Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 383
Sv: Priser på årsföl?

Läs det som står på den här sista sidan, inlägg #229, så räcker det. TS skriver f ö i sitt inledande inlägg om att folk säljer sina unghästar för 20-25 000 kr, det är det som tråden handlar om.

Läs det som står på den här sista sidan, inlägg #229, så räcker det. TS skriver f ö i sitt inledande inlägg om att folk säljer sina unghästar för 20-25 000 kr, det är det som tråden handlar om.

Thanks, men den handlade inte om vad landslagsryttarna ger för sina hästar. Ge mig gärna den elitryttare som kräver att unghästarna kostar 30 000 och under. De jag känner till köper via sponsorer dyra hästar utomlands. (En fd landslagsryttare gör ju inte detta till ett generellt fenomen).

Men det är inte jag som skrev om landslagsryttare som bara vill ge 30 000 kr, det var elle12 som skrev det. Jag svarade henne att det är tur att det finns andra landslagsryttare som gärna ger mer... Du får fråga henne om vem den snåle är :p

Fast jag har inte speciellt bra ekonomi heller (du är inte ensam om att ha en lång utbildning :angel:) och jag har ingen som helst lust/möjlighet att sälja billigt till någon bara för att personen beklagar sig över dålig ekonomi. Om jag kan betala vad det faktiskt kostar att föda upp en häst, varför kan inte köparen göra det? Jag har inte ärvt några pengar så varför skulle jag sälja unghästen med förlust? Har man inte råd så har man inte. Om man är en rik uppfödare så kanske man kan idka välgörenhet och sälja med förlust till någon som varken har tävlingsmeriter eller pengar, för att man tycker synd om personen, men så rik lär jag nog aldrig bli...

Nej men det är klart att det inte ska gå över till mer välgörenhet än vad det redan är med hästavel, men det jag menar är att jag nog hade kunnat tänka mig att sälja ett föl lite billigare till en som hade mål och ambitioner och visat att den kunde uppfylla det, än en som var van vid att få allt serverat på silverfat och därför inte van vid att arbeta lika hårt för att komma dit man skulle.
Att som det nämns tidigare i tråden, sälja ett årsföl med gröna papper under 20-25.000 är allt för lågt!
U

Fast hon var väl ingen ung lovande häst, hennes unghästår är väl passerade, eller? Sedan tvivlar jag inte på att du är kapabel att ta hand om henne, men det är skillnad på att "ta hand om" och att ta vara på en hästs kapacitet fullt ut. Jag är naturligtvis glad över att det finns de som säljer hästar till folk utan speciella tävlingsmeriter, annars skulle man själv aldrig kunnat köpa häst. Men man kan kanske inte förvänta sig att man får köpa en ung, lovande häst superbilligt om inte uppfödaren måste sälja fort och lätt...

Nej det är sant att hon inte är så fasligt ung, hon är åtta ;). Sedan är det ju som sagt skillnad att ta hand om och ta hand om fullt ut. Vi får se vart detta bär, så får vi se om den blev utvecklad kapaciteten fullt ut eller ej. Beror på om vi får ha hälsan. Jag satsar iallafall.
Men det är klart att en uppfödare inte ska sälja ett superföl för 20-25.000, det är ju ingen som kan tycka det.
Men som det nämnts tidigare, jag tror många som köper föl inser att det kostar att föda upp dem tills de är 3-4, och det ska vara ett ganska bra föl till ett ganska lågt pris om det ska vara lönt. Jag kan tycka att det är en helt annan tillfredsställelse att föda upp en avkomma tills den är inriden om jag har modern, men det är ju jag..
U

Det beror ju mycket på vart man är i livet. Går man och vet att livet kommer ha lite annat att erbjuda ekonomiskt i framtiden så behöver det ju inte betyda att man inte kan erbjuda det uppfödaren önskar. Bara för att jag just nu inte råkar ha Sveriges tjockaste plånbok (host), så har jag ridit in och utbildat några hästar, och anser att jag skulle vara en ganska intressant kund att sälja till.
Jag har inte tävlat innan pga ekonomin. Men skaffat mig en utbildning som snart kan låta mig träna för vem jag vill, när jag vill. Och jag ska komma igång och tävla redan i höst.
Jag hade gärna sålt till en sådan som mig, med ambitioner som har arbetat sig upp från absolut inget till något som kan bli något bra. Människor med mål och drömmar och som dessutom bevisat att de kan uppnå dem, är enligt mig absolut inte att förakta om det gäller att samla poäng till sitt sto.. Även om det skulle betyda 10.000 kr mindre i försäljning. Faktiskt skulle jag hellre sälja till en sådan som mig än en som fått allt serverat på silverfat och som säljer om det skulle bli lite jobbigt.
U

TACK !

Äntligen en som förstår mitt resonomang. Kunnandet hos köparen är värt pengar.
Idag är det så pass hårt att sälja sitt föl att jag värderar kunnandet, utbildning osv högt. Så likaväl som köparen begär att mitt föl är välhanterad, avmaskad, samt verkad (vilket är en självklarhet) begär jag ifrån köparen meriter.

För pengar är inte allt...när det kommer till kritan.

Varför skulle det inte komma fram nya ryttare bara för att vi vill ha tillbaka utlagda pengar på ett föl när det säljs?

Du verkar tro att de köpare som är villiga att betala 45 000 kr är sämre på att ta vara på fölet än de köpare som bara vill/kan betala 30 000 kr. Varför skulle det vara så?

Om man nu ska spekulera i vilka köpare som bäst tar tillvara på en talangfull unghäst så borde det rimligtvis vara den köpare med mest pengar, iaf om både den fattiga köparen och den rikare köparen vill satsa.

Jag skulle inte vilja sälja till någon som säger att de inte har ambitioner att visa på unghästbedömningar och tävla hästen. Men man kan ju aldrig få garantier på att hästen sedan verkligen får chansen, oavsett om jag sålde den billigt eller dyrt. Jag säljer om köparen BÅDE betalar det jag vill ha OCH lovar att hästen ska få en bra utbildning och få chansen att visa vad den går för, men som sagt det finns ändå inga garantier för att köparen sedan håller vad den lovat, oavsett pris.

Har jag skrivit ngt om priser??

Jag menade just att bara för att man inte kan lägga en stor summa på en häst behöver det inte betyda att man inte klarar av att betala för den varje månad och betala tävlingar!!

Jag tror att man kanske måste vara beredd att släppa de avkommor som inte riktigt håller måttet till ett lägre pris, men det förutsätter ju å andra sidan att detta kompenseras av att man får tillräckligt bra betalt för de bra avkommorna.

Precis så sa Jan Brink på sin senaste hingstvisning då han även delade med sig av goda råd runt utbildning av unghästar. Släpp "normalhästarna" till ett lägre pris och ta igen det på stjärnorna. Ofta kom det förfrågningar om att uppfödare ville ha sina hästar utbildade där, men han sa då att han inte kan trolla om hästen inte har talangen och gav rådet att släppa en normal 3-åring för 50000:- istället för att lägga så mycket utbildning på den och ett år senare ändå inte få så mycket mer för den. De riktigt bra skulle man däremot inte skämmas för att ta rejält betalt för.
Problemet med föl/unghästar är väl att det är väldigt svårt att bedöma om de kommer att bli stjärnor eller ej. Ett föl köpt för för 30.000:- kan som 3-åring vara minst lika bra som ett föl köpt för 100.000:- är som 3-åring. Däremot så är det generellt sett stor skillnad på 3-åringar för 30.000:- och 100.000:-, men visst finns det undantag där också t ex om någon absolut måste sälja eller om hästen ej är hanterad och ej kan visa sig så kan man ha tur att köpa en talang billigt.

Kunnandet hos köparen är värt pengar.
Idag är det så pass hårt att sälja sitt föl att jag värderar kunnandet, utbildning osv högt. Så likaväl som köparen begär att mitt föl är välhanterad, avmaskad, samt verkad (vilket är en självklarhet) begär jag ifrån köparen meriter.

Håller med! Dessutom borde det generera mer pengar på sikt om en avkomma slår sig fram med en bra ryttare, det ger ju god pr för stoet. Bra ryttare finns det färre av än medelmåttiga ryttare med god ekonomi, känner i a f jag.

Ge mig gärna den elitryttare som kräver att unghästarna kostar 30 000 och under. De jag känner till köper via sponsorer dyra hästar utomlands.
Ge mej den elitryttaren som äger alla sina hästar själva!! Det finns inte så många, speciellt inte utomlands.

Ge mej den elitryttaren som äger alla sina hästar själva!! Det finns inte så många, speciellt inte utomlands.

Nej, och det är precis vad jag menar. Det finns ett fåtal som äger några, men i allmänhet är de till låns.

Nej, och det är precis vad jag menar. Det finns ett fåtal som äger några, men i allmänhet är de till låns.

Självklart så lånar elitryttarna sina hästar i den kalibern dom behöver, men de som äger hästen, behöver nog inte heller annonsera ut hästen när den skall säljas. I den nivån sköts affärerna på ett annat sätt.

Hur ligger priserna för ett Dressyrstammat mot ett Hoppstammat "här i Sverige är det nog ganska lika men utomlands?"

Summa summarum är alltså att hästarna som är medel eller under medel ska man sälja billigt för att bli av med dem och hästarna som är över medel ska man låna ut gratis till proffsryttarna :p

Summa summarum är alltså att hästarna som är medel eller under medel ska man sälja billigt för att bli av med dem och hästarna som är över medel ska man låna ut gratis till proffsryttarna :p
Nej, man ska inte låna ut dem gratis ens, man ska BETALA 6000 kr i månaden för att de ens ska bemöda sig att fundera på att rida på dem... :crazy:

Just den frågan hade jag uppe för några år sedan när jag själv var i den sitsen. Hade en kanonhäst men inte råd att betala för den. Hade inte heller lust att sälja honom just då eftersom han var tillverkad för eget bruk, så då fick han gå kvar här som gräsklippare... (Han såldes sen som 7-åring för en spottstyver och när nu på väg uppåt i klasserna.)

kl

För att återgå till ursprungsfrågan angående priser på föl så är det väl en fråga om tillgång och efterfrågan och hur pass akut man "måste" sälja. Själv står jag hos en större uppfödare vars erfarenhet är att har man tur så säljs fölet för det pris man vill ha, eller så får man oftast behålla hästen tills den är inriden om man ska få ut ett "vettigt" pris.

Har man ingen möjlighet att ha kvar fölet får man dumpa priset rejält, vilket en del då väljer att göra. Man bör nog därför tänka sig för ordentligt om man enbart föder upp fölet för att försöka sälja det så snart som möjligt, man måste vara beredd på att det inte blir sålt.

Det beror ju mycket på vart man är i livet. Går man och vet att livet kommer ha lite annat att erbjuda ekonomiskt i framtiden så behöver det ju inte betyda att man inte kan erbjuda det uppfödaren önskar. Bara för att jag just nu inte råkar ha Sveriges tjockaste plånbok (host), så har jag ridit in och utbildat några hästar, och anser att jag skulle vara en ganska intressant kund att sälja till.
Jag har inte tävlat innan pga ekonomin. Men skaffat mig en utbildning som snart kan låta mig träna för vem jag vill, när jag vill. Och jag ska komma igång och tävla redan i höst.
Jag hade gärna sålt till en sådan som mig, med ambitioner som har arbetat sig upp från absolut inget till något som kan bli något bra. Människor med mål och drömmar och som dessutom bevisat att de kan uppnå dem, är enligt mig absolut inte att förakta om det gäller att samla poäng till sitt sto.. Även om det skulle betyda 10.000 kr mindre i försäljning. Faktiskt skulle jag hellre sälja till en sådan som mig än en som fått allt serverat på silverfat och som säljer om det skulle bli lite jobbigt.
U

Om man har ett bra föl, så tycker jag att det beror på vilket utgångspriset är om man är beredd att gå ner dom där 10 000:-. Ligger det på ett vettigt pris från början så hade jag helt klart gått ner i pris för att få sålt till en köpare som jag anser att känns mer seriös än andra spekulanter som är beredda att ge begärda priset. Men som fölpriserna är idag så går det nästan inte att få ut mer än precis att kostnaderna täcks och då finns inte marginalen att gå ner dom där 10 000:-.

/Camillla

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 836
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 914
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 896
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 386
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka