Problem med unghästen...

Sv: Problem med unghästen...

Hästen förväntades bete sig och människan likaså. .

:bow:

Det där är något som borde bankas in hos folk redan från början.

Ett typexempel på sådant är ju med lastning. Folk som förväntar sig att hästen ska gå in - får också in hästen.

Hästen ska inte bitas, den ska inte sparkas, inte gå över folk eller någonsin vända baken till.
De ska bete sig! Klarar man inte av att få hästen att bete sig, så får man skaffa en enklare häst tills man lärt sig hur man gör.

ALLA "hästkarlar" som jag har träffat (även dem som bara hade häst som unga, och sen inte ens haft kontakt med hästar) har kunnat hantera besvärliga hästar vi har haft i stallen. De har helt enkelt fått lärt sig att hästen SKA lyda.

Det går att komma över sin räddsla om man varkligen vill det och jobbar på det. Jag vet mycket väl vad jag pratar om då jag slälv hör övervunit en STOR rädsla. För 2 årsen kunde jag inte gå in i en haga/box där det fanns en tjur. Ffa då jag visste att dom kunde känna min rädsla och vilket lede till att jag blev ännuräddare. Men sakta men säkret hjälpte min chef mig att komma över rädslan. Och idag kan jag gå in till en "ilsken" tjur utan att vara rädd för honom(har dock ögonen hela tiden på honom.

Jag har iaf fått den uppfattnigen om att TS inte vill vara rädd för sin häst och e villg att kämpa för att få bort räddslan. Så länge villja e där går det. En stor förutsättning e att man har en person man kan lite på och som har lika bra hand med människor som hästar.

Att TS inte själv kan reda ut sin unghäst tror jag att hon e mycket medveten om. Varför skulle hon annars fråga om hjälp? Men det viktigaste nu e för TS att hitta en bra trännare som kan hjälpa både henne och hästen.

Att säga att en person (som man inte har träffat) ska sälja sin häst innan man har försökt med allt, tycker e lite väl magstarkt. Om TS trännare tycker att det inte e rätt häst e en annan sak då denna känner TS/hästen.

Vad jag menade med de gamla gubbarna var att påvisa att USAs Monty och PAt mfl inte var först, och att vi i sverige hade lika bra kunskap.
Och att den finns kvar idag!

:)

Håller fullständigt med, kunskapen finns. Jag har träffat åtskilliga "ardennergubbar" som hade fått TS häst att stå som ett tänt ljus bara genom att ta över grimskaftet.

Jo.
Men då hade du en perfekt situation, med en kunnig människa vid din sida hela tiden. :)
Om TS bodde på ett stuteri med en unghästexpert vid sin sida så skulle inte hon ha några långsiktiga problem heller. Men nu är inte situationen så.

Jo men om hon nu skickar iväg den(som en anna redan har föreslagit) för att "fixa" till den. Och sen fått lära sig av denna vad hon ska se efter och hur hon ska göra. Sen att det ska uppföljas en/två gånger i veckan tills hon känner sig 100% säker. Det enda e då att det måste vara en som bor i närheten som kan hjälpa till.

Jag har själv köpt en unghingst som var hemsk i början, vi fick inte komma i närheten av han med grimskaft eller borstar när han kom hit, jag tog då hjälp av en jätteduktig tjej (efter vad hon sa i alla fall) men detta slutade katastrofalt och han blev än värre.
Nu var det så att han inte hade haft det för bra tidigare då han var iväg för hjälp med hantering och kom hem som ett vrak.
Vi gav oss inte utan skulle ha rätsida på min drömhäst och tjejen kom hit och började så smått jobba med han under uppsikt av mej.
Andra gången hon kom hade hon för brått och gjorde allt för fort och flera saker på samma gång fast jag sa ifrån, detta slutade med att hon blev nertrampad av hästen och fick åka ambulans.

Jag har aldrig varit så nära att sälja en häst som jag var då, men mitt i bedrövelsen kom en granne förbi som själv har egna hästar och jobbar på vetrinärklinik för hästar och erbjuder sig att prova ta hand om han.

Med denna underbara tjej har allt gått på rätt håll och hingsten är en riktig liten kelgris idag, visst har han sina ideer men det går att övertala han och på samma gång som jag får hjälp med honom så får jag hjälp med mej själv med så jag kan ta tag i problem som kan dyka upp när jag inte har hjälp här.

Jag tycker du skall ta dit någon och se om han kan bli hjälpt av det för att sen se om du kan få tillbaka ditt förtroende för hästen och han för dej.

Det kommer att ta tid men det är värt det, det har tagit ca 5-6 månader att komma dit vi kommit idag och då har vi jobbat med han 5 dagar i veckan.

Lycka till.

Oj ta hjälp av någon kunnig om det gått så långt så ordnar sig säkert ska du se.
Min unghäst har varit i trots genom att skrapa med frambenen i luften , vända baken mot en när dem var lös. men mest på bus , men har alltid sagt åt henne och hon ahr skärpt sig, nu är hon fortfarande trevlig och småbusig men vet vad som gäller. Låter man dem busa för mkt (ovanor osv) så blir det ju ännu värre. Trist med din unghäst men det löser sig no ska du se;)

Varför svarar alla med att ta hjälp. Mitt bestämda tips är fortfarande, sälj hästen och köp en trevlig pålle. Det finns massor av underbara hästar som du kan ha kul med och slippa vara rädd. Var står det någonstans att bara för att det är en unghäst så måste man fixa det själv??? Det är inte kul att hålla på med en häst man är rädd för även om man får hjälp. Det finns dessutom massor av folk som ser det som en utmaning och tycker det är kaxigt att hålla på med en dominant och svårhanterlig häst, låt någon av dom köpa den. Det är så j-a dyrt att hålla på med hästar så om man nu lägger ner sina pengar och sin tid på detta, se då för sjutton till att du har en häst du njuter av. Jag har hållit på med hästar i över 40 år och jag har nog sett en del, en sak har jag lärt mig, har du en häst du inte gillar, sälj den till någon som gör det. Är hästen farlig för andra, ta bort den!!

Känna igen det, häst o ägern komma i en ond circle.
Inte alla häster som har tur att hamna i ett gott hem som din.
O inte alla som kan ta imått alla problem häster.
Az

Dear Kenneth:
Som du mark kan inte alla se det praktiska som du, jag och andra.
Nu om vi skulla ta skam betalet för våra kundskap då känsa vi skulla vara hörd.
NOTHING IS FOR FREE, YOU GET WHAT YOU PAY FOR!
Those ol timers who taught me may have died poor, but they left me rich with their knowlage.
Az

Varför svarar alla med att ta hjälp. Mitt bestämda tips är fortfarande, sälj hästen och köp en trevlig pålle. Det finns massor av underbara hästar som du kan ha kul med och slippa vara rädd. Var står det någonstans att bara för att det är en unghäst så måste man fixa det själv??? Det är inte kul att hålla på med en häst man är rädd för även om man får hjälp. Det finns dessutom massor av folk som ser det som en utmaning och tycker det är kaxigt att hålla på med en dominant och svårhanterlig häst, låt någon av dom köpa den. Det är så j-a dyrt att hålla på med hästar så om man nu lägger ner sina pengar och sin tid på detta, se då för sjutton till att du har en häst du njuter av. Jag har hållit på med hästar i över 40 år och jag har nog sett en del, en sak har jag lärt mig, har du en häst du inte gillar, sälj den till någon som gör det. Är hästen farlig för andra, ta bort den!!

Jag håller med. Det är fler trådar i detta forum där man kan säga samma sak. Rätt häst till rätt person, och har man en mycket svår häst ska man vara alldeles rätt person för att det inte ska urarta.

När jag höll på under 70-talet i GB hette det "att ha bra hand med hästar" och ingen öht nämnde ordet NH, backade hästen för att lära den något (mer än att backa) eller viftade med rep. Hästen förväntades bete sig och människan likaså.
Och fanns det en häst som var stygg, ja då var det en häst som var stygg och den skulle hanteras av folk som visste vad de höll på med. Det tycker jag är en bra regel. Det finns baksidor med "NH modet" och en av dom är att alla tror att allt går att lösa med några knep och lite kroppsspråk - men ibland är man fel kombination häst+människa helt enkelt och om man envisas med att tro att det fixar sig så kan det gå hemskt illa.

:bow::bow:

*KL*

Jag har själv gjort resan med en ung häst som bet mig, sparkade mig o sprang över mig. Jag fick henne när hon var 1 år och jag var 13 år. Då hade man (som tur var...) inte hört talas om något NH än utan, som du säger, hästen skulle uppföra sig o lyda, uppfostran helt enkel. Min häst var mycket skarp i huvudet o jag var alldeles för ovan. Men med sunt förnuft löstes situationen helt utan NH-tränare men med stöd från en "gammal hästkarl" i granngården. Resultatet? Hästen blev oerhört lätthanterad o diciplinerad, hon var mycket väl medveten om vad som var tillåtet o vad som förväntades av henne. Jag var också väldigt väl medveten om vilka områden som var "hennes". Helt enkelt ömsesidig respekt o hänsyn. Jag hade kvar min häst i 23 år innan hon fick somna in pga en skada i hagen.

MEN, jag skulle inte vilja göra om den här resan igen trots att många år gått o jag fått betydligt mer erfarenhet. Och jag skulle inte heller rekommendera till någon annan, ffa inte när denna person också blivit rädd för hästen.
Det finns så många hästar här i världen. Det är bättre att ha en häst man trivs med, hästägandet ska vara roligt! Alla passar inte ihop med alla hästar, så är det bara.

Sedan kan jag tycka att det är att häda när man jämställer dagens NH med gamla hästkarlars kunnande. Jag tycker inte att det är jämförbart alls. De gamla hästkarlarna tog hand om sina hästar med lugn o respekt för hästarna, utan diverse "metoder".

Tyvär vet jag av egen erfarenhet att det inte funkar så.
Är ägaren rädd så är den. Punkt. det kan faktiskt ingen tränare råda bot på. Bättre att som någon skrev skiljas åt.

Har haft flertalet hästar på korrigering. har inte ens behövt korrigera dem..Men så fort ägaren försökt så blir det pannkaka. Oavsett vad jag försökt tuta i dem.

Precis som med storlek så är det don efter person. Klarar man inte hästen, sälj till någon som gör det och köp en som passar bättre.
Trevligast för alla parter.

Men det ÄR ju inte så!
Hur svårt ska det vara??

Om du inte lyckats få ägaren trygg med sig själv så är det kanske du som inte lyckats förmedla kunskapen så att den passade ägaren?
I vissa fall vill ägaren inte, och i vissa fall har h*n kanske blivit så rädd att h*n inte vill försöka vidare.
Men det GÅR, så sluta säga att det inte gör det. :mad:

(och det hänger inte på hästen i de flesta fall, det hänger på ägaren och tränaren)

Ja, att ta ut en tränare några gånger i veckan kommer ju inte räcka.

Hästen behöver komma till en tränare och vara där ett tag, tills den fattat hur den ska bete sig. Sedan behöver ägaren komma dit och få undervisning tillsammans med hästen, så att de kan lära sig att lösa sånt här tillsammans i framtiden.

Och därefter regelbunden träning för denna tränare skulle jag tro.

Jag förmedlar kunskap som passar hästen först och främst.

Är man livrädd så får man helt enkelt byta till en häst som passar bättre i temperament och utbildning.

Men Kenneth.., Jag utgår ifrån att iom att TS behållt hästen hittils, så Vill hon (han?) inte göra sig av med hästen heller. Ts kanske vill ha just Den hästen och ska TS behålla hästen så finns det bara En utväg, att ta hjälp av någon som är duktig.

Nej men Skuggi, Vet du inte att om du Kan så Måste du bevisa det också! Det är ju en Regel här på buke... :angel::devil:

Jag säger som dig Skuggi, jag har fullt upp med mina och skulle knappast Köpa mig besvär. Jag är inte så dum så jag betalar för att få problem...
Däremot kan jag ta betalt för att ta hand om problem. :grin:

Sedan kan jag tycka att det är att häda när man jämställer dagens NH med gamla hästkarlars kunnande. Jag tycker inte att det är jämförbart alls. De gamla hästkarlarna tog hand om sina hästar med lugn o respekt för hästarna, utan diverse "metoder".
:bow::bow::bow: Visst är det hädelse! Som att svära i kyrkan. :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar