Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 383
Sv: Priser på årsföl?

Det priset tycker jag låter vettigt.
Min granne visade sitt stoföl e Akribori u Cheval Sanzibar(stavas det så?)-Brabant Eller Drabant...hur som helst... stoet hade gjort nada, triangelmärkt för krossad manke. Av den gamla modellen häst, inge kul alls.
Fölet fick 47p o såldes efter visningen till Norge. Hon fick 59000:- för den utan diskussioner.

Nu är det ju inte alltid så lätt ,men det går..

Har man en bra fölunge går det att få bra betalt, men det sker oftast via kontakter, så brett kontaktnät är A och O för en uppfödare.

Sandakan slog väl alla rekord vad gäller antal ston för en 3-årig dressyrhingst eller har all julmat mosat mitt minne?

Var finns han?? Vad kostar han att betäcka med i Sverige??

Svenskarna är snabba! Contender var en "stjärna" på Holsteiner Verbend redan för 10 år sedan. Han är idag 22 år (om han lever). Och först nu får vi in hingstar efter honom.

Men...nu vet jag inte riktigt om jag förstår hur Du menar.

Du menar att Du inte skulle köpa ett föl för över 30.000 kronor. Skulle detta då även inkludera momsen??

Och...menar Du på fullaste allvar att Du kan köpa en treåring inriden och klar för samma pengar??? Och skulle den treåringen i så fall hålla en kvalitet som Du skulle vara nöjd med?? Är den för det priset visad på treårstest??

I min värld är det fortfarande så att man får det man betalar för. Visst kan man säkert göra riktiga klipp genom att köpa åringar/tvååringar vid installningstider någon gång emellanåt men på det stora hela tror jag verkligen att priset har med kvaliteten att göra.

Vi har visserligen ston med mycket meriterade mödernen och sådana som själva presterat en del i vissa fall, men jag skulle aldrig sälja någon av mina föl för 30.000 kronor särskilt inte om detta belopp skulle inkludera moms.
Jag har heller inte behövt sälja för ett sånt pris...och har jag ändå inte slagit knut på mig själv för att marknadsföra våra uppfödningar.

De vi av någon anledning inte sålt som föl har vi valt att behålla och kommer att sälja inridna och visade på treårstest. Det är idag min övertygelse (eller kanske en from förhoppning..:)) att min bedömning av deras kapacitet är riktig och att vi därigenom inte kommer att förlora pengar på att ha behållt dem för att sälja dem inridna och klara.

Den vi hittills behållit till "vuxen" ålder valde vi att inte ens sälja som treåring. Hon har mer än väl motsvarat våra förväntningar hittills och eftersom hon är född riktigt sent har vi valt att betäcka henne för att hon skall få lite extra tid inför kvalitetsbedömning och tävling.

Men..att man kanske hamnar i en situation där man måste "slumpa bort" sina uppfödningar kan jag mycket väl förstå om aveln inte är en genomtänkt rörelse/hobby och man kanske dessutom har sina hästar inackorderade.

Jag tror att det viktigaste är att vi uppfödare faktiskt försöker informera köpare om vad våra produkter kostar att framställa. Jag menar, likaväl som det kostar X kr att framställa fotbollar, paraplyer, bilar och gödselgrepar, har även vi hästuppfödare ett antal kostnader att ta hänsyn till för att avgöra vad vår produkt kostar att framställa.
Tillverkar man fotbollar så har man materialkostnad, lön till arbetare, lokalhyra, inköp av maskiner osv. De kostnader man har delas på varje såld fotboll. Dessutom lägger man på några kronor extra för att kunna få en buffert till orörutsedda utgifter, "svinn" mm.

Många av oss hästuppfödare har vår lilla verksamhet i firma. Men oavsett detta så har vi alla diverse kostnader för vår hästverksamhet. Bäst ekonomi är det om våra ston blir dräktiga och fölar varje år, för då "producerar" de hela tiden - föl på tillväxt i magen samtidigt som årsfölet föds upp.
Alla hästarna på gården ska ha foder, oavsett om de är dräktiga eller inte.
Bara att få stona dräktiga kostar, som vi alla vet, en hel del. Och dessa kostnader har vi även de år stona går tomma, trots flera försök...
Våra lokalkostnader (jfr med fotbollsfabriken ovan) är våra stall, som kostar att underhålla, även om de finns på plats.
När våra produkter kommer ut ur sina mammor har de redan då kostat en hel del, både direkta och indirekta kostnader. Det är ändå DÅ livet börjar. De ska registreras, vaccineras, avmaskas, hovarna ska skötas, oförutseda händelser gör att det tillkommer veterinärkostnader. De flesta av oss har hästarna försäkrade, även om fullvärde är ekonomiskt omöjligt.

Jag har, i ärlighetens namn, aldrig brytt mig om att räkna på vad mina hästar kostar att föda upp, men jag har ändå ett hum om vad det är för produktionskostnader som finns. Och precis som fotbollstillverkaren vill även jag ha täckning för de kostnader jag har för att producera mina produkter. Och det är DET jag tycker vi måste förmedla, mer, oftare och tydligare, så att det till sist blir självklart för de som vill köpa våra produkter att betala i alla fall vad det kostar att få fram dem. Att vi faktiskt har mer kostnader än själva språngavgifterna. Att vi faktiskt plockar pengar ur egna fickor för att producera dessa hästar. Att det är vår egen ekonomi som blir lidande om vi tvingas sälja våra produkter för långt under produktionskostnaden - VILKEN annan tillverkare skulle göra det?

Jag föder ju upp både halblod och shettisar. Och shettisarna är nästan ännu värre med, för de har inget värde alls. :crazy: Det kostar att föda upp shettisföl också, även om man har egen hingst att betäcka med! (HAN kostar ju också....) Men folk vill helst inte betala mer än en-ett par tusenlappar för ett shettisföl.
Sen kan samma människa gladeligen hosta upp 6-8-10.000 för en hundvalp eller kattunge! :confused:
(där hunduppfödarna gnäller över att de har såååå stora kostnader. Hunden är dräktig i 2 månader, valparna - inte sällan mer än 5 - är kvar 8 veckor och sen säljs de. Det kan ge 30-50.000/kull eller ännu mer och det finns inte en chans i världen att de har samma kostnader som vi har...)

svammel, svammel... :angel:
Men jag tror ni förstår var jag vill komma.

Du har så rätt!!
Listade ju alla kostnader i tråden om man ska behålla/ta fram en hingst.
Du, det kostar med shettisar. Kom igen när vi börjar snacka ardenner:D . Det är ingen rörelse, det är att förvalta ett kulturarv. 1200:- i språng, ingen levande föl avgift. Och priserna börjar stiga till 8000:- för en avand:banana:

Lät fullt begripligt.
Tycker du sätter ord på det bra som vanligt:)

Kom igen när vi börjar snacka ardenner:D . Det är ingen rörelse, det är att förvalta ett kulturarv. 1200:- i språng, ingen levande föl avgift. Och priserna börjar stiga till 8000:- för en avand:banana:
Jadu, det där är en sorg för sig :smirk:
De har väl, sorgligt nog, sitt största värde i pengar räknat, på slakterierna i Italien... :cry:
Men där är det väl ändå så att efterfrågan styr priserna. Och efterfrågan är inte så stor. (men jag skulle gärna överta grannens fina märr, om han bestämmer sig för att inte ha kvar henne... )

Sen vet väl alla att man får såååå mycket EUbidrag för bevarandet av rasen att man kan leva gott på det resten av året.... :rofl:

Sen kan samma människa gladeligen hosta upp 6-8-10.000 för en hundvalp eller kattunge! :confused:
QUOTE]

Vi är i fel branch:idea:
En gammal kompis sålde sina två ston och började med hundar. Hon har gått ner på halvtid och får 12.000:- /valp. Två kullar /år. Möjligen (förmodligen) har hon fler hjärnceller än mig;)

Men...nu vet jag inte riktigt om jag förstår hur Du menar.

Du menar att Du inte skulle köpa ett föl för över 30.000 kronor. Skulle detta då även inkludera momsen??

Japp, det är det jag menar. Nu skulle jag personligen inte köpa ett föl alls, oavsett om det kostade 10.000 eller 75.000. Det kostar helt enkelt för mkt att ha den inackorderad (då jag ej har egen gård) tills det går att börja använda den, och som jag sa - har jag otur blir den för liten resp. för stor för mig eller något annat som jag inte kan överse med.

Och...menar Du på fullaste allvar att Du kan köpa en treåring inriden och klar för samma pengar??? Och skulle den treåringen i så fall hålla en kvalitet som Du skulle vara nöjd med?? Är den för det priset visad på treårstest??

Inriden och klar? Jag sa att man kan köpa 2-3 åringar för nästan samma pengar, inte nödvändigtvis inridna såklart. Vad jag sett på annonser så kan man få sådana för mellan 30' och 50' och då ser man ju som sagt redan lite mer vad det blivit av dem.
Är den 2 år är den ju naturligtvis inte visad på treårstest :smirk: och köper man en treåring på våren så är den ju inte heller det.
Treårstest behöver ju heller inte öka värdet på hästen utan tvärtom ibland... om den t ex får dålig agångartspoäng (som i vissa fall kan bero på en dålig dag...).

I min värld är det fortfarande så att man får det man betalar för. Visst kan man säkert göra riktiga klipp genom att köpa åringar/tvååringar vid installningstider någon gång emellanåt men på det stora hela tror jag verkligen att priset har med kvaliteten att göra.

Av erfarenhet vet jag att det inte alltid är så. Dessutom så är det ju så att de allra flesta hästar förblir medelmåttor - stammen till trots. Detta behöver ju inte vara nånting som stör eftersom de allra flesta ryttare inte strävar efter att rida svårklass och då duger medelmåttorna gott och väl (medelmåtta = klarar inte av mer än max msv).

Vi har visserligen ston med mycket meriterade mödernen och sådana som själva presterat en del i vissa fall, men jag skulle aldrig sälja någon av mina föl för 30.000 kronor särskilt inte om detta belopp skulle inkludera moms.
Jag har heller inte behövt sälja för ett sånt pris...och har jag ändå inte slagit knut på mig själv för att marknadsföra våra uppfödningar.

Vad bra för dig. Att du får bra betalt för dina föl menar jag. Jag säger ju inte att jag tycker att du eller någon annan heller för den delen ska sälja billigt. Jag säger bara att det är tillgång och efterfrågan som gäller...

De vi av någon anledning inte sålt som föl har vi valt att behålla och kommer att sälja inridna och visade på treårstest. Det är idag min övertygelse (eller kanske en from förhoppning..:)) att min bedömning av deras kapacitet är riktig och att vi därigenom inte kommer att förlora pengar på att ha behållt dem för att sälja dem inridna och klara.

Den vi hittills behållit till "vuxen" ålder valde vi att inte ens sälja som treåring. Hon har mer än väl motsvarat våra förväntningar hittills och eftersom hon är född riktigt sent har vi valt att betäcka henne för att hon skall få lite extra tid inför kvalitetsbedömning och tävling.

Men..att man kanske hamnar i en situation där man måste "slumpa bort" sina uppfödningar kan jag mycket väl förstå om aveln inte är en genomtänkt rörelse/hobby och man kanske dessutom har sina hästar inackorderade.

Hur genomtänkt det än är så kan det ju bli fel. Fölet kanske inte alls blir det man förväntat sig. Räknar du ändå med att någon ska vilja ge ett högt pris för det fölet då? Jag menar - det kanske får medelmåttiga gångarter, blir liten, dålig halsansättning eller dyl. Bara undrar av ren nyfikenhet...

tio tecken

Jag försöker ännu en gång att förtydliga mina åsikter.

Avel är en känsla man har, något som man har i blodet, likaså med ridningen, det är en konst.
Fölet som man får är ett resultat av många månaders avels arbete.
Ibland blir det som man har tänkt ibland inte.

Det vi får fram är individer med olika förutsättningar och temprament.
Vi som säljer dessa föl, måste försöka hitta en passande köpare, och det är inte lätt............
Om priset ligger högt är antal köpare få, och jag som säljer min föl unge har inte många att välja på.

För det är vi uppfödare som gör ämnet, den nya ägaren hästen.

Jag värdesätter den nya ägarens kunnande och intresse för att få fram min avkomma, mycket högre än en större köpe skilling.
För jag vet vad det kostar att få fram en unghäst..............

Jag värdesätter inte mina avkommor mindre än någon annan utan snarare mer, men jag försöker bara hitta en passande köpare som kan ta över efter mig och erbjuda unghästen en bra och rejäl framtid.

Jag har valt att ha det på kontrakt, vilket då köparen måste visa fram ett intyg på varför hästen inte kom till start, när det rör sig om 3 års test.

Lotta

Jag har full respekt för dina åsikter och din omtanke om dina avkommor. Nackdelen är dock att man inte har ngr som helst garantier för vidareförsäljning. Man kan ju skriva kontrakt att hästen inte får säljas hit eller dit men det upphör direkt vid nästa ägarbyte. Man kan bara hoppas att att köparen blir nöjd och trivs med sin häst.
Jag har faktiskt inte hört om rabatt i din form (ingen dålig idé dock), för det mesta brukar det vara tvärt om. Ex. vis du säljer hästen för XX tusen den ska visas på 3-års/kvalitet och vid/om Diplom skall ytterligare XX tusen erläggas i köpeskilling.
Vet inte hur vanligt det är idag men förr var det nästan regel om man köpte en 2-årshingst att den skulle visas och om den rek till BP steg priset därefter.

Tog själv hand om en söndertrasad (både fysiskt och psykiskt) Andalusier för 5 år sedan och folk har ringt och erbjudit fullkomligt hårresande summor, förra vintern lånade jag dock ut honom till en person som var minutiöst noga med hästarna och inte intresserad av annat än att lulla i skogen, men hon ringde efter 2 mån och sa "ta hem honom han vantrivs" och det tog ett halvår innan han var sitt goa jag igen. Nu får han gå här som sällskap/unghingsuppfostrare tills det är dags för avslut.

Jag tänker som dig när det gäller köpare. Nu har jag inte sålt så många föl/ unghästar, men de jag har sålt har kommit till folk som vill göra något med hästarna och jag har prioriterat vissa köpare framför några tusenlappar mer just vid försäljning i förhoppning om att hästarna bli bra omhändertagna och rätt utbildade.
Det enda jag blir lite förundrad är att du har inskrivet i köpekontraktet att hästarna ska visas på treårstest och om de inte gör det ska de ha intyg på varför de inte gör det. Visst är det bra om de kan visas och få bra poäng där, men många hästar är inte färdiga för treårstestet varken fysiskt eller rent mentalt, och är de inte det så tycker jag att det är bättre att avstå än att visa en häst som inte gör sig själv rättvisa, hellre då vänta ett år och t ex visa på kvaliteten, men det är min åsikt. Förhoppningsvis ska ju hästarna hålla i många år och treårstestet är inte för mig något självändamål. Så jag bara undrar vad det är för intyg du kräver om hästen ej visas, veterinärintyg?

jag har själv både uppfödning av hästar och hundar. Älskar mina hästar men hundarna är smidigare. Får du inte sålt en valp direkt så är det inte hela världen, men en häst behöver stallplats m.m. Jag skulle däremot inte vilja vara utan mina hästar.
Blev överlycklig när vi i höstas skulle köpa en större ponny till dottern och hon säger att hon hellre vill ha en valp.
Behövs inga transporter för att låta henne tävla med den, för tävla vill hon. Ska bli valpkurs och sen agility och juniorhandling.
Shettisen hon har ska ridas och sen köras när hon blir för stor för den, tills hon växt i sin connemara unghäst. Tösen är 7 år .

Svenskarna är snabba! Contender var en "stjärna" på Holsteiner Verbend redan för 10 år sedan. Han är idag 22 år (om han lever). Och först nu får vi in hingstar efter honom.

Tja du om du menar att jag skulle vara intresserad av honom i det syftet att använda honom har du nog missat något. jag ville bara veta VAD han kostar och finns. Eftersom jag vet flera föl e. honom som inte kostar speciellt mkt så var jag lite frågande till att han skulle kosta runt 50'kr att betäcka med. Jag vet hingstar som kostar runt €400 att betäcka med i Tyskland som har den absolut bästa stammen man kan få

Och jag vet mkt väl att Contender var en av de bästa redan då, med tanke på alla hans avkommor som gick WC.

Varför tror du jag köpte in mina hästar från Tyskland :angel: som jag tävlar på.

Jag har full respekt för dina åsikter och din omtanke om dina avkommor. Nackdelen är dock att man inte har ngr som helst garantier för vidareförsäljning. Man kan ju skriva kontrakt att hästen inte får säljas hit eller dit men det upphör direkt vid nästa ägarbyte. Man kan bara hoppas att att köparen blir nöjd och trivs med sin häst.
Jag har faktiskt inte hört om rabatt i din form (ingen dålig idé dock), för det mesta brukar det vara tvärt om. Ex. vis du säljer hästen för XX tusen den ska visas på 3-års/kvalitet och vid/om Diplom skall ytterligare XX tusen erläggas i köpeskilling.
Vet inte hur vanligt det är idag men förr var det nästan regel om man köpte en 2-årshingst att den skulle visas och om den rek till BP steg priset därefter.

Tog själv hand om en söndertrasad (både fysiskt och psykiskt) Andalusier för 5 år sedan och folk har ringt och erbjudit fullkomligt hårresande summor, förra vintern lånade jag dock ut honom till en person som var minutiöst noga med hästarna och inte intresserad av annat än att lulla i skogen, men hon ringde efter 2 mån och sa "ta hem honom han vantrivs" och det tog ett halvår innan han var sitt goa jag igen. Nu får han gå här som sällskap/unghingsuppfostrare tills det är dags för avslut.

Jag har aldrig hört det omvända att man betalar MER för en häst man redan köpt, däremot så vet jag flera som ger sina köpare rabatter om hästen presterar dvs visas eller tävlar en viss klass inom vissa år.

Det andra är ju helt befängt och gynnar ju inte avel eller säljaren. Då visar man ju inte hästen för då kostar den mer, då väntar säkert köparen istället med att tävla den tills den har passerat testerna för att slippa betala x antal kronor extra.

Varför i hela fridens dar betäcker man o säljer så billigt.Begriper ni inte att ni förstör marknaden för alla som satsar på att få fram bra föl.Har man inte råd att använda det bästa stoet(obs viktigast) o korsa med den bästa hingsten(alltså den som passar stoet bäst) behålla ev osålda föl,så ge tusan i att betäcka då.Eller gör som ardenneruppfödare skicka till slakt.Då skulle vi slippa alla föl som nästan måste skänkas bort.Detta i sin tur leder till ökade priser pga minskad tillgång.Då skulle man oxå kunna sälja 1o2åringar o få bra betalt.Detta i sin tur skulle göra att uppfödarna skulle kunna skaffa ännu bättre avelsmaterial osv.-en god cirkel.SLUTA BETÄCKA OM NI INTE HAR OVANSTÅENDE MÖJLIGHETER.:devil:

Så då ska det bara finnas föl som kostar 50 000+ eller? Så vi som inte har möjlighet eller vill ge så mkt för ett föl vi ska inte kunna köpa ett? Om man vill ha ett renrasigt halvblodsföl som inte ska bli tävlingshäst så skulle inte det finnas i så fall? Förklara dig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 856
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 917
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 899
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 404
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025