Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 383
Sv: Priser på årsföl?

Håller med Ralda. Om din köpare har liten plånbok...vad är det då som säger att hon har råd med träningar,premieringar, kvalitets, championat, breeders osv osv...
Jag tänker precis som du vad gäller när jag letar köpare. Vill också att mitt sto ska kunna tillgodoräkna sig det fölis kan prestera i framtiden.
Vill även att alla mina timmar av reserch innan val av hingst ska ge utdelning...alltså vill jag ha en chans att se att det blev den otroliga individ jag ville avla fram:) ja...iaf i närheten:angel:;)
Men det finns många sätt att skriva ett köpe kontrakt.
Detta är 2 alternativ jag själv sett.
* Fölet kostade 60000:- men om det gick vidare som 3 åring, eller på något av champinaten så skulle köparen få 20000:- tillbaka.(Eller om det var final...kommer inte ihåg) Vilket är en sporre att visa fram hästen.
* Hingstunge såldes för 40000:-, men om den blev godkänd hingst så skulle uppfödaren få 5 betäckningar. Klass I med 52p.

Själv skulle jag nog tycka att det första exemplet är det mest lockande.

Fast det är väl skillnad på månatliga kostnader och en stor investering i ett hästköp

Så kan man ju inte resonera då kommer det aldrig komma fram några nya ryttare.

Liten eller stor plånbok behöver inte ha betydelse för hur duktig ryttaren är, däremot är det så att det generellt finns fler potentiella köpare om man har ett lägre pris och därmed kan man kanske som uppfödare välja bland flera vem man vill ska få köpa och utbilda ens uppfödning. Jag vill också att mitt sto ska få meritpoäng för sina avkommor och har sålt till en som säger att den vill satsa på sporten, men sedan kan det ju hända saker på vägen som man inte kan förutse.
Ofta är det svårare att slänga upp 100.000:- än 30.000:- på ett bräde än att ha en månadskostnad för en häst på några tusen, och den senare blir ju densamma oavsett vad hästen kostar i inköp. Dessutom är det alltid spekulativt att köpa föl, man kan ju faktiskt få väldigt fina ridna unga hästar för 100.000:-, så sätter man ett för högt pris försvinner nog en hel del spekulanter tror jag.

Knapplån

Med tanke på det här med priser..
Satt nu och kollade på h*****t, där hittade jag en fölunge, 4 dagar för att vara exakt. Dressyrstammad, helt ok stam.. Den skulle de ha 190.000 kr för??:eek::eek:

Hur kan man begära dessa pengar för en fölunge som är 4 dagar gammal?

Fattar inte riktigt det....

Fast det är väl skillnad på månatliga kostnader och en stor investering i ett hästköp

Så kan man ju inte resonera då kommer det aldrig komma fram några nya ryttare.
Varför skulle det inte komma fram nya ryttare bara för att vi vill ha tillbaka utlagda pengar på ett föl när det säljs?

Du verkar tro att de köpare som är villiga att betala 45 000 kr är sämre på att ta vara på fölet än de köpare som bara vill/kan betala 30 000 kr. Varför skulle det vara så?

Om man nu ska spekulera i vilka köpare som bäst tar tillvara på en talangfull unghäst så borde det rimligtvis vara den köpare med mest pengar, iaf om både den fattiga köparen och den rikare köparen vill satsa.

Jag skulle inte vilja sälja till någon som säger att de inte har ambitioner att visa på unghästbedömningar och tävla hästen. Men man kan ju aldrig få garantier på att hästen sedan verkligen får chansen, oavsett om jag sålde den billigt eller dyrt. Jag säljer om köparen BÅDE betalar det jag vill ha OCH lovar att hästen ska få en bra utbildning och få chansen att visa vad den går för, men som sagt det finns ändå inga garantier för att köparen sedan håller vad den lovat, oavsett pris.

Liten eller stor plånbok behöver inte ha betydelse för hur duktig ryttaren är, däremot är det så att det generellt finns fler potentiella köpare om man har ett lägre pris och därmed kan man kanske som uppfödare välja bland flera vem man vill ska få köpa och utbilda ens uppfödning.
Fast även om man får fler spekulanter så är det nog ingen av dem man vill sälja till ändå. Kan/vill man inte betala mer än 25-30 000 kr för en häst, då har man definitivt inte råd/lust att lämna bort den om det skulle bli problem, eller om hästen ska gå finalen på Flyinge t ex (för även om man har sålt till en halvbra ryttare så räcker inte det i de sammanhangen).

Det beror ju mycket på vart man är i livet. Går man och vet att livet kommer ha lite annat att erbjuda ekonomiskt i framtiden så behöver det ju inte betyda att man inte kan erbjuda det uppfödaren önskar. Bara för att jag just nu inte råkar ha Sveriges tjockaste plånbok (host), så har jag ridit in och utbildat några hästar, och anser att jag skulle vara en ganska intressant kund att sälja till.
Jag har inte tävlat innan pga ekonomin. Men skaffat mig en utbildning som snart kan låta mig träna för vem jag vill, när jag vill. Och jag ska komma igång och tävla redan i höst.
Jag hade gärna sålt till en sådan som mig, med ambitioner som har arbetat sig upp från absolut inget till något som kan bli något bra. Människor med mål och drömmar och som dessutom bevisat att de kan uppnå dem, är enligt mig absolut inte att förakta om det gäller att samla poäng till sitt sto.. Även om det skulle betyda 10.000 kr mindre i försäljning. Faktiskt skulle jag hellre sälja till en sådan som mig än en som fått allt serverat på silverfat och som säljer om det skulle bli lite jobbigt.
U

I några fall jag känner till har det rört sig om att man inte vill betala mer än 30-35000:- för ett föl, de ser föl som spekulationsköp då det är väldigt osäkert vad det blir av dem och 4-5 föl köps in dit varje år. De köper andra hästar på auktion i Tyskland för 100000-tals kronor, så pengarna finns. Det handlar om ett utbildningsstall som har tagit ett flertal hästar till championat och breeders. I det fallet säljer jag hellre till dem än till ett mer osäkert kort för 50000:-, faktiskt, då vet jag att hästen får alla chanser att visa om den nu är en stjärna eller ej... Men hittar jag någon annan som verkar kunnig så säljer jag såklart helst dit för 50000:- om det nu är mitt pris.

Ett annat exempel är att jag vet att en av våra fd landslagsryttare aldrig köpte en häst för mer än 30000:-, där stod folk ändå på kö om hon sa att hon letade häst ( det var ridna hästar). Detta var en principsak, för pengar fanns det.

Många av toppryttarna köper ju inte ens hästar, de ska ha betalt för att rida dem, så ska ens uppfödning hamna i de "bästa" händerna så är det svårt.

Speciellt lätt att sälja föl är det nog inte vad jag vet, vill man dessutom att fölet kommer till ett ställe där det tas tillvara på dess talanger är det ännu svårare... Det handlar mycket om att ha de rätta kontakterna har jag märkt.

Ska bara förtydliga, jag ska inte köpa häst. Har hittat min pärla, men jag är förbenat glad att den som sålde pärlan kände att det var ok att sälja till mig fast jag inte var rik. Så, det är alltså ingen öm tå som det trampas på om ni inte vill sälja till mig ;), utan bara en tanke om att det behöver ju inte betyda att en fattigare köpare tar sämrte hand om hästen..
U

Knapplån

Då är alltså jag ensam om att mer bry mej mer om att hästen blir såld än att den hamnar hos en "ryttare med ambitioner" ?
I min hobbyavelsverksamhet hittintills (med ett undantag) så har vi bara fått vara glada att man fått begärt pris. Och det har gått med hyfsade resultat ändå. En del hästar är bara "skogsmullar" trots ägarens vid köptillfället fina "sen ska jag ut å tävla" och andra är ute och tävlar framgångsrikt. Jag hade def inte gått ner mer i pris på nån av avkommorna vi sålt ens om nån "jätteduktig, men fattig" ryttare kommit.

Även om det skulle betyda 10.000 kr mindre i försäljning. Faktiskt skulle jag hellre sälja till en sådan som mig än en som fått allt serverat på silverfat och som säljer om det skulle bli lite jobbigt.
Fast jag har inte speciellt bra ekonomi heller (du är inte ensam om att ha en lång utbildning :angel:) och jag har ingen som helst lust/möjlighet att sälja billigt till någon bara för att personen beklagar sig över dålig ekonomi. Om jag kan betala vad det faktiskt kostar att föda upp en häst, varför kan inte köparen göra det? Jag har inte ärvt några pengar så varför skulle jag sälja unghästen med förlust? Har man inte råd så har man inte. Om man är en rik uppfödare så kanske man kan idka välgörenhet och sälja med förlust till någon som varken har tävlingsmeriter eller pengar, för att man tycker synd om personen, men så rik lär jag nog aldrig bli...

Om jag kan betala vad det faktiskt kostar att föda upp en häst, varför kan inte köparen göra det? Jag har inte ärvt några pengar så varför skulle jag sälja unghästen med förlust?

Men med hästar är det ju så att de kan vara värda MER än det har kostat att föda upp dem, om man har riktig tur. I de fallen kan jag mycket väl sälja till ett lägre pris än marknadsvärdet om köparen har de ryttarkunskaper som krävs för att hästen ska bli så bra som den har kapacitet för, alternativt ordna någon deal som innebär att hästen vidareutbildas och tävlas.

Nu vet jag inte vad du syftar på? Vi diskuterade väl om att sälja 1-åringar för 30 000 kr? Det tycker jag är att sälja med förlust. Jag själv har inte sålt ett föl för under 45 000 kr.

Senast ändrad av en moderator:

Men med hästar är det ju så att de kan vara värda MER än det har kostat att föda upp dem, om man har riktig tur. I de fallen kan jag mycket väl sälja till ett lägre pris än marknadsvärdet om köparen har de ryttarkunskaper som krävs för att hästen ska bli så bra som den har kapacitet för, alternativt ordna någon deal som innebär att hästen vidareutbildas och tävlas.
Jag tror att man kanske måste vara beredd att släppa de avkommor som inte riktigt håller måttet till ett lägre pris, men det förutsätter ju å andra sidan att detta kompenseras av att man får tillräckligt bra betalt för de bra avkommorna.

Ska bara förtydliga, jag ska inte köpa häst. Har hittat min pärla, men jag är förbenat glad att den som sålde pärlan kände att det var ok att sälja till mig fast jag inte var rik. Så, det är alltså ingen öm tå som det trampas på om ni inte vill sälja till mig ;), utan bara en tanke om att det behöver ju inte betyda att en fattigare köpare tar sämrte hand om hästen..
U

Fast hon var väl ingen ung lovande häst, hennes unghästår är väl passerade, eller? Sedan tvivlar jag inte på att du är kapabel att ta hand om henne, men det är skillnad på att "ta hand om" och att ta vara på en hästs kapacitet fullt ut. Jag är naturligtvis glad över att det finns de som säljer hästar till folk utan speciella tävlingsmeriter, annars skulle man själv aldrig kunnat köpa häst. Men man kan kanske inte förvänta sig att man får köpa en ung, lovande häst superbilligt om inte uppfödaren måste sälja fort och lätt...

Ett annat exempel är att jag vet att en av våra fd landslagsryttare aldrig köpte en häst för mer än 30000:-, där stod folk ändå på kö om hon sa att hon letade häst ( det var ridna hästar). Detta var en principsak, för pengar fanns det.
Tur att det finns andra landslagsryttare som gärna betalar mer för en bra häst då... Jag har t ex hört en landslagsryttare säga att alla hästar ska kosta minst 40 000 kr (detta som svar på en fråga från en som ville veta hur mycket hon kunde begära för sin 2-åriga korsning som skulle bli ca 150 cm i mankhöjd). En annan landslagsryttare vet jag betalade 150 000 kr för en fölunge.

Nu vet jag inte vad du syftar på? Vi diskuterade väl om att sälja 1-åringar för 30 000 kr? Det tycker jag är att sälja med förlust. Jag själv har inte sålt ett föl för under 45 000 kr.

Men herregud, det finns väl ingen seriös ryttare som vägrar lägga mer än 30 000 på ett bra föl?? :eek: Jag hade i åtanke unghästar som kanske borde kosta uppåt 300,000 och mer. JAG (fattig-som-en-kyrkråtta-Sara-Ida) betalade sammanlagt 180 000 för mina två unghästar (1-åringar).

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 836
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 917
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 896
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 386
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka