I
independent
Sv: Problem med unghästen...
Jättebra inlägg!
Jättebra inlägg!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla har motgångar med sina hästar och jag är otroligt villig att lyssna och ta till mig goda råd när det gäller min, men tråkig attityd känns bara onödigt i en sån här tråd.
Är du redan rädd för han då är det kört, en träner kan aldrig få dig att komma over ditt rädsla.
Jag tror att många som haft/har unghästar kan känna igen sig. De har sina perioder och när man blir rädd, vilket är helt naturligt att man blir är det lätt att köra fast. Mitt tips är att ha någon annan trygg person med sig. Man signalerar då mindre rädsla själv. Tänk på din andning, magandas lugnt.
Att han reagerar i matsituationer är inte så konstigt, många vaktar sin mat och det går oftast över med tiden. Undvik att störa honom i boxen när han får sin mat. Lägg dit maten först och ställ in honom sedan. Man behöver inte ta alla strider och framförallt inte alla på en gång. Det är viktigare att han kan ledas på ett tryggt sätt.
Att lägga in maten kan vara en farlig ide. Om TS redan har svårt att hantera hästen kan han bli änmer bångstyrig när han vet att det finns mat i boxen och bli svår att leda in. Något TS får ta hänsyn till.
Sedan måste du få honom att flytta sig för dig och inte tvärtom. Min häst ryggade jag varje gång hon försökte med något under hennes trotsperiod. Jag använde en Duallygrimma, vilken hjälpte mig oerhört mycket och fick mig dessutom känna mig tryggare då jag hade ett redskap som fungerade.
Utan tränare, bör TS inte försöka sig på detta. Iom att hästen redan är aggresiv kommer den med stor sannorlikhet att gå till attack om hon själv försöker att ta ledarskapet. Det är så många små signaler att hålla reda på och dessa signalerbehöver den ovana verkligen en tränare för att få hjälp att se i tid!
Men hjälp av en duktig tränare är en bra ide!
Skit i longering och annat ett tag. Är han okoncentrerad och ofokuserad lär han sig inget ändå. Gå på promenader eller lek följa John i paddocken istället. Han skall följa dig annars får han backa! Ju större dumhet, desto fler steg bakåt. Det går med tålamod och envishet. Var noga med att berömma rikligt för varje liten sak han gör som är rätt istället för att fokusera på det negativa beteendet.
Nej, ju större dumhet, inte desto fler steg. Börjar du backa flera steg åt gången för att hästen trottsar så straffar du den.
TS ska inte straffa sin häst, hon skall försöka få den att förstå att beteendet inte är uppskattat.
Att backa, och det med tränare!, är en bra ide, men bara ett steg, oavsett om hästen tar ett eller tio steg framåt. Enda gången det är godtagbart att backa flera gånger är om hästen går till ren attack och biter/sparkar. Då har människan rätten att försvara sig och det kan innebära att backa flera steg.
Men TS behöver lära sig hur hon ska göra för att backa hästen och det anser jag att hon gör bäst genom en tränare!
Läsvärd bok: Tänk som din häst av Michael Peace och Lesley Bayley, läs den! Den och grimman, samt min sambo som tryggt sällskap löste våra problem.
Tro på dig själv, bli inte arg och ledsen. Det hjälper inte! Fokusera på ett litet mål åt gången. Beröm dig själv också!
Lycka till!
Att människor utan unghästerfarenhet inte ska skaffa unghästar som någon sade, är inte något jag håller med om, av egen erfarenhet. Någonstans börjar man ju skaffa sin erfarenhet. Att man är trygg, har tålamod och har vett att be om hjälp är däremot mycket viktigt. De flesta människor växer inte upp på en gård full av unghästar, flera otroligt kunniga och framgångsrika tränare/hästmänniskor har startat sin karriär sent dessutom.
Att ha egen häst skall inte vara ett straff och en plåga. Man skall njuta av sin häst och det finns så många bra hästar i världen så det är synd att lägga sin tid på dom dåliga. Trivs man inte med sin häst, det är svårt att göra om man är rädd för den och den inte respekterar en, så ska man göra sig av med den!!! Det finns ingen anledning att vara "duktig" och försöka sig på något man inte klarar av. Skaffa en trevlig, äldre häst och njut av att ha en häst du kan glädjas åt. Alla hästar passar inte åt alla!
Fast så kan du ju inte säga?
Om TS tar ut tränare som hjälper henne att förstå hästens signaler, och att förstå hur hon ska arbeta med den så lär hon sig både att bli tuffare/modigare och hur hon ska göra för att hästen inte ska trottsa...
Jag har haft åtskilliga elever som tagit lektioner va mig och fått både en bättre relation till sina hästar och som blivit modigare själv.
Allt ifrån de som egentligen itne behövt vara rädd för att de hafts superfina hästar, till de som haft monster.
Sen måste jag tillägga att någon skrev att alla som haft unghästar varit rädd för dom någon gång, jag har en 4 årig hingst, har aldrig varit rädd för honom. Aldrig behövt heller. Han har alltid uppfört sig trevligt och vänligt.
Hans "trottsperioder" har knappt synts och alla stallägare som hanterat honom har fullkomligen älskat honom. Han är å andra sidan min egen uppfödning, där föräldrarna är nogrant utvalda, givetvis efter exteriör men framför allt efter psyket.
Att ha unghäst innebär inte för mig åtminstånde att de kommer att vara ouppfostrade en period.
Det innebär en hel del ansvar och eftertanke, hur ska hästen leva? Jag har alltid sett till att han haft kompisar i hagen med undantaget den period han tränades på att gå själv. Jag har fått en hel del gratis av att andra hästar uppfostrat honom åt mig.
Det kan jag visst säjer, här din häst gått upp på bak ben till anfall måt dig och du har inte klara av att lära den att VET HUT men blivit rädd, då är det färdig, du komma aldrig att har ett förtröenda för den häst!
...