jag tycker det är artiklar hela tiden i hippson/ridsport om folk som känner sig lurade och vill lämna tillbaka hästen för att den inte beter sig säljaren beskrev.
En häst som köparen tävlade i 1,5 år med bra resultat, sedan började den bocka, visade sig att hästen hade KS, och köparen vill ha pengarna tillbaka + betalat för alla utgifter dem haft sedan dem köpte hästen.
Ganska nyligen en artikel där säljaren sålde en häst som beskrevs som "en riktig gentleman och helt underbar att rida och hantera", köpare beskrev hästen som "farlig och oridbar", "kraftiga stressreaktioner". Hästen var lugn vid provridningen hos säljaren, så kanske dessa problem/beteende berodde pga flytten, nya miljön, nya ryttaren, osv? Självklart kan problemen även bero på att hästen var drogad vid provridning.
Men just attityden att säljaren alltid lurat köparen, och att det inte verkar reflektera över sig själva som köpare, att det är miljön, tränings upplägget eller ridningen kanske som skapar problemet är det som stör mig lite.
Hästar är levande varelser som är väldigt känsliga. Bara för att en häst varit snäll i hanteringen, lätt att rida, och placerat sig i 120-130 hoppning och msv dressyr med förra ryttaren, så kan man ju inte garantera att hästen kommer bete sig exakt likadant i mitt stall med mig som ryttare, och att den kommer placera sig i 120-130 hoppning och msv dressyr med mig som ryttare. Miljön, träning och jag som ryttare påverkar hästen otroligt mycket.