R
Ralda
Sv: Priser på årsföl?
. Köper hellre dyrare kött som är svenskt än billigt danskt kött. Jag tror/vet att generellt sett så har grisarna i Sverige det bättre än vad grisarna i Danmark har (det finns naturligtvis undantag åt båda håll). Jag köper också KRAV-märkta varor även om de är dyrare. Sen finns det rättvisemärkta varor också som en del folk handlar, så jag är inte ensam om att tycka så.
Jag tycker att man som köpare kan kontrollera uppgifter om hästen lättare om den är svenskfödd än om den är importerad. Hästar som är väldigt billiga kan verka bra i annonsen, men när man sen ringer på dem, eller åker och tittar, så brukar alltid något komma fram som gör att hästen inte framstår som lika billig längre.
Jag tänker faktiskt så när jag är i affärenNär man går i affären och handlar tänker man väl inte "2 kr kg för potatis, kan det verkligen löna sig för producenten?" och köper potatis för 5 kr kg i stället? Om potatisen smakar lika spelar det ju ingen roll för konsumenten. När man väljer mellan två likvärdiga varor tar man det billigaste. Så tänker de flesta.
Jag tycker att man som köpare kan kontrollera uppgifter om hästen lättare om den är svenskfödd än om den är importerad. Hästar som är väldigt billiga kan verka bra i annonsen, men när man sen ringer på dem, eller åker och tittar, så brukar alltid något komma fram som gör att hästen inte framstår som lika billig längre.