Jag menar inte att min bild är att majoriteten av folk som köper hästen får problem med hästens beteende efter köpet och skyller på hästen och säljaren.För mig låter det som att du har valt att fokusera på några specifika fall som förstärker din bild av det hela, istället för att se på båda sidorna om saken. Du använde orden "folk köper", det tog jag som att du menade att du tycker att alla du ser köper på det här viset. Men ok, jag förstår hur du upplever det. Jag själv är mer källkritisk. En berättelse på Facebook eller i tidningen är sällan hela bilden.
Såklart skrivs det inte om alla de fall där det faktiskt gått bra och inget hänt, för det är inte spännande nyheter. Det skrivs inte om köpen mellan vettiga människor för det är "tråkigt". Det skulle kunna vara en förklaring till varför du ser så många fall av detta.
Det är ju självklart att majoriteten som köper häst förstår att hästen kan förändras efter flytt, tar hjälp vid problem som dem själva inte klarar av att reda ut, osv. Majoriteten av hästar som säljs går det bra för, ryttaren och hästen lär känna varandra och funkar bra ihop.
Det jag menar är att jag ser fler och fler som klagar på att hästen inte är som säljaren beskrev i beteende och hantering, att hästen inte kan tävla med köparen på samma nivå som säljaren, och att dem skyller det på att det skulle vara något fel på hästen och att säljaren ljugit.
Det finns absolut fula säljare, som ljuger, drogar, osv. Men jag får en känsla att det även kan ligga problem i att köparen ibland inte förstår att hästar är individer som påverkas av allt runtomkring dem, och att hästen då kan vara på ett sätt hos säljaren, och ett annat sätt hos köparen, utan att det är något fel på hästen eller att säljare ljugit.
Jag vet att majoriteten av dem som köper häst INTE anklagar hästen eller säljare såfort det är något, men jag känner att jag ser mer och mer folk göra just detta. Och där hästen hamnar i kläm pga detta.