Problem med unghästen...

Sv: Problem med unghästen...

Vilket jävla besserwisseruttalande!!!!:mad:

Kanske ska skapa en tråd "Varför folk som inte kan stava ordentligt ska hålla käften"
....eller kanske en för folk som vet vad de talar om?
arizona är en "import" från USA och har än så länge lite problem med det svenska språket. Men det utvecklas mer och mer och kommer snart att vara mycket bra svenska i skrift.
Dessutom är arizona en mycket kunnig person när det gäller hästar och hästhantering och om detta forum varit på engelska hade kanske även du förstått vad det är som a försöker förmedla.;)

Det låter inget vidare! Är man rädd för hästen ska man helst inte hantera den alls. Låt någon annan få lite kontroll över hästen!
Sen kan det ju vara så för dig som för mig, att vi har en unghäst som är inne i en jobbig växande period där mkt händer både psykiskt och fysiskt. Men eftersom din häst är kastrerad och beter sig så illa som den gör är det kanske något annat också. För jag har inte alls sådana problem, även om min 1½åring kan vara bångstyrig!

Då har du bara sett klåpare till tränare, om du aldrig sett en tränare "få till" en häst som "gått över gränsen".
En häst tänker inte logiskt som vi, den lever i nuet, och vet den inte bättre så kommer den försöka ta ledarskapet och reda ut situationer som den upplever som problematiska.
När en erfaren tränare förklarat hur landet ligger, så vill de ALLRA flesta hästar helst ha en trygg ledare och veta vad de ska göra.

Det är bara att beklaga om du har så begränsade erfarenheter av problemhästar.

Kan bara hålla med dig här...

arizona är en "import" från USA och har än så länge lite problem med det svenska språket. Men det utvecklas mer och mer och kommer snart att vara mycket bra svenska i skrift.
Dessutom är arizona en mycket kunnig person när det gäller hästar och hästhantering och om detta forum varit på engelska hade kanske även du förstått vad det är som a försöker förmedla.;)

:bow:

1010100101010

1st du vet igenting om mitt häst kundskap o erfarenhet:
2nd visst har jag träffet bra träners, Roberts, Lyon, o fler på deras hemma plan. Jag minns Monty sa till mig "i can fix the horse but I cain´t fix the owner"
3rd om du, dessa Super Träners du känna till och fler som är här med god råd på buka, vad göra ni har och babbla, utt o träna alla dessa problem häster och dess folk, gud vet det finns hur mycke jobb som helst.
Az

Hmm Om du tycker om Monty Roberts så förklarar det ju en hel del... Vilken hemsk tränare! Han bryter ju ner hästen, han bygger inte upp den i mina ögon!

Fö tycker jag det rä obotligt dumt att säga att man iten kan fixa hästägaren, för kan man inte hjälpa hästägaren kan man inte hjälpa ekipaget.
Skickar du en "problemhäst" på träning så kan tränaren få till den, men det spelar ingen roll om inte människan blir utbildad också! Är hästen "fixad" så kommer den vara fixad i en vecka, en månad eller ett halvår, om inte människan har lärt sig något, och utvecklats i takt med hästen, så kommer problemen tillbaka. Så att säga "i can fix the horse but I cain´t fix the owner"... Tja... grattis Monty... du tjänar penagr på det iallafall... :crazy::angel:

Och Skuggi har helt rätt. Det är inte lätt att leva som hästtränare.
Dessutom är hästägare möjligen beredd att betala dyra summor för att få sin häst utbildad rid- och körmässigt, men sälland hanteringsmässigt. :grin:
Och ska jag som tränare ta emot en häst som har grava problembeteenden så tänker jag minsan ha betalt för det, och inte några 100:-/timma inte. Jag arbetar inte med farliga hästar gratis! Ska jag arbeta med en så pass farlig häst så vill jag ha betalt för att det ska vara värt min tid.

Så jag undrar, du vill påstå att det itne finns Några som helst bra tränare i sverige? var finns de då? Bara i USA? :angel: Självklart... Usa är ju NHns vagga... eller hur var det nu? USA hade ju inte hästar innan den vita människan kom dit... Så kanske inte ändå...
NH har funnits i sverige i många många år innan Pat P och gänget gav ett namn till det. Gamla gubbar som jobbade med sina hästar i skogen och som hade en bra kommunikation.
Så jag skulle gärna vilja höra dig påstå att de bara finns i USA... För jag vet en hel del duktiga "NH"-kunniga här i sverige.
Spä på min tro om din kunskap. :angel:

Jag hånskrattar åt den tränare som kallar sig duktig, men som inte har kunskapen eller viljan att lära människorna om hästarna. :devil:
Det är ju inte hästarna som behöver tränas! Det är ju människorna![/QUOTE]

Ja verkligen! Du tog orden ur min mun. :D

tack för dom uppmuntrenda ord :bow: and the poor spelling, du gärna hoppa in nå mitt svenska inte raka till:
Jag borda uttvakla mig lite angåenda Monty.
Som ni vet han kom på ett bra sätt att på ett tryg och snabb sätt få en häst hänterbar. När jag träff han i Salem Oregon var det i samband med BLM och ett desperat försök att rädda våra Mustange Herds s om skulla slaktes. Han vill visa att med hans systom kunde vi göra en häst hänterbar i kort tid och skulla inte kosta för mycket pengar för staten, då kunde BLM förtsätter mig sitt adoption program som var på vägg att läggas ner tack vara alla wanna-bee häst folk som bli svor skaded och en död för dom visst inte vad dom hade gert sig in på, JUST BAD BUISNESS FOR ALL CONCERN, MOSTLY FOR THE HORSES THAT HAD TOO BE SHOT.
När han sa I can fix the horse, but not the owner, han menar att homosapians ego kan vara ett stor hinder till deras skolning.
Stryka man inte dom med hårs då dra öran åt sig.
Jag kande månge bra rid skol instruktors och träners som kom från Stömsholm.
Hur är det nu idag vet jag inte, jag kan bara bedoma efter vad jag se, hör och läsa, och jag tycka inte det var så många problem häster när jag var yngra än vad det finns nu, minns inte så mycket skriveri om häst folk som bli änfallen, skadad el död av häster.
Hoppas jag har klara bilden lite.
Az

NH har funnits i sverige i många många år innan Pat P och gänget gav ett namn till det. Gamla gubbar som jobbade med sina hästar i skogen och som hade en bra kommunikation.
I vissa fall var det nog som hästen blev bedövad av kaffegöksångorna...:devil:

KL:
Det finns inga snabbmetoder eller genvägar, tyvärr. Det gäller att se de allra första tecknen när hästen börjar trotsa, och reagera på rätt sätt. Testar hästen, är den trött, är det något som distraherar? Det ska sitta i ryggmärgen dessutom, man har inte tid att tänka efter i de flesta fall.

Nej, det är inte lätt och ja, man begär misstag. Och det tar tid och arbete att lära sig. Hästgubbarna ovan växte upp med hästar och andra djur, de hade en hel del gratis. Vi andra får öva, iaktta, öva igen, läsa, fråga, se hur duktiga hästmänniskor gör och öva igen.;)

kl ursäkta, men jag har lite svårt att förstå Arizona. kan inte stava varken svenska eller engelska korrekt...:confused:
det finns sätt man kan hitta tränare i sitt område på.
pm:a om du vill ha tips TS, har ingen större lust att skriva i denna tråd...

Vad skulle det vara för slags tränare???
Hästen är inte i ridbar ålder och lär inte bli det på ett bra tag. Och skulle tränaren kunna hantera hästen vettigt så är det inte säkert att ägaren kan göra det.

Kan man inte som ägare alt anställd personal hantera djuret....vad är vitsen?

Klassiskt problem med rädd ägare och en häst som fått övertaget, min första var ngt liknande. Jag lärde känna henne när hon var 2, hon var resultatet av en tjuvparning och såldes som unghäst till en gubbe i samma by som uppfödaren. När jag träffade henne första gången var hon tillbax till uppfödaren på "uppfostran" = spö tills hon "visste hut". Sen åkte hon tillbaka till ägaren för att kort därpå ta över igen. De kunde inte leda henne och var rädda, så hon gick själv till och från hagen och boxen, fick maten inslängd till sig och vatten i en hink, ingen hantering. Sådär höll det på ett par år till.

Jag var den första som satt på henne, en rodeouppvisning i den högre skolan som upphörde lika fort som den började. Uppfödaren skulle köra henne och jag har till min förtvivlan aldrig sett en häst få så mkt spö som hon fick. Tårarna rann på mig när jag tvättade såren efteråt, jag var 15 år och vågade inte säga ngt. :cry: Sommaren hon var tre lånades hon ut som sommarhäst till en i min klass och hennes dåliga rykte växte då hon slängde av och en gång sparkade tjejen. :angel:

Som 4-åring skulle hon slaktas. Jag fick låna henne över sommaren och min morfar var väldigt betänksam då hennes rykte inte var det bästa, men jag kände henne och visste att det fanns inget ont i henne utan det var bara felaktig hantering. När sommaren led mot sitt slut blev hon kvar, morfar köpte loss henne och jag ett par år senare från morfar. :love: Visst hade vi en del problem, men hon var den snällaste som fanns och vi älskade varandra. Morfar älskade henne säkert lika mycket som mig och blev väldigt ledsen när hon några år senare bröt benet i hagen, men han talade om för alla som såg henne vilket förtal hon varit utsatt för. Aldrig att hon bet eller sparkade och redan hennes första sommar red jag henne i galopp över ängarna i bara grimma och utan sadel. Syrran brukade sitta barbacka på henne lös i hagen och läsa. Hon gick senare lös utan hage, vi brukade bara släppa ut henne och hon gick aldrig någonstans utan betade runt på gården om hon inte gick med korna. :D

Ibland så är det bättre att skiljas åt, har en häst väl fått övertaget och man är rädd så kan det vara svårt att komma vidare även om man får bra hjälp. Min älskade kunde ta över när andra mer ovana hanterade henne, inte så hon var elak utan hon gick dit hon ville eller inte alls. Med mig gick hon var jag än bad henne.

Jag kan ju skjuta in lite här kanske..
Jag tränar fr tränare med min unghäst. (-08a) .
Detta är min första unghäst och min lyckades skrämma upp mig ganska rejält efter bara någon månad. :crazy:

Men med min tränares hjälp så har jag fått mer och mer mod tillbaka, dels för att jag vet vad jag ska göra när hon börjar bråka.
Jag blir fortfarande rädd ibland men lyckas ganska fort att vända det.

Nu måste jag erkänna att jag inte har läst hela tråden men utöver tipsen om träning etc som redan har givits: Ha på dig hjälm och kanske en säkerhetsväst när du hanterar hästen för att kanske kunna undvika vissa skador om något händer även om det bara är att hämta från hagen eller liknande. Ha också alltid med någon som kan stå på behörigt avstånd och rycka in om det händer en olycka.

Jäkligt synd att det hann gå så långt men jag vet själv hur det är. Min ena häst var sådär när han var hingst och jag förstår känslan att man är rädd och inte vet vad man ska ta sig till. Nu löste jag ju detta genom kastrering och fortsatte att bygga på med ledarskap i samband med vardagshantering och promenader. Det är jättesvårt och det är väldigt mycket jobb när det får gå så långt som det har gjort. Som många har sagt: lös inte det här själv!

Kan även tillägga att vissa blir lugnare när de får komma igång med arbete (efter att du börjar få kontroll på hästen alltså). Min ovan nämnda grabb är ju ardenner och därför är ju körningen ett givet svar. Vi har börjat tömköra honom och de blir mycket lugnare av det då de får arbeta med huvudet. Dock vet han ju inte riktigt vad han gör/har gjort alla gånger så han är ju inte medvetet ond. Mest uttråkad och trotsig i de flesta lägen.

Vad rädd om dig!

Senast ändrad:

I vissa fall var det nog som hästen blev bedövad av kaffegöksångorna...:devil:

KL:
Det finns inga snabbmetoder eller genvägar, tyvärr. Det gäller att se de allra första tecknen när hästen börjar trotsa, och reagera på rätt sätt. Testar hästen, är den trött, är det något som distraherar? Det ska sitta i ryggmärgen dessutom, man har inte tid att tänka efter i de flesta fall.

Nej, det är inte lätt och ja, man begär misstag. Och det tar tid och arbete att lära sig. Hästgubbarna ovan växte upp med hästar och andra djur, de hade en hel del gratis. Vi andra får öva, iaktta, öva igen, läsa, fråga, se hur duktiga hästmänniskor gör och öva igen.;)

Vad jag menade med de gamla gubbarna var att påvisa att USAs Monty och PAt mfl inte var först, och att vi i sverige hade lika bra kunskap.
Och att den finns kvar idag!

:)

Vad skulle det vara för slags tränare???
Hästen är inte i ridbar ålder och lär inte bli det på ett bra tag. Och skulle tränaren kunna hantera hästen vettigt så är det inte säkert att ägaren kan göra det.

Kan man inte som ägare alt anställd personal hantera djuret....vad är vitsen?

Nej det är inte säkert att ägaren komma att kunna klara det, men det Kanske går. Om TS tar tag i det nu och börjar träna för en duktig och utbildad tränare.
Det finns inte Bara tränare som håller på med ridning/körning. Det finns tränare för hantering också. Hantering är en viktig del i hästens utbildning och uppfostran och Uppenbarligen behövs dessa tränare.
Och är uppskattade.

Jag kan ju skjuta in lite här kanske..
Jag tränar fr tränare med min unghäst. (-08a) .
Detta är min första unghäst och min lyckades skrämma upp mig ganska rejält efter bara någon månad. :crazy:

Men med min tränares hjälp så har jag fått mer och mer mod tillbaka, dels för att jag vet vad jag ska göra när hon börjar bråka.
Jag blir fortfarande rädd ibland men lyckas ganska fort att vända det.

Vad bra att du fick hjälp och att du hittade tillbaka!

Ska man behöva ha säkerhetsutrustning på sig för att ens kunna ge hästen sin mat:rofl:

Det här har fått gå för långt.:mad:

Släpp ut den med surston o be ngn från t.ex ett större stuteri o komma hjälpa den- imorgon!!!!

Tyvär vet jag av egen erfarenhet att det inte funkar så.
Är ägaren rädd så är den. Punkt. det kan faktiskt ingen tränare råda bot på. Bättre att som någon skrev skiljas åt.

Har haft flertalet hästar på korrigering. har inte ens behövt korrigera dem..Men så fort ägaren försökt så blir det pannkaka. Oavsett vad jag försökt tuta i dem.

Precis som med storlek så är det don efter person. Klarar man inte hästen, sälj till någon som gör det och köp en som passar bättre.
Trevligast för alla parter.

Jag tycker också att du skriver klokt (fast det är jobbigt att läsa :confused:) och jag förstår precis vad Monty Roberts ville ha sagt. Det är inte svårare än att man kan lära hästen att uppföra sig men om ägaren sedan inte klarar av att upprätthålla det hela så går det åt fanders ändå. Jag fattar inte varför det uttalandet skulle vara kontroversiellt öht.

*Delvis KL*

Det fanns "gubbar" (och gummor också för den delen) i ALLA länder som hanterade hästar på rätt sätt innan Monty Roberts, Parelli m fl. Det enda som MR och PP har lyckats göra är tjäna storkovan på det och det är väl bara att gratulera :bow:

När jag höll på under 70-talet i GB hette det "att ha bra hand med hästar" och ingen öht nämnde ordet NH, backade hästen för att lära den något (mer än att backa) eller viftade med rep. Hästen förväntades bete sig och människan likaså.
Och fanns det en häst som var stygg, ja då var det en häst som var stygg och den skulle hanteras av folk som visste vad de höll på med. Det tycker jag är en bra regel. Det finns baksidor med "NH modet" och en av dom är att alla tror att allt går att lösa med några knep och lite kroppsspråk - men ibland är man fel kombination häst+människa helt enkelt och om man envisas med att tro att det fixar sig så kan det gå hemskt illa.

*kl
Det vissa i tråden verkar ha missat är att det är en väldigt ung häst det handlar om. (Visst är den snart två, men inte mkt rätt hanterad)
Det är ingen häst man kan frakta iväg till en tränare för att träna en timme.
Det är heller ingen häst som man kan ta hem en tränare en dag i veckan för att få hjälp med.
Det är ingen häst som ska tränas öht, den ska bara korrigeras och läras om till en början.

OM man ska skaffa hjälp till hästen, så måste det vara någon som kan komma hem till ts och den första tiden kan vara med VARJE dag i den dagliga hanteringen!!
Seriöst, hur många tränare gör sånt?

Och jag håller med ang hästbyte. Hästägaren kanske klarar detta hinder, men vad händer sen när hästen är 3 och börjar testa igen? Och när den är fyra? Och fem?
Hästar testar sällan bara en gång i sitt liv, och med tanke på att den tagit över extremt mycket redan två gånger i sitt liv, så kommer den testa rejält även alla andra gånger.

Det KAN gå bra, men då måste man ju själv vara 100 % säker på att man kommit över rädslan och hela tiden jobba med sig själv och man måste även vara tillräckligt självkritisk och kunnig att man vid minsta lilla pyttetecken på att hästen börjar ta över - ta hjälp på stört och inte låta det ta flera veckor/månader.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar