Sv: Problem med unghästen...
hahaha ja jo så är det ju, att de har egen vilja, men jag tror ändå att Mammas sätt att hantera hästarna ändå präglar barnen
Sen måste de ju själva få testa sina vingar - hitta nya kunskaper och bli ännu duktigare (just därför det tar tre generationer att bli "hästmänniska")
Jag önskar att jag hade råd och plats att hysa in hästar bara för att få en bra flock men den möjligheten existerar ju dock inte
Stod i valet o kvalet att lämna bort gammelman och skaffa en till fölunge som leksällskap åt mitt egna föl men något sade mig ändå att mitt föl skulle få en tryggare tillvaro om hon fick gå ihop med en äldre gentleman som dels visar henne att "det inte är farligt" och dels sätter henne på plats och håller henne på mattan
Han är dock väldigt väldigt ranglåg så vi får se hur det går när fölet blir större, starkare o kaxigare, om han fortsätter "stå emot" eller om jag får leta en annan uppfostrare
Till sommaren tar jag hem fler åringar alt lämnar bort min egen åring på "busbete" som jag kallar det
Jag har eg inget emot själva Roberts eller Pirelli - de KAN säkert sin sak och sköter det snyggt med sina egna djur... dock är det deras härmapor jag kräks på och just allt detta "kursande" där många ovan nämnda små hästtjejer tror att HÄSTEN är
"botad" efter en helg hos en "tränare"! Det skrämmer mig.
Sen går tjejen hem och börjar domdera sin häst i tid och otid, backar den helt i onödan, flyttar runt på den, jagar den i rundcorall var o varannan dag o leker rovdjur o kräver LYDNAD att den SKA springa löst på volten runt henne, den SKA stå blickstilla på gången utan minsta grimskaft... för annars är Människan en dålig ledare (enligt buke...) och hästen är FARLIG som säger ifrån .....
Det har blivit fel allting. "Metoderna" var nog tänkta från början för att människan skulle fatta o förstå att man inte kommer någonstans med höga röster och slag. Att man kunde få sin häst att följa med på ett lättare sätt än ett spörapp i röven o vassa bett. Det var nog inte tänkt att man genom metoderna skulle hitta ett sätt att domesticera sin häst totalt och förvandla den till intesägande grönsak som blint lyder minsta vink eftersom vi fäfolk lärt oss trycka på rätt knappar i den stackars hästens medvetande
Men så har det blivit men det är helt accepterat att domesticera hästarna till extrem lydnad för det ÄR JU NH!!! Sen att hästen blivit helt hjärntvättad och tappat all egen vilja det förstår man inte. Jag tycker att metoderna helt enkelt har gått överstyr och är numer ett utnyttjande av hästens språk och instinkter. Ingen häst tycker jag ska behöva leva med kraven att stå blickstilla på gången - gör de inte det så blir de korrigerade direkt med ett tryck/flytt/back = dominans från människan.
Som med TS häst. Helt naturlig reaktion från hästens sida. varför i hela h-vete ska han acceptera en rädd och undergiven (till kroppspråket) människa som sin LEDARE som dessutom försöker sig på att DOMDERA honom. Han går till attack därför att han kan. Han är en normal HÄST och TS är ingen individ med tillräcklig pondus för att hantera honom. TS häst behöver en stark flockledare i hagen och en stark människa utanför. Då kan även dessa "elakingar" förvandlas och bli fromma som lamm. Min "hingst" som blev förbannad bor som sagt var på ridskola nu och ungarna avgudar honom. Inga problem alls. dels fattade han vinken när jag på skarpen sade ifrån och dels går han i en STOR flock och då han egentligen inte är ranghög alls så gissar jag att han nu hittat sin överman i flocken och håller sig mer på mattan bara därför.