Ponnyakuten - lastning

Sv: Ponnyakuten - lastning

O för mig handlar det om uppfostran. En väluppfostrad häst låter sig ledas, lastas av vem som helst. Den står still vid uppsittning, den kliar sig inte mot människor osv

Fast det du talar om är ren och skär uppfostran utav häst. Att vara konsekvent och visa vad man vill att hästen ska göra är inte för mig ledarskap.
Jag förstår inte varför du börjar tala om piskor, linor och att dras in i transporten? det är ingen i den här tråden som skriver att de gör det, inte heller
så är det den metoden som brukas i Ponny Akuten. Man ber hästen följa med en person in i transporten, man använder sig av en framåtdrivande hjälp
som personen som håller i hästen använder - ett spö - en förlängning av personens hand. Jag ser inte varför detta ska vara dumt?

Jag förstår inte heller varför det är trevligare för hästen att bli inskickad än ovanstående metod.

Det jag irriterar mig på är att du stirrar dig blind på ett spår, vill inte inse att det finns fler vägar till målet än bara det som stämmer överens med ditt eget tänk.
Uppenbarligen så fungerar den här lösningen - på vissa hästar. Varför ska man inte få använda sig utav den här vägen då? Är det inte bättre att ha fler vägar
till ett och samma mål, även om man kanske kallar det olika saker.

Fast det du talar om är ren och skär uppfostran utav häst.Uppfostran låter som något som typ samhället sysslar med. Ren och skär drillning. Att vara konsekvent och visa vad man vill att hästen ska göra är inte för mig ledarskap.För mig är det precis vad ledarskap handlar om.
Jag förstår inte varför du börjar tala om piskor, linor och att dras in i transporten?Det var ett exempel och många går tyvärr den vägen när inte det funkar så som de gjorde i serien. Alla gör det inte men många. det är ingen i den här tråden som skriver att de gör det, inte heller
så är det den metoden som brukas i Ponny Akuten. Man ber hästen följa med en person in i transporten, man använder sig av en framåtdrivande hjälp
som personen som håller i hästen använder - ett spö - en förlängning av personens hand. Jag ser inte varför detta ska vara dumt?Nej detta är inget dumt och det har jag heller aldrig påstått däremot att det finns bättre metoder, anser jag.

Jag förstår inte heller varför det är trevligare för hästen att bli inskickad än ovanstående metod.

Det jag irriterar mig på är att du stirrar dig blind på ett spår, vill inte inse att det finns fler vägar till målet än bara det som stämmer överens med ditt eget tänk. Jag har påängterat att alla får göra som de vill med sina hästar. Om du irriterar dig på att jag är öppen men försöker alltid se till hästens bästa så är det ditt problem. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där, bara försöka förklara att såhär tycker jag därför att och sen förväntar jag mig inte att folk ska ta till sig det med glädje. Jag försöker bara förklara hur jag menar, sen att det jag skriver tolkas på fel sätt kan inte jag hjälpa.
Uppenbarligen så fungerar den här lösningen - på vissa hästar. Varför ska man inte få använda sig utav den här vägen då? Är det inte bättre att ha fler vägar
till ett och samma mål, även om man kanske kallar det olika saker.Ja absolut så länge man eftersträvar efter en bra relation till sin häst.

Skrivit i citatet.

Fast du tyckte ju att det var fel att använda sig av den här metoden när man lastar. Då tycker jag inte att du är speciellt öppen.

delvis KL

Håller helt med IW mfl i denna fråga.
Ledarskap har för mig fått en negativ klang när det gäller hantering av hästar.

När det gäller lastning så tycker jag att det gäller att ha ett gott tålamod, mkt tid och icke våld. Sedan kan det finnas olika metoder som kan fungera olika bra på olika hästar. Jag har alltid som mål att min hästar ska gå att lasta utan assistans och att det ska kunna ske inom en rimlig tid (ca 20 min), de flesta går in direkt. Men om de tar några minuter på sig så so what, det är ok för mej.
Sedan ni som skickar in era hästar, det händer aldrig att de sänker huvet när de går in och får det under bommen och blir rädda? Jag gör aldrig så just pga av risken för ovanstående.

orkade inte läsa alla dina inlägg.
det blev trist i längden.

antar att du menar skicka in hästen själv i transporten medans du står bredvid.
för att visa att du är ledaren?

min häst vägrade gå in i transporten, stegrade sig och grejade.
det löstes genom att vi stod där tills han gick in själv.

och jag har valt att gå före in, har fått för mig att man lättare får med en osäker häst då.. när "ledaren" går före och visar.

de gånger vi har skickat in hästarna har det slutat med att de efter ett tag gått in halvvägs för att sen backa ut igen och inte vilja gå in.
och allt har löst sig genom att man efter lite övertalning går före dem igen.

det är säkert jättesmidigt att kunna skicka in hästen men jag ser inga fördelar och fattar inte varför det skulle göra så stor skillnad.

min ponny följer mig lös när jag går,(alltså har vi inget dåligt ledarskap;)) jag skulle bara känna mig elak om jag försökte skicka in honom utan mig före då han fortfarande är lite osäker vid lastning.

Nej. Har man bom framme (har själv täckt över bommen som en halvvägg så där finns ingen risk för att fastna) iaf. om man har bom som de flesta har så är det bra att man är två, en som skickar in sin häst och en som står vid bommen.

Ledarhästen skickar alltid någon annan av sin flock för att undersöka "det farliga". Studier av vilda hästar har visat just detta. Om något skulle hända dessa hästar så klarar sig ändå ledaren, därför gör den så.

På gör inte mina hästar. När den yngre o ranglåga blir osäker för nya saker går alltid den äldre före.

Vi har sån tur att vår häst snällt går in i transporten. Hans hagkompis var svårare i tiderna, men när vår häst går först in så kommer alltid kompisen helt bussigt efter. Så kan det hjälpa att en kompishäst går in före? (Man kan ju ta ut den sen igen om den inte ska med) Har jag helt fel?

Klart man kan göra så :).

Till Bision: Men då kanske den äldre och mer ranghöga hästen avgjort att situationen inte var så farlig. En äldre modigare häst är ju idéaliskt när man tränar yngre mer osäkra hästar så att de får mer erfarenhet och på så viss växer de mentalt :). Frågan är väl om den ranghöga hästen hade aggerat på samma sätt vid ett mer farligare sammanhang?

Så då alarmerar man hästen om fara om man är ledare och ska skicka in hästen? Det vill säga - om ledarhästen skickar en flockmedlem före - då är det något farligt som sker
längre fram, men om det inte är farligt så går ledarhästen först? Då borde det ju vara mycket naturligare och kännas bra mycket bättre för hästen som skall följa sin ledare
att faktiskt följa sin ledare.

Nu när jag tänker efter lite mer, fy farao för att ha den relationen till sin häst!

Relationen som innebär "Fara - du får gå först så att du dör och inte jag." Tvi vale!

Då har jag tusen gånger om relationen som innebär "Kom nu vännen, det är inte farligt här inne."

Senast ändrad:

Det är din åsikt och den får du ha :). Men jag strävar efter att bli en så bra ledare som möjligt för min häst och då ska jag kunna skicka in/över hästen i diverse sammanhang. Men självklart skulle jag aldrig utsätta hästen för fara, men vi vet ju alla när det gäller transporter att det inte är farligt att gå in, även om vissa hästar tycker det.

Nej men det är det ledarskapet går ut på i en hästflock och det är ju det "ledarskap" modellen utgår ifrån?
Därmed är ledarskap på sådant vis ingen jag någonsin kommer att eftersträva.

Ledarhästen skickar alltid någon annan av sin flock för att undersöka "det farliga". Studier av vilda hästar har visat just detta. Om något skulle hända dessa hästar så klarar sig ändå ledaren, därför gör den så.

Har du länkar till dessa studier? Jag har aldrig sett det på tamhästar. Däremot är det inte så enkelt att den häst som är ranghögst tar alla iniativ.

Det har jag väldigt svårt att tro. Han flyttar inte runt den yngre öht.
Jag tycker inte det är rimligt att jämföra hur tamhästar o vildhästar beter sig för de lever under helt olika förhållanden. Min yngsta skulle inte överleva en dag i det vilda. Han är rädd för nya hästar o föredrar att vara med hundar o katter framför andra hästar. Han skulle gladeligen klampa in i en vargflock o tycka att du var bra vänner.
Men oavsett, jag tror inte på ditt ledarskaps snack oavsett vad du påstår.

Jag har alltid haft hästar som inte velat åka transport. Med tidigare hästar har det inte stört mig då vi stod uppstallade där "allt" fanns. Nu köpte vi en ny häst i februari och vart tvungna att byta stall. Så för att komma till träningar så måste vi nu lasta häst en gång i veckan. Så vi försökte med att tvinga in henne i transporten och det är klart att det funkar, om man hade en sisådär två timmar före och efter att spendera på ingenting (eftersom det heller inte var till någon annan nytta än just den kvällen). Men så började vi fråga runt istället och fick superbra tips av en tjej i stallet. Vi skaffade repgrimma! Jag trodde seriöst inte att det skulle fungera då vi provat repgrimma i vanlig hantering och det inte var någon märkbar skillnad. Men vi frågade henne om hjälp i alla fall, att hon skulle lasta en gång åt oss. Och vet ni vad? Det tog 40min första gången. 20min andra gången och nu går hon på.
Det handlar inte om tvång eller straff längre, utan belöning, det handlar om att Anna (tjejen i stallet) bara var extremt tålmodig med hästen och gick enligt filosofin "Det är okej att stå stilla, det är okej att gå fram - men inte att backa". Jag har (fy skäms!) inte kollat upp något egentligt om repgrimmans effekter, men hästen har blivit jättelugn och är nästan glad över att få på sig repgrimman och nu bryr hon sig inte ens om att hon går in i transporten längre (det är sex gånger sedan vi bad Anna om hjälp!). Så mitt tips är att prata med någon som vet om repgrimme-metoden och skaffa en repgrimma och ta det lugnt med hästen. Till slut går hon hon säkert frivilligt på med belöning, inte straff! :)

Men precis, du sa det, vissa hästar tycker att det är fara att gå in i en transport. Och om det då är så att "ledaren" skickar en annan häst först in i faran och människan gör på samma vis, så talar ju människan om att hästen har rätt -det är farligt.

En annan grej är att det behöver ju inte vara samma häst i en flock som både visar vägen och som bestämmer, det kan vara två olika.

:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 054
Senast: soom
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar