendet är avsett att öka distans från det hunden uppfattar som obehagligt. Inte att det ska uppfattas som aggression.

OK, då är vi helt enkelt inte överens. :)
För mig är aggressivitet ett beteende, oavsett vad som motiverar det.

Vad menar du är aggression hos en hund? Enbart om det drivs av "ilska", eller hur menar du?

OK, då är vi helt enkelt inte överens. :)
För mig är aggressivitet ett beteende, oavsett vad som motiverar det.

Vad menar du är aggression hos en hund? Enbart om det drivs av "ilska", eller hur menar du?
JAg menar att alla utfall inte är aggression. Det finns en hel del hundar utan vare sig skärpa eller försvarslust som kan göra utfall.

Ja, jag hänger med att du menar att inte alla utfall är aggression (oavsett hur aggressiva de ser ut?), men jag förstår inte vad du menar är aggression? :)
Skärpa är den passiva delen i aggression och försvarslust den aktiva delen. HAr du en hund utan skärpa och försvarslust så kan den ändå göra utfall baserat på rädsla. Likaså kan nyfikna hundar som vill leka men hejdas av koppel göra utfall som också ofta tolkas som aggressivitet (men som helt klart inte är det). Aggression är en sak och rädsla en annan. En del hundar blir arga när de blir rädda, andra blir det inte. En del hundar gör utfall trots avsaknad av skärpa och försvarslust. Hundar är betydligt mer komplexa än dessa beskrivningar dock och många egenskaper påverkar varandra och går in i varandra när vi försöker beskriva hund.
Jag har själv haft en hund som var helt i avsaknad av skärpa och försvarslust. Inte en skärpeprov fick hunden att reagera mer än att den upplevde obehag och drog sig undan. Också vid hantering drog sig den hunden undan utan att göra något eller säga något.
Den hunden gjorde ett utfall under hela sitt liv på en person. Vad som utlöste det kan man fråga sig... Men den hunden var bara rädd och hade inte förmågan att bli arg.

Vad jag vill säga är att det går an att sitta och skriva att alla hundar som gör utfall är aggressiva för det är en aggressiv handling. Då har man gjort det väldigt enkelt för sig och kategoriserat utifrån ett synligt beteende utan att ta hänsyn till hundens övriga egenskaper, kroppsspråk, ljud etc.

"Citat:
En del hundar gör utfall trots avsaknad av skärpa och försvarslust. "

Det där förstår jag inte alls.

Om hunden är rädd gör ett utfall, så gör den väl det för att försvara sig?

Skärpa är den passiva delen i aggression och försvarslust den aktiva delen. HAr du en hund utan skärpa och försvarslust så kan den ändå göra utfall baserat på rädsla. Likaså kan nyfikna hundar som vill leka men hejdas av koppel göra utfall som också ofta tolkas som aggressivitet (men som helt klart inte är det). Aggression är en sak och rädsla en annan. En del hundar blir arga när de blir rädda, andra blir det inte. En del hundar gör utfall trots avsaknad av skärpa och försvarslust. Hundar är betydligt mer komplexa än dessa beskrivningar dock och många egenskaper påverkar varandra och går in i varandra när vi försöker beskriva hund.
Jag har själv haft en hund som var helt i avsaknad av skärpa och försvarslust. Inte en skärpeprov fick hunden att reagera mer än att den upplevde obehag och drog sig undan. Också vid hantering drog sig den hunden undan utan att göra något eller säga något.
Den hunden gjorde ett utfall under hela sitt liv på en person. Vad som utlöste det kan man fråga sig... Men den hunden var bara rädd och hade inte förmågan att bli arg.

Vad jag vill säga är att det går an att sitta och skriva att alla hundar som gör utfall är aggressiva för det är en aggressiv handling. Då har man gjort det väldigt enkelt för sig och kategoriserat utifrån ett synligt beteende utan att ta hänsyn till hundens övriga egenskaper, kroppsspråk, ljud etc.

OK...

Nu tror jag inte att jag sagt att alla hundar som gör utfall är aggressiva, utan att de har ett aggressivt beteende? Men hur som helst, jag gör inte det för att göra det enkelt och strunta i det bakomliggande utan för att för mig är en aggressiv uppvisning just aggressiv oavsett vad som driver den... Tvärtom, jag (som själv har en hund med utfallsproblem) är väldigt intresserad av just utfallshundar, vad som driver deras beteenden och hur de kan påverkas. Väldigt mycket av hundars aggressiva beteenden är sociala och rituella, men det hindrar (för mig) inte att de är just aggressiva beteenden.

Hur tänker du kring en hund som jagar upp sig i utfall under begränsning (tex bakom staket eller i koppel), plötsligt försvinner begränsningen (kopplet/staketet brister) och hunden når ända fram och genomför ett bett, innan den "upptäcker" att situationen förändrats, då den slår om och väljer annan social kommunikation i sin nya situation? Beteendet (obs, beteendet, inte hunden) var inte aggressivt trots att det slutade i bett?

För mig handlar aggressiva beteenden väldigt mycket om kommunikation, det har ett syfte och används till olika saker beroende på situation och hund, men det förändrar inte att signalerna är just aggressiva. En hund tar till en aggressiv uppvisning för att säga "kom inte hit och ta mitt ben, då blir det slagsmål" och menar det djupt och innerligt, en annan gör det för att säga "håll dig på avstånd, jag vill inte du kommer närmare, då får du stryk" och skulle aldrig i livet faktiskt genomföra något våld om den faktiskt tvingas närmare, men i båda fallen innehåller språket aggressiva signaler. För mig då. :)

OK...

Nu tror jag inte att jag sagt att alla hundar som gör utfall är aggressiva, utan att de har ett aggressivt beteende? Men hur som helst, jag gör inte det för att göra det enkelt och strunta i det bakomliggande utan för att för mig är en aggressiv uppvisning just aggressiv oavsett vad som driver den... Tvärtom, jag (som själv har en hund med utfallsproblem) är väldigt intresserad av just utfallshundar, vad som driver deras beteenden och hur de kan påverkas. Väldigt mycket av hundars aggressiva beteenden är sociala och rituella, men det hindrar (för mig) inte att de är just aggressiva beteenden.

Hur tänker du kring en hund som jagar upp sig i utfall under begränsning (tex bakom staket eller i koppel), plötsligt försvinner begränsningen (kopplet/staketet brister) och hunden når ända fram och genomför ett bett, innan den "upptäcker" att situationen förändrats, då den slår om och väljer annan social kommunikation i sin nya situation? Beteendet (obs, beteendet, inte hunden) var inte aggressivt trots att det slutade i bett?

För mig handlar aggressiva beteenden väldigt mycket om kommunikation, det har ett syfte och används till olika saker beroende på situation och hund, men det förändrar inte att signalerna är just aggressiva. En hund tar till en aggressiv uppvisning för att säga "kom inte hit och ta mitt ben, då blir det slagsmål" och menar det djupt och innerligt, en annan gör det för att säga "håll dig på avstånd, jag vill inte du kommer närmare, då får du stryk" och skulle aldrig i livet faktiskt genomföra något våld om den faktiskt tvingas närmare, men i båda fallen innehåller språket aggressiva signaler. För mig då. :)
Polisen bedömer ofta hundar som har olika former av problem. Hundar med utfallsproblematik bedöms ytterst sällan som aggressiva. Hundar som bits bedöms ibland som aggressiva men långt från alltid.
En hund som biter om en begränsning försvinner skulle jag säga har större brister på nervsidan. En hund som handlar icke ändamålsenligt brukar brista där... Ibland har dessa hundar skärpa och försvarslust och ibland inte.

Många hundar som visar avståndsökande signaler (de flesta faktiskt i förhållande till människor) kommer inte att bita, utan de kommer att backa.

Polisen bedömer ofta hundar som har olika former av problem. Hundar med utfallsproblematik bedöms ytterst sällan som aggressiva. Hundar som bits bedöms ibland som aggressiva men långt från alltid.
En hund som biter om en begränsning försvinner skulle jag säga har större brister på nervsidan. En hund som handlar icke ändamålsenligt brukar brista där... Ibland har dessa hundar skärpa och försvarslust och ibland inte.

Många hundar som visar avståndsökande signaler (de flesta faktiskt i förhållande till människor) kommer inte att bita, utan de kommer att backa.

OK, jag tror vi helt enkelt pratar om helt olika saker. Du fokuserar på om hunden är aggressiv? (Vilket jag inte riktigt förstår vad det betyder, är det helt enkelt vilja att skada?) Medan jag fokuserar på om hunden har aggressiva beteenden, vilket inte säger så mycket om hunden själv.

Jag har som sagt inga som helst invändningar emot att de flesta/många utfallshundar drivs av osäkerhet, frustration, kommunikationsbegränsningar, osv och inte av att de är arga och vill attackera. Jag tror där vi skiljer oss åt är huruvida man kan/vill bryta ut det observerade beteendet och se det separat från hundens "personlighet"? Det får vara bra så, tror inte vi kommer att se det likadant. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 311
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 026
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 482
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025