Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 383
Sv: Priser på årsföl?

Det gäller att visa att stoet tidigare givit föl som visat sig på tävlingsbanorna. Då gäller det som uppfödare att se till att något av ens uppfödningar gör det. DÅ går det att sälja dyrt. Annars är de inte värda något, rent tävlingsmässigt sas.
Sen var ju inte frågan hur dyrt man kan sälja sin fölunge utan varför folk sälja så billigt?
Vad är en dyr fölunge för dig?

De allra flesta tävlingsryttare äger inte sina tävlingshästar själva. Utan det är en sponsor eller då en "vanlig" hobbymänniska som "lånar" ut sin häst för att det är roligt att den tävlar.
Finns minst lika många som äger sin häst själva.

Ingen sponsor köper en omeriterad fölunge som skall stå och kosta pengar under lång tid.
Många sponsorer köper vad ryttaren än pekar på.

Alternativt föder tävlingsryttaren upp egna föl och behöver således inte köpa.
Alltså är de inte sådana vi diskuterar i tråden.

Det kostar betydligt mer att utbilda dem och tävla dem än vad det gör att föda upp dem. Risken är ju faktiskt något man få ta med i beräkningen när man vill ägna sig åt avel. Och vill man att ens egen avel skall bli något så måste man nog göra mer än att bara föda fram dem som fölungar
Ja det kostar att ha häst. Självklart är risken något man har med i beräkningen men menar du att det ska inte tävlingsryttaren ha med i beräkningen? Självklart kan man inte bara producera fram en massa fölungar o tro att andra ska göra jobbet o det tror jag de flesta som avlar är medvetna om o försöker hitta de köparna med bästa förutsättningarna. Sen om det kostar att utbilda o tävla är ju upp till ryttaren om den vill lägga ner.
Men jag tycker fortfarande inte att det är mitt jobb som uppfödare att "skänka" bort fölungar för att ryttaren sen får så stora kostnader med utb o tävling.

Då kanske man bedriver sin avel fel. Om man inte har tid för dem. Att föda fram en fölunge kan vem som helst göra, men att sedan verkligen vara uppfödare är betydligt svårare. Om man drar paralell med en uppfödare jag känner i tyskland så säljer de ingen häst under 3år och inriden. De lite bättre behåller de och tävlar för att sedan sälja dyrare.
Så du menar att större delen av alla uppfödare i sverige bedriver sin avel fel?
Så man är inte uppfödare om man inte utbildar sina föl själv??
Det du pratar om är ju en kombination av avel, utbildning o försäljningsstall.
Vet inte många medel avlare som skulle fixa det.
Om alla dem som inte fixar det lade av med sin avel så skulle verkligen fölungarna bli dyra för då fanns det inte så många.;)

En granne till mig sålde precis en 4åring för runt miljonen :angel: Är det bra hästar så finns det köpare. Vet man att en uppfödare tagit fram flera bra hästar så kan man ta risken att köpa en yngre häst. Annars gör man det inte, då betalar man hellre det som det kostar när de är lite äldre.

Utbilda ja men det är inte samma sak som att hålla en häst i 3-4år innan man kan börja rida dem. I ett tävlingsstall han man inte råd att hålla fölungar. Vet flera tävlingstallar som har lösdrift för sina inköpta fölungar.

Självklart är det upp till var och en men de allra flesta elitryttare gör det inte.
Tror inte att det är just till elitryttare vi som uppfödare här på tråden har siktat in diskussionen.
Så...vad tycker du är ett lämpligt pris på en fölunge?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Senast ändrad:

Då kanske man bedriver sin avel fel. Om man inte har tid för dem. Att föda fram en fölunge kan vem som helst göra, men att sedan verkligen vara uppfödare är betydligt svårare. Om man drar paralell med en uppfödare jag känner i tyskland så säljer de ingen häst under 3år och inriden. De lite bättre behåller de och tävlar för att sedan sälja dyrare.

Om alla dem som inte fixar det lade av med sin avel så skulle verkligen fölungarna bli dyra för då fanns det inte så många.

Jag tror det är viktigt som uppfödare att ha bra kontakt med unghästutbildare.
För det är inte lätt att sälja sina uppfödningar som föl och dels få betalt det man vill ha och dels få sålt till "rätt" köpare som kan ta hästen hela vägen fram. Om stoet har meriter och/eller har äldre avkommor med meriter eller att fölet har fått mycket fina poäng på fölvisning är det lättare, men annars tror jag att man som uppfödare gör klokare i att behålla fölet och påbörja inridning alternativt även visa på 3-års och först då sälja. Sen är det ju alltid en fråga om plats och tid om man kan behålla unghästarna långt upp i åldern. Jag har med tiden tänkt om och lutar nog mer nu åt att försöka sälja dem som inridna eller i alla fall påbörjade (såvida de inte är mycket fina som föl och då lättsålda).
Jag har hittat en unghästutbildare som jag trivs mycket bra med och det är värt varenda krona att lämna bort unghästarna, för jag har varken tiden eller kunskapen att helt själv utbilda dem.

Vad är detta för saijt...Man måste ju ha åsikter...Klanka inte ner utan ta fram era funderingar och tankar så diskuterar vi!!

Jag avlar sporthästar och mitt mål är att få fram bra tävlingshästar.
Men avel är intressant,har funderat över svensk avel och det är kanse dags att vidga vyerna lite...
Jag tycker att svensk avel har produserat hållbara "lite tygre avkommor" Men kanske dags att ta fram "Vinnar skallar"ex En Riktig bra Fransk Travare..som dels har extriör som passar hoppaveln och kanske satsa mer på Angloaraber för att få fram uthålligheten.Vi är lite inskränkta med att hålla oss till "bara halvblod". Se ex Baloubet han har travarblod dels Anglo...En modern hopphäst idag tycker jag är Meridith Michaels-Beerbaum Shutterfly. Ädel, vändbar, Inte "för stor galopp"...Vi i Sverige är så inne på Galoppen men på Hopphästar blir det gärna lite för bra dom liksom "fastnar i luften" galoppen tar för mycket mark..Jag tror långsiktigt om ca 10 år så är sveriges Halvblods hästar "fortfarande hållbara men med lite nytänkande och bredare sikt så tar vi fram det bästa av alla raser...
och på så vis får fram den nya Svenska halvblodshästen...

Det finns två sett att se detta på, och ni ser bara det ena, nämligen pengarna.
Skall man gå efter det, så får vi nog alla sluta att avla, tror jag. För det lönar sig inte för någon tyvärr.
Men det finns uppfödare som mig, som prioterar hästköparens kunnande mer än pengarna.
Jag vill att mitt sto´s avkomma skall visas på tre-års testet, att hon kommer ut på tävlings banan och gör bra ifrån sig.
Dessa krav som jag har på min köpare går ju givetvis in i häst kontraktet.
Det gangnar mitt sto´s värde långt mycket mer, än om jag fick mer för detta föl. Jag som uppfödare har ingen glädje av att min avkomma står någonstans och man inte gör någonting, eller hur?

Även om jag väljer att sälja mitt föl/unghäst för en mindre summa pengar (fast den har en topp stam) så är det ändå jag som väljer köpare. Och det är inte lätt att hitta en seriös köpare idag med ett bra häst vett och kunnande.
För en dyrare köpeskilling så är det inte så många köpare.............

Lotta

Jäkligt bra sagt!!:banana:

Hm..det var inte min medning att "klanka" ner på någons åsikter.
Men man kan ju inte förutsätta att alla lyckas få fram hästar passande elitryttare.

Det finns två sett att se detta på, och ni ser bara det ena, nämligen pengarna.
Skall man gå efter det, så får vi nog alla sluta att avla, tror jag. För det lönar sig inte för någon tyvärr.
Men det finns uppfödare som mig, som prioterar hästköparens kunnande mer än pengarna.
Jag vill att mitt sto´s avkomma skall visas på tre-års testet, att hon kommer ut på tävlings banan och gör bra ifrån sig.
Dessa krav som jag har på min köpare går ju givetvis in i häst kontraktet.
Det gangnar mitt sto´s värde långt mycket mer, än om jag fick mer för detta föl. Jag som uppfödare har ingen glädje av att min avkomma står någonstans och man inte gör någonting, eller hur?

Även om jag väljer att sälja mitt föl/unghäst för en mindre summa pengar (fast den har en topp stam) så är det ändå jag som väljer köpare. Och det är inte lätt att hitta en seriös köpare idag med ett bra häst vett och kunnande.
För en dyrare köpeskilling så är det inte så många köpare.............

Lotta

Fast detta känns som ett enormt knasigt "tänk".
Varför ska vi inte kunna få betalt för vårat enorma jobb och alla pengar vi lägger ner på vår uppfödning?

Jag har köpt in ganska dyra avelsston och jag vill ha betalt för mina ungar, och jag säljer inte till vem som helst. I mitt tycke skall inte en fölunge säljas under 35 000 kr inkl. moms, jag vill helst ha runt 45 000:- för dom. Sen är det ju pinsamt att man kan hitta en tre-åring för samma peng, alla hästpriser måste upp och kvalite måste få kosta.

Jag tror det är viktigt som uppfödare att ha bra kontakt med unghästutbildare. Tror jag också.
För det är inte lätt att sälja sina uppfödningar som föl och dels få betalt det man vill ha och dels få sålt till "rätt" köpare som kan ta hästen hela vägen fram. Om stoet har meriter och/eller har äldre avkommor med meriter eller att fölet har fått mycket fina poäng på fölvisning är det lättare, men annars tror jag att man som uppfödare gör klokare i att behålla fölet och påbörja inridning alternativt även visa på 3-års och först då sälja.Men om den sen inte skulle gå bra på 3- års...hur mycket får du då betalt för den? Sen är det ju alltid en fråga om plats och tid om man kan behålla unghästarna långt upp i åldern. Jag har med tiden tänkt om och lutar nog mer nu åt att försöka sälja dem som inridna eller i alla fall påbörjade (såvida de inte är mycket fina som föl och då lättsålda).
Jag har hittat en unghästutbildare som jag trivs mycket bra med och det är värt varenda krona att lämna bort unghästarna, för jag har varken tiden eller kunskapen att helt själv utbilda dem.

Håller med om allt faktiskt.
Vill själv behålla tills de är visade. Men däremot är jag inte sugen på unghingstar så de säljer jag gärna bort tidigare av olika skäl.
Har veckan före jul varit i kontakt med en tjej som jobbat som beridare i tyskland om ev samarbete. Även till mina ponnisar då.
På det planet är jag helt överens ...det som stör mig är när fölungar dumpas bort.
Inte varför man väljer att ha kvar dem längre eller utbilda själv innan försäljning.

Fast detta känns som ett enormt knasigt "tänk".
Varför ska vi inte kunna få betalt för vårat enorma jobb och alla pengar vi lägger ner på vår uppfödning?

Jag har köpt in ganska dyra avelsston och jag vill ha betalt för mina ungar, och jag säljer inte till vem som helst. I mitt tycke skall inte en fölunge säljas under 35 000 kr inkl. moms, jag vill helst ha runt 45 000:- för dom. Sen är det ju pinsamt att man kan hitta en tre-åring för samma peng, alla hästpriser måste upp och kvalite måste få kosta.

:bow: :bow: :bow:

Sen var ju inte frågan hur dyrt man kan sälja sin fölunge utan varför folk sälja så billigt?
Vad är en dyr fölunge för dig?
Jag svarade på ett inlägg ang just det att kunna sälja sina fölungar dyrt. Och det kan du bara om mödernet har presterat något eller om tidigare avkommor till den uppfödaren presterat något.

Jag tycker att allt över 45 000kr är dyrt för ett föl. Sedan om de kostar 250'kr spelar ingen roll i sakfrågan.

Finns minst lika många som äger sin häst själva.
Inte när det gäller elitryttare

Många sponsorer köper vad ryttaren än pekar på.
Det tror jag inte alls de gör längre. Och jag tror faktiskt inte att en tävlingsryttare vill ha ett föl eftersom det är en väldigt osäker investering

Alltså är de inte sådana vi diskuterar i tråden.
:confused:

Ja det kostar att ha häst. Självklart är risken något man har med i beräkningen men menar du att det ska inte tävlingsryttaren ha med i beräkningen? Självklart kan man inte bara producera fram en massa fölungar o tro att andra ska göra jobbet o det tror jag de flesta som avlar är medvetna om o försöker hitta de köparna med bästa förutsättningarna.
För att hitta dessa köpare så måsta man ha gjort något! Det går inte att sälja en fölunge bara på pappan idag.

Sen om det kostar att utbilda o tävla är ju upp till ryttaren om den vill lägga ner.
Vad är målet med uppfödningen?? Att det skall bli en hobbyhäst eller vill man föda upp en ny Flippan??

Men jag tycker fortfarande inte att det är mitt jobb som uppfödare att "skänka" bort fölungar för att ryttaren sen får så stora kostnader med utb o tävling.
Nej det har väl jag inte sagt heller :confused: Men att bara köpa ett sto och sedan tro att man kan sälja fölungar med vinst är ju inte riktigt seriöst. För att kunna sälja dessa till ett bra pris så måste man ju faktiskt ha något att komma med. Och oftast så betyder det att man satsar på att ta fram en bra tävlingshäst själv först och sedan säljer på dens meriter. Det är det som tävlingsryttare idag letar efter syskon till en redan etablerad tävlingshäst och när man är där så kan man sälja med ordentlig vinst. Alternativt att en och samma uppfödare tagit fram bra hästar om och om igen.

Många gör det, inte alla men många. Vi har ju ett väldigt lysande exempel på bra uppfödning här på forumet. Pooh! Hon visar fram bra hästar år efter år!

Läs igen vad jag skriver! Du måste ha meriter för att kunna sälja och de kommer inte genom att man bara använder en poppishingst!

Nu pratar jag om att visa fram kanske en avkomma alternativt att man har ett sto som varit meriterad!

Om alla dem som inte fixar det lade av med sin avel så skulle verkligen fölungarna bli dyra för då fanns det inte så många.
Då kanske stjärnorna kommit fram :devil: Nej men allvarligt så är det inte så, men då kan man kanske inte heller tro att man kan gå med vinst på sin uppfödning om man inte har hästar som visar något på tävlingsbanorna

Vet flera tävlingstallar som har lösdrift för sina inköpta fölungar.
Då har man lite mer än bara tävlingstall

Tror inte att det är just till elitryttare vi som uppfödare här på tråden har siktat in diskussionen.
Bra då är det alltså en hobbyhästuppfödare vi pratar om?

Så...vad tycker du är ett lämpligt pris på en fölunge?
Frågar du mig som tävlingsryttare eller uppfödare?? Som tävlingsryttare så säger jag inget pris alls för jag skulle aldrig köpa ett föl igen. Det har jag gjort så många gånger innan men nu finns det ingen ekonomi i det för mig.
Som uppfödare beror det ju självklart på vad stoet gjort och eller dens avkommor. Har jag ett sto som presterat själv i svårklass eller lämnat avkommor i championaten så är ju självklart de fölungarna betydligt dyrare än om det är ett sto som vare sig lämnat något eller själv presterat.

Senast ändrad:

Men du fick åtminstonde tillbaka pengarna du lagt(åtminstonde en del hoppas jag):)

Jodå, det fölet gjorde jag en rätt bra vinst på. Han betalade vår ridbana kan man säga :)
Men det 2½-årssto jag sålde förra hösten har jag inte gjort nån vinst på, men det var som sagt var stoets första avkomma som inte såg ut nåt som föl (var mycket finare som 2-åring) och jag hade funderingar på att behålla och rida in henne och sen sälja efter 3-års eller liknande, men av olika anledningar (bla min graviditet) tyckte jag att det var rätt skönt att bli av med henne innan inridningen. Och när så en kompis ville köpa henne så tyckte jag att det var en ganska bra affär trots att det blev rätt billigt. Jag vet att min kompis kommer att visa henne (blev ej på 3-års pga att hon växte just då) och kanske tävla endel, samt vill ha henne som avelssto.

Men om den sen inte skulle gå bra på 3- års...hur mycket får du då betalt för den?

Nej, visst, det är ju alltid en risk. Men man har ju alltid en chans att fortsätta jobba den och satsa på kvalitets som 4-åring. Visst, det blir ytterligare mer pengar att punga ut och där får man ju göra en avvägning om man ska sälja den till ett mindre fördelaktigt pris som inriden 3-åring efter 3-årstestet eller lägga ner ytterligare tid och pengar och förhoppningsvis senare få ett mycket bättre pris.

Det är ju alltid svårt att veta när det är som mest fördelaktigt att sälja ett föl/ unghäst. Min Riksfölsvinnare tex sålde jag ju i rättan tid, eftersom man då inte visste att han skulle bli så liten. Hade jag sparat honom och visat honom på rådgivande och sen sålt honom som 1½-åring så hade jag säkert fått mindre betalt än jag fick nu när han var 7 månader.

Men jag håller med dig om att det är synd när föl-och unghästpriserna dumpas så. Det tjänar ju ingen på i längden.

Varför i hela fridens dar betäcker man o säljer så billigt.Begriper ni inte att ni förstör marknaden för alla som satsar på att få fram bra föl.Har man inte råd att använda det bästa stoet(obs viktigast) o korsa med den bästa hingsten(alltså den som passar stoet bäst) behålla ev osålda föl,så ge tusan i att betäcka då.Eller gör som ardenneruppfödare skicka till slakt.Då skulle vi slippa alla föl som nästan måste skänkas bort.Detta i sin tur leder till ökade priser pga minskad tillgång.Då skulle man oxå kunna sälja 1o2åringar o få bra betalt.Detta i sin tur skulle göra att uppfödarna skulle kunna skaffa ännu bättre avelsmaterial osv.-en god cirkel.SLUTA BETÄCKA OM NI INTE HAR OVANSTÅENDE MÖJLIGHETER.:devil:
:bow: :bow: :bow:
Visst är det roligt om köparen visar avkomman så att mitt sto får credit. Men vad är viktigast? Att om 10+ år få stå på Flyingedagarna och få ELIT till mitt sto eller att få verksamheten att gå runt? En fölunge som fått minst 48 p på fölchampionat säljer jag inte under 50.000:-.

*KL*

Har nu läst igenom alla inläggen i denna tråd och blir lit eförundrad över att alla tycker att man ska "ta bättre betalt" för sina föl. Men för att kunna ta bra betalt för en hhäst förutsätter ju det att man har en köpare. Vad jag märkt så är folk i överlag inte så sugna på att langa upp stora pengar på för-åringar när de kan få en 2-3 åring för i princip samma pris och slipper då ha inackorderingskostnad i 1-2 år på en häst man ändå inte kan göra så mkt med än.
De allra flesta hästar blir ju inte så mycket mer än medelmåttor som vuxna och varför då lägga stora pengar på att köpa något som sedan kan bli en dyr affär dvs den utvecklas inte till det man vill och man måste då kanske sälja - med förlust i värsta fall.

Har själv fött upp ett hbl föl, han föddes 2004. Mamman var tre år när hon betäcktes och hade alltså inga egna meriter. Stammen var väl bra men inget unikt. Fölet var tänkt att behållas men då det blev ett hingstföl som sannolikt skulle bli närmare 180 stort (alldeles för stort för mig... och jag ville ha ett sto) så bestämde jag mig för att sälja honom som åring. Tilläggas kan att han visades som klass 2 (bara en poäng från klass 1) Satte först ut honom för 35' - ingen var intresserad..., sänkte sedan till 32' - ingen intresserad. Sänkt eigen till 29', fick någr asvar och ett par kom ut och tittade. En var intresserad och hon köpte sedermera hästen - fick pruta ner honom till 26' - detta var i princip vad han kostat att ta fram men det lönade sig inte att behålla längre för eftersom jag inte har eget stall så kostade det ju varje månad....

Jag håller med om att det inte är en lukrativ business att föda upp hästar men tyvärr är det ju så att det är tillgång och efterfrågan som styr... finns ingen efterfrågan så sänks ju priserna.
Vet ju hur jag själv skulle göra, skulle aldrig köpa ett föl för mer än max 30', inte när man kan få 2-3 åringar för nästan samma pris och då vet man också lite mer om vad de blir :)

Anledningen att det kan vara svårt att få betalt för 1 och 2 åringar är att de så sällan är i fas. Även en mkt erfaren person har svårt att bedöma "vad som komma skall". Ska man få bra betalt är det föl eller 3 åringar som gäller (ingen regel utan undantag dock;) )

Som allt annat kan man ju se det från olika håll, det finns renodlade stuterier som skall vara vinstgivande, men även " hobbyavlare" som vill ta ett fäl på sitt sto.
Uppstallnings möjligheter mm spelar in på hur länge man kan behålla sin unghäst, klart att de flesta vill behålla så länge som möjligt. stuterier och dylika har besitter mycken kunskaper om sina ston och om kommande hingstval, klar att de vill ha betalt för det.

Jag resonerar väl lite som så att man får vad man betalar för...
dvs en fölunge har ju inte presterat något, har väl på sin höjd blivit ledd i grimma, därför blir inte priset så högt. Givetvis spelar stam in men det är ändå en chansning att köpa en fölunge.
Vidare är det ALLTID någongång stoets FÖRSTA avkomma och hur vet man att man träffade rätt i sitt hingstaval?
Därav kan också priset variera.

Jag vet iallafall att min nästa fölunge som kommer i slutet av april e. Coriall inte blir så billig om ens till salu.

Ge mig på pälsen om ni vill men det är så skönt att få tycka som man vill:banana: :bump: :D

Blir det ett sto behåll, blir det en hingst sälj DYRT;)

Lite absurt är det, men hans död kommer helt klart pressa upp priset. Själv är jag egoistiskt pottsur att First Wish fick så många ston. 3 åriga dressyrhingstar brukar inte få så många ston.

Senast ändrad av en moderator:

T ex Sandakan betäckte 188 ston som 3-åring, så har de riktigt bra och populära stammar så får även dressyrhingstarna många ston som 3-åringar. Corlensky G leder väl den statistiken, men han räknas väl som dubbeltalang. Jag tycker ofta att 3-åringarna får många ston, själv är jag egoistiskt glad för att Empire som jag har valt inte fick fler än 40 ston i år, men med tanke på vad han själv presterat och hur hans far samt Emmerton med samma far som Empire har förärvt sig så tycker jag såklart att det är lite konstigt. Nu blir ju Empire kvar i Sverige nästa säsong också, så det finns ju en chans till för de som inte tog den i år:angel:

Tillgång och efterfrågan... Det är väl inte så svårt att förstå att folk inte är beredda att lägga upp massor av pengar för ett föl, eller? Vi som föder upp hästar har väl rätt bra koll på vad det kostar innan hästen är vuxen och användningsbar, jag har full förståelse för att folk letar efter färdiga hästar som de kan använda genast, under de åren du har en ughäst på tillväxt kan det ju hända i stort sett vad som helst med den och då står du där med en häst som du satsat mycket pengar på och måste börja om från början och hur många har tålamod till det? Dessutom är det ju få fölungar som blir så bra som stammen utlovar, eller hur?Alla tävlingsryttare har inte tillgång till egen gård med fodertillgång, samt råd att ha passning till en massa "lovande" unghästar.
Det är nog till att bita i det sura äpplet och göra som Olga-Klara säger, utbilda själv...
Ska klargöra att jag inte är halvblodsuppfödare, men ändå brottas med exakt samma problem!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 851
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 917
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 898
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 394
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka