Passlöpen på VM

Sv: Passlöpen på VM

Ni som var där. Hade man förryttare innan omgångarna, så att man kunde kontrollera tidtagningssystem, startboxar osv?

Tycker väl jag med, men detta var lite med "ironi" och glimten i ögat.
Fler än 2 i stöten tror jag är en ren säkerhetsrisk, det finns ändå flera risker redan nu så man behöver inte öka den andelen.

Joka skrev:
ja i alla fall i gångarts klasserna
Menar du förryttare i stilpassen eller ovalbanegrenarna?

Jag uppfattade det som att Feykivindur startade som första häst efter uppehållet/pausen i speedpassen. Att man inte hade någon förryttare efter pauser alltså.

Nej, det var inga förryttare i passgrenarna. (eventuellt i stilpassen) De är ju först och främst till för att domarna ska kunna döma ihop sig så att säga. Däremot gjorde man klassiska provstarter, som jag uppfattade det iaf.

Boj skrev:
Tycker väl jag med, men detta var lite med "ironi" och glimten i ögat.
Fler än 2 i stöten tror jag är en ren säkerhetsrisk, det finns ändå flera risker redan nu så man behöver inte öka den andelen.

Men de klarar det på Landsmót och de klarar det i fullblodsgaloppen samt travtävlingar, både monté och än värre med vagn, dvs vanligt trav. Är islandsryttare så mycket sämre på att kontrollera sina hästar eller är det ocksåtaktik att tränga varandra? Men det kan man ju reglera med regler. Att tävla är ju inte riskfritt, frågan är hur långt skall man gå i säkerheten innan det börjar bli löjligt jämfört med andra hästsporter med motsvarande eller värre moment? Galoppörerna går ju i betydligt större hastighet tex och kan vara många på banan i ett par km och oftast mer på en bana med kurvor. Borde ju vara en relativt enkel match att då klara styra en islandshäst utan att tränga medtävlande ett fåtal 100 m! Annars får vi väl göra flera banor med staket emellan av passbanorna. Men idiotsäkert blir det aldrig!

Dagens banor klarar inte 4 ryttare, sen händer det ju också ett och annat i dessa passalöp på Island. ;)

Synd att man inte hade det. Då hade kanske en del av tidsmissarna kunnat förebyggas.

Har för mig att man använde sig av förryttare förr i passloppen. För att kontrollera att alla var med på "galoppen". Gjordes ju manuell tidtagning på den tiden.

Boj skrev:
Dagens banor klarar inte 4 ryttare, sen händer det ju också ett och annat i dessa passalöp på Island. ;)

Men jag har aldrig hört om någon olycka i ett passlöp?! banorna klarar 3 i alla fall! Det var vanligt för 10 år sedan i Sverige och jag hörde aldrig om någon allvarlig olycka pga at ryttare skulle blivit trängda i ett passlöp!

Har du tävlat pass?

Jag hade konstant blåmärken på högerbenet (brukade starta på höger sida) efter alla ggr jag och pållen blev uppträngda mot räcket.

Min häst var RELATIVT SETT lugn och "snäll" och användes ofta som stoppkloss av medtävlande.

Inga allvarliga skador visserligen men jag har sett många incidenter där både tävlande och medhjälpare som stått bland viftande framben kunnat råka riktigt illa ut.

Jag har också sett passhästar rusa blint av banan och ut i publiken och slå omkull cafeteriabord.

Och vända och kasta sig ut i trafiken i närheten.

Många - även mycket skickliga ryttare - har mycket liten kontroll över sina hästar i hetsen kring passlöpen.

På ett sätt är det en del av det som gör det spännande med grenen - eller hur :love:

Jag tycker inte heller man skall gnälla så mycket på det faktiskt förekommer taktik och tjuv och rackarspel på tävlingar. Det borde inte vara en nyhet. Man kan inte heller alltid få millimeterrättvisa.

Ett sätt att komma från detta problem är att köra loppen häst mot häst utan tidtagning. Säg att man kör bäst av tre eller bäst av fem lopp. Givetvis ingår då att få in hästen i startboxen annars förlorar man givetvis det loppet. Det blir kanske inte lätt att genomföra rättvist det heller dock

Senast ändrad:

Silverkedjan skrev:
Har du tävlat pass?

Jag hade konstant blåmärken på högerbenet (brukade starta på höger sida) efter alla ggr jag och pållen blev uppträngda mot räcket.

Min häst var RELATIVT SETT lugn och "snäll" och användes ofta som stoppkloss av medtävlande.

Inga allvarliga skador visserligen men jag har sett många incidenter där både tävlande och medhjälpare som stått bland viftande framben kunnat råka riktigt illa ut.

Jag har också sett passhästar rusa blint av banan och ut i publiken och slå omkull cafeteriabord.

Och vända och kasta sig ut i trafiken i närheten.

Många - även mycket skickliga ryttare - har mycket liten kontroll över sina hästar i hetsen kring passlöpen.

På ett sätt är det en del av det som gör det spännande med grenen - eller hur :love:

Nej, jag är totalnovis på passtävlingar mer än att jag sett en hel del tävlingar utan några som helst missöden. Däremot har jag hållit på med galopp i yngre dagar och det borde vara mer riskfyllt i de hastigheterna och med kurvor och allt. Men på galoppen har man inte halvvilda hästar som skenar iväg och är okontrollerbara! Låter enormt farligt med cafeteriabord och närliggande vägar och dels bör man nog planera tävlingsplatsen bättre och förhindra sådant men det låter också farligt att ha med sådana hästar! Okontrollerbara hästar tycker jag inte har på en tävlingsbana att göra egentligen!

Om det är så här farligt som du säger, fast jag tror det hör till mer svunna och odisciplinerade tider, eftersom jag under mina 11 år med islandshäst inte sett något sådant på någon av de passtävlingar jag bevittnat( Det enda jag sett är att hästarna gärna fortsätter en bit till eller två...), så undrar jag varför man inte har delat upp i enskilda banor med staket emellan. Spontant tycker jag att 3-4 banor borde få plats på en passbana. Sedan tror jag inte risken blir nämnvärt större med 3 än med 2 hästar. Men jag kan ha fel!

Senast ändrad av en moderator:

TomasN skrev:
Jag tycker inte heller man skall gnälla så mycket på det faktiskt förekommer taktik och tjuv och rackarspel på tävlingar. Det borde inte vara en nyhet. Man kan inte heller alltid få millimeterrättvisa.

Ett sätt att komma från detta problem är att köra loppen häst mot häst utan tidtagning. Säg att man kör bäst av tre eller bäst av fem lopp. Givetvis ingår då att få in hästen i startboxen annars förlorar man givetvis det loppet. Det blir kanske inte lätt att genomföra rättvist det heller dock

Jo och det är därför jag inte är så förtjust i att tävla. Jag vill ha raka rör och skoj på tävling med glad stämning och inga sura miner, rävspel eller vassa armbågar. Jag har lite svårt att förstå att mantar sådant här på så fruktansvärt blodigt allvar att man tar till tjuvknep som vållar irritation och osämja.

Nej, det blir antagligen inte rättvist det heller. Och var tar jakten på världsrekordtiden vägen? Det är ingen lätt fråga det här hur man löser det! Blir lite dyrare med räcken mellan varje bana men det är nog det jag lutar åt + 3 eller fler tävlande i varje lopp. Blir en del banor att byga om...

Angående det där med styrbarheten så har jag en tanke... Nu har jag bara ridit pass några gånger och väl inte på någon VM-häst, men intrycket jag fick var att man inte kan hålla på att försöka styra hästen i pass, då blir det galopp... (det kan ju vara att jag är en värdelös passryttare också..hrm..) Men om det är så, så förstår jag att ryttare inte törs störa hästen för mycket under löpet... I galopp är det ju lite annorlunda, är väl inte precis någon större risk att galoppören byter gångart ;) om man tar i tyglarna...
Sedan kan man ju tycka vad man vill om det... Tyckte personligen att det såg lite väl vilt och våldsamt ut på nordiska förra året, kanske vore det en bra ide att ha en separat bana/häst... typ som på simtävlingar ;)

freyja skrev:
Ni som var där. Hade man förryttare innan omgångarna, så att man kunde kontrollera tidtagningssystem, startboxar osv?
Inte i passen vad jag vet,
man kontrollerade tidtagarsystemet utan hästar, men bara i början, inte efter "pausen"

freyja skrev:
Menar du förryttare i stilpassen eller ovalbanegrenarna?

Jag uppfattade det som att Feykivindur startade som första häst efter uppehållet/pausen i speedpassen. Att man inte hade någon förryttare efter pauser alltså.
Helt rätt.
Precis så var det.
Klantigt, min åsikt

skuggi skrev:
Angående det där med styrbarheten så har jag en tanke... Nu har jag bara ridit pass några gånger och väl inte på någon VM-häst, men intrycket jag fick var att man inte kan hålla på att försöka styra hästen i pass, då blir det galopp... (det kan ju vara att jag är en värdelös passryttare också..hrm..) Men om det är så, så förstår jag att ryttare inte törs störa hästen för mycket under löpet... I galopp är det ju lite annorlunda, är väl inte precis någon större risk att galoppören byter gångart ;) om man tar i tyglarna...
Sedan kan man ju tycka vad man vill om det... Tyckte personligen att det såg lite väl vilt och våldsamt ut på nordiska förra året, kanske vore det en bra ide att ha en separat bana/häst... typ som på simtävlingar ;)

Pass måste ridas relativt rakt fram, svänger man för mycket bryter hästen upp i galopp, eller trampar sig själv, mer eller mindre allvarligt, ofta mer eftersom farten och aktionen är hög...
Störa hästen gör man inte, men en del hästar måste man driva rejält under hela sträckan

*knapplån*

Någon som läst det öppna brevet om speedpassen och de resultaten som nu ligger på stallmagasinets sida?!

ang skrev:
*knapplån*

Någon som läst det öppna brevet om speedpassen och de resultaten som nu ligger på stallmagasinets sida?!
skicka gärna adressen till det sistnämda. tack

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 161
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 899
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar