Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 383
Sv: Priser på årsföl?

Måste få säga att alla hästar som säljs billigt inte är dåliga. Det är absolut ingen garanti att en fölunge som är dyr är bättre än en billig. Har själv alltid köpt mkt billiga hästar som tävlar hyfsat högt i klasserna. (Vinst msv b ponny) Köpte ett inkört tvåårigt hblsto i våras e Riccione för 25000. Snygg häst m underbart temp. Iofs via kontakter... Har säljaren panik kan man göra klipp.

Nej självklart skall den inte visas då, jag har mer inskrivet om detta i kontraktet. Men tänker inte gå in på det. Kalla mig rädd om du vill, men jag är inte psykiskt bra ljust nu att ta dom påhoppen som komma skall. Har varit där och vill inte tillbaka kan jag lova dig.

OK, då förstår jag. Jag vill gärna att mina avkommor synas någonstans också, sedan om det blir vid 3 eller 4 års ålder eller kanske senare spelar ingen roll, men jag prioriterar köpare som själv är engagerade i hästens utbildning då detta förhoppningsvis även gagnar mitt stos förärvningspoäng, jag har det dock inte skrivet i något kontrakt.

Alla uppfödare vill väl att deras uppfödningar skall synas? Tror jag i alla fall. Kan ju bara se till mig själv.

Jo, de flesta vill att avkommorna ska synas, men det vi diskuterade innan var att vissa har inskrivet i kontraktet att de ska visas på treårstest, gör de inte det fick jag uppfattningen att man var tvungen att visa antingen veterinär eller läkarintyg på att hästen/ägaren var skadad eller var sjuk men eftersom många hästar inte är mogna för treårstest så ifrågasatte jag det. I ditt andra svar fick jag uppfattningen om att det inte bara var intygen som var giltiga utan möjligen andra även orsaker som du inte ville gå in på här, och då förstår jag mer att om allt är OK och hästen är mogen så ska den visas på treårs enligt kontrakten.

jag vet t ex att en av våra bästa ryttare i dressyr köper så billiga hästar som möjligt, personen skulle t inte ge mer än max 25000:- för ett föl, en av de hästar hon plockat fram till GP med framgång b la i landslaget kostade 30000:- som 3-åring! Här handlar det inte om att inte ha råd, jag vet att det finns mycket pengar där, utan om att man såklart inte vill betala mer än man behöver, och man kan hitta en hel del riktigt fina hästar till låga priser med rätt kontakter.

Ja, så trevligt för henne. Men tänk vilka talanger hon kanske missat ?Förstår inte att man kan ha som princip att inte ge mer än 25 000kr, att istället t ex ge 45 000kr för ett föl är ju en liten summa i sammanhanget. Den stora kostnaden är ju installning o utbildning fram till hästen går GP. När man satsar på att köpa föl för att rida de högsta klasserna borde inte priset vara det första man prioriterar utan kvalitén på fölet...eller?Jag ogillar dessutom toppryttarnas skryt om hur billigt de köpt sina hästar "och tänk jag betalade bara....". Många uppfödare som sålt billigt till toppryttare gör ju det för att de vet att de har en bra häst som de vill ska få chansen. Att sedan nästan bli idiotförklarad på TV o s v för att man sålt billigt kan inte vara kul. Hörde för något år sedan vid SM i dressyr ryttare presentera sina hästar med orden att h*n köpt ut dem billigt som unghästar från kronofogden, kul för den uppfödaren. Man undrar om man inte kan presentera sin häst på ett annat sätt än framhäva sin egna talang för att göra fina affärer? Kanske samma ryttare som du känner?

Vad jag vet har inte den ryttare jag känner till köpt några hästar från kronofogden, men h*n är känd för att betala lite för sina hästar, och det är kvalitetshästar h*n köper billigt, det fungerar tack vare att ryttaren har ett namn inom sporten. Varför skulle fölet vara bättre för att det är dyrare? Om fölet annonseras ut för 60000:-, men säljs för 30000:- så är det väl ändå samma föl? Personen ifråga har en flermiljonförmögenhet, men det är väl så man blir rik, genom att snåla på ALLT, för det gör h*n verkligen. Även känd för att äta mest i VIPen på alla tävlingar och därmed ej behöva köpa mat själv, det har varit intressant att studera då jag har stått i VIPen några gånger på stortävlingar.
Nu kom vi in på något helt annat, hur som helst så tror jag att det generellt är svårt att höja prisklasserna på föl/unghästar så länge marknaden är ganska övermättad på dessa, vilken den nog är, för varför står annars många föl/unghästar i 35-40000:- klassen, många med mycket goda stammar, kvar på annons månad efter månad?

Jag undrar lite samma sak som du. Alla som föder upp hästar i Sverige får ju inte fram några elithästar, utan merparten blir ju "hobbyhästar" vilket är trevligt det också.

Att föda upp hästar i mindre skala är ju för det mesta en ren förlustaffär och inget man gör någon större vinst på...(Och ja, vi har uppfödningar, iofs inte halvblod)

Man blir allt bra ledsen, när man läser, hur många avels intresserade, bara är ute efter "pengarna".
Jag avlar för att det är intressant och roligt med avels arbete.
Ett antal människor har reagerat på att jag har i mina kontrakt att fölet skall visas på 3-års testet
När man läser insändarna som har haft åsikter om det så går man till ytterligheter, - jag tycker att man är vuxen kan föra ett normalt samtal om inte unghästen kan gå 3-års testet. Det finns ju fler chanser.
En bra fölunge skall inte behöva kosta skjortan, vi uppfödare får kanske en gång i livet en kanon stjärna, resten är allt ifrån medel måttor eller mer eller mindre.

Lotta

Jag undrar lite samma sak som du. Alla som föder upp hästar i Sverige får ju inte fram några elithästar, utan merparten blir ju "hobbyhästar" vilket är trevligt det också.

Att föda upp hästar i mindre skala är ju för det mesta en ren förlustaffär och inget man gör någon större vinst på...(Och ja, vi har uppfödningar, iofs inte halvblod)

Fick höra något på en Clinic nyligen:

Det föds ca 5000st föl,
2500st är hoppstammade,
200st kvalar in till Falsterbo 5års,
120st till Falsterbos 6års,
25st till Falsterbos 7års
och av dem går 4-5 st svår klass.
Vilka ryttare tar fram dessa 5st jo samma ryttare år efter år.

Han menade också att minst 500st av dessa HAR verkligen kapacitet för att gå svår klass men som inte kommer till kompetenta ryttare som inte tar tillvara på dem.

:crazy:
Rätt skrämmande tycker jag

Jag avlar för att det är intressant och roligt med avels arbete.

Lotta

Alla har inte den möjligheten. Det lyser inte dollartecken i mina ögon, men om det inte går ihop får jag lägga ner verksamheten. Och det vill jag INTE. Hästarna och avel är det som ger mig livskvalitet.

Vad jag vet har inte den ryttare jag känner till köpt några hästar från kronofogden, men h*n är känd för att betala lite för sina hästar, och det är kvalitetshästar h*n köper billigt, det fungerar tack vare att ryttaren har ett namn inom sporten. Varför skulle fölet vara bättre för att det är dyrare? Om fölet annonseras ut för 60000:-, men säljs för 30000:- så är det väl ändå samma föl? Personen ifråga har en flermiljonförmögenhet, men det är väl så man blir rik, genom att snåla på ALLT, för det gör h*n verkligen. Även känd för att äta mest i VIPen på alla tävlingar och därmed ej behöva köpa mat själv, det har varit intressant att studera då jag har stått i VIPen några gånger på stortävlingar.
Nu kom vi in på något helt annat, hur som helst så tror jag att det generellt är svårt att höja prisklasserna på föl/unghästar så länge marknaden är ganska övermättad på dessa, vilken den nog är, för varför står annars många föl/unghästar i 35-40000:- klassen, många med mycket goda stammar, kvar på annons månad efter månad?

Jo men nu har du greppat poängen som jag försökt få fram i flera tidigare inlägg.:)
Jag tycker det ok att diskutera fram ett annat pris när man hittat den man söker, men jag tycker det är fel att ha ett utgångspris på 20000:- på en klass 1 fölunge. (vilket också var det jag hakade upp mig på när jag startade tråden).

Sen har folk vänt det till alla åldrar men det var föl jag syftade på:smirk:

Hur kan man tex sälja en klass 1 fölunge (hbl renrasigt) för 20000?!!!

Visst är det billigt, men har själv sålt hästar ngt lägre, för då har jag större chans att välja köparen och det är det som är viktigare för mig, men tyvärr kan det ju bli helt fel ändå:( visst vill man tjäna ett par kronor för allt jobb man lagt ner, men rik blir man inte:crazy:

Köpte själv en liten snygg Welshhingst(föl) för några månader sen, med superstam alldeles för billigt, 50 mil uppåt landet, men jag tro att hon tänkte som jag, tro hon tyvärr förlorade på affären, men därimot lovade jag att ha kvar honom som hingst:D ;)

Förresten! Var du i falsterbo? :eek: Där kan man snacka om att fölen såldes alldeles för billigt:crazy:

Löjligt billigt! Dessa var ju dessutom "förbesiktigade" förstår att det blev återköp!!!

Han menade också att minst 500st av dessa HAR verkligen kapacitet för att gå svår klass men som inte kommer till kompetenta ryttare som inte tar tillvara på dem.

:crazy:
Rätt skrämmande tycker jag

Skrev just detta i en tidigare tråd och fick rejält på moppo!!
Tack Maria G som helt frankt sa att ungarna/ungdomarna rider för dåligt!

Jo men nu har du greppat poängen som jag försökt få fram i flera tidigare inlägg.:)
Jag tycker det ok att diskutera fram ett annat pris när man hittat den man söker, men jag tycker det är fel att ha ett utgångspris på 20000:- på en klass 1 fölunge. (vilket också var det jag hakade upp mig på när jag startade tråden).

Sen har folk vänt det till alla åldrar men det var föl jag syftade på:smirk:

Bra, då är vi eniga i den frågan:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 859
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 917
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 901
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 407
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka