Ooh så många frågor
Vad har du för aggregat i dagsläget ?
Hur långt är stängslet?
Hur många jordspett?
Hur många trådar ?
Vilken typ av tråd? Band/tråd/rep/metalltråd
Hur många skarvar? Hur skarvar du?
//haft shettis
Jag har köpt 1 på granngården i början av året 3000kr, 1 är köpt för 5800 kr på lantmanna.
2 som jag fick med min första häst.
Jag har ganska många aggregat men jag haft problemet med honom att han pajar hagarna, så har han pajat en så måste jag ställa honom i en annan/inne, och då slår man på elen i den hagen man ställer honom i, så man hinner fixa den andra.
Jag har allt ifrån 3 jordspett till 8 spett på en hage/aggregat.
har spridit ut dem med hjälp av såndär grön jordtråd, som förenar spetten.
minst 3 trådar (utom 2 hagar), 1 väldigt högt på stolpen 175-180 stolpar, om jag inte har dom i träd/telefonstolpen, han får inte kunna få huvudet över tråden då går han igenom direkt, och sen en väldigt låg, så just nu ligger den under snön på de flesta ställen, och sen en i mitten. Vi fick 20 cm idag.
på fårhagen är det 8 varv tråd insida och fårnät utsida och knappt 2 meter mellan stolparna. där är det järngrind och el på både nätet och grinden, rostfri grind man kan se på tex förskolor. liten hage mot ladugården och igenom ladugårds väggen går han lnte igenom iaf, fårhagen 0 skarvar tunn vit/svart tråd.
ärligt vet jag inte hur många/få skarvar jag har på alla mina andra hagar. Den med vindskyddet är 1 skarv på tråden som går på baksidan, sen löper in i en annan hage (sommarhagen), och andra halvan på den hagen har 2 skarvar kanske 3, där är det bara el på de topp 2 trådarna, för den 3 är under snön nu.
på stenhagen är det mycket skarvar, 2 tråd, där är dom ihopsatta med en mental grej som man skruvar ihop.
hagen längst ner emot grannen sitter ihop med stenhagen men inte ihop kopplad, där är det ingen el på tråden, den är mest uppsatt för att dom inte ska sticka ditt direkt. stenhagen har han oftast enbart rymt i ett hörn, tills jag satt upp hagen bortanför mot grannen och gått igenom handtagen eller där handtagen skulle va.
hönshus hagen är 2 tråd, tjock ifrån granngården. 1 skarv, 3 spåret. inga handtag.
Där är strömmen så det gör ont som fan, och hjärtat. Men där har han sitt favo ställe i ett skarpt hörn.
så den är helt förstörd nu, går inte att åtgärda förän till sommaren. Han har brutit av stolpen där.
Sen grannen stod han hos hela sommaren utan att rymma en gång, och hon hade 1 hög tråd.
Men nu när vintern kom och täcket skulle på efter träning så piper han igenom även om hon satt en tråd nertill.
Jag tror jag hade känslan av att svimma upp emot en timme när jag tog i hennes tråd, och då hade hon 1 spett skit långt bort. Och jag minns jag grät, även den gången jag blev knuffad in i tråden av trollet och då gick ju även smällen igenom mig till honom.