Jag håller med dig om att många/de flesta (har inga siffror på det så jag väljer att vara försiktig
) inte är arga "på riktigt", att deras beteende drivs av något helt annat och att de över huvud taget inte är intresserade av att nå ända fram och faktiskt genomföra något anfall.
Men, de uppvisar aggressiva beteenden oavsett vad som driver dem och än hur arga de inte är... Jag säger inte att hunden
är aggressiv, jag säger att den
agerar aggressivt. För att de beteenden den tar till är aggressiva beteenden, inte för att hunden är "arg".
Jag tycker det är viktigt att acceptera att oavsett vad som driver en hund (och jag håller med dig, i väldigt många fall har det inget med ilska att göra) så är aggressivt beteende just aggressivt. Det behöver inte säga särskilt mycket om hunden i sig själv, men en aggressiv uppvisning är riktad och avsedd att uppfattas som just aggressiv av omgivningen den vänder sig mot... Om vi som hundägare då står där och säger att nej, finns ingen aggressivitet att se här inte, Plutten är bara rädd, då talar vi inte sanning. För ja, Plutten agerar som han gör
för att han är rädd, men han agerar med ett aggressivt beteende. Det kanske inte ligger något som helst allvar bakom, men han har oavsett riktat ett aggressivt beteende/en aggressiv uppvisning mot sin omgivning.
Därmed inte sagt att det aggressiva beteendet är något annat än ett symptom på något som ofta inte har det minsta med "ilsken hund" att göra! Och det är oftast bäst att fixa saken i den änden.
Det gäller för precis
alla hundar: som sista utväg, om inget annat fungerar, så måste ju hunden avlivas. Din med. Allas. Oavsett problem. Men att börja rekommendera avlivning av någons hund är inte
lite magstarkt, det låter man bli om man inte har på fötterna. Att uttala sig tvärsäkert om att hunden inte går att få till där den är nu och minsann måste göras av med är rent dumt, det är motsatsen till konstruktivt och du vet faktiskt inget om det. Tvärtom verkar det finnas goda chanser att hjälpa både hunden och tjejen nu, tack vare
@enhorning s engagemang! Det finns ju inga garantier att det kommer att gå vägen, men det finns stöd och möjligheter -
konstruktiva sådana.