Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 383
Sv: Priser på årsföl?

Det säger lika mycket om våra ridinstruktörer. Eller vilka instruktörer vi väljer till våra barn.

Fast jag tror nog att de menade att man idag köpte sig en dyr färdig tävlingshäst och tror att de kan vinna allt:crazy:

I den här frågan är jag tveeggad. Själv tillhör jag gamla stammen med bra grundlära, bra lärare under utbildningen och Kyra är ju ett kapitel för sig.:bow: :bow: Av henne lärde jag mig sååå mycket!

Men hur många utbildade instruktörer jobbar på våra ridskolor? Och är man inte snäll och rolig slutar ungarna och styrelsen blir galen!

Sen ska jag inte gå in på C-tränare för då smäller tryckokaren och det hör inte hemma på detta forum.

Det är det jag menar...
Det finns massor som köper dyra ponnies eller hästar till sina ungar, men många är ovana hästföräldrar o anlitar inte alltid lika bra instruktörer.
Det verkar som om de vill att hästarna ska fixa rosetterna själva.
Satsa hellre på en halvdan ponny o lägg pengarna på en BRA instruktör o låt ungen LÄRA sig RIDGRUNDERNA ordentligt.
Eller en välutbildad ponny o bra instruktör är ju det optimala.

*knapplån*

NU vinglar vi tillbaka till ämnet och öppnar en tråd om kassa ridinstruktörer någon annan stans än på avelssidan ;)

Satsa hellre på en halvdan ponny o lägg pengarna på en BRA instruktör o låt ungen LÄRA sig RIDGRUNDERNA ordentligt.

Det tråkiga är att många ungdomar tappar tålamodet så lätt (finns även vuxna för all del) och förstör hästen/ponnyn:crazy: har sett flera fall och hur mkt instruktören säger till dem, så är det nästan alltid fel på hästen:cry:

Jag tror däremot att om vi i Sverige hade haft ett AVELSRÅD som hade varit aktivt och med ett stort avelskunnande och intresserade av vår avel, så hade mängden av under medelmåttor kanske varit mindre.
Det hade gjort att vi uppfödare hade haft någon att diskutera vårt val av hingst med, och kanske felaktiga val undvikits.

Vilket hade resulterat i att medel kvaliten på våra föl hade höjts likaså priset.

Något att fundera på kanske..........................

Jag såg precis ett årsföl för 20 000 plus moms på annons. Inte ett jättefint föl enligt min åsikt men den hade en bra stam.

Tragiskt! Detta är tillverkningskostnaden för mina 2 föl i år.

Seminstationen 4.563,-
45 dygn, SH mm 10.885,-
45 dygn UL 800,-

Summa 16.248,-

Språngavgift, upstallning mm 4.850,-
90 dygn 8750,-
Förättningsunderlag 1.140,-
90 dygn UL 800,-

Summa 14.400,-

Ska man vara petig skall väl ett par tusen läggas till i resekostnader

Senast ändrad av en moderator:

Och foder o vaccinationer på stoet.
Men jag brukar också hellre göra en glädjekalkyl:)

Tragiskt! Detta är tillverkningskostnaden för mina 2 föl i år.

Seminstationen 4.563,-
45 dygn, SH mm 10.885,-
45 dygn UL 800,-

Summa 16.248,-

Språngavgift, upstallning mm 4.850,-
90 dygn 8750,-
Förättningsunderlag 1.140,-
90 dygn UL 800,-

Summa 14.400,-

Ska man vara petig skall väl ett par tusen läggas till i resekostnader

Och detta var kanske inte de saftigaste stations-och uppstallningskostnader jag sett. Det kan bli betydligt dyrare!

Jag tror det ligger ngt över medel. Men förra året provade jag fryst och det ska vi inte snacka om:(

Stämmer inte riktigt. Det BETÄCKS ca 5000 ston i ridhästaveln varje år, fölningsprocenten är ca 65 så det blir ca 3500 föl. Och sen får man räkna med 5-10% bortfall per år så en 3-årsårgång är omkring 3000 hästar. Och minst hälften hoppstammade osv. osv, men det är detta antalet man kan räkna med! Exakta siffror se t ex "Blå boken" från SH eller ASVH:s årsbok.
Intressant tråd...fortsätter:Tror inte man kan tänka att VARJE enskilt föl ska bära sina kostnader utan att man måste se det som ett företag, även om det är litet och även om det är på hobbynivå: Ett år går det minus, ett år jämnt upp och det tredje kanske jag får en "bästsäljare" som täcker övriga förlustår. Av bästsäljaren borde jag då lära mig vilken produkt marknaden vill ha och (försöka!)göra fler likadana. Och sälja de mindre attraktiva på rea för att kunna investera i bättre "produktionsmaterial" dvs bra ston och hingstar till dem, alternativt förädling (utbildning) av de osäljbara produkterna så de blir intressanta. Det går inte att sälja en dyr vara om det inte finns någon efterfrågan! Visst, med hästarna är det mycket känslor inblandade men lite marknadstänk skadar inte.

Håller med föregående talare om marknadstänk. Det är ju trots allt tillgång och efterfrågan som sätter priset. Varför skulle köparna bryr sig om vad fölet kostar att föda upp? När man går i affären och handlar tänker man väl inte "2 kr kg för potatis, kan det verkligen löna sig för producenten?" och köper potatis för 5 kr kg i stället? Om potatisen smakar lika spelar det ju ingen roll för konsumenten. När man väljer mellan två likvärdiga varor tar man det billigaste. Så tänker de flesta. Sen kan man ju diskutera vad som menas med likvärdiga varor. Men det gäller ju i alla branscher och inte bara hästaveln.

**KL**
Jag tycker det är bra att den här diskussionen kommer upp.
Man märker ju att priserna sjunker på många föl ju närmare man kommer vintern första året. Sedan ligger det nästan konstant fram tills det går att börja rida på hästen, och när den sedan ridits in så ligger den ganska högt (nåja..). Som 1 och 2 åring ligger som sagt priset jättelågt i många fall..
Jag vet inte om hopphästauktionen och andra stora auktioner kan hjälpa till att trissa upp priserna på de bästa unghästarna.. Men resten?
Det importeras hästar från bla Tyskland, för att vi tror att vi får mer för pengarna, vilket kanske också är fallet. Vad är det som gör att så många letar häst utomlands, som gör att våra egna talangfulla unghästar inte säljs till det pris de borde kosta? Avlas det inte på samma egenskaper som köparna letar efter, eller är vi för dåliga på att marknadsföra och informera om vilka produkter som har producerats?
Ulrika

Här kan jag ju passa på att fråga om någon vet vad köparna vill ha, respektive vad vi producerar. Idealet hade ju varit om vi kunnat få våra elitryttare att välja rida på fler svenska hästar..
Ulrika

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 856
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 917
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 899
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 404
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025