Sv: Problem med unghästen...
tack!
tiotio
That would be "lead" and "share" and "heart"
tack!
tiotio
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
That would be "lead" and "share" and "heart"
Jag har själv köpt en unghingst som var hemsk i början, vi fick inte komma i närheten av han med grimskaft eller borstar när han kom hit, jag tog då hjälp av en jätteduktig tjej (efter vad hon sa i alla fall) men detta slutade katastrofalt och han blev än värre.
Nu var det så att han inte hade haft det för bra tidigare då han var iväg för hjälp med hantering och kom hem som ett vrak.
Vi gav oss inte utan skulle ha rätsida på min drömhäst och tjejen kom hit och började så smått jobba med han under uppsikt av mej.
Andra gången hon kom hade hon för brått och gjorde allt för fort och flera saker på samma gång fast jag sa ifrån, detta slutade med att hon blev nertrampad av hästen och fick åka ambulans.
Jag har aldrig varit så nära att sälja en häst som jag var då, men mitt i bedrövelsen kom en granne förbi som själv har egna hästar och jobbar på vetrinärklinik för hästar och erbjuder sig att prova ta hand om han.
Med denna underbara tjej har allt gått på rätt håll och hingsten är en riktig liten kelgris idag, visst har han sina ideer men det går att övertala han och på samma gång som jag får hjälp med honom så får jag hjälp med mej själv med så jag kan ta tag i problem som kan dyka upp när jag inte har hjälp här.
Jag tycker du skall ta dit någon och se om han kan bli hjälpt av det för att sen se om du kan få tillbaka ditt förtroende för hästen och han för dej.
Det kommer att ta tid men det är värt det, det har tagit ca 5-6 månader att komma dit vi kommit idag och då har vi jobbat med han 5 dagar i veckan.
Lycka till.
....eller kanske en för folk som vet vad de talar om?
arizona är en "import" från USA och har än så länge lite problem med det svenska språket. Men det utvecklas mer och mer och kommer snart att vara mycket bra svenska i skrift.
Dessutom är arizona en mycket kunnig person när det gäller hästar och hästhantering och om detta forum varit på engelska hade kanske även du förstått vad det är som a försöker förmedla.
jag har heller aldrig behövt tjafsa med att dominera mina hästar oavsett ålder. Mina egna uppfödningar är goda som guld att hantera och inte ens lillkillen har försökt mopsa, vi har helt enkelt egentligen aldrig haft några "uppgörelser" och nästa år är han tre och ska ridas in, vi får väl se vad som händer då?
Jag gör inga join ups, jag viftar inte med några rep, jag pratar med dem och försöker vara tydlig, jag befäster "nej" och försöker tänka i flera steg och ligga i framkant, skapar mindre problem hos bägge. Har vi rätt eller har vi rätt?
Vilket jävla besserwisseruttalande!!!!
Kanske ska skapa en tråd "Varför folk som inte kan stava ordentligt ska hålla käften"
Och hur fan får man erfarenhet då? Resonerar du alltid så? Hur kommer man då framåt.
Jag vet inte vad jag gör för fel, men jag har aldrig träffat en elak häst i hela mitt liv. Jag har träffat massor med ouppfostrade och felhanterade, men aldrig några elaka och jag har heller aldrig behövt tjafsa med att dominera mina hästar oavsett ålder. Mina egna uppfödningar är goda som guld att hantera och inte ens lillkillen har försökt mopsa, vi har helt enkelt egentligen aldrig haft några "uppgörelser" och nästa år är han tre och ska ridas in, vi får väl se vad som händer då?
Jag gör inga join ups, jag viftar inte med några rep, jag pratar med dem och försöker vara tydlig, jag befäster "nej" och försöker tänka i flera steg och ligga i framkant, något som jag försöker pränta in i min sambo som bara har goda erfarenheter av mina hästar och aldrig råkat ut för värre saker än att blivit misstagen för en morot eller att hans fot sett ut som ngt man kan vila hoven på en stund.
Jag har stått med ryggen till hästar som andra gått omvägar runt för att slippa passera boxen och inte en enda har huggit mig i ryggen trots att de visat upp hela registret med fula grimaser, tänder och vad de åt till frukost. Jag har ignorerat, respekterat och hanterat istället för domderat, kanske det är felet?
Om man respekterar sin häst istället för att försöka domdera tror jag man skapar mindre problem hos bägge. Har vi rätt eller har vi rätt?
Hej!
Jag har en valack som är lite mer än 1 ½ år gammal som jag har börjat få ganska stora problem med när det kommer till att leda honom och att ge honom mat och det börjar faktiskt leda till att jag snart inte vågar hantera honom längre
Han har på senare tid börjat ha öronen bakåt nästan hela tiden när man leder honom och han "springer över" en med bogen hela tiden och följer alltid upp det med en spark eller två. Tappar man honom i vanligt grimskaft eller låter man honom springa ut i longerlinan kommer man inte nära honom igen för att han vänder bara rumpan mot en och hotar. Han har alltid gått att leda och jag har alltid varit väldigt lugn vid hanteringen av honom så jag förstår inte hur han kan ha blivit så här aggressiv på bara någon vecka. Han är kollad av veterinär så han har inte ont...
Det andra problemet är när man ska ge honom mat då man knappt får gå in i hans box länge utan han ställer sig rakt mot mig med öronen slickade bakåt och skrapar med hovarna som om han är på väg att attackera, och går man steget närmre så slänge han fram ett framben i syfte att träffa mig. Jag har provat med kedja och överlag försökt vara lugn men bestämd men han känns så j-vla omöjlig att hantera för att han bara "går rakt över en" och han är redan nu cirka 165 i mankhöjd så han är ju inte direkt liten.
Vid ett tillfälle tog jag till med spöt när han slog med frambenen mot mig men då fick jag springa kan jag ju säga för då jagade han mig ut från paddocken. Känner mig så uppgiven från att ha haft en unghäst som varit superkelig till en skitunge som ska trotsa allt. Det är min första åring så jag vet inte om såna här beteenden "hör till" = tonåringar överlag är j-vligt jobbiga.
Idag fick jag hur som helst nog för jag har lårkakor över hela benen efter alla dagar då han tvingat ut mig från sin box eller sprungit över och sparkat på mig, vad ska jag göra???
Hej!
Jag har en valack som är lite mer än 1 ½ år gammal som jag har börjat få ganska stora problem med när det kommer till att leda honom och att ge honom mat och det börjar faktiskt leda till att jag snart inte vågar hantera honom längre
..............
Det andra problemet är när man ska ge honom mat då man knappt får gå in i hans box länge utan han ställer sig rakt mot mig med öronen slickade bakåt och skrapar med hovarna som om han är på väg att attackera....
Idag fick jag hur som helst nog för jag har lårkakor över hela benen efter alla dagar då han tvingat ut mig från sin box eller sprungit över och sparkat på mig, vad ska jag göra???
Hej Mia!
Skönt att läsa ditt inlägg. Jag tror nämligen inte heller på att konstra till det med en massa metoder som för att liksom mystifiera hästträningen. Med lugn, tydlighet, konsekvens och förnuft kommer man långt. Vi ska inte glömma att vi har en gammal hästtradition i Sverige som utan dessa specialgrimmor/rep ändå lyckades få till pålitliga hästar. Varför ska allt amerikanskt vara så mycket bättre?
Fick nu en tanke till TS. Finns det någon gammal hästkarl i din by som du kan fråga? Det skulle ju vara jättekul.