Råd och tipd Innan något händer..

OK, jag tror vi helt enkelt pratar om helt olika saker. Du fokuserar på om hunden är aggressiv? (Vilket jag inte riktigt förstår vad det betyder, är det helt enkelt vilja att skada?) Medan jag fokuserar på om hunden har aggressiva beteenden, vilket inte säger så mycket om hunden själv.

Jag har som sagt inga som helst invändningar emot att de flesta/många utfallshundar drivs av osäkerhet, frustration, kommunikationsbegränsningar, osv och inte av att de är arga och vill attackera. Jag tror där vi skiljer oss åt är huruvida man kan/vill bryta ut det observerade beteendet och se det separat från hundens "personlighet"? Det får vara bra så, tror inte vi kommer att se det likadant. :)
Sannolikt inte. Jag har hållit på en del med problemhundar både andras och egna. Ska man komma åt problemet så duger det inte med enkla förklaringar. Det som många tolkar som aggression är inte alltid aggression. Allt beror på hundens egenskaper.

Sannolikt inte. Jag har hållit på en del med problemhundar både andras och egna. Ska man komma åt problemet så duger det inte med enkla förklaringar. Det som många tolkar som aggression är inte alltid aggression. Allt beror på hundens egenskaper.

Men alltså... Enkla förklaringar!? O_o

Jag har ju skrivit flera gånger att jag håller med om att det bakomliggande är något helt annat, varför anser du att det är att förenkla att se beteendet också?! Jag har inte sagt ett pip om något "minsann bara" eller hur enkelt och okomplicerat något är.

Något som slår mig är att om hon har problem med att hålla hunden så kan du väl rekommendera ett VGW-bälte tills situationen är bättre. Mina föräldrar slutade helt enkelt att motionera deras hund i samma omfattning när han slet sig och det blev ju såklart en ond spiral. Understimulerad hund som bara blev värre och värre, den risken är ju stor med en malle också. VGW-bältet har funkat super och hunden har inte en chans att dra omkull föraren eller slita sig ur händerna.

Förhoppningsvis kommer brukshundsklubben att hjälpa henne nu men fram tillsdess så underlättar nog det.

För övrigt håller jag med @Christensen1 folk har en förmåga att dumma ned hundarnas känslor alldeles för mycket. Precis som att jag kan handla i rädsla, ilska eller liknande så kallar man det inte aggressivitet alltihopa. Blir jag rädd för att någon skrämmer mig och slår till personen är jag knappast aggressiv och uttrycker inte ett aggressivt beteende i mina ögon. Men blir jag förbannad och ger en snyting så är jag det.

Det blir ett grundfel i botten, om man ska benämna ett utfall som är gjort på osäkerhet med noll tyngd bakom som aggressivt beteende och det ska alltså vara inom samma kategori som att agera med ilska. Det är inte samma sak därav bör det inte benämnas på samma sätt. Att man alltid sagt så och SBK definierar det så nu innebär inte att det är allsmäktig tolkning som inte kan motsägas. Hundträning och hundförståelse utvecklas hela tiden, då bör vårat språk angående hundarna göra det likväl.

Jag är både testledare i BPH och har en påbyggnadsutbildning i problemhundshantering av Jan Gyllensten (fd hundförare, ansvarig för inköp av polishundar och en av dem som vard och utvecklade testen för omhändertagna farliga hundar) och jag är inte överens med dig. Ett aggressivt beteende är alltid aggressivt, oavsett andledning. Sedan behöver inte hunden har någon stor aggression för att i ett tillräckligt trängt läge ta till denna. Men egenskapen finns där.

Det som balanserar upp aggressiviteten är ju nerverna. En hund med bra nerver reagerar med ett lagom anpassad aggression, och återgår till neutralt läge när hotet är avvärjt. En hund med dåliga nerver har inte riktigt den förmågan och sådana hundar kan bli väldigt otrevliga. Jag hade en schäfer på utredning för ett par veckor sedan som försökte mota bort andra människor genom att göra utfall. Han hade även gett sig på och bitit en tant som kom för nära. Hunden hade helt klart en stor social osäkerhet men att kalla hundens beteende för något annat än aggressivt hade varit lögn. Tyvärr så saknade han även förmåga att avreagera :(. Enligt mig en hund med dåliga nerver och en icke obetydlig skärpa och försvarslust!

Aggressiv som en sorts övergripande beskrivning av hunden har jag inte sett användas. Däremot Farlig!

Jag är både testledare i BPH och har en påbyggnadsutbildning i problemhundshantering av Jan Gyllensten (fd hundförare, ansvarig för inköp av polishundar och en av dem som vard och utvecklade testen för omhändertagna farliga hundar) och jag är inte överens med dig. Ett aggressivt beteende är alltid aggressivt, oavsett andledning. Sedan behöver inte hunden har någon stor aggression för att i ett tillräckligt trängt läge ta till denna. Men egenskapen finns där.

Det som balanserar upp aggressiviteten är ju nerverna. En hund med bra nerver reagerar med ett lagom anpassad aggression, och återgår till neutralt läge när hotet är avvärjt. En hund med dåliga nerver har inte riktigt den förmågan och sådana hundar kan bli väldigt otrevliga. Jag hade en schäfer på utredning för ett par veckor sedan som försökte mota bort andra människor genom att göra utfall. Han hade även gett sig på och bitit en tant som kom för nära. Hunden hade helt klart en stor social osäkerhet men att kalla hundens beteende för något annat än aggressivt hade varit lögn. Tyvärr så saknade han även förmåga att avreagera :(. Enligt mig en hund med dåliga nerver och en icke obetydlig skärpa och försvarslust!

Aggressiv som en sorts övergripande beskrivning av hunden har jag inte sett användas. Däremot Farlig!
Egenskapen finns inte alltid där. Jag har sett. Jag har ägt en sådan hund. Även jag har utbildning inom SBK. F.ö. bedöms hundar på L-test också utifrån om hunden är rädd och gör utfall eller inte. Jag har av den anledningen ett L-test på en hund som drar sig undan vid hantering men som morrade och nafsade vid stora bytet där det står i kommentaren att hunden inte är aggressiv men rädd.
Diskuterade också detta med en nära anhörig igår som är högt utbildad inom SBK och fick medhåll om att det emellanåt lämnas lite väl enkla förklaringar till hundars beteende och att det som ofta tolkas som aggressivitet i själva verker handlar om annat.
Det gäller dock att kunna läsa hund för att se skillnaden. Jag har haft turen att på L-test få mycket kunniga människor som testar.
Mitt förtroende för Gyllensten är dock naggat i kanten sen han testade en av mina mallehanar med utlåtandet att hunden var så usel att den borde avlivas. Hunden är efter det omtestad på +3 och har gått som polishund/kravallhund i många år.

Egenskapen finns inte alltid där. Jag har sett. Jag har ägt en sådan hund. Även jag har utbildning inom SBK. F.ö. bedöms hundar på L-test också utifrån om hunden är rädd och gör utfall eller inte. Jag har av den anledningen ett L-test på en hund som drar sig undan vid hantering men som morrade och nafsade vid stora bytet där det står i kommentaren att hunden inte är aggressiv men rädd.
Diskuterade också detta med en nära anhörig igår som är högt utbildad inom SBK och fick medhåll om att det emellanåt lämnas lite väl enkla förklaringar till hundars beteende och att det som ofta tolkas som aggressivitet i själva verker handlar om annat.
Det gäller dock att kunna läsa hund för att se skillnaden. Jag har haft turen att på L-test få mycket kunniga människor som testar.
Mitt förtroende för Gyllensten är dock naggat i kanten sen han testade en av mina mallehanar med utlåtandet att hunden var så usel att den borde avlivas. Hunden är efter det omtestad på +3 och har gått som polishund/kravallhund i många år.

Fast att man benämner beteendet som aggression gör väl det inte enkelt? Det är ju orsaken till aggression som är mest intressant. Klart hundar kan göra utfall för andra orsaker. Tex kamplust, leklust osv. Men en hund som är rädd och agerar argt för att få bort ngt visar ju aggression? Eller vad menar du att det är?

Jag tycker lite att en arg hund är en arg hund. Aggression är bara ett namn på beteendet hunden utför. Säger ju inget om varför. Det måste ju vara betydligt vanligare med rädsleaggressioner än aggressioner som kommer fram för att hunden blir arg på ett reellt hot?

Fast att man benämner beteendet som aggression gör väl det inte enkelt? Det är ju orsaken till aggression som är mest intressant. Klart hundar kan göra utfall för andra orsaker. Tex kamplust, leklust osv. Men en hund som är rädd och agerar argt för att få bort ngt visar ju aggression? Eller vad menar du att det är?

Jag tycker lite att en arg hund är en arg hund. Aggression är bara ett namn på beteendet hunden utför. Säger ju inget om varför. Det måste ju vara betydligt vanligare med rädsleaggressioner än aggressioner som kommer fram för att hunden blir arg på ett reellt hot?
Det var ju just det.. Alla hundar är inte arga för att de gör utfall. Aggression är en sak, utfall en annan.

Det var ju just det.. Alla hundar är inte arga för att de gör utfall. Aggression är en sak, utfall en annan.
Det känns som att det är en fråga om hur man definierar begreppet aggressivt beteende. Jag tolkar det som att du anser ett utfallsbeteende enbart är aggressivt om hunden är "arg"? För mig är ett aggressivt beteende ett beteende som avser att stöta bort en för hunden hotfull individ. Dvs det kan inbegripa hot/morr/visa tänder likaväl som utfall. Hunden kan göra det av rädsla, stress, "ilska" etc.

Jämför med människor. Om någon går upp och skriker på mig att backa eller till och med går på mig fysiskt så är det ett aggressivt beteende. Människan kan göra det av rädsla eller ilska, det är fortfarande ett aggressivt beteende.

Aggression har, inom etologin, ingenting med ilska att göra. Det beskriver ett symtom, en handling, men säger ingenting om orsaken.

Okey
Den varnar bara, den säger väck med dig, jag är farlig

Intressant, jag har inte vetat att hundar faktiskt gör så, precis som människor

Min första tik var sådan, gjorde hysteriska utfall mot alla hundar hon såg när jag fick hem henne. Hela baletten med att kasta sig runt i kopplet, tokskälla, ha rest ragg och kort sagt se ut som om hon skulle äta upp den andra hunden, även om den var lååångt borta. En gång mötte vi någon idiot som trots detta skulle gå precis mot oss för att hälsa(!). Då blev min tik så vild att hon på något vis lyckades ta sig ur halsbandet. Vad hon gjorde då? Rusade fram till den andra hunden, sa "voff-voff!" och sprang sedan för att gömma sig bakom mig. Hon var klockrent exempel på hund som bara ville skrämma iväg, utan att faktiskt göra något när hon fick chansen.

Har fått några uppdateringar via sms.

Uppfödaren har träffat hunden som dock tror på lite hårdare metoder, inget fysiskt men ryt och rejäla slit i kopplet, än vad hon vill utsätta hunden för, kort lek med kopplet (hundens favorit) då hunden uppfört sig.
Men uppfödaren fick hunden att gå förbi i "ipo-fot" utan att avvika med blicken då den gick förbi flera hundar.
Enl uppfödaren är han bara typiskt kaxig malle-hane -något vek psyke- men tror att han klarar MH men inga skryt resultat .

Hon får mycket dock hjälp av en av tränarna på klubben och kommer fortsätta få hjälp så länge och så ofta hon vill som med träningsmetoder och tips mot resursförvaret som hon är nöjd med.
De har gjort lite framsteg iaf. att han lyssnar mer vid tillsägelse.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 311
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 026
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 482
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025