Passlöpen på VM

Sv: Passlöpen på VM

yew98fq skrev:
Bara en fundering: Hur skulle en sådan regeländring kunna se ut? Det FINNS faktiskt hästar som íbland tvärvägrar att gå in i boxen. Ska alla deras löp bli diskade då eller nåt? Känns som många har pratat om regeländringar men inga förslag på hur dessa skulle kunna se ut har kommit fram vad jag har sett.

Tar ingens parti då det från där jag satt såg ut som att detlika gärna kunde ha varit så att hästen inte ville gå in i boxen som medveten maskning. Självklart är det dock trist att det inte blev något sista finalheat, men det är sånt som händer.

Det var det jag skrev innan också att det är svårt att få regler och lagar vattentäta och det kommer alltid att ge utrymme för taktik, tyvärr. De som tävlar mycket har kanske något att komma med där men det är möjligt att det inte går att få till en ny bra regel.

Jag funderade med i de banorna om att diska alla löpen. Man kan ju tycka att man skall ha hästen så vältränd så den lyder, men samtidigt blir ju många nervösa vid tävling, både häst och ryttare, så nej, det tycker jag inte, inte ens i det aktuella fallet.

kopur skrev:
Lite VÄL mycket generaliseringar.... Jag tillhör islandshästvärlden, men det jag stör mig på är bara att det blivit så häftiga personangrepp mot en person som följt gällande regler. Jag är inte med i någon fanclub, vare sig för ML eller MS, alltså borde jag definitionsmässigt höra till dem du menar med "vi andra", men jag förbehåller mig rätten att INTE hålla med dig.

OK, förtydligande, det diskuteras i hela islandshästvärlden, särskilt bland tävlingsfolk. Jag vet mer men jag tänker inte berätta ett dugg mer här eftersom det garanterat skulle riskera bli än mer sandlåda av debatten!

Jag bara håller på Magnus L och hoppas han hämtar sig och kommer åter. Glad att man lyckades övetala honom att stanna kvar i landslaget trots allt och jag hoppas han inte ändrar sig!

freyja skrev:
Är det någon som vet vad det finns för regler i andra hästkapplöpningssporter? Kanske det finns något att hämta där?

Man har enviss tid att komma in i boxen. När den tiden är ute diskas ekipaget från loppet. Men där finns alltid folk som hjälper till att få in hästarna om det behövs och dessutom VILL ju alla tävla i loppet! :devil:

Ett sätt att ändra reglerna på är kanske att köra med kvalificering lopp efter lopp så att det är vinnarna som möts och inte gå efter tid! Då måste de två bästa möta varandra! Men, det skulle ändra hela systemet och tiderna skulle inte spela roll, så det lär ju bli tokigt det också. Inte lätt det här. Världen är ju inte rättvis, tyvärr!

sambaengi skrev:
Sedan har jag prata med ögonvittnen vid mål och de är samstämmiga och jag litar på dem. Dessutom har det varit ögonvittnen i tråden och skrivit samma sak.

Menar vid start givetvis!

Kan inte vuxna människor hålla en diskussion på en nivå där personangrepp och förtal inte förekommer så tycker jag att det är pinsamt. Måste man ta till hårda ord och barnsligheter?

ML hade lika stor chans som någon annan att i de tre tidigare loppen visa att han var värd en världsmästerskapstitel. Hans resultat stod inte och föll med det sista loppet.

Jag tycker inte att det finns skäl som rättfärdigar uttalanden och dylikt som enligt domarna klassas som osportsliga, det var väl minst lika synd om Valdimir som också tog ut sin besvikelse/ilska på hästen, där anser jag inte heller att hans besvikelse rättfärdigar beteendet, även om jag tycker synd om honom då det blev trassel med hans tid.

Okej, MLs varning drogs tillbaka, men MS har heller inte gjort något som är dömt som osportsligt, så i mina ögon är de lika goda kålsupare båda två, båda har hållit sig inom reglementet.

I passlöp precis som i alla former av löp-tävlingar, så handlar det mycket om både tur och taktik för att vinna.
Titta bara på travet då det aldrig finns några garantier för att bästa häst vinner, både startposition, kuskarnas taktik och erfarenhet samt tur avgör ett travlopp.
Det är det svåra i löp-grenar, det svåra vi har i våra domar-grenar är den mänskliga faktorn iom att dte är människor sm dömmer prestationen. Alla grenar har sina för och nackdelar gentemot de tävlanden.

Har jag nämt att du har skaffat nya nick? Anette, jag tror inte att du har minsta problem med att öppet stå för vad du tycker och tänker, något som jag tycker är en bra egenskap även om jag inte alltid håller med dig i dina åsikter.

Ella, som fortfarande inte "håller" på någon av passryttarna.

Jag vill inte ge mig in i den övriga debatten, men är intresserad av de regler som finns och jämförelser med andra hästkapplöpningssporter.

Kanske vore ett alternativ, för att öka sannolikheten för att minst två hästar löper, att ha mer än två deltagare i ett lopp/heat. Men då uppstår säkert problem om hur säkerheten för deltagarna ska lösas. Med fler hästar på banan ökar ju risken för trängning och kollision.

Har det inte tidigare förekommit passlopp med fler deltagare än två? Kanske man slopade detta just på grund av säkerhetsaspekter.

Ge dig! Hon har inte tagit bort flera av mina inlägg! Det var ett tror jag där jag svarat dig!

Hmm 9 st tror jag bestämt att det var, fast längre i denna diskussion lär man inte komma eftersom nu är det endast privat godtyckligt tänkande som diskuteras och inte fakta av händelsen. Ingen vet egentligen hur dessa människor tänkte, att det finns vittnen hjälper föga efterom dessa färgar situationen efter sitt eget tänkande. Trots att detta filmades vet man ju inte orsaken ändå, visst en häst backar men för att veta precis bör det ju klart och tydligt synas att ryttaren verkligen agerar för ett backande och det tror jag inte kommer att finnas tydligt. Så varför inte ge upp nu om vem som har mest rätt eller fel? :angel:

Utan att ha sett aktuell situation kan jag säga, även en väl inbiten passhäst kan tycka att det räcker. Andra springer tills de stupar, det är olika och helt avhängd av individen.

I passlöp finns ingen bedömning, det är "raka rör" och bara tidtagning + röd/grön flagg som gäller. OCH taktik.

Jag anser nog att det ska få finnas utrymme för taktik också, som reglerna är idag. 5 löp har man ju på sig, själv skulle jag bara välja 2-3 av dessa och valet gör man ju utifrån det man känner sin häst.
Det är lite som kortspel, tjuv och rackarspel ja som kanske inte är så publlivänligt alla gånger. Men varför skall man skänka bort något som man själv vill ha, om man inte måste göra det. :confused:

Tyvärr liknar det mest ett heltidsjobb att rensa i denna tråd.

Det är okej att diskutera händelsen som sådan, och huruvida det var avsiktligt, osportsligt, taktik mm när en häst inte går in i startboxen. Det är däremot inte lämpligt att dra upp alla gamla oförrätter, att diskutera de inblandades personliga egenskaper och vem som är den trevligaste/mest sportsliga/bästa tränaren etc. Om det kommer ett enda inlägg till som inte håller sig till sakfrågan helt utan personangrepp kommer jag att låsa tråden.

Lobelia
Moderater

Senast ändrad:

freyja skrev:
Jag vill inte ge mig in i den övriga debatten, men är intresserad av de regler som finns och jämförelser med andra hästkapplöpningssporter.

Kanske vore ett alternativ, för att öka sannolikheten för att minst två hästar löper, att ha mer än två deltagare i ett lopp/heat. Men då uppstår säkert problem om hur säkerheten för deltagarna ska lösas. Med fler hästar på banan ökar ju risken för trängning och kollision.

Har det inte tidigare förekommit passlopp med fler deltagare än två? Kanske man slopade detta just på grund av säkerhetsaspekter.

Det var nog det bästa inlägget i hela tråden! Ett konkret och bra förslag, att ha mer än två till start! Så självklart enkelt egentligen! Jodå, det har man visst haft förut och jag vill minnas att man red 4 eller 5 i samma löp på Landsmót 1998. Där hade man ju galopprace också och det var några hästar i varje löp. Klarar fullblodsvärlden och travvärlden av flera hästar i samma lopp på bana med kurva, borde väl islandshästvärlden klara av det på en raka bana! Tycker det låter som en kanonidé, även om en säkert ökar risken för att slå upp i galopp på hästarna något. Men det är mycket en träningssak.

Boj skrev:
Hmm 9 st tror jag bestämt att det var, fast längre i denna diskussion lär man inte komma eftersom nu är det endast privat godtyckligt tänkande som diskuteras och inte fakta av händelsen. Ingen vet egentligen hur dessa människor tänkte, att det finns vittnen hjälper föga efterom dessa färgar situationen efter sitt eget tänkande. Trots att detta filmades vet man ju inte orsaken ändå, visst en häst backar men för att veta precis bör det ju klart och tydligt synas att ryttaren verkligen agerar för ett backande och det tror jag inte kommer att finnas tydligt. Så varför inte ge upp nu om vem som har mest rätt eller fel? :angel:

Utan att ha sett aktuell situation kan jag säga, även en väl inbiten passhäst kan tycka att det räcker. Andra springer tills de stupar, det är olika och helt avhängd av individen.

Om du räknar inlägg som togs bort därför att jag refererat till andra inlägg som tagits bort, i så fall. Annars var det bara ett och nu ett till nyligen. Men det var inte jag som drog upp gammal möglig ost från förr först, det var andra och jag svarade bara på de inläggen.

Jag har också konstaterat att det inte leder någon vart för flera inlägg sedan och trodde debatten var avslutad när en arg? smaland drog igång den igen. Nej vi kommer ingen vart. Det är synd det som hänt. Freyjas förslag kanske kan förhindra att det händer igen tillsammans med en skärpt tidsregel. Tänk er de 4-snabbaste ekipagen på startlinjen samtidigt! Vilken upplevelse att se detta om alla lyckas få sina hästar att gå ett perfekt löp! tycker som sagt det var det bästa som kom ut av hela tråden!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ridit många passlöp med flera startande.

Det är livsfarligt :crazy:

Det är inte roligt att komma klämd emellan :eek:

Jag misstänkte att det var det som låg bakom upplägget nu. Dvs att bara ha två ekipage på banan samtidigt för att minska riskerna (som jag skrev i mitt tidigare inlägg)

Men kanske det skulle gå att lösa?
Låta fyra hästar gå samtidigt, men ha ett mitträcke, så att bara två är på "samma bana". Iofs kanske det är ett problem att ta fram passbanor som är tillräckligt breda.

Senast ändrad:

Silverkedjan skrev:

Nä det kan ju bli lite trångt redan nu med 2 på banan, särskilt vid starten och om hästarna är jämsnabba. De verkar som om flocktillhörigheten finns även då, ofta ligger de som slickade remmar bredvid varann även om plats finns. :crazy:

Silverkedjan skrev:

Ok. Galoppen kan ju också vara farlig men det brukar vara i kurvor eller när det finns hinder som det är farligt. Varför skulle det vara farligare på en rak bana med islandshästar??? Är det inte en disciplinfråga att man inte får tränga någon annan? Man måste ju kunna hantera sin häst! Det här borde ju vara mindre farligt än galopptävlingarna i alla fall. Hände inga incidenter på Landsmót 98 i alla fall och såg inte alls farligt ut, men det är klart att om en ryttare inte har koll på hästen så kan det ju gå snett, men det kan det om man är 2 också! Man kan ju bli trängd mot räcket.

Senast ändrad av en moderator:

Boj skrev:
Nä det kan ju bli lite trångt redan nu med 2 på banan, särskilt vid starten och om hästarna är jämsnabba. De verkar som om flocktillhörigheten finns även då, ofta ligger de som slickade remmar bredvid varann även om plats finns. :crazy:

Vi kanske skall låta hästarna springa en och en utan draghjälp eller med hjälp av låtsashäst, a la kaninen i hundlöp! :D Det ger ju minskade risker för både skador och möjligheter att sabotera för medtävlande osv. Men jag hade nog tyckt att det var lite trist ändå att titta på och nog trist för de tävlande också.

Vi kanske skall låta hästarna springa en och en utan draghjälp eller med hjälp av låtsashäst, a la kaninen i hundlöp!

Jaaaa..... Det var ett bra förslag, eller vad sägs om detta tillägg.

För hingstar lägger vi en låtsas häst ala brunstigt sto, som kutar som en galning. Omvändt då måste det ju bli en hingst för stonas del, och valacker? Ja det vete :devil: vad man skall välja till dem, morot kanske. :D

Varför kan det inte bara vara som det är nu?
Men att man ser över reglerna såatt sånna här saker inte händer?
Och att det inte behövs spekuleras så efter

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 899
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 026
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar