Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 383
Sv: Priser på årsföl?

När man går i affären och handlar tänker man väl inte "2 kr kg för potatis, kan det verkligen löna sig för producenten?" och köper potatis för 5 kr kg i stället? Om potatisen smakar lika spelar det ju ingen roll för konsumenten. När man väljer mellan två likvärdiga varor tar man det billigaste. Så tänker de flesta.
Jag tänker faktiskt så när jag är i affären :angel: . Köper hellre dyrare kött som är svenskt än billigt danskt kött. Jag tror/vet att generellt sett så har grisarna i Sverige det bättre än vad grisarna i Danmark har (det finns naturligtvis undantag åt båda håll). Jag köper också KRAV-märkta varor även om de är dyrare. Sen finns det rättvisemärkta varor också som en del folk handlar, så jag är inte ensam om att tycka så.
Jag tycker att man som köpare kan kontrollera uppgifter om hästen lättare om den är svenskfödd än om den är importerad. Hästar som är väldigt billiga kan verka bra i annonsen, men när man sen ringer på dem, eller åker och tittar, så brukar alltid något komma fram som gör att hästen inte framstår som lika billig längre.

**KL**

Bra tråd! och det känns som att den börjar närma sig kärnan!

Ranunkel: Du har många poäng i sitt inlägg! Fler med seriös målsättning, målgruppsstyrd produktion och analys önskas!

Pastejja: Helt befogade frågor du tar upp! Hoppas bara att de kan stötas och blötas på ett seriöst sätt!

Jag kan bara utgå från mig själv och har en hel del tankar om varför det så sällan blir affär i Sverige för våra (topp)ryttare (och alla andra där "under" som gör ett minst lika bra jobb, men med mindre kapital).

1) Urvalet - Tyskland har 10 ggr fler hästar varje årskull!
2) Marknadsföringen - sitter och tittar på Hannoveranerförbundets Auktionshästar över nätet just nu! Jag kan få röntgenplåtarna till min vet.
3) Många hästar på ett och samma ställe på en och samma dag.

Detta skall ställas mot mina erfarenheter på hemmaplan - det är som att leta efter en nål i en höstack här! Jag kallar det många gånger för vilseledande marknadsföring! köparen och säljaren pratar inte samma språk! Tyvärr....

Jag har hört många uppfödare säga att de slutar med uppfödning för det "går inte" att sälja - lika så hör jag köpare säga att det inte går att köpa häst här eftersom man får åka land och rike runt, och titta på någon oborstad unghäst i hagen.

Jag är en obotlig optimist och tror att det finns många "ledtrådar" för en uppfödare/säljare i att bara lyssna till vad köparen söker (sen är det inte säkert att h*n vet vad h*n prtar om).

Men starta en tråd om vad (tävlings)ryttarna söker...

Gott Nytt År på er alla // Ingrid

Här kan jag ju passa på att fråga om någon vet vad köparna vill ha, respektive vad vi producerar. Idealet hade ju varit om vi kunnat få våra elitryttare att välja rida på fler svenska hästar..
Ulrika
När jag nyligen sålde min hoppstammade, men dressyrutbildade, dock ej tävlade häst, så fick jag lära mig vad köparna INTE vill ha...
Skämt åsido. Jag sålde honom till slut till en av våra största hästhandare, och vi diskuterade just detta. Enligt honom är de hästar som är lättast att sälja: Snälla, inte alltför stora hästar, som är tävlade i hoppning.

Mkt intressant läsning i denna tråden ...har skummat igen om det mesta.

När "rätt" köpare kommer så prutar dom inte på ett utsatt pris, sen kan det ta mer eller mindre tid innan man får sålt.

Klart att man som uppfödare vill & måste kunna få betalt.
Jag kan bli så trött på dom som kommer och vill köpa billigt för det blir så dyrt att utbilda, det är minsann väldigt kostsamt att föda upp också.

Sen är det ju givetvis så att allt som föds upp kan inte var supertalanger trots superstam och dom flesta ryttarna är inte heller det.

Generellt tycker jag att det är lättast att få bra betalt för en fölunge.
1 åringar är svårare att sälja och går gärna ner lite i pris - dom är ju nån stans mitt emellan , kanske inte så tjusiga och det är långt till det är rid dags. Så känns det som om kunden resonerar i alla fall.

Ja det var lite svammel från mig denna gång
Tjohej

Det som slår mig, nu när jag har börjat leta häst är att vi har ganska lite fullblod i vårt stomaterial i allmänhet. Givetvis finns det undantag. Jag har börjat leta sto, och det finns ett par som verkar lite intressanta, men när jag börjar kolla stammen på dem så är det inte mycket fullblod alls i dem (den ene har i 7:e led 3 hästar som man kan se innehåller fullblod, men inte är fullblod). Jag KAN ju välja att använda en fullblodshingst till mitt sto (om vi låtsas att jag köper den ;)), men det finns inte så många att välja mellan. Och väljer jag att avla vidare på den tradition som stolinjen verkar ha givit bäst resultat, så blir det en hingst med ganska lite fullblod. Dessutom så lär fullblodskorsningar vara svårsålda. Vad gör jag då om det blir ett hingstföl? Stofölet hade jag ju gladerligen behållt om hon verkade lovande. Med detta vill jag ha sagt att hur man än vänder sig är rumpan där bak. Vi vill ha in fullblod, och det är ganska svårt att få in det på ett smidigt sätt.
Ridbarheten, att den ska vara sämre på de svenka hästarna vill jag inte kommentera, eftersom jag mest ridit förbaskat trevliga och lättridna svenska halvblod. Gissar att jag har haft tur.
Kanske att det känns mer spännande att ha en tysk stamtavla på sin häst än en svensk. Visst finns det många superbra tyska hästar (tror inte att särskilt många av de bästa lämnar Tyskland dock), men med vår lilla avel kan vi faktiskt ändå konkurrera ganska bra internationellt. Borde det inte betyda att vi har ett ganska bra avelsmaterial?
Givetvis ska ju de uppfödare som har råd och lust använda sig av de utrikiska superhingstarnas semin, det kommer förhoppningsvis gagna flera vad tiden nu lider.. OM det läggs på riktigt bra ston vill säga. Och om nu dessutom hingsten står högt i blod är det ju ännu mer positivt.
Många pratar som sagt om att vi måste få in mer fullblod (xx, ox och x) men få vågar som sagt lägga in det i första led. Vad är det som gör att köparna tvekar? Är det för att de inte känner igen namnet? Har egna dåliga erfarenheter av fullblod?
Nu tror jag inte att det är hela boven i dramat. Har lagt lite tid de sista månaderna på att titta på hästannonser. Allt för lite information finns med för min smak. En annons kan se ut ungefär såhär(ok, lite grovt, men inte så mycket överdrivet):

Trevligt halvblodssto
Trevligt halvblodssto född 1997, välmeriterad stam.
Ring sena kvällar, maila ej

Pris?? Stam?? Inrikting?? Utbildningsnivå?? Har hon varit i avel?

Jag vet inte alltid om det är för att säljarna inte vet vad de säljer. Hade men vetat att hästen kom från en fin stofamilj, så hade priset säkert varit lite annorlunda. Dessutom så hoppas jag att det hade stått med i annonsen. De kanske har köpt en "dressyrstammad" häst, tävlat den i hoppning på klubbnivå med mediokert resultat.

MEN eftersom ni som läser detta håller till på AVEL, så gissar jag att era annonser ser lite annorlunda ut ;).

Ja det blev lite svamligt, men några tankar som far runt i mitt huvud, och som ändå borde passa i tråden.

För mig hade den ideala annonsen innehållit lagom med information, så jag blir sugen på att besöka den där länken (;)) till säljarens sida.
Och på säljarens sida finns det information om mor, far, mormor, morfar etc..

Vissa hingstnamn säljer lättare än andra, men alla kan och vill ju inte använda dem, och då tror jag att det ska stå lite tydligare. Hingstens namn (segrar i GP hoppning)
Eller vad det kan vara..

Marknadsföring, ett nätverk av hästfolk etc..

Sedan tror jag att det är många som väljer att inte köpa ett föl, när en 2,5 åring ofta ligger i samma prisklass..
Ulrika

Visst ska ni få betalt - och det får ni - men prislappen är kanske inte vad ni hade drömt om alla gånger eftersom det är "marknaden" som styr.

Är dock nyfiken på om det verkligen är en toppryttare som ni drömmer ska köpa era avkommor? Eller om det är en ryttare som långsiktigt matchar hästen till dess högsta potential?

En bra häst går alltid att sälja som någon skev - men en mindre bra häst går oxå att sälja till rätt ryttare om man presenterar hästen på det sättet.

//

Här kan jag ju passa på att fråga om någon vet vad köparna vill ha, respektive vad vi producerar. Idealet hade ju varit om vi kunnat få våra elitryttare att välja rida på fler svenska hästar..
Ulrika
Problemet i många fall är att vi uppfödare måste försöka sia om vad ryttarna vill ha att rida på om 5-10 år... Det är inte alls säkert att de hingstar/stammar som är poppis just nu är det när våra uppfödningar är vuxna och tävlingsklara. Det är lite "rida, gissa, spring" man får hålla på med och sen hålla tummarna att man gissat rätt. För tyvärr så räcker det ju inte alltid med att resultatet blir bra, är det "fel pappa" till avkomman så tittar de presumtiva köparna inte ens på annonsen :crazy:
Det är ju tyvärr inte så många av ryttarna som köper sina påläggskalvar som föl eller unghästar, utan vi får oftast räkna med att bli stående med dem i stallet tills de är inridna och helst visade. Allt annat är bonus...

Håller med föregående talare om marknadstänk. Det är ju trots allt tillgång och efterfrågan som sätter priset. Varför skulle köparna bryr sig om vad fölet kostar att föda upp? När man går i affären och handlar tänker man väl inte "2 kr kg för potatis, kan det verkligen löna sig för producenten?" och köper potatis för 5 kr kg i stället? Om potatisen smakar lika spelar det ju ingen roll för konsumenten. När man väljer mellan två likvärdiga varor tar man det billigaste. Så tänker de flesta. Sen kan man ju diskutera vad som menas med likvärdiga varor. Men det gäller ju i alla branscher och inte bara hästaveln.
Det är nog fler än du tror som faktiskt tänker just så i affären. Jag köper hellre varor som jag vet är bra producerade och betalar då gärna vad det kostar, så att producenterna kan fortsätta på samma sätt.

Generellt:
Jag håller med om att man får acceptera att sänka priset på en avkomma som inte håller måttet, det är ju kanske billigare i längden att sälja den för ett lägre pris än att ha den stående kvar i stallet. Men för en normalbegåvad och förhållandevis korrekt fölunge-unghäst så ska man nog sjuttom kunna få ut vad det kostat att tillverka den.
Skulle det vara så att man år efter år tvingas slumpa bort sina unghästar för att de inte håller måttet, då måste man nog inse att man har valt fel väg på ett eller annat sätt. Antingen har man för dåligt sto i avel (kanske är hon själv bra men en s.k slutprodukt?) eller också betäcker man henne med hingstar som inte alls passar...

Är dock nyfiken på om det verkligen är en toppryttare som ni drömmer ska köpa era avkommor? Eller om det är en ryttare som långsiktigt matchar hästen till dess högsta potential?

Efter att befunnit mig på "insidan i både Sverige och Tyskland" skulle jag helt ärligt hellre sälja till den senare kategorien. Drömköparen för mig är en ryttare som matchar och tränar hästen förnuftigt och att den får leva "hästliv". Fullt nöjd om hästen startar Msv, allt därutöver är en jättebonus!

Och vem skall köpa dessa dyra föl då??

Då måste ju faktiskt uppfödarna se till att man då utbildar sina hästar själva istället.

Det är ju stort risktagande att som tävlingsryttare köpa ett föl- Lång tid innan den kan visa om den blir något. Dessutom vet man ju inte om den får lösa benbitar eller ej.

Det är ju betydligt bättre att köpa en unghäst på 3år än ett föl. eller mkt hellre en 4åring.

För att öka kvaliten så borde fler uppfödare utbilda sina unghästar själva i vart fall fram tills de är 3år och sedan se till att de kommer till någon som kan ta fram dem. DÅ kan man sälja för stora pengar och inte förens då blir aveln lönsam.

Delvis KL
Jag gav 80 000 SEK för mitt stoföl och betalade i somras 50 000 för en valack (som egentligen var värd cirka 100 000 SEK, men såldes billigare pga akut platsbrist). Jag tvekade aldrig att slanta upp, för hästarna var värda det, särskilt den senare. Inbillar mig att det är vad man måste betala för en häst med mer spektakulära gångarter och bra stamtavla.

**KL**

Jag kallar det många gånger för vilseledande marknadsföring! köparen och säljaren pratar inte samma språk! Tyvärr....
Ingrid

Av de 5 hästar vi sålt de senaste 3 åren är 4 via kontakter och en via annons. Gissa vem som klagade...

Vi upplyste nogsamt att den aldrig var tävlad ( pga av dotterns ointresse) men vunnit kvalitetstävlan och var mkt välstammad. Hon var här och provred 2 ggr och hade sin tränare med sig. Både hon och tränaren hoppade 1.20 galant (d-ponny). Efter 3 månader ringde hon och ville häva köpet efterom han stannat ut sig i tre LA och 1 Msv. Och att det måste bero på att han hade ont= dolt fel. Man blir bara trött och ledsen. M a o pratade vi tydligen inte samma språk.

**KL**

Detta skall ställas mot mina erfarenheter på hemmaplan - det är som att leta efter en nål i en höstack här! Jag kallar det många gånger för vilseledande marknadsföring! köparen och säljaren pratar inte samma språk! Tyvärr....

Jag har hört många uppfödare säga att de slutar med uppfödning för det "går inte" att sälja - lika så hör jag köpare säga att det inte går att köpa häst här eftersom man får åka land och rike runt, och titta på någon oborstad unghäst i hagen.

Jag är en obotlig optimist och tror att det finns många "ledtrådar" för en uppfödare/säljare i att bara lyssna till vad köparen söker (sen är det inte säkert att h*n vet vad h*n prtar om).

Men starta en tråd om vad (tävlings)ryttarna söker...

Gott Nytt År på er alla // Ingrid

:idea: Det finns ju redan en sån tråd :angel:
Den heter "varför betäcker ni med så konstiga hingstar" :rofl:
Så därför vet jag varför mina hästar inte kommer bli sålda :devil:

Problemet i många fall är att vi uppfödare måste försöka sia om vad ryttarna vill ha att rida på om 5-10 år... Det är inte alls säkert att de hingstar/stammar som är poppis just nu är det när våra uppfödningar är vuxna och tävlingsklara. Det är lite "rida, gissa, spring" man får hålla på med och sen hålla tummarna att man gissat rätt. För tyvärr så räcker det ju inte alltid med att resultatet blir bra, är det "fel pappa" till avkomman så tittar de presumtiva köparna inte ens på annonsen :crazy:
Det är ju tyvärr inte så många av ryttarna som köper sina påläggskalvar som föl eller unghästar, utan vi får oftast räkna med att bli stående med dem i stallet tills de är inridna och helst visade. Allt annat är bonus...
QUOTE]

Och sådant är ju som bekant svårt om man inte är synsk.. Ingen som är synsk som vi har på tråden? ;)
Ulrika

Visst ska ni få betalt - och det får ni - men prislappen är kanske inte vad ni hade drömt om alla gånger eftersom det är "marknaden" som styr.

En bra häst går alltid att sälja som någon skev - men en mindre bra häst går oxå att sälja till rätt ryttare om man presenterar hästen på det sättet.

//

Nu har jag inga avkommor att sälja, lika bra att börja med det.. Har ju inte ens ett sto än.
Men låt mig säga att jag föder upp en riktigt lovande dressyrhäst..
Min åsikt är att det ä bättre att vkomman kommer till en person som kan utbilda den ordentligt, visa den och förhoppningsvis tävla den. Sedan måste det inte vara Kyra K som köper den, men det hade inte gjort ont om hon gjorde det. Eftersom jag vill att avkomman kommer ut och syns, samlar lite poäng till mitt sto och gör reklam för mig som uppfödare, så vill jag gärna att den kommer till någon med tävlingsambitioner. Är jag en hemsk människa nu?
Blir avkomman medioker så är det klart att priset ska vara en bra bit lägre än för fullträffen.
Det jag vände mig mot är att vi producerar fina hästar som inte hittaas av ryttarna, medan ryttarna åker utomlands och köper häst. Där kan man fundera på varför hittade de inte vad de sökte i Sverige. Det måste ju trots allt vara lättare att köpa en häst i Skåne om man bor i Skåne, tycler jag ..
Ulrika

Men du tillhör inte den stora massan.... varför tror du sveriges grisproducenter får lägga ner? folk i allmänhet köper hellre den danska grisen som fått svansen kuperad som nyfödd och avvand vid 4 veckors ålder. Så är det bara. Tyvärr. Den danska grisen är billigare.

Pastejja: Du är absolut ingen hemsk människa som vill att din häst ska visas! Det anser jag är varje hästägares skyldighet till er uppfödare.

Jag som kommer från "tävlingsvärlden" trodde i min enfald att de som köper en bra, väluppfödd, ej under 50.000kr- häst vill visa den och även komma ut på tävlingsbanan! Varför annars lägga tid och pengar på att köpa en häst som ni uppfödare har lagt allt tid (o pengar) för att se till att den blir så bra som möjligt????

Du sätter fingret precis på den ömma punkten: Ni producerar hästar som aldrig hittas av den kompetenta ryttaren - likväl hittar vi ryttare inte de kompetenta hästarna - som vi vet finns undangömda i något fint stall! Vi har bägge samma problem och då tror jag att en bra lösning vore "uppsamlingsplatser" regionalt för saluhästar - kanske ska de visas av en och samma person - kanske inte... bara lite lösa funderingar... kanske något för våra regionala avelsföreningar???? Eller är de så igenmossade att de inte ens orkar tänka tanken! Som köpare kan man väl tycka att det minsta en förening bör göra för er uppfödare är väl att marknadsföra vad ni har!!! Jag skäms att veta att det inte ens finns kataloger på nätet 2 dagar innan tre och 4-års tester.... suck... Visst ja, internet är ju bara en fluga.... Ursäkta - blir så matt!

Gott slut // Ingrid

JAA helt suverränt.
Uppsamlings platser för föl och fölston inom länet.Ryttarna som ni säger har möjlighet att finna sin "nya stjärna hos grannen". Det skulle gynna både Svenska aveln och ryttarna.
Igenmossade är dom verkligen i Halland. Var på Plönninge fölbesiktningen KATASTROF året dessförinnan "som alla vet skriverierna i ridsport" uruselt men detta året var Kasst!
Fölen skulle jagas runt ridhuset i 190km/tim...uppjagade som dom blev var dom svåra att få tar i.. Kunde inte se någon trav alls...Det ska inte behöva ta mer än 5min att visa ett föl..och dom blev försenade och inte lite försenade!!!!!
Nej visa inte era föl i Halland, Jag tycker skåne det var proffsigt och väl genomfört "var i Åstorp". Var tvungen att avreagera mig.
Gott nytt ÅR!!!! Kanske öppna en ny tråd om fölbesiktnigar i landet?

JAA helt suverränt.
Uppsamlings platser för föl och fölston inom länet.Ryttarna som ni säger har möjlighet att finna sin "nya stjärna hos grannen". Det skulle gynna både Svenska aveln och ryttarna.
Vet flera platser som försökt med liknande här i stockholm.
Av ca 40 hästar visades blev ca 4 hästar sålda. Dvs det är tyvärr ganska dålig uppslutning på köpare (alternativt så misslyckas arrangörerna grovt i sin annonsering). Jag har varit med på minst 2 st "auktioner" en på Botkyrka RS år 2000, där blev nog ingen häst såld, och sen i höstas i Södertälje där ca 4 blev sålda.
Fölen skulle jagas runt ridhuset i 190km/tim...uppjagade som dom blev var dom svåra att få tar i.. Kunde inte se någon trav alls...Det ska inte behöva ta mer än 5min att visa ett föl..och dom blev försenade och inte lite försenade!!!!!

Detta gäller oavsett vilken visning du åker på... Om det så är 0 - 4 år som ska visas lösa... Sen får man omdömet "något spänd för dagen" no shit... Skulle jag med vara om jag blev jagad runt med spö i ett instängt område...
Vis från 2½ års "rådgivning" så kommer jag vara ännu mer förberedd till 3årstestet och ha min häst så "väl förberedd" att JAG ENSAM ska kunna få honom runt ridhuset med mina anvisningar UTAN 30 spön som bara viner...

jaaa::HUVUDET RÄTT PÅ SPIKEN!!!!
Något spänd för dagen är ju det klassiska idag..Har öppnat en ny tråd om just fölvisningar..Skriv och berätta om era erfarenheter....

Jag har funderat lite på en ytterligare dimension i denna intressanta debatt nämligen att jag som köpare, och hobbyryttare (för merparten av sveriges hästmänniskor får väl ändå ses som hobbyryttare med tanke på hur liten procentuellt sett som eliten faktikst är) kalkylerar ju med att jag ska föda hästen i tre-fem år innan jag har "full" användning för den. Därför kanske jag ser det som mer realistiskt att köpa en fölunge för cirka 20 000 - 30 000 kr om jag nu vill vara med hela resan med hantering, utbildning osv, eftersom den ändå har kostat mig ca 50 000-70 000 kr innan den är fullt användbar och vilket kanske är min prisklass på en hobbynivå och lättare tävlingsnivå för en häst som är grundutbildad. (Då betraktar jag hobbynivå upp till medelsvår inom samtliga discipliner.) Kostanden är ju densamma för både uppfödare och säljare eftersom kostnaden för att hålla häst inte skiljer sig åt nämnvärt oavsett om man är intresserad av avel, tävling eller skogsridning.

I det perspektivet så skulle det att köpa en fölunge för 50 000 - 80 0000 kr motsvara att köpa en grundutbildad häst för 100 000-150 000 kr och det kanske är långt över "medelryttarens" ekonomiska ram? Kan det hämma priset på fölungarna tro?

I det perspektivet så skulle det att köpa en fölunge för 50 000 - 80 0000 kr motsvara att köpa en grundutbildad häst för 100 000-150 000 kr och det kanske är långt över "medelryttarens" ekonomiska ram? Kan det hämma priset på fölungarna tro?

Absolut. Men då ställer man ju sig frågan varför folk köper föl? Dessutom måste de ju rimligen betala det pris som det kostat att ta fram dem, med ett påslag för att det ska bli lönsamt.

Och följdaktigen borde de hästar som kostar 150 000 kronor vara dyrare.
Jag tror att problemet ofta är att uppfödarna och säljarna är för snälla och prutar alldeles för mycket. Hellre gott hem än de pengar som hästen faktiskt är värd. Helst vill man ju se både ett gott hem OCH det pris som uppfödningen betingar på marknaden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 856
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 917
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 899
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 404
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025