Ponnyakuten - lastning

Sv: Ponnyakuten - lastning

Varför drar du slutsaten att jag drar in min häst i transporten? Jag tycker inte om att allt ska vara så fixerat vid "ledarskap" Jag är verkligen inte ledare över min ponny och
jobbar inte för att bli det heller. Men jag kan be henne att gå in i transporten före mig. Lika väl som jag kan gå in före och be henne att gå in med mig.
Mig spelar det ingen roll, jag förstår inte varför man ska domdera hästen hela tiden, med "ledarskap".

Om hästen är rädd för att vara i transporten så måste den lära sig att stå där inne. Den här ponnyn var livrädd när de stängde transporten. Hur tycker du att man ska lösa
det problemet om man bara kör jojoeffekten på att ta ut och in ponnyn hela tiden, så att den knappt får vänja sig att stå där innen innan man plockar ut den igen?

Vad är det för fel på att be ponnyn följa med sin ägare in i transporten?

Jag måste sprungit på toa el. nåt för jag har helt missat det att hästen fick panik vid lastningen. Det jag såg var att en stod i transporten och en annan med spö bakom hästen och sen att den fick stå där i tre timmar. Såg dock inte hela programmet, så jag kanske missade nåt viktigt?

Jag har aldrig varit med om en häst då det inte funkat att skicka in hästen i transporten. Däremot kan det ta tid och man får göra det i ettapper.

Aja, alla får ju lasta sina hästar som dem vill. Blev mest fundersam att den fick stå i transporten, såg ut att vara varmt väder utan vatten i tre timmar. Ponnyn verkade dock tycka att det var ok, men varför just tre timmar kan jag undra. Hade det inte räckt med en halvtimme upp till en timme?

Jag gjorde det på min ibland svårlastade ponny. Vi gick in och ut ett antal gånger. Nu travar han nästan in, med öronen framåt. Tycker troligen det är jättekul att stå i en transport :rolf:

Självklart ska hästen lära sig att acceptera situationen. Men det hade kanske räckt med en liten stund låt oss säga 20 min? Och sen göra om proceduren igen fast då genom att skicka in hästen.
För mig är det viktigt att jag är den naturliga ledaren över hästen. Jag behöver inte diverse saker och en massa människor för att få hästen att göra det jag ber den om. Självklart handlar det inte om att tvinga sin häst att göra något utan man ger den en changs att välja väg, antingen den lätta el. den svåra, tills hästen fattar att del lönar sig att ta den lätta vägen. Jag vill vara ranghögst av alla de hästar jag jobbar med, både för att det underlättar och säkerhetsmässigt är det bättre.

Jag behöver inte heller människor eller saker för att hästen ska gå in i transporten numera, trots att jag inte bryr mig ett skvatt om ledarskap.
Jag ser inte vad som är viktigt i att skicka in den eller be hästen gå efter sin ägare, båda sakerna fungerar utmärkt.

Den som hade spö var dock den som höll i ponnyn, i alla fall de senare gångerna, för att peta mot baken i en framåtdrivande rörelse.

Vi tänker väl helt enkelt väldigt olika. Funkar ditt sätt för dig så grattis! För mig är det oerhört viktigt med ett bra ledarskap, man får så mycket mer i sin relation till hästen och kan undvika farliga situationer.

Men jag kommer som sagt inte här och säger att man ska göra si eller så, men i ett program som visas på tv hade jag önskat lite mer. Det är inte bara lasningsbiten som jag reagerat på utan en rad andra saker, men jag försöker se det lite med glimten i ögonen och inte så allvarligt faktiskt.

Jag tänker precis likadant som iw. Mina hästar är mina vänner inte mina undersåtar. Ärligt talat så tycker jag hela ledarskaps grejen är trams, vi är människor o de är hästar.

Ledarskap är inte alls något trams. Visst är vi människor och hästar är hästar. Hästen har alltid en klar bild av vem som är ledaren i flocken, det är väldigt viktigt för hästar. Där det är oklart ledarskap bildas oxå oro. I en flock med en tydlig ledare så funkar flocken betydligt bättre.

Hästar har inte valt att vara med oss utan det är vi som valt att vara med dem, därför är det viktigt att veta hur de fungerar och hur man på bästa sättet är med dem :).

Jag vet hur de fungerar, det är just därför jag tycker det är trams.
För mig handlar det om respekt o det fungerar utmärkt för mig o mina hästar iaf.

Vad är bra ledarskap för dig? Kanske pratar vi om samma saker fast med olika ord? För mig är respekt en del av ett bra ledarskap. att vara ledare handlar inte om att tvinga utan guida hästen rätt.

Undersåtar låter som något negativt, som att man blir tvingad att göra något. Stämmer det? Det är inget jag eftersträvar.

Varför drar du slutsaten att jag drar in min häst i transporten? Jag tycker inte om att allt ska vara så fixerat vid "ledarskap" Jag är verkligen inte ledare över min ponny och
jobbar inte för att bli det heller. Men jag kan be henne att gå in i transporten före mig. Lika väl som jag kan gå in före och be henne att gå in med mig.Men då har du ju ett bra ledarskap om hästen följer dig. Du väljer vilken position hästen ska ha, bakom, framför, vid bogen. Det är när ledarskapet inte funkar som problemen yttrar sig.
Mig spelar det ingen roll, jag förstår inte varför man ska domdera hästen hela tiden, med "ledarskap".Vad är ledarskap för dig?

Om hästen är rädd för att vara i transporten så måste den lära sig att stå där inne. Den här ponnyn var livrädd när de stängde transporten. Hur tycker du att man ska lösa
det problemet om man bara kör jojoeffekten på att ta ut och in ponnyn hela tiden, så att den knappt får vänja sig att stå där innen innan man plockar ut den igen?Svarade redan tidigare här, men det handlar som sagt inte om att hetsa fram någonting, utan man gör det en gång och så gör man det några gånger till så att man vet att det inte bara var en ren lycoträff att hästen gick in, utan att den verklien lyssnar på en och gör det för att man ber den att gå in. sen om det är att skicka hästen (vilket är ett bra sätt att kolla vem som egentligen är ledare över vem) och när detta funkar kan man om man vill gå in först och hästen sen.

Vad är det för fel på att be ponnyn följa med sin ägare in i transporten?

Skrivit i citatet för att lägga till lite mer och kanske får saken uträtt litegrann.

Ledarskap är trams enligt mig, något som människor hänger upp sig på. Vilket ofta brukas felaktigt och skapar arga, oförstående hästar.
Jag tror inte på ledarskap, och jag tror att man kan ha en bra relation till sin häst utan att vara ledare för den. Hästar är ledare åt hästar.

Att be hästen som saker är inte ledarskap för mig, det är ömsesidig respekt för varandra.
Jag domderar inte min häst och hon domderar inte mig. Vi respekterar varandra, jag anser oss vara på samma nivå.

Jag får en känsla av att du antingen redan har ett bra ledarskap över din häst, av det du beskrivit eller oxå har du inte krävt mer av din häst än vad den har accepterat.

Krävt mer än vad den accepterar, och vad är det? :)
Och varför skulle det vara ledarskap? Enligt mig finns det inget ledarskap mellan häst och människa, så det tvivlar jag på att det är.

Senast ändrad:

Ja absolut. Håller med! Men det hade varit intressant att höra hur de gått tillväga om hästen vägrat gå in. Skulle de ta till skarpare metoder, skicka in hästen eller ge upp? Nu var det ju inga problem egentligen, men jag som varit med om riktiga problemhästar vad gäller traditionell lastning och då har jag behövt gå den vägen att jag lär hästen att skickas in i fållor sedan i transporten. men detta tar som sagt ofta längre tid, då många hästar har mkt. motstånd. Men när man får igenom det så har ledarskapet hos människan förstärkts och hästen acepterar detta.

Men då var det ju jättebra träning för hästen att stå där inne om den varit orolig innan med att stå i transport. Sa de det på programmet? Måste ha missat det.

Angående det fetstilta, själva poängen i metoden är ju att det aldrig kan sluta på nåt annat sätt än att hästen till slut står i trailern. Använder man sig av konsekvens, tryck och eftergift kommer hästen till slut förstå vad man menar och acceptera att gå in. Det är enbart en tids/tålamodsfråga. Det handlar heller inte om att dra i hästen, tvärtom. Man lägger till ett tryck som förklarar för hästen vart den ska röra sig, ex sträcka repet eller peta på rumpan med pinnen. Man upprätthåller trycket tills hästen ger en reaktion, är det den önskade reaktionen, tex ett steg mot trailern/upp på rampen, ger man eftergift. Man upprepar proceduren tills man har hästen så långt in man vill ha den. Om hästen kastar sig bakåt håller man bara emot, lättar när den stannar sen börjar man om igen. Lungt, konsekvent och logiskt. Få och simpla hjälper som är lätta att hantera för människan och lätta att förstå för hästen.

Jag tycker lastningsmetoden som tobbe visar i ponnyakuten är ett jättebra alternativ till hur många ponny och storhästägare lastar sina hästar, tex genom att släpa/trycka in dem. En gång såg jag en människa som försörjer sig på att utbilda och sälja hästar anfalla en unghäst bakifrån med en kvast för att få den in i trailern. Varken trevligt eller intelligent, hästen gick inte in ändå, snarare tvärtom. Oavsett om tobbes metod är perfekt eller inte är den åtminstone våldsfri och simpel, ett barn kan ta till sig den bara genom att titta på programmet. Stor eloge till tobbe för det tycker jag!

Min syn på ledarskap stämmer nog bra med Iron Will's, "min" häst och jag är kompisar, vi leker tillsammans. Jag har visserligen sista ordet i allt, framförallt säkerhetsfrågor. Men han har alltid rätt att ha en åsikt. Väldigt ofta lyssnar jag på honom. Jag anser att vi har ett hyfsat jämställt förhållande, åtminstone försöker jag ha det. Han följer mig lös överallt, parkeras snällt utan att gå iväg, jag kan rida honom utan huvudlag och stanna honom löst från andra sidan ridbanan bara genom att använda kroppsspråk. Han kommer när jag ropar för att han vill, inte för att han känner sig tvungen.
Jag ser dagligen hästar som har den typen av relation med sin ägare och de har alla en utstrålning som är otrolig. De har världens självförtroende och älskar att visa upp sig. Hästar som är dominerade saknar ofta den utstrålningen tycker jag.

Tror att många hästägare och hästar skulle vara mycket lyckligare och nöjdare med varandra om fler försökte se på sin häst mer som en kompis än en undersåte. Är man inte ute efter att bossa över sin häst är risken mindre att man gör det på fel sätt.

Jisses det blev långt!:o

jag lägger till ditt "jisses det blev långt" med:
men väldans bra! :D

Angående det fetstilta, själva poängen i metoden är ju att det aldrig kan sluta på nåt annat sätt än att hästen till slut står i trailern. Använder man sig av konsekvens, tryck och eftergift kommer hästen till slut förstå vad man menar och acceptera att gå in. Det är enbart en tids/tålamodsfråga..//

Missförstår jag om jag uppfattar det som att du anser att detta är en universalmetod som alltid fungerar?

Allas relation till hästar ser olika ut. Men många har en relation till sin häst där hästen inte accepterar vissa saker eller situationer trots att man som männsika försöker guida hästen genom att visa att dethär är inte farligt eller det är dethär som jag vill att du ska göra. Man fokuserar på det man vill att hästen ska göra. Vissa kanske kan tänka sig att göra det fast de kanske gör det motvilligt eller rent av ger hoven till en. Är man då en bra ledare till sin häst (och även människor) så är det viktigt att man hela tiden är konsekvent, ger eftergiften när hästen tänker rätt och gör det jobbigt för hästen när den sätter sig emot.

Många som lastar sina hästar har i början en sjust attityd men när hästen senare sätter emot så är det vanligt att man som människa kan bli frustrerad och börja dra, ta hjälp från diverse människor som håller i linor, piskor mm. Detta är betydligt avnligare att det händer till skillnad om man lär sin häst bli inskickad.

Jag ska inte bli långrandig då jag förklarat så många gånger redan. Men det handlar alltså inte om att dominera som ni säger utan om en bra relation mellan häst och människa där det är människan som visar för hästen vad den ska göra, alltså är en bra ledare för den.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 054
Senast: soom
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar