Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 383
Sv: Priser på årsföl?

Jag har valt att ha det på kontrakt, vilket då köparen måste visa fram ett intyg på varför hästen inte kom till start, när det rör sig om 3 års test.

Lotta

Vad skönt att höra att det är fler än jag som gjort så. Eftersom jag har fått ordentligt med påhopp (här på Buke) för att jag gjort så.

Senast ändrad:

Jag har aldrig hört det omvända att man betalar MER för en häst man redan köpt, däremot så vet jag flera som ger sina köpare rabatter om hästen presterar dvs visas eller tävlar en viss klass inom vissa år.

Det andra är ju helt befängt och gynnar ju inte avel eller säljaren. Då visar man ju inte hästen för då kostar den mer, då väntar säkert köparen istället med att tävla den tills den har passerat testerna för att slippa betala x antal kronor extra.

Faktiskt inte helt ovanligt. Men det var helt klart vanligare på 80-talet. Vitsen är väl att uppfödaren kan sälja en 2-åring för en billig peng och få bonus om den utvecklas åt "rätt" håll. Rätt eller fel? Tar inte ställning. Det är en sak mellan köpare och uppfödare.

Faktiskt inte helt ovanligt. Men det var helt klart vanligare på 80-talet. Vitsen är väl att uppfödaren kan sälja en 2-åring för en billig peng och få bonus om den utvecklas åt "rätt" håll. Rätt eller fel? Tar inte ställning. Det är en sak mellan köpare och uppfödare.

Tja jag kan inte svara för början av 80-talet men det var väldigt vanligt i slutet av 80-talet att ryttare fick bonus genom prestation.

har faktiskt inte hört det omvända :confused: Att ryttare/köparen betalade extra.

Då är det ju eg bättre att ta mer betalt för att sedan ge tillbaka vid prestation, det borde ju faktiskt sporra ryttare/köpare att faktiskt försöka ta fram den

Jag har valt att ha det på kontrakt, vilket då köparen måste visa fram ett intyg på varför hästen inte kom till start, när det rör sig om 3 års test.
Vem är det som ska skriva intyget med förklaringen, är det veterinär, tränare eller någon annan? Vad händer om ägaren inte kan visa upp något intyg? Tycker att detta är en intressant tråd, priser och sälj/köp kontrakt är verkligen relevant att diskutera! Jag tycker att ett lagom pris på en frisk (med normala skavanker), välskött, hanterad fölunge med gröna papper är från 35 000 kr och uppåt. Är det en fölunge som är "bättre än medel" så tycker jag att den ska kosta åtminstone från 45 000 kr och uppåt. Jag resonerar som så att om inte köparen anser sig ha råd att köpa ett föl för mer än 25 000 kr så lär personen inte ha råd med foder, veterinär, träningar, bra utrustning mm i det långa loppet och därför vill inte jag sälja till någon sådan spekulant. Det ÄR DYRT med hästar, så är det bara.

Jag tycker att ett lagom pris på en frisk (med normala skavanker), välskött, hanterad fölunge med gröna papper är från 35 000 kr och uppåt. Är det en fölunge som är "bättre än medel" så tycker jag att den ska kosta åtminstone från 45 000 kr och uppåt. Jag resonerar som så att om inte köparen anser sig ha råd att köpa ett föl för mer än 25 000 kr så lär personen inte ha råd med foder, veterinär, träningar, bra utrustning mm i det långa loppet och därför vill inte jag sälja till någon sådan spekulant. Det ÄR DYRT med hästar, så är det bara.

jag fortsätter diskussionen så här då jag tycker att den är intressant: jag vet t ex att en av våra bästa ryttare i dressyr köper så billiga hästar som möjligt, personen skulle t inte ge mer än max 25000:- för ett föl, en av de hästar hon plockat fram till GP med framgång b la i landslaget kostade 30000:- som 3-åring! Här handlar det inte om att inte ha råd, jag vet att det finns mycket pengar där, utan om att man såklart inte vill betala mer än man behöver, och man kan hitta en hel del riktigt fina hästar till låga priser med rätt kontakter. Jag vill gärna ha 50000:- för mitt föl, men skulle en sådan kunnig person vara seriöst intresserad så hade jag nog övervägt att sälja till denna. Jag har sålt en 2-åring för 50000:-, mamman fick då ändå elit i år och fadern är populär, men köparna stod väl inte direkt i kö ändå. Den gick jag mer back på än om jag skulle sälja ett föl för 25000:-, och jag ser många 2-åringar till salu för lägre priser än 50000:- ( jag har inackorderade hästar). Hade jag behållt och utbildat honom ett år så skulle nog ca 100000:- täcka motsvarande det jag nu fick honom sålt för som 2-åring, och det var jag inte säker på att jag skulle få för honom trots att han är mycket fin i mina ögon. Behåller man och utbildar till hästen är 3-4 år så behöver man få ut så mycket mer pengar än om man säljer fölen, vet man säkert att man har ett riktigt bra "ämne" så sparar man den såklart, men de flesta blir "vanliga" ridhästar/hobbyhästar som kanske tävlar max msv, och hobbyryttare som tävlar lite på helger lägger oftast inte upp så mycket pengar för de hästarna.

Så då ska det bara finnas Volvo som kostar 50 000+ eller? Så vi som inte har möjlighet eller vill ge så mkt för en Volvo vi ska inte kunna köpa en? Om man vill ha ett säker bil som inte ska bli racerbil så skulle inte det finnas i så fall? Förklara dig!

Roar mig med att byta ut ngr ord

Jag skulle också kunna sälja billigare till en proffsryttare, just för att chanserna är större att det blir något av fölet. MEN då ser jag det som att jag sponsrar en erkänt duktig ryttare. Jag skulle däremot inte vilja sponsra en medelmåttig ryttare.

Jag skulle också kunna sälja billigare till en proffsryttare, just för att chanserna är större att det blir något av fölet. MEN då ser jag det som att jag sponsrar en erkänt duktig ryttare. Jag skulle däremot inte vilja sponsra en medelmåttig ryttare.

Det kan jag hålla med om till fullo. Sedan kan det ju förvisso gå fel i slutänden, trotts att det är en proffsryttare.

Senast ändrad:

Hej Shady!
Nej, det finns aldrig några garantier, men chanserna ökar iaf :D . Visst var det du (och wolken fee) som skrev in i kontraktet att köparen skulle visa på unghästtester? Vad händer om de inte följer kontraktet? Om de behöver ett intyg, vem ska skriva det? Tycker att det är ett intressant sätt att göra på, men hur genomförs det i praktiken?

Jo det var vi, hur Wolken Fee har gjort kan jag inte svara till. Men på mitt är det läkarintyg för människan och vet intyg på hästen.

ok :)
Vad händer om ägaren inte har något intyg och hästen ändå inte visas?

Jag försöker ännu en gång att förtydliga mina åsikter.

Avel är en känsla man har, något som man har i blodet, likaså med ridningen, det är en konst.
Fölet som man får är ett resultat av många månaders avels arbete.
Ibland blir det som man har tänkt ibland inte.

Det vi får fram är individer med olika förutsättningar och temprament.
Vi som säljer dessa föl, måste försöka hitta en passande köpare, och det är inte lätt............
Om priset ligger högt är antal köpare få, och jag som säljer min föl unge har inte många att välja på.

För det är vi uppfödare som gör ämnet, den nya ägaren hästen.

Jag värdesätter den nya ägarens kunnande och intresse för att få fram min avkomma, mycket högre än en större köpe skilling.
För jag vet vad det kostar att få fram en unghäst..............

Jag värdesätter inte mina avkommor mindre än någon annan utan snarare mer, men jag försöker bara hitta en passande köpare som kan ta över efter mig och erbjuda unghästen en bra och rejäl framtid.

Lotta
Då får väl jag också förtydliga mig.
Bara för att jag inte vill sälja mina avkommor billigt (då pratar jag om dumpningspriser) betyder INTE att jag skiter i vem som köper dem.
Men jag kan se till mig själv... jag skulle själv inte leta efter en fölunge för 20000:- för jag skulle förutsätta att den inte har det jag söker.

Jag tror att om man sätter ett högre utgångspris så försvinner mycket OKUNNIGT folk som är ute efter en billig häst.
Jag tror att de kunniga hittar vad den söker oavsett om priset är 20000 eller 40000:-. Den kunnige vet också (förutom bra hästvård) att en "dålig" häst" kostar lika mycket att hålla som en dyr.
Jag vill självklart ha tag på en köpare som har förutsättningarna att ta fram hästen på bästa sätt i framtiden.

*knapplån*

Jag är en "sån där" som ALDRIG kollar på dyra hästar om jag letar häst... Jag kollar alltid bland de "billiga" hästarna, då pratar jag 3-10 år (om ett bra stammat sto kanske så mkt som 3-14) ... Har med några undantag ALDRIG betalat mer än 30 000 kr för BRA hästar.
Har även lite hobbyavel och med det tidigare stoet så fick vi tyvärr inte de avkommor som vi (och ASVH) önskade.. Dessa såldes som 4åringar för 40 000 kr... Som sagt inte ens så det betalade igen sej på långa vägar... En fick ett uselt hem och blev som tur e slaktad (strålbensfraktur), en annan lever fortfarande efter 8 år hos sin ägare, hobby/skogsmulle, den tredje går som lätt hopphäst och där är ägaren supertrevlig (hästen såldes osedd)... MEN nu med mitt andra sto så säljer jag inte så billigt, då dessa avkommor ÄR som vi (även ASVH) vill ha dem... Nackdelen är bara att jag inte har rätt "kontakter" vid försäljning själv.

Men jag personligen skulle iaf inte betala mkt för en häst "bara för att"... Men vet att det finns folk som aldrig kollar på hästar under en viss prisnivå för enligt dem är priset en kvalitetsnivå ... Men då jag själv hittat kvalitetshästar för under 30 000 så finns det ingen anledning att leta i de högre prisklasserna...

Jag försöker ännu en gång att förtydliga mina åsikter.

Avel är en känsla man har, något som man har i blodet, likaså med ridningen, det är en konst.
Fölet som man får är ett resultat av många månaders avels arbete.
Ibland blir det som man har tänkt ibland inte.

Det vi får fram är individer med olika förutsättningar och temprament.
Vi som säljer dessa föl, måste försöka hitta en passande köpare, och det är inte lätt............
Om priset ligger högt är antal köpare få, och jag som säljer min föl unge har inte många att välja på.

För det är vi uppfödare som gör ämnet, den nya ägaren hästen.

Jag värdesätter den nya ägarens kunnande och intresse för att få fram min avkomma, mycket högre än en större köpe skilling.
För jag vet vad det kostar att få fram en unghäst..............

Jag värdesätter inte mina avkommor mindre än någon annan utan snarare mer, men jag försöker bara hitta en passande köpare som kan ta över efter mig och erbjuda unghästen en bra och rejäl framtid.

Lotta

Vettigt svar och måste tillstå att jag håller med! Dessutom får du ju faktiskt gratisreklam om det skulle gå bra för dina avkommor och då kan förhoppningsvis priset bli högre på syskon och halvsyskon till dem, trots allt så är det ju du som står som uppfödare!

Själv har vi uppfödning av fjordhäst och det är jättebrist på ridna och körda sådana, skulle kunna sälja tre stycken sådana i månaden, men nu är det ju avel som jag helst vill syssla med och är duktig på, även om vi gör en hel del både inridning och inkörningsarbete, och vad gör man när man står med stallet fullt av föl och unghästar? Vi har sålt en del av våra utbildade ston istället och behållit deras stoföl för att behålla stammen, och det kan jag känna är stimulerande för mig eftersom jag tycker om att planera min avel och följa upp samt visa mina unghästar (de går både treårstest och kvalitet, trots att de får starta utom tävlan). Att arbeta med unghästar stimulerar MIG! Dessutom blir det ett rejält tillskott i kassan när man säljer en lite äldre utbildad häst OCH jag kan vara djäkligt krass med vem som får köpa eftersom det finns efterfrågan. Inte är det så här jag egentligen vill ha det men jag har en viss press på mig att det blir nånting i kassan av den här näringsgrenen, annars kan vi lika gärna ha ett par amkor till på den betes och foderareal som går åt för att producera en häst, mindre arbete, snabbare och säkrare pengar...
Sälja unghästar och föl av den här rasen är i princip omöjligt och det är kanske det som ni halvblodsuppfödare också måste förstå att det är? Förstår dessutom inte varför det skulle vara så fult att producera en häst som inte presterar i de stora klasserna, en trevlig allroundhäst betingar ju sin ägare både glädje och lycka! Av alla föl som föds varje år är det få förunnat att ha den talang som behövs, och resten måste ju också ha ett användningsområde!
Det är bara att inse att Lilla Lisa i skogen trots att hon använder de finaste hingstmaterial som går att köpa för pengar inte har de kontakter som kändisuppfödarna har ...

*knapplån*

Men jag personligen skulle iaf inte betala mkt för en häst "bara för att"... Men vet att det finns folk som aldrig kollar på hästar under en viss prisnivå för enligt dem är priset en kvalitetsnivå ... Men då jag själv hittat kvalitetshästar för under 30 000 så finns det ingen anledning att leta i de högre prisklasserna...

Det är ju inte så konstigt eftersom det finns dem som "dumpar" priserna.;) Nu tycker jag inte det är lika illa på en äldre häst som fölunge.

*kl*

Hela den här diskussionen har ju kommit att handla om föl och unghästar av kvalitet - ni säger att ni vill att era uppfödningar ska komma till duktiga människor som kan utveckla dem till bra tävlingshästar och det har jag full förståelse för.
Men om vi rent hypotetiskt ser till alla de mediokra hästar som föds i Sverige (naturligtvis inga av era uppfödningar ;)), vad ska man sätta för pris på dem? Alla dessa hästar som aldrig blir värda mer än 50-60 000, ska de fortfarande generera minimum 35 000 som föl?

Vem ska stå för den ekonomiska smällen?

Observera att jag inte har några svar utan är intresserad av att vrida debatten ett kvarts varv till. :)

Jag förstår faktiskt inte Ditt resonemang alls...

Är priserna relaterade till kvalitet eller inte??

Du säger att Du själv köper BRA hästar till vrakpriser...men säger å andra sidan ingenting om utbildningsståndpunkten för dessa hästar i alla åldrar...

Däremot säger Du Dig sälja egna uppfödningar billigt om de inte håller måttet, men till ett betydligt högre pris om de håller bra kvalitet....

Menar Du att andra uppfödare tänker helt annorlunda än Du själv då??

Visst kan man hitta fyndhästar som håller förhållandevis bra kvalitet, men ofta rör det sig då om hästar som sett till sin ålder ligger mycket långt efter i utbildning och därför alls inte är speciellt attraktiva för en riktigt duktig ryttare...men att det skulle vimla av riktigt bra hästar i vuxen ålder för priser under 30.000 kronor tror jag inte riktigt på..

Jag har själv gjort riktiga superfynd vid två tillfällen. Men då har jag varit väldigt medveten om att det har varit mycket speciella situationer. Den ena var välutbildad och tävlad men svårriden....och den andra var en ren chansning från min sida rent hållbarhetsmässigt...en chansning som verkligen gick hem. Säljaren till båda dessa hästar är idag en av mina allra bästa vänner...och en otroligt bra kontakt för mig som uppfödare.

Jag delar uppfattningen som många givit uttryck för...vikten av att som uppfödare skaffa sig ett riktigt stort och bra kontaktnät.
Båda de föl som vi sålt i år har sålts helt och hållet via kontakter.

Dessutom är det som jag ser det otroligt viktigt att ha ett gott samarbete med någon/några unghästutbildare som kan hjälpa till att utbilda/visa hästarna i de delar man inte sköter detta själv.

I år är det en av våra utbildare som köpt ett av fölen...där vi dock valt lösningen att stå kvar som delägare till viss del.

Jo det var vi, hur Wolken Fee har gjort kan jag inte svara till. Men på mitt är det läkarintyg för människan och vet intyg på hästen.

Så om hästen inte är mogen måste den visas ändå om man inte har veterinärintyg på att den inte kan vara med pga skada/sjukdom?

Visst kan man hitta fyndhästar som håller förhållandevis bra kvalitet, men ofta rör det sig då om hästar som sett till sin ålder ligger mycket långt efter i utbildning och därför alls inte är speciellt attraktiva för en riktigt duktig ryttare...men att det skulle vimla av riktigt bra hästar i vuxen ålder för priser under 30.000 kronor tror jag inte riktigt på..

Nej, det vimlar nog inte av dessa hästar, men som jag skrev innan vet jag en GP ryttare som b la köpt en 3-åring för 30000:- som sedemera togs upp till GP och hennes fd häst som kostade mellan 30-40000:- i inköp och såldes för miljonbelopp några år senare utomlands, han ligger i dag på WC listan, han var 5 år och ej inriden när han köptes... Ryttaren kan utbilda hästar och ser potential i hästar som andra inte reder ut och får dem därmed billigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 856
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 917
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 899
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 404
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025