Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 383
Sv: Priser på årsföl?

Självklart skall det i annonsen anges att det tillkommer moms på priset. Något annat är för mig helt otänkbart.

Men...man kan lika gärna vända på Ditt resonemang och därmed undra varför det inte skulle vara likadant för den som driver verksamhet när man letar bland annonser.

Har man inte tänkt sig att köpa en häst för mer än 50.000 så tittar man kanske inte på kategorin över....och kommer då heller inte att se att det i priset ingår moms.

Jag kan inte tycka att det är något problem att titta igenom hela annonsen....
..och är det nu så att de flesta anger priserna som Du säger....så får man kanske som annonsläsare anpassa sig...

..och jag utgår inte ifrån någonting vad det gäller köparkategori...helst vill jag inte missa någon. Faktum är däremot att jag sålt mina föl till uteslutande näringsidkare...

Jag har inget förtag, men jag har aldrig stört mig på annonser där det står 40.000 + moms. Om jag hade haft ett företag så hade hästen kostat mig 40.000 eftersom jag hade kunnat dra momsen. Blir hästen för dyr så har man ju inte hunnit kära ner sig i en häst genom att titta på en annons.. Man har bara hunnit läsa och tänka "oj, men det var ju en trevlig häst, men den har jag tyvärr inte råd med", och bläddrat vidare snabbt. Iallafall gör jag så.
Ulrika

knapplån:

Det är faktiskt så att man ALLTID ska ange pris inklusive moms när man marknadsför sig mot privatpersoner. Och jag tror nog att vi uppfödare ändå måste inse att de flesta hästägare faktiskt ÄR privatpersoner. Dvs annonsera alltid ut pris inklusive moms och skriv ut i annonsen att det ÄR inkl moms..

Jag trodde faktiskt att alla skrev ut + moms om de hade ett företag. Men jag har å andra sidan bara ringt på en annons så här långt ;).
U

Tycker att det är en självklarhet att man skriver ut ett pris inkl. moms. Är ju så lätt att göra ett tillägg på att momsen ingår med "summan" i detta pris.

Tänk om man läste alla svar i en tråd innan man svarade. :angel: Du var snabbare, men vi tänkte lika.

Det är faktiskt så att man ALLTID ska ange pris inklusive moms när man marknadsför sig mot privatpersoner. Och jag tror nog att vi uppfödare ändå måste inse att de flesta hästägare faktiskt ÄR privatpersoner. Dvs annonsera alltid ut pris inklusive moms och skriv ut i annonsen att det ÄR inkl moms..
DÅ citerar jag in mitt tidigare svar här, som en påminnelse!

För det är faktiskt så att OM man har missat att tala om att ett pris är exkluive moms till en privatperson och denne tar detta till "högre instans", så kommer privatpersonen få rätt och företagaren får bita i det sura äpplet!

Det pris som anges SKALL vara inkl moms, om annonsen riktar sig till privatpersoner!

Har nu sett ett antal fina föl tillsalu med ett rimligt pris på ca 45-60000 med bra stam finns det intressenter eller är det så att ni har kvar dom? Annonserar ni endast här i Sverige eller provar ni utomlads också?:angel:

Kul att tråden blev aktuell igen.
Tycker också 45-60000:- känns som ett vettigt pris för årsföl.
Helst tycker jag dock att det ska vara visat på fölmönstring så att köparen kan få någon form av "varudeklaration" på fölis....förutom stammen.
Sen kan ju iofs fölen vara mitt i växtfas vid mönstring o på så sätt få lägre poäng. Den kunnige kan säkert se ämnet ändå.

Jag ger inte mkt för en fölmönstring, så för min del kan jag gott vara utan den "varudeklarationen". Å andra sidan skulle jag visserligen inte köpa föl utan jag föder fram mina själv. Och iom att min just nu föds om en vecka (om jag har tur) kommer nog inte fölmönstring vara aktuellt. Men håller i övrigt med om att det ser ju trevligt ut om man kan få ett föl sålt för 45 - 60 000 kr... Då är min defenitivt till salu (om allt går bra som sagt)...

*knapplån*

Vad man får ut för sin fölunge beror ju mkt på hur pass mkt meriter där finns på såväl möderne som fäderne.Stark stostam väger ju tungt...men helst ska allt klaffa-toppenfin fölunge-populär attraktiv fader-känd stostam,gärna tidigare meriter och tidigare avkommor som har meriter.

En fölunge med mindre poppis stam
betingar väl idag runt 25-30 000 och en hyfsat välstammad runt 40 000 kr.Toppfölen går dock att få bra betalt för...högsta summan jag själv vet om för en svenskfödd fölunge är 125 000 kr.

För mig är priset orelevant, utan frågan jag ställer mig är, - vad kan den tänkbara köparen erbjuda min fölunge för framtid.
Det är väl ändå det viktigaste att hitta rätt person till individen man vill sälja att den tänkbara köparen är ansvars medveten och har ett mål med fölet man säljer.

Något som jag har lärt mig av egna erfarenheter är att även om köparen betalar mkt pengar för fölet så är det ingen GARANTI att fölet får det bra.

Vi som avlar gör det utav olika anledningar, och därav olika priser på fölen.
Är priset lägre än andra så innebär det inte att fölet är sämre än någon annan, likaså är det inget som säger att ett dyrare föl är bättre.
Så låt var och en få begära vad dom anser är ett värdigt pris.

Jag håller delvis med dig om det där med rätt pris till rätt köpare. men samtidigt så måste man ju få NÅGOT tillbaka rent ekonomiskt på sina uppfödningar om man ska kunna hålla på i längden...

Alla uppfödare är ju inte bönder med eget vallfoder och befintliga stallbyggnader sedan 100 år tillbaka...

Är det inte så att travarna även är dyrare att få fram? I betäckningspriset menar jag?
Tror att själva diskussionen rör hbl överlag.

Wolken fee
I själva trådfrågan så undrade jag hur man kan sälja en klass I unge för 20000:- när de i många fall kostat mer att ta fram. Var finns då syftet med sin avel om man går back på sina föl. (ok om man gör det på någon o plus på någon) Men i det stora hela vill man väl ändå att aveln ska vara försvarbar o iaf gå plus minus noll?
Sen är det givetvis mycket viktigt vart fölet hamnar o att man tror den kan få det bra o tas fram på ett bra sätt. Bara för att vi som vill ha betalt för vårt jobb,risker med stona o utgifter, samt för vår uppfödning(mm mm)så är inte det samma sak som att vi skiter i vart fölungen hamnar.

Är det inte så att travarna även är dyrare att få fram? I betäckningspriset menar jag?
Tror att själva diskussionen rör hbl överlag.

Wolken fee
I själva trådfrågan så undrade jag hur man kan sälja en klass I unge för 20000:- när de i många fall kostat mer att ta fram. Var finns då syftet med sin avel om man går back på sina föl. (ok om man gör det på någon o plus på någon) Men i det stora hela vill man väl ändå att aveln ska vara försvarbar o iaf gå plus minus noll?
Sen är det givetvis mycket viktigt vart fölet hamnar o att man tror den kan få det bra o tas fram på ett bra sätt. Bara för att vi som vill ha betalt för vårt jobb,risker med stona o utgifter, samt för vår uppfödning(mm mm)så är inte det samma sak som att vi skiter i vart fölungen hamnar.

Det var inte så jag menade, utan man kan se detta ifrån olika infalls vinklar.
1. Du vill ha betalt för det du har lagt ut plus de risker du har tagit.
Det kan jag förstå fullt ut, många tänker på det viset.

Jag vill att mina föl kommer till rätt person, som kan arbeta sig fram mot uppsatta mål, så att min uppfödning kommer ut på tävlingsbanan och kan visa prestation. Det finns många väldigt duktiga ryttare som har förmågan och det där lilla extra för att få fram en unghäst, men kanske inte den stora plånboken.
I det fallet så släpper jag min uppfödning till ett lägre pris, men får det tillbaks i form av resultat som då läggs på mitt sto.

Alltså man kan resonera på olika sätt, men det finns i det här fallet inget som är mer eller mindre riktigt.
Vi ser det helt enkelt med olika ögon.

Fast varför skulle de duktiga köparna ha mindre pengar än de dåliga köparna? Det ena utesluter väl inte det andra. Jag vill ha betalt för min häst, DESSUTOM ska den få ett bra (och utveckande) hem.
Något som jag har lärt mig av egna erfarenheter är att även om köparen betalar mkt pengar för fölet så är det ingen GARANTI att fölet får det bra.
Det är väl ingen garanti att hästen får det bra bara för att man säljer den billigt heller? Det mest logiska borde i så fall vara att en köpare som är beredd att betala vad hästen är värd är mer rädd om den, än om hästen var billig.

Har nu sett ett antal fina föl tillsalu med ett rimligt pris på ca 45-60000 med bra stam finns det intressenter eller är det så att ni har kvar dom? Annonserar ni endast här i Sverige eller provar ni utomlads också?:angel:

Jag har annonserat ut mitt föl på Equippa i år, och jag har även annonserat ut stallägarens tre föl. Hittills har ingen svarat på annonserna, de har legat ute 3 veckor nu. Enligt mig är det fina stammar på alla de fölen med meriterat möderne och informativa annonser med bilder och filmklipp.
Jag hörde av två andra som annonserat ut sina föl i Ridsport att de heller inte fått några svar på sina annonser.
Däremot har ett av fölen nu sålts till en unghästutbildare som känner till hästarna, ev. köper han ännu ett föl, och en annan vi känner är ev. intresserad av ett annat föl, det senare är nog en prisfråga. Jag har satt 50000:- för mitt föl och stallägarens 50000:- + moms.

Jag tror inte att man ska räkna med att man ska få fölet sålt till ett vettigt pris och en vettig köpare, utan man får ha plats till fölet i vinter. Förra året blev det lite "panik" för mig då jag fick nytt jobb på annan ort och hittade en bra stallplats till stoet + min ridhäst men det fanns inte plats där till hingstfölet, jag gick då ner i pris och fick då honom såld på två dagar. Det jag tror är att om man inte får fölet sålt så förlorar man ännu mer OM man nu inte kan ha kvar hästen tills den är 3-4 år och då utbilda den en del, och risken är ändå att man då inte får igen de pengar man lagt på hästen om den inte visar sig vara en stjärna. Jag ser flera 1-åringar eller t o m 2-åringar utannonserade för runt 30-35000:-, och det fick jag för mitt föl när jag gick ner i pris ( kanske ska tillägga att köparen är vettig och vill satsa på en unghäst), så räknar man på vad de kostat i ett år så blir det en större förlustaffär.
I år har jag bra stallplatser till alla hästar;) så vi får väl se om årets föl blir sålt eller ej.

Senast ändrad:

**KL**
Har inget föl att sälja, har inget föl alls tyvärr. Men jag har fått inrycket av att fölen kostar lite mer nu och går ner i pris när det krävs 2 boxar. Jag hoppas att ni alla får anständigt betalt och att ni hittar riktigt lovande köpare.
U

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 836
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 917
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 896
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 386
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka