Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 383
Sv: Priser på årsföl?

Då tänker vi nog lika.
Men ibland slår det ju fel o blir inget bra ämne o då får man överväga det då.
Precis som Elle12 säger så kan det vara knepigt för många att hålla hingstar. Dessutom verkar det över lag vara svårare att sälja en hingstunge.
Hade turen i år att få 2 stoföl, precis som jag beställde.:)

Fast jag har faktiskt haft lättare att få mina hingstföl sålda :smirk:
Har sålt 3 hingstföl på vintern/våren innan de blivit 1 år, medans de två stofölen som varit till salu inte har kommit iväg förräns som 2½-åringar. Nu har mamman till stona i och för sig inte presterat nåt och detta var hennes två första föl som dessutom inte var särskilt fina som föl, men som tog sig som 2-åringar. Så de har varit mer svårsålda än hingstfölen efter mitt andra sto! :love:

Jag resonerar nog ungefär som du där - de som är villiga att betala ett högre pris för ett riktigt bra ämne - är duktiga och seriösa nog att ta hästen hela vägen fram. Jag är inte heller sugen på att sälja till någon som vill skogsluffa även om jag inte kan säg att det är något fel med det. Men man har ju lite mer ambitioner med sin avel.

Jag är väl en sådan, som betalar för det jag köper.
När jag letade föungar så gick jag helt på mödernet och tittade i prisklass över 50 000. (Det kostar ju lika mycket att ta fram och hålla en billig som en dyr unge.)
Men inte visade jag på treårs, fast jag hde planerat det. Nu känns det synd, både för uppfödaren, och för hingstägaren.
Så, bara för att man köper ett dyrare föl, så behöver det inte betyda att man kan ta den hela vägen. Jag har visserligen framtiden att ta igen det vi missat.

Priserna på våra föl måste höjas..internationellt (tyskland,holland,frankrike)så ligger priserna på 55000-150000beroende på stam, prestation Nu äntligen har även vi hamnat på kartan och avlar på det som är bäst och då måste vi uppfödare få betalt för vårat jobb!! Kvalitet lönar sig!!!

Nja, det stämmer nog inte riktigt. Vet att i Holland säljs en hel del föl på auktion för under eller runt 5000 euro.

Fast 4-5000 euro är ju ganska bra betalt det också, jag skulle vara glad om jag fick det i alla fall. För SÅ mycket har inte mina föl kostat fram till avvänjningen i alla fall...

Priserna ligger där utomlands.Ta Sandro boy eller Baloubet, Contender om du betäcker ditt sto med dessa hingstar har du redan betalat 50.000kr för ett levande föl.
Vi måste börja avla mer på kvalitet och få fram ännu bättre sporthästar.och förhoppnings kan även några få stanna kvar i vårat hemland och få visa framfötterna på svensk mark.....
som det är nu går dom bästa hästarna på export.
Satsa på kvalitet!

Hm, jag har erfarenhet av att en av de allra duktigaste ryttarna i Sverige gärna köper någon/några påläggskalvar som föl BILLIGT varje år då h*n anser att man som uppfödare ska var glad för att få sin häst såld till en så duktig ryttare som sedan tar fram hästen. Denne håller gärna hästarna på någon lösdrift, inget fel med det tvärtom, men de tittar knappt själva på hästen igen förrän den ska ridas. Passar de inte ryttaren i smaken just då så säljs den DYRT då ryttarens namn säljer, man hör aldrig talas om hästen igen då det bara var någon som kunde lägga upp mycket pengar utan att ha kunskap att lotsa fram en unghäst rätt som den såldes till. Vet inte vilket som är att föredra av det och skogsmulle:confused: För hästens del är det nog skogsmulle.
Naturligtvis vill man att ens uppfödda stjärna ska få de bästa möjliga förutsättningarna att utvecklas och förhoppningsvis får man se den göra bra ifrån sig:)

Ännu ett ex på varför man inte bör sälja billigt!
Även om det låter som ett skräckexempel för min del.
Tror inte att en topp ryttare kan sälja en "skogsmulle" häst dyrt o få behålla sitt goda namn.
Dessutom så kan man ju inte förutsätta att den blir misskött i en lösdrift. O vad är det för fel att få leva hästliv ett par år innan allvaret?
Har själv haft andra unghästar på lösdrift o jag tar hand om dem på samma sätt som mina egna.
Och även om toppryttaren sen säljer den dyrt o den blir en skogsmulle iaf så vad är skillnaden??
I ditt ex så blir den en skogsmulle oavsett.
Alltså ta betalt för den från början så kanske den hamnar hos någon som sen är beredd att ta den hela vägen.

Fast jag har faktiskt haft lättare att få mina hingstföl sålda :smirk:
Har sålt 3 hingstföl på vintern/våren innan de blivit 1 år, medans de två stofölen som varit till salu inte har kommit iväg förräns som 2½-åringar. Nu har mamman till stona i och för sig inte presterat nåt och detta var hennes två första föl som dessutom inte var särskilt fina som föl, men som tog sig som 2-åringar. Så de har varit mer svårsålda än hingstfölen efter mitt andra sto! :love:

Ja visst finns det ju undantag.:) Tur är väl det..
Men det kan ju som du säger bero på stona.

Knapplån!
Nu börjar vi komma igång med en vettig diskussion. Kul.
Håller med att vi måste höja våra priser.
Hur ska det annars vara lönt att välja de bästa o dyrare hingstarna?
Visst, man kanske inte får tillbaka allt men det ska iaf inte behöva svida att sälja.

Det finns två sett att se detta på, och ni ser bara det ena, nämligen pengarna.
Skall man gå efter det, så får vi nog alla sluta att avla, tror jag. För det lönar sig inte för någon tyvärr.
Men det finns uppfödare som mig, som prioterar hästköparens kunnande mer än pengarna.
Jag vill att mitt sto´s avkomma skall visas på tre-års testet, att hon kommer ut på tävlings banan och gör bra ifrån sig.
Dessa krav som jag har på min köpare går ju givetvis in i häst kontraktet.
Det gangnar mitt sto´s värde långt mycket mer, än om jag fick mer för detta föl. Jag som uppfödare har ingen glädje av att min avkomma står någonstans och man inte gör någonting, eller hur?

Även om jag väljer att sälja mitt föl/unghäst för en mindre summa pengar (fast den har en topp stam) så är det ändå jag som väljer köpare. Och det är inte lätt att hitta en seriös köpare idag med ett bra häst vett och kunnande.
För en dyrare köpeskilling så är det inte så många köpare.............

Lotta

Ännu ett ex på varför man inte bör sälja billigt!
Även om det låter som ett skräckexempel för min del.
Tror inte att en topp ryttare kan sälja en "skogsmulle" häst dyrt o få behålla sitt goda namn.
Dessutom så kan man ju inte förutsätta att den blir misskött i en lösdrift. O vad är det för fel att få leva hästliv ett par år innan allvaret?
Har själv haft andra unghästar på lösdrift o jag tar hand om dem på samma sätt som mina egna.
Och även om toppryttaren sen säljer den dyrt o den blir en skogsmulle iaf så vad är skillnaden??
I ditt ex så blir den en skogsmulle oavsett.
Alltså ta betalt för den från början så kanske den hamnar hos någon som sen är beredd att ta den hela vägen.

Som jag skrev ser jag inget fel i lösdriften i sig, har själv haft unghästar på lösdrift, men för denne ryttare är det frågan om att lägga ner så lite pengar som möjligt och inte själv kolla upp hästen alls förrän den ska ridas, ryttaren är bara intresserad av att tjäna pengar och är ej intresserad av individerna eller var de senare hamnar. Säljer man till en "skogsmulleryttare" direkt vet man iaf att hästen får det bra. Jag förespråkar inte något av dessa två alternativ om man vill föda upp sporthästar, det var bara exempel, det bästa är som sagt om man säljer till seriösa ryttare som kan plocka fram hästen "rätt".

Liksom alla andra vill de som köper föl få hästen så billigt som möjligt, jag har ingen koll generellt internationellt, men jag kan ta ett exempel som att i år kunde man köpa flera föl som inte "platsade" på auktion i Tyskland för 2500 euro efter mycket meriterade topphingstar i Tyskland, så man ska inte tro att deras auktionspriser är något generellt.
En källa på Sprehe berättade att om de inte får in betäckningsavgiftena så hämtar de fölet vid avvänjning, och detta var ej helt ovanligt! De hade hämtat ett flertal föl i år som de sålt för 2-2500 euro för att bli av med dem, och ingen av Sprehes hingstar är väl fy skam. Så har man kontakter kan man nog hitta välstammade billiga föl utomlands också.

Visst kan man säkert fynda bra hästar, men generellt måste vi höja priset på våra föl...Och jag kan säga att jag älskar mina hästar och när dom säljs så måste det gå runt...Man blir inte rik på denna sport
Men jag brinner verkligen för hästarna precis som ni gör. Jag är vanlig medel inkomstare har 3 barn jobbar 50%Har villa och hästarna
inackorderade..När jag betäcker mitt sto har jag naturligtvis ett mål med min avel att kanske "denna gången blir det en kanon"Inte alltid det lyckas men det är nog allas drömm....kanske inte allas men merparten...och väljer man ex Sandro-Boy , Baloubet måste man få det att gå runt. Nu tror jag inte man väljer dessa hingstar om man har ett "hyfsat sto" utan du har ett sto med prestation eller eller med exeptionellt bra härstammning! Lycka till med avelsåret 2007/
Jennie

Tror att du har missuppfattat mig totalt.Håller i det stora hela med dig(om du läst mina inlägg så ser du det). Att jag bara ser till pengarna är helt fel. Vart fölet hamnar är också mycket viktigt.
Jag vill ju samma saker som du med avkomman.
Men menar du att de som lägger mindre är de som sitter på kunnandet o är ambitiösa?
Vad är billigt för dig?
Jag menar att allt under 35000:- är för lite för en fölunge.

Hur kan du lägga in i kontraktet att hästen måste gå 3-års?
Vad händer om den inte gör det?
Bara nyfiken...

Varför i hela fridens dar betäcker man o säljer så billigt.Begriper ni inte att ni förstör marknaden för alla som satsar på att få fram bra föl.Har man inte råd att använda det bästa stoet(obs viktigast) o korsa med den bästa hingsten(alltså den som passar stoet bäst) behålla ev osålda föl,så ge tusan i att betäcka då.Eller gör som ardenneruppfödare skicka till slakt.Då skulle vi slippa alla föl som nästan måste skänkas bort.Detta i sin tur leder till ökade priser pga minskad tillgång.Då skulle man oxå kunna sälja 1o2åringar o få bra betalt.Detta i sin tur skulle göra att uppfödarna skulle kunna skaffa ännu bättre avelsmaterial osv.-en god cirkel.SLUTA BETÄCKA OM NI INTE HAR OVANSTÅENDE MÖJLIGHETER.:devil:

Och vem skall köpa dessa dyra föl då??

Då måste ju faktiskt uppfödarna se till att man då utbildar sina hästar själva istället.

Det är ju stort risktagande att som tävlingsryttare köpa ett föl- Lång tid innan den kan visa om den blir något. Dessutom vet man ju inte om den får lösa benbitar eller ej.

Det är ju betydligt bättre att köpa en unghäst på 3år än ett föl. eller mkt hellre en 4åring.

För att öka kvaliten så borde fler uppfödare utbilda sina unghästar själva i vart fall fram tills de är 3år och sedan se till att de kommer till någon som kan ta fram dem. DÅ kan man sälja för stora pengar och inte förens då blir aveln lönsam.

Nämndes tidigare i tråden att ibland händer det saker som gör att man måste sälja dem billigare.
Hade hingstägarna fått betalt hade de inte behövt sälja fölen billigt.
Det är ju inte dem som beställt föl, o är de många så kostar de att hålla.

Jag menar att man kan gå ut med ett högre utgångspris än 20000-25000:- o om man sen hittar den köparen man söker kan man förhandla då.
Då tror jag man gallrat bort alla som bara är ute efter en billig fölunge.
Men utgår man med ett så lågt pris från början så tror jag man gallrat ur många bra köpare redan. Själv skulle jag undra vad det var för fel på den ungen o titta vidare på nästa.

Det handlar inte bara om bra pengar utan om de bra köparna.
Jag har fått för mig att om man är beredd att betala för sin fölunge så har man också råd med allt det andra.

Sticker inte under stolen med att jag också köpt 2 ston billigt pga olika omständigheter. Men detta var vuxna hästar.
Båda hade jag gärna betalt det dubbla för om de hade begärt det.

Priserna på våra föl måste höjas..internationellt (tyskland,holland,frankrike)så ligger priserna på 55000-150000beroende på stam, prestation Nu äntligen har även vi hamnat på kartan och avlar på det som är bäst och då måste vi uppfödare få betalt för vårat jobb!! Kvalitet lönar sig!!!

Fast det stämmer inte i tyskland kan man få tag på mkt fina föl runt 20'kr

Priserna ligger där utomlands.Ta Sandro boy eller Baloubet, Contender om du betäcker ditt sto med dessa hingstar har du redan betalat 50.000kr för ett levande föl.
Vi måste börja avla mer på kvalitet och få fram ännu bättre sporthästar.och förhoppnings kan även några få stanna kvar i vårat hemland och få visa framfötterna på svensk mark.....
som det är nu går dom bästa hästarna på export.
Satsa på kvalitet!

Men de hingstarna kostar inte så mycket att betäcka med i det egna landet.

vet flera Contender föl till salu för runt en 20-40'kr

Och vem skall köpa dessa dyra föl då??

Då måste ju faktiskt uppfödarna se till att man då utbildar sina hästar själva istället.

Det är ju stort risktagande att som tävlingsryttare köpa ett föl- Lång tid innan den kan visa om den blir något. Dessutom vet man ju inte om den får lösa benbitar eller ej.

Det är ju betydligt bättre att köpa en unghäst på 3år än ett föl. eller mkt hellre en 4åring.

För att öka kvaliten så borde fler uppfödare utbilda sina unghästar själva i vart fall fram tills de är 3år och sedan se till att de kommer till någon som kan ta fram dem. DÅ kan man sälja för stora pengar och inte förens då blir aveln lönsam.

Förstår inte varför uppfödaren måste utbilda själva om de vill ha bättre betalt för fölen?
Varför ska vi avla för att gå med förlust när vi säljer fölungen bara för att ryttaren inte kan betala(för de finns de som förstår värdet på fölet).
Självklart är det en risk att köpa en fölunge o man vet inte vad som händer på vägen, men måste uppfödaren ta den risken med?
Vi riskerar våra ston, lägger pengar o tid för att vi brinner för något, ska vi dessutom stå för alla risker o köparen för ingen...
Hur tror du sen att de som tar 2-3 föl om året(eller fler) ska hinna utbilda dem, börja räkna..
Ta 3 föl om året...då står man med 3 3-åringar, 3 2-åringar o 3 1-åringar o 3 föl...hur ska man hinna hantera o uppfostra alla dessa utan anställt folk?
Och hur mycket ska man inte behöva ta betalt då för dem som 3-åringar för att få det att gå runt?
Om man inte ens kan få det för en fölunge?
Många ryttare vill dessutom utbilda sin häst själv.
Men det är ju upp till var o en om man vill köpa en fölunge eller en inriden 3-åring.

Förstår inte varför uppfödaren måste utbilda själva om de vill ha bättre betalt för fölen?

Det gäller att visa att stoet tidigare givit föl som visat sig på tävlingsbanorna. Då gäller det som uppfödare att se till att något av ens uppfödningar gör det. DÅ går det att sälja dyrt. Annars är de inte värda något, rent tävlingsmässigt sas.

Varför ska vi avla för att gå med förlust när vi säljer fölungen bara för att ryttaren inte kan betala(för de finns de som förstår värdet på fölet).

De allra flesta tävlingsryttare äger inte sina tävlingshästar själva. Utan det är en sponsor eller då en "vanlig" hobbymänniska som "lånar" ut sin häst för att det är roligt att den tävlar.

Ingen sponsor köper en omeriterad fölunge som skall stå och kosta pengar under lång tid.

Alternativt föder tävlingsryttaren upp egna föl och behöver således inte köpa.

Självklart är det en risk att köpa en fölunge o man vet inte vad som händer på vägen, men måste uppfödaren ta den risken med?
Vi riskerar våra ston, lägger pengar o tid för att vi brinner för något, ska vi dessutom stå för alla risker o köparen för ingen...

Det kostar betydligt mer att utbilda dem och tävla dem än vad det gör att föda upp dem. Risken är ju faktiskt något man få ta med i beräkningen när man vill ägna sig åt avel. Och vill man att ens egen avel skall bli något så måste man nog göra mer än att bara föda fram dem som fölungar

Hur tror du sen att de som tar 2-3 föl om året(eller fler) ska hinna utbilda dem, börja räkna..
Ta 3 föl om året...då står man med 3 3-åringar, 3 2-åringar o 3 1-åringar o 3 föl...hur ska man hinna hantera o uppfostra alla dessa utan anställt folk?

Då kanske man bedriver sin avel fel. Om man inte har tid för dem. Att föda fram en fölunge kan vem som helst göra, men att sedan verkligen vara uppfödare är betydligt svårare. Om man drar paralell med en uppfödare jag känner i tyskland så säljer de ingen häst under 3år och inriden. De lite bättre behåller de och tävlar för att sedan sälja dyrare.

Och hur mycket ska man inte behöva ta betalt då för dem som 3-åringar för att få det att gå runt?

En granne till mig sålde precis en 4åring för runt miljonen :angel: Är det bra hästar så finns det köpare. Vet man att en uppfödare tagit fram flera bra hästar så kan man ta risken att köpa en yngre häst. Annars gör man det inte, då betalar man hellre det som det kostar när de är lite äldre.

Om man inte ens kan få det för en fölunge?
Många ryttare vill dessutom utbilda sin häst själv.
Men det är ju upp till var o en om man vill köpa en fölunge eller en inriden 3-åring.

Utbilda ja men det är inte samma sak som att hålla en häst i 3-4år innan man kan börja rida dem. I ett tävlingsstall han man inte råd att hålla fölungar.

Självklart är det upp till var och en men de allra flesta elitryttare gör det inte

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 851
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 917
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 898
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 394
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka