Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Contender kostar ca 25 000 kr att betäcka med även för tyska stoägare.
Det gäller att visa att stoet tidigare givit föl som visat sig på tävlingsbanorna. Då gäller det som uppfödare att se till att något av ens uppfödningar gör det. DÅ går det att sälja dyrt. Annars är de inte värda något, rent tävlingsmässigt sas.
Sen var ju inte frågan hur dyrt man kan sälja sin fölunge utan varför folk sälja så billigt?
Vad är en dyr fölunge för dig?
De allra flesta tävlingsryttare äger inte sina tävlingshästar själva. Utan det är en sponsor eller då en "vanlig" hobbymänniska som "lånar" ut sin häst för att det är roligt att den tävlar.
Finns minst lika många som äger sin häst själva.
Ingen sponsor köper en omeriterad fölunge som skall stå och kosta pengar under lång tid.
Många sponsorer köper vad ryttaren än pekar på.
Alternativt föder tävlingsryttaren upp egna föl och behöver således inte köpa.
Alltså är de inte sådana vi diskuterar i tråden.
Det kostar betydligt mer att utbilda dem och tävla dem än vad det gör att föda upp dem. Risken är ju faktiskt något man få ta med i beräkningen när man vill ägna sig åt avel. Och vill man att ens egen avel skall bli något så måste man nog göra mer än att bara föda fram dem som fölungar
Ja det kostar att ha häst. Självklart är risken något man har med i beräkningen men menar du att det ska inte tävlingsryttaren ha med i beräkningen? Självklart kan man inte bara producera fram en massa fölungar o tro att andra ska göra jobbet o det tror jag de flesta som avlar är medvetna om o försöker hitta de köparna med bästa förutsättningarna. Sen om det kostar att utbilda o tävla är ju upp till ryttaren om den vill lägga ner.
Men jag tycker fortfarande inte att det är mitt jobb som uppfödare att "skänka" bort fölungar för att ryttaren sen får så stora kostnader med utb o tävling.
Då kanske man bedriver sin avel fel. Om man inte har tid för dem. Att föda fram en fölunge kan vem som helst göra, men att sedan verkligen vara uppfödare är betydligt svårare. Om man drar paralell med en uppfödare jag känner i tyskland så säljer de ingen häst under 3år och inriden. De lite bättre behåller de och tävlar för att sedan sälja dyrare.
Så du menar att större delen av alla uppfödare i sverige bedriver sin avel fel?
Så man är inte uppfödare om man inte utbildar sina föl själv??
Det du pratar om är ju en kombination av avel, utbildning o försäljningsstall.
Vet inte många medel avlare som skulle fixa det.
Om alla dem som inte fixar det lade av med sin avel så skulle verkligen fölungarna bli dyra för då fanns det inte så många.![]()
En granne till mig sålde precis en 4åring för runt miljonenÄr det bra hästar så finns det köpare. Vet man att en uppfödare tagit fram flera bra hästar så kan man ta risken att köpa en yngre häst. Annars gör man det inte, då betalar man hellre det som det kostar när de är lite äldre.
Utbilda ja men det är inte samma sak som att hålla en häst i 3-4år innan man kan börja rida dem. I ett tävlingsstall han man inte råd att hålla fölungar. Vet flera tävlingstallar som har lösdrift för sina inköpta fölungar.
Självklart är det upp till var och en men de allra flesta elitryttare gör det inte.
Tror inte att det är just till elitryttare vi som uppfödare här på tråden har siktat in diskussionen.
Så...vad tycker du är ett lämpligt pris på en fölunge?
Då kanske man bedriver sin avel fel. Om man inte har tid för dem. Att föda fram en fölunge kan vem som helst göra, men att sedan verkligen vara uppfödare är betydligt svårare. Om man drar paralell med en uppfödare jag känner i tyskland så säljer de ingen häst under 3år och inriden. De lite bättre behåller de och tävlar för att sedan sälja dyrare.
Så du menar att större delen av alla uppfödare i sverige bedriver sin avel fel?
Så man är inte uppfödare om man inte utbildar sina föl själv??
Det du pratar om är ju en kombination av avel, utbildning o försäljningsstall.
Om alla dem som inte fixar det lade av med sin avel så skulle verkligen fölungarna bli dyra för då fanns det inte så många.
Det finns två sett att se detta på, och ni ser bara det ena, nämligen pengarna.
Skall man gå efter det, så får vi nog alla sluta att avla, tror jag. För det lönar sig inte för någon tyvärr.
Men det finns uppfödare som mig, som prioterar hästköparens kunnande mer än pengarna.
Jag vill att mitt sto´s avkomma skall visas på tre-års testet, att hon kommer ut på tävlings banan och gör bra ifrån sig.
Dessa krav som jag har på min köpare går ju givetvis in i häst kontraktet.
Det gangnar mitt sto´s värde långt mycket mer, än om jag fick mer för detta föl. Jag som uppfödare har ingen glädje av att min avkomma står någonstans och man inte gör någonting, eller hur?
Även om jag väljer att sälja mitt föl/unghäst för en mindre summa pengar (fast den har en topp stam) så är det ändå jag som väljer köpare. Och det är inte lätt att hitta en seriös köpare idag med ett bra häst vett och kunnande.
För en dyrare köpeskilling så är det inte så många köpare.............
Lotta
Det finns två sett att se detta på, och ni ser bara det ena, nämligen pengarna.
Skall man gå efter det, så får vi nog alla sluta att avla, tror jag. För det lönar sig inte för någon tyvärr.
Men det finns uppfödare som mig, som prioterar hästköparens kunnande mer än pengarna.
Jag vill att mitt sto´s avkomma skall visas på tre-års testet, att hon kommer ut på tävlings banan och gör bra ifrån sig.
Dessa krav som jag har på min köpare går ju givetvis in i häst kontraktet.
Det gangnar mitt sto´s värde långt mycket mer, än om jag fick mer för detta föl. Jag som uppfödare har ingen glädje av att min avkomma står någonstans och man inte gör någonting, eller hur?
Även om jag väljer att sälja mitt föl/unghäst för en mindre summa pengar (fast den har en topp stam) så är det ändå jag som väljer köpare. Och det är inte lätt att hitta en seriös köpare idag med ett bra häst vett och kunnande.
För en dyrare köpeskilling så är det inte så många köpare.............
Lotta
Jag tror det är viktigt som uppfödare att ha bra kontakt med unghästutbildare. Tror jag också.
För det är inte lätt att sälja sina uppfödningar som föl och dels få betalt det man vill ha och dels få sålt till "rätt" köpare som kan ta hästen hela vägen fram. Om stoet har meriter och/eller har äldre avkommor med meriter eller att fölet har fått mycket fina poäng på fölvisning är det lättare, men annars tror jag att man som uppfödare gör klokare i att behålla fölet och påbörja inridning alternativt även visa på 3-års och först då sälja.Men om den sen inte skulle gå bra på 3- års...hur mycket får du då betalt för den? Sen är det ju alltid en fråga om plats och tid om man kan behålla unghästarna långt upp i åldern. Jag har med tiden tänkt om och lutar nog mer nu åt att försöka sälja dem som inridna eller i alla fall påbörjade (såvida de inte är mycket fina som föl och då lättsålda).
Jag har hittat en unghästutbildare som jag trivs mycket bra med och det är värt varenda krona att lämna bort unghästarna, för jag har varken tiden eller kunskapen att helt själv utbilda dem.
Fast detta känns som ett enormt knasigt "tänk".
Varför ska vi inte kunna få betalt för vårat enorma jobb och alla pengar vi lägger ner på vår uppfödning?
Jag har köpt in ganska dyra avelsston och jag vill ha betalt för mina ungar, och jag säljer inte till vem som helst. I mitt tycke skall inte en fölunge säljas under 35 000 kr inkl. moms, jag vill helst ha runt 45 000:- för dom. Sen är det ju pinsamt att man kan hitta en tre-åring för samma peng, alla hästpriser måste upp och kvalite måste få kosta.
Jag svarade på ett inlägg ang just det att kunna sälja sina fölungar dyrt. Och det kan du bara om mödernet har presterat något eller om tidigare avkommor till den uppfödaren presterat något.Sen var ju inte frågan hur dyrt man kan sälja sin fölunge utan varför folk sälja så billigt?
Vad är en dyr fölunge för dig?
Inte när det gäller elitryttareFinns minst lika många som äger sin häst själva.
Det tror jag inte alls de gör längre. Och jag tror faktiskt inte att en tävlingsryttare vill ha ett föl eftersom det är en väldigt osäker investeringMånga sponsorer köper vad ryttaren än pekar på.
Alltså är de inte sådana vi diskuterar i tråden.
För att hitta dessa köpare så måsta man ha gjort något! Det går inte att sälja en fölunge bara på pappan idag.Ja det kostar att ha häst. Självklart är risken något man har med i beräkningen men menar du att det ska inte tävlingsryttaren ha med i beräkningen? Självklart kan man inte bara producera fram en massa fölungar o tro att andra ska göra jobbet o det tror jag de flesta som avlar är medvetna om o försöker hitta de köparna med bästa förutsättningarna.
Vad är målet med uppfödningen?? Att det skall bli en hobbyhäst eller vill man föda upp en ny Flippan??Sen om det kostar att utbilda o tävla är ju upp till ryttaren om den vill lägga ner.
Nej det har väl jag inte sagt hellerMen jag tycker fortfarande inte att det är mitt jobb som uppfödare att "skänka" bort fölungar för att ryttaren sen får så stora kostnader med utb o tävling.
Många gör det, inte alla men många. Vi har ju ett väldigt lysande exempel på bra uppfödning här på forumet. Pooh! Hon visar fram bra hästar år efter år!Så du menar att större delen av alla uppfödare i sverige bedriver sin avel fel?
Läs igen vad jag skriver! Du måste ha meriter för att kunna sälja och de kommer inte genom att man bara använder en poppishingst!Så man är inte uppfödare om man inte utbildar sina föl själv??
Nu pratar jag om att visa fram kanske en avkomma alternativt att man har ett sto som varit meriterad!Det du pratar om är ju en kombination av avel, utbildning o försäljningsstall.
Då kanske stjärnorna kommit framOm alla dem som inte fixar det lade av med sin avel så skulle verkligen fölungarna bli dyra för då fanns det inte så många.
Då har man lite mer än bara tävlingstallVet flera tävlingstallar som har lösdrift för sina inköpta fölungar.
Bra då är det alltså en hobbyhästuppfödare vi pratar om?Tror inte att det är just till elitryttare vi som uppfödare här på tråden har siktat in diskussionen.
Frågar du mig som tävlingsryttare eller uppfödare?? Som tävlingsryttare så säger jag inget pris alls för jag skulle aldrig köpa ett föl igen. Det har jag gjort så många gånger innan men nu finns det ingen ekonomi i det för mig.Så...vad tycker du är ett lämpligt pris på en fölunge?
Men du fick åtminstonde tillbaka pengarna du lagt(åtminstonde en del hoppas jag)![]()
Men om den sen inte skulle gå bra på 3- års...hur mycket får du då betalt för den?
Varför i hela fridens dar betäcker man o säljer så billigt.Begriper ni inte att ni förstör marknaden för alla som satsar på att få fram bra föl.Har man inte råd att använda det bästa stoet(obs viktigast) o korsa med den bästa hingsten(alltså den som passar stoet bäst) behålla ev osålda föl,så ge tusan i att betäcka då.Eller gör som ardenneruppfödare skicka till slakt.Då skulle vi slippa alla föl som nästan måste skänkas bort.Detta i sin tur leder till ökade priser pga minskad tillgång.Då skulle man oxå kunna sälja 1o2åringar o få bra betalt.Detta i sin tur skulle göra att uppfödarna skulle kunna skaffa ännu bättre avelsmaterial osv.-en god cirkel.SLUTA BETÄCKA OM NI INTE HAR OVANSTÅENDE MÖJLIGHETER.![]()