Råd och tipd Innan något händer..

En uppfödare får inte göra avtal med någon som är under 16 år. Så i detta fallet skulle man kunna tänka sig att lämna tillbaks hunden och uppfödaren är skyldig att betala tillbaks hela valppriset. Det han har gjort är olagligt. Vet inte vilken påföljd det blir om han blir anmäld till SKK om det är så att han har kennelnamn. Han gör det säkert inte frivilligt, men en anmälan till SKK får kanske fart på honom.

Är hunden kollad av veterinär? Den kan mycket väl ha ont, när det då gör för ont så kommer reflexen att bitas. Jag har varit med om det på klubben här, en vallhund med ung matte hade grava höftledsfel och dessutom fel på mentaliteten. Han bet sin matte flera gånger om innan familjen fattade. Han bet även andra och ibland hängde matte och släpade på marken efter honom. Hunden lämnades tillbaks till uppfödaren som ville kolla honom och han blev senare borttagen. Den unga matten fick en vuxen lugn hund av annan ras istället och blev väldigt nöjd.

Om allt är ok veterinärmässigt så borde någon som verkligen "kan hund" kolla honom. Aggressioner kan ha många orsaker bland annat rädslor. Både veterinärkollen och denna kollen bör göras snabbt innan något händer.

Finns det något privat hundcenter i närheten som kanske har privatundervisning? Detta ifall man kommer fram till att det inte finns några fel på hunden. Gör inte denna träning rätt nytta är nog det bästa att lämna tillbaks till uppfödaren och kräva pengarna tillbaks och hänvisa till att han inte får göra avtal men någon så ung. I så fall har hon möjlighet att köpa annan hund om hon vill. Om man ska omplacera bör man vara ärlig och tala om både positivt och negativt annars kommer den som tar över hunden att vilja lämna tillbaks den. En annan tanke är att hunden kanske kan passa som polishund om den har mycket "motor". Prata med polisen, de brukar göra ett test för att se om hundar är lämpliga eller inte. Om det är så att hunden är för tuff för sin matte kan den bli en bra polishund.

Helt klart behöver den unga matten hjälp av vuxna, både dig och sina föräldrar och eventuellt äldre syskon. Ni får gräva ner stridsyxan tills detta är avklarat.

Innan polis L-testar en hund måste den ha ett MH-test. Något som borde göras oavsett på denna hunden om det inte är gjort ännu.

När jag skrev inlägget kände mig frustrerad över att hon kände sig tvungen att vända sig till sin moster.
Det är svårt att skriva för en annan person.
Dels har jag bara hennes sida. Det är hennes verklighet jag tror inte hon hittar på att hon får ta stort ansvar för hunden.
Men kan ju tänka mig att hunden ibland kommer åt sidan för andra saker en 14-årstjej kan tänkas vilja göra. vara med kompisar osv.
Det är dock bara min tanke.
Dock så vet jag att föräldrarna inte vill ha husdjur och att hon verkligen älskar hundar. Hon har tjatat till sig hunden.
Hunden får tex inte vara i kök eller vardagsrum utan bara i hallen och hennes rum. (hunden har lärt sig det och han brukar ligga med tassarna över tröskeln och titta in-han är så söt- sa hon igår)
Har stora drömmar om att nå långt.
Vill tävla men även kunna ha hunden lös och gå förbi hundar utan problem.
Hunden har också stort resursförsvar. Och det var därför hon blev biten.

De bor i Umeå. Problemet är väl vad kostar det att ta hjälp. Jag tror inte hon vill ta hjälp utifrån som det hörs.
Hon är rädd att det ska vara en för hård tränare-Hon ÄR känslig över om någon annan säger åt hunden.
-men jag tror kanske att sanningen är att hon är rädd att tränaren ska säga något som hon inte vill höra?

Hunden är en omplacering. Det enda jag vet om anledningen till omplaceringen är att det inte fungerade med den andre hunden. Hon fick han då han var ca 6 månader.
Uppfödaren känner till omplaceringen, men vet kanske inte hela sanningen.
Han är röntgad, a och b höft.
Psyket är nog inte 100 heller. Ser lite allmänt stressad ut.

Igår jagade jag en av tränarna på klubben.
Idag pratade jag med henne och hon har inte sett problemet på klubben-och vet ingenting om att det var ett problem. Hon säger att de är bland kursens duktigare. De har bra kontakt och hunden har full focus på henne.
Men att det fungerar på klubben betyder inte att det inte fungerar ute på gatorna.
Det här får mig att tänka att sanningen är att hon inte törs medge för andra att hon har stora problem i vardagen. Dels är rädd att hon inte får ha kvar hunden men också-kan tänka mig-att det är svårt för en 14 åring att medge att det blivit som det blivit. Kanske också för att hon fått så mycket beröm?

Det tränaren sa är att klubben ska erbjuda gemensamma hundpromenader.
Dels så är de utanför klubben och dels så ser de ju när och hur det uppstår problem. Men de kan ju inte tvinga sig på henne. Det kan ju ingen.
Han blir skogstokig vid hundmöten och ser inte det minsta trevlig ut.
Osäker om han verkligen skulle göra något-tycker det ser ut som rädsla helt enkelt.
Han la sig platt och kröp inför min tik. De hälsade dock inte. Skulle aldrig tänka mig att tvinga en sån hund att möta hundar.

Problemet är att hon knappt kan hålla honom-hon kan inte ha honom lös. och har stort resursförsvar och det är där han blir farlig för henne.

Mja vet inte vad jag ville med mitt inlägg.
JAG kan ju inte göra så mycket. Kanske mer hur man möter en 14 åring och hur man kan få dem att dels släppa taget eller sänka kraven på sina drömmar och inse att det blivit för svårt vissa bitar.

Tycker ni att jag ska visa henne detta inlägg?

Hur korkade är människor egentligen

Det finns ju inget annat alternativ än att sälja/omplacera/ avliva hunden
En 14-åring kan ute ta hand om en så hund

Det är ju för farao inte klokt

Vet inte om någon redan skrivit det, men det finns inte någon privat hundtränare tjejen kan gå hos? Alt att hon byter brukshundsklubb om hon inte vill omplacera vilken känns som det bästa alternativet för både matte och hund.

En hund av en malles kaliber behöver mycket mental stimulans och mycket motion. En hund som nästan alltid är i koppel är svårt att ge detta till. Att ha en hundaggressiv hund kräver mycket jobb och ansvar av sin förare. Speciellt om den är av större modell. Har själv varit i den sitsen. Med mycket jobb kan man få hunden bättre men man ska aldrig lita på en sådan hund ihop med andra hundar. Det är ett ständigt jobb med att alltid ligga steget före i alla möten hela hundens liv.
Hunden låter osäker och frustrerad. En tuff kombo att jobba sig ur men inte omöjlig. Men jag tvivlar starkt på att en så ung tjej hur duktig hon än är reder ut en sådan hund.
Tycker man kan prova att ta kontakt med uppfödaren. Kanske den kan hjälpa till att omplacera hunden och förmedla en äldre, mer stabil hund som tjejen kan börja jobba och ha kul med. Att ha hund ska vara roligt. Annars lär intresset dö ut innan hunden dör av ålder. Vad händer med den då om föräldrarna inte vill ha husdjur alls?
Mallar är fantastiskt bra brukshundar men avancerade. Ingen ras man börjar med utan en ras man jobbar sig upp till. De "färdiga" mallar man ser går bra i bruks, tjänst och tävlingar har mycket rutinerade förare som en gång börjat med mildare hundar och de har lagt ner enormt jobb på dessa hundar.

Ska hon verkligen ha hunden kvar måste hon viga varje dag åt motion, mental stimulans och träna på de problem som finns. Kompisar får komma långt ner i prioriteringen och hon behöver absolut en vuxen metor av något slag. Den här hunden kommer att ta tid att få på rätt köl i en så ung persons omsorg.
Osäkerheten måste jobbas hårt på annars kommer aldrig hundmöten funka och en olycka kommer tillslut att ske. Hunden har ju många år kvar att leva och det kommer att ske nya möten i princip dagligen. Att lära sig läsa av sin hund och jobba på tajmingen är superviktig. När det stämmer och sitter måste möten tränas. Den träningen sker i varje möte livet ut.
Att läsa av sin hund är också superviktigt i och med att hon faktiskt blivit biten. Det är allvarligt. Men helt ärligt så skulle jag vilja säga att en hund som är så pass dysfunktionell med sin ägare i vardagen aldrig kommer att funka till belåtenhet för ägaren på tävlingsbanan heller. Man måste ha känslan, glädjen och samarbetet.
Det är ingen dödssynd att omplacera en hund. Tvärt om...man kan inte klicka med alla hundar, inte ens sina egna och jag tycker det är mycket hedersamt och ansvarsfullt att placera en hund hos en annan människa där den kommer 100% till sin rätt. Det är inte ett misslyckande. Snarare ett tecken på insikt och mognad om man inser sina och hundens begränsningar.

Önskar verkligen tjejen och hunden all lycka till även om det inte blir de två som bildare ett team.

Hur korkade är människor egentligen

Det finns ju inget annat alternativ än att sälja/omplacera/ avliva hunden
En 14-åring kan ute ta hand om en så hund

Det är ju för farao inte klokt

Vem är korkad?

Att avliva hunden för att den är för avancerad för denna ägaren är väl lite väl drastiskt? dysfunktionell verkar den inte vara.
Vi har också en omplacering hemma som var för avancerad för sin förare. Den funkar utmärkt med en rutinerad förare och är godkänd tjänstehund. Och den funkar inte heller speciellt bra med andra hundar. Finns absolut ingen anledning att avliva en sådan kanonhund. Man får helt enkelt skaffa ett liv åt hunden anpassat dess behov och begränsningar. Hundaggressivitet är rätt vanligt trots allt. Men det är mycket ansvarsfullt och inte lämpligt i en hund som ska föras av en 14-åring.

Vem är korkad?

Att avliva hunden för att den är för avancerad för denna ägaren är väl lite väl drastiskt? dysfunktionell verkar den inte vara.
Vi har också en omplacering hemma som var för avancerad för sin förare. Den funkar utmärkt med en rutinerad förare och är godkänd tjänstehund. Och den funkar inte heller speciellt bra med andra hundar. Finns absolut ingen anledning att avliva en sådan kanonhund. Man får helt enkelt skaffa ett liv åt hunden anpassat dess behov och begränsningar. Hundaggressivitet är rätt vanligt trots allt. Men det är mycket ansvarsfullt och inte lämpligt i en hund som ska föras av en 14-åring.

Första allternativ - Sälja
Andra llternativ - omplacera
Tredje alternativ -avliva

Beroende på vad som är möjligt och hur svår hunden är

Inte så kokat

Första allternativ - Sälja
Andra llternativ - omplacera
Tredje alternativ -avliva

Beroende på vad som är möjligt och hur svår hunden är

Inte så kokat

Att sitta på ett forum och ge som råd "Avlivning" om en hund man egentligen inget vet nått om tycker jag är ganska oklokt och magstarkt. Hunden har gått tösen ur händerna och är av en skarp ras men det behöver inte betyda att hunden är så kass att den behöver avlivas. Ska varje hund som är för övermäktig sin förare avlivas?
Tycker vägen dit är lång. Om hunden är helt mentalt kokko och skrot i skallen eller om det finns smärtor el sjukdom bakom beteendet så ja....då kan avlivning ett allternativ. Men tjejen är 14 år....och ska dessutom kanske läsa tråden. Jag tycker man ska vara mycket försiktig med råd om avlivning på ett forum.
Kan säga att samtliga hundar här hade gått ur händerna på exakt samma sätt på en så ung, oerfaren förare och de är absolut inga problemhundar eller har mentala problem. Tvärt om. De är bara av en krävande, arbetande ras. Och jag tycker nog att Malle är strået vassare än Schäfer.

Undrar fortfarande vilka de där korkade människorna är som du syftade på? Tjejen som stora drömmar dock naiva? Föräldrarna som tydligen inte förstått vad för hund de lät henne köpa? Uppfödaren som egentligen sålde till någon annan?
Japp...det gick fel. Det blev inte som det var tänkt. Men folk behöver inte vara korkade för det. Ibland gör man naiva misstag också.

Eftersom uppfödaren är medveten om omplaceringen så varför inte kontakta uppfödaren i första hand. Hunden är en omplacering så uppfödaren har ingen "skuld" i att hunden blivit såld till en 12-åring. Så kan man även kontakta ägarna till hundens syskon och förhöra sig om hur de reagerar på olika saker, t ex hundmöten och resursförsvar. Detta kan även komma från mamman = nedärvd dålig mentalitet. Man kan gå in på SKK Hunddata och lägga in hundens reg.nr och sen klicka på syskon och gå in på var o en o kolla.

Jag kan säga att min gamling som kom när han var 9 mån med säkerhet hade fått stryk av tidning i olika situationer av sin första ägare. När han kom hit så märkte han direkt att här är det inte lönt att testa, min matte vet vad hon gör så här behövs ingen tidning. Men visst, han är bra mentalt, har gått ett bra MH och har titeln Korad. Han var helt enkelt för stark mentalt för sina första ägare. Han har aldrig visat något slags aggressivitet.

Olika rädslor är dock inte roliga att träna bort, brukar ta mycket tid i anspråk och det är långtifrån alltid det lyckas. Den som ska göra det bör ha en hel del erfarenhet. Och hundaggressivitet kan slå över så att hunden går på o biter den som håller i kopplet istället. En rottis som var på samma dagis som mina hundar gjorde det ganska ofta, då gällde det att den som höll i kopplet var med annars blev det till att sy ett större antal stygn där han bet.

Kompisar till mig hade en schäfer (deras 3:e) som de inte klarade av. Hon är jätteduktig polishund nu och de passar henne ibland när hennes nya matte t ex är på semester.

Nu har jag pratat med uppfödaren också. Är helt villig att ställa upp om de så behöver ta tillbaka den. :bow:
Den ska också anmälas till MH. (enligt ordinare uppfödareavtal så SKA hunden mh testas)
Och det är flera på Umeå brukshundklubb som är villiga att gratis ställa upp.
Fantastisk hundklubb :bow:!!

Känns mycket lättare i hjärtat.
både för hennes och hundens skull.

Tusen tack för era svar!

Nu har jag pratat med uppfödaren också. Är helt villig att ställa upp om de så behöver ta tillbaka den. :bow:
Den ska också anmälas till MH. (enligt ordinare uppfödareavtal så SKA hunden mh testas)

Tusen tack för era svar!

@enhorning Så bra, en ansvarstagande uppfödare m a o. Bra med MH, då ser man på vilka sätt hunden reagerar och det allra viktigaste hur den avreagerar på olika saker.

Försök då välja den person som du tycker tränar på mest "rätt sätt", alltså att du gillar personens träningsmetoder.

Då kanske det kan bli ett bra slut trots allt. Ungdomar som själva vill och lyssnar och gör som de blir lärda brukar få ett relativt lyckat resultat. Om det sen blir tävlingsmässigt är en annan fråga, men det allra viktigaste är ju att hunden fungerar i vardagen tillsammans med sin matte och att de kan ha roligt ihop. Jag startade en gång i Hundungdom och har sett många barn/ungdomar i olika åldrar klara av familjehunden bättre än vad föräldrarna gör. Det viktiga är att de själva vill.

Uppdatera gärna om hur det går.

Tusen tack för era svar!

Försökte svara på mobilen först men det funkade vist inge vidare:confused:

Skönt att höra att ni får hjälp. Det glädjer mig att det finns sådana klubbar och uppfödare som inte kastar in handuken för problem.

Umeå brukshundklubb är fantastisk! Jag har fått och får massor av hjälp av flera av de rutinerade rävarna med min rottis. Frågar man om hjälp så får man det.

/Kivina - inte alls partisk!

Vad glad jag blir - härligt med en uppfödare som supportar så! Det borde vara en självklarhet, men är ju tyvärr inte alltid det :)
Håller tummarna för att det löser sig för tjejen och hennes hund.

Tillägg- utfall behöver verkligen inte vara aggressivitet men tolkas tyvärr ofta så. Det kan lika gärna vara en osäker hund som lärt sig en fungerande strategi och som saknar stöd från sin förare. Det gäller även en hund som biter sin förare. Det är betydligt mer ofta förtroendebrist/fel erfarenheter än aggression.

Tillägg- utfall behöver verkligen inte vara aggressivitet men tolkas tyvärr ofta så. Det kan lika gärna vara en osäker hund som lärt sig en fungerande strategi och som saknar stöd från sin förare. Det gäller även en hund som biter sin förare. Det är betydligt mer ofta förtroendebrist/fel erfarenheter än aggression.
Nja visar hunden aggressivt beteende så gör den just det, oavsett anledning. En hund som helt saknar skärpa och försvarslust väljer andra strategier.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 317
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 026
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 482
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar