Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 383
Sv: Priser på årsföl?

Jag tror att problemet ofta är att uppfödarna och säljarna är för snälla och prutar alldeles för mycket. Hellre gott hem än de pengar som hästen faktiskt är värd. Helst vill man ju se både ett gott hem OCH det pris som uppfödningen betingar på marknaden.

Men sen är ju frågan också, vad är ett föl egentligen värt?
Om man ska hårddra det så är ju en vara egentligen inte värd mer än vad folk är villiga att betala för den. Får du inte fölet sålt för det du begär så är den antagligen för dyr enligt marknaden, eller hur?

Absolut. Men då ställer man ju sig frågan varför folk köper föl? Dessutom måste de ju rimligen betala det pris som det kostat att ta fram dem, med ett påslag för att det ska bli lönsamt.

Och följdaktigen borde de hästar som kostar 150 000 kronor vara dyrare.
Jag tror att problemet ofta är att uppfödarna och säljarna är för snälla och prutar alldeles för mycket. Hellre gott hem än de pengar som hästen faktiskt är värd. Helst vill man ju se både ett gott hem OCH det pris som uppfödningen betingar på marknaden.

Javisst så kan man ju se det. Men jag tror att det till viss del faktiskt mer härstammar från problemet att den ekonomiska ram som en "medelryttare" rör sig med faktiskt är så begränsad att piser på hästar över 150 000 kr fantasisummor som inte är lösbara med en "normalinkomst" och det gör att "medelryttaren" prioriterar annorlunda, trots att det kanske är betydligt mindre gynnsamt för hästuppfödningen. Och hur jag än vrider och vänder på problemet så är det många som inte är höginkomstagare som håller på med hästsporten, trots att den tär på ekonomin. (för den intresserade kan vi starta en tråd med "normalinkomst och kostsam hobby oxå...där tror jag att de flesta har en åsikt med...)

Fast ibland kanske köparna skulle tycka att en vara vore mer värd om de hade alla fakta kring hur varan blev till.
Många säljare som vill bli av med sina uppfödningar snabbt sänker priset. En sak som brukar gå hem hos köparna är om en säljare säger: "Jag säljer så billigt, för jag ser att just DU har så hiiimla bra känsla för det här med unghästar. Eftersom jag är så seriös, så jag bryr mig mer om att fölet får det bra än att jag får mycket pengar för det." :D

Jo visst är det marknaden som styr men jag undrar varför köper man föl utomlands för 120.000kr (grannen köpte i Holland). Är det en "innegrej" eller är det så att fölen är bättre utomlans?

jo det är nog så.. Kan du inte fråga grannen vad det fölet har som inte finns i Sverige?
Ulrika

Sedan finns det ju också många föl utomlands med bra härstamningar för runt 3000 euro. Ett föl i mitt stall importerades i år från Tyskland, och hade det fölet sålts i Sverige med den stammen är jag säker på att man hade fått betala mycket mer här.

Jo jag har också tittat på tyska föl som har mycket intressant stam och bra pris. Men jag tror bara vi förringar den svenka aveln. Kommer inte ihåg vem det var men det stod i en Risport om en stor uppfödare som hade blivit så impad av Ramboavkommor, så han skulle importera lite Rambosemin. Och vi använder ju knappast hingsten själv! Gräset är alltid grönare..
Ulrika

Men hur bra stostammar har de fölen? Jag upplever att många blir "impade" av en känd pappa-morfar. Vad stona har gjort verkar inte vara så viktigt att veta. Det borde väl i s f vara samma sak där, marknaden styr, och varför tycker inte tyskarna att 3000 eurofölen är värda mer? De kan bevisligen få ut högre summor än vad vi får för våra dyringar här i Sverige.
Sedan vill jag tjata lite om det jag skrev ovanför, nämligen att köparna kanske skulle tycka att de svenskuppfödda fölen var värda mer om de kände till alla fakta om hur fölen växt upp. Utomlands (nu talar jag helt generellt) är det mer vanligt att ge unghästar diverse "tillskott" som inte skulle anses som vidare seriöst här. Unghästarna blir ofta sämre avmaskade utomlands, de står ofta inne mer o s v, o s v. Det är andra dopingregler som gäller (tyskarna har mig veterligen kortare karens på cortison till exempel).

Senast ändrad av en moderator:

Jo, visst har vi fina "helsvenska" hästar i Sverige, de börjar dock tyvärr bli färre och färre till antalet. Hingstarna i Sverige har heller ej det stoantal som en del utländska hingstar har, så många av dem får inte "chansen" att visa sin förärvning på samma vis med olika typer av ston.
Inget ont om de helsvenska,tvärtom, men vi försöker ju hela tiden få in blod som t ex Donnerhall och Florestan i våra dressyrhästar då dessa redan visat sig förärva mycket av det vi vill ha till många av sina avkommor. "Hittar" man då ett föl med dessa nära i stammen, dessutom sto som rör sig bra, ja då får man nog betala långt mer än 3.000 euro för det om det säljs i Sverige. Ska man använda stoet i avel så tror jag inte att hennes avkommor blir så värst svårsålda. Jag vet inte hur svårt/lätt det är att sälja "helsvenska" dressyrföl, men det blir nog svårt att jämföra med ett föl som har de två dressyrmatadorerna bakom sig, tyvärr för den helsvenska "stammen" tycker jag, men så är det i dag.
Personligen bryr jag mig inte så mycket om stammen om hästen motsvarar mina förväntningar, jag tar hellre en jag gillar som inte har så känd stam än tvärtom, men ibland måste man nog tänka lite affärsmässigt om man ska hålla på med avel i större skala, vilket inte jag gör.

Ja, vad jag vet så har fölet som köptes in en ok stostam, fölet är ej mitt så jag har ej forskat i det så mycket, modern har ej tävlat utan bara avlats på, hennes 2:a föl, mormodern har lämnat flera tävlingshästar, det är allt jag vet.
Stoet och fölet är fött hos en familj, har gått i en flock med 5 andra föl hela sommaren och sedan tagits in i höst för att säljas, men kom ej med till auktionen så fölet köptes där det kan visas föl som ej kommer med dit. Fölet var ej så mycket hanterat, men ledbart i grimma, hon var fin i hullet och pälsen glänste, så hon såg inte på något vis "maskig" ut. Med hem i transporten kom tre andra föl som andra uppfödare i Sverige skulle ha, nu kan jag inget om deras stostammar, vet bara att de fädrarna de är efter är mycket eftertraktat blod ( dessa var dock hoppstammade), och troligen kan de säljas för minst det dubbla priset dagen efter hemkomst om man vill det bara pga sina fäder. Enligt den som äger fölet jag känner till så kan man göra riktiga fynd på föl vid dessa visningar, så därför blir det fler och fler som tar tillfället i akt.

Om man ska hårddra det så är ju en vara egentligen inte värd mer än vad folk är villiga att betala för den. Får du inte fölet sålt för det du begär så är den antagligen för dyr enligt marknaden, eller hur?

Ja, men i så fall är ju hingstarna, dvs språngavgifter och 90-dagars/levande föl avgifterna, för dyra. Självklart ska ju inte ett medelmåtteföl (eller därunder) säljas till några överpriser och att man som uppfödare ibland får sälja till underpriser när det gäller de föl som inte blivit som man tänkt sig är väl bara som det är. Men i trådens frågeställning var det ju klass I föl det gällde och då måste man väl ändå anse dem som relativt bra, eller...? Och de fölen borde man väl åtminstone kunna gå runt på, annars är det ju nåt som inte stämmer. Men marknadsföring är ju en mycket viktig bit. Frågan är väl hur man ska nå ut till rätt kundkrets, som så många andra skrivit här.

Om man skulle resonera så om alla varor så skulle nog Sverige stått still den dagen bensinen kostade 12 kr. Men folk köpte ändå trots att jag är rätt övertygad om att alla tyckte det var för mycket.
Om ingen var beredd att betala det fölungarna är värda(i uppfödarens ögon) så skulle vi nog få importera alla föl.
Det är inte bara kunden som styr.

Jag var bara tvungen att ringa upp "Grannen"och fråga henne varför hon har köpt utomlands..Hon ska ha den i avel här och har stora förhoppningar. Hon tyckte att marknaden var ganska mättad på våra halvblod och hon gick i ren förlust varje år...hon hade ett sto e:en hyfsad hingst som hon nu sålde och köpte detta föl i stället.Ponny har hon slutat helt med...Jag vet inte men det känns som om det här med import blir mer och mer vanligt och det tycker jag är lite oroväckande för oss uppfödare...

samtidigt har ju våra fina dressyrhästar visat att de håller måttet. Master och Briar (som dessutom är hoppstammad) ligger ju ganska bra till det. Och det finns fler.
Det jag kan sakna är att de svenska hingstarna har mycket lite fullblod i sig. Blir det så att jag köper ett sto som inte innehåller så mycket fullblod så blir det svårt att välja en svensk hingst till henne. Hur många fullblodsston finns det egentligen i vår halvblodsavel? Någon som kan gissa?
Ulrika

Jag skulle snarare välja att se på det som att det finns för många föl på marknaden. Allt för många driver uppfödning med förlust, men fortsätter ändå, vilket sänker priserna (rent krasst ekonomiskt sett). Men det är också som någon annan påpekade inte hela sanningen. Folk slantar gärna upp för blodslinjer utomlands. Egentligen borde vi kartella lite mer. Ingen borde släppa en klass 1 häst för under 60 000... :bump:

Jag var bara tvungen att ringa upp "Grannen"och fråga henne varför hon har köpt utomlands..Hon ska ha den i avel här och har stora förhoppningar. Hon tyckte att marknaden var ganska mättad på våra halvblod och hon gick i ren förlust varje år...hon hade ett sto e:en hyfsad hingst som hon nu sålde och köpte detta föl i stället.Ponny har hon slutat helt med...Jag vet inte men det känns som om det här med import blir mer och mer vanligt och det tycker jag är lite oroväckande för oss uppfödare...

Bra att få ett svar, men det var ju inte muntert direkt.. Men frågan är vad köparna vill ha och hur vi ska kunna tillfredsställa dem?
Ulrika

Intressant frågeställning! Det kanske är för dyrt att ta fram fölen? Tänker ibland att priserna på hingstarna inte riktigt matchar kvalitén.
Tycker att prislistorna är lite väl slätstrukna, många hingstar av väldigt olika kvalitét ligger på ungefär samma pris, kanske borde skillnaden vara större? (Jag menar inte att vi har några "dåliga" hingstar i Sverige men det skiljer ju en del i stam, bedömning och popularitet i alla fall). I Tyskland är det ju generellt lägre betäckningsavgifter men så har de också mycket lägre avgifter för licenser. Registreringar, DNA-typning osv. är också billigare. Har hört flera uppfödare/hingsthållare på senare år (i Sverige) som sålt sina egna avelsston och bara behåller hingstarna för det lönar sig bättre. Och ett par av dem har valt att ställa sina hingstar i Tyskland för det tjänar de ännu mer på!

Jag har just betalat 3000 för förprövning av mina byggnader + 1800 för tillstånd av kommunen och blev dessutom informerad om att om de bestämmer sig för att göra en foderkontroll riskerar jag ytterligare en faktura på upp till 10 000 kr! Sådana avgifter bidrar ju också till att jag behöver få ut mer för mina föl för att gå runt.

Jag är mån om att sköta mina hästar väl och betalar det som krävs för att veterinär, maskmedel, foder osv ska hålla måttet men nog är det dyrt att föda upp hästar. Även där kanske köpare bör upplysas om skillnaderna. Har haft flera köpare här som berättar skräckhistorier om föl de varit och tittat på. Magra, maskiga i små hagar men efter en fin hingst och därför ändå till ett hyfsat pris.

Svävar ut lite, men som i all affärsverksamhet, för det är ju faktiskt det även om jag gör det för att det är kul, måste man ju titta på både utgifter och inkomster.

Jag skulle snarare välja att se på det som att det finns för många föl på marknaden. Allt för många driver uppfödning med förlust, men fortsätter ändå, vilket sänker priserna (rent krasst ekonomiskt sett). Men det är också som någon annan påpekade inte hela sanningen. Folk slantar gärna upp för blodslinjer utomlands. Egentligen borde vi kartella lite mer. Ingen borde släppa en klass 1 häst för under 60 000... :bump:

Men vad betyder det för framtiden att det är ett klass 1 föl/åring??

Jag måste hålla med dig visst 60.000 är ett rimligt pris på ett klass 1 föl. Om man ska få det hela att gå runt..Men om man nu tar färjan över till Tyskland och kan köpa ett (lika sinnat föl där )för 3000evro så är man ju inte korkad jag hade oxå åkt över Kattegatt för priserna är ju enormt bättre där. Det har blivit en rikemans sport med hästhållning allt har blivit dyrare.Försäkringarna,foder,Pass.kommunerna för att godkänna stall.Seminstationer ja allt har blivit så ofantligt mycket dyrare..Vi är nog alla lite "korkade" som håller på med denna sport!

Jag måste hålla med dig visst 60.000 är ett rimligt pris på ett klass 1 föl. Om man ska få det hela att gå runt..Men om man nu tar färjan över till Tyskland och kan köpa ett (lika sinnat föl där )för 3000evro så är man ju inte korkad jag hade oxå åkt över Kattegatt för priserna är ju enormt bättre där. Det har blivit en rikemans sport med hästhållning allt har blivit dyrare.Försäkringarna,foder,Pass.kommunerna för att godkänna stall.Seminstationer ja allt har blivit så ofantligt mycket dyrare..Vi är nog alla lite "korkade" som håller på med denna sport!

Det är nog ett alterantiv om man vet vad man gör. Importer medför annat krångel. Kanske inte gröna papper på hästen, långa och dyra transporter, man måste först åka och titta på den och det kostar. För att inte tala om att det är svårt att hitta riktigt bra hästar, ens här i Sverige.

Jag tror de flesta som vill ha en bra häst är beredda att betala inköpspriset. Visst, hästar är förlustaffärer. Men inköpspriset är den minsta delen i den förlusten. Hästhållningen är ju det som man egentligen inte har råd med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 851
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 917
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 898
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 394
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka