Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar du förryttare i stilpassen eller ovalbanegrenarna?Joka skrev:ja i alla fall i gångarts klasserna
Boj skrev:Tycker väl jag med, men detta var lite med "ironi" och glimten i ögat.
Fler än 2 i stöten tror jag är en ren säkerhetsrisk, det finns ändå flera risker redan nu så man behöver inte öka den andelen.
Boj skrev:Dagens banor klarar inte 4 ryttare, sen händer det ju också ett och annat i dessa passalöp på Island.
Silverkedjan skrev:Har du tävlat pass?
Jag hade konstant blåmärken på högerbenet (brukade starta på höger sida) efter alla ggr jag och pållen blev uppträngda mot räcket.
Min häst var RELATIVT SETT lugn och "snäll" och användes ofta som stoppkloss av medtävlande.
Inga allvarliga skador visserligen men jag har sett många incidenter där både tävlande och medhjälpare som stått bland viftande framben kunnat råka riktigt illa ut.
Jag har också sett passhästar rusa blint av banan och ut i publiken och slå omkull cafeteriabord.
Och vända och kasta sig ut i trafiken i närheten.
Många - även mycket skickliga ryttare - har mycket liten kontroll över sina hästar i hetsen kring passlöpen.
På ett sätt är det en del av det som gör det spännande med grenen - eller hur
TomasN skrev:Jag tycker inte heller man skall gnälla så mycket på det faktiskt förekommer taktik och tjuv och rackarspel på tävlingar. Det borde inte vara en nyhet. Man kan inte heller alltid få millimeterrättvisa.
Ett sätt att komma från detta problem är att köra loppen häst mot häst utan tidtagning. Säg att man kör bäst av tre eller bäst av fem lopp. Givetvis ingår då att få in hästen i startboxen annars förlorar man givetvis det loppet. Det blir kanske inte lätt att genomföra rättvist det heller dock
Inte i passen vad jag vet,freyja skrev:Ni som var där. Hade man förryttare innan omgångarna, så att man kunde kontrollera tidtagningssystem, startboxar osv?
Helt rätt.freyja skrev:Menar du förryttare i stilpassen eller ovalbanegrenarna?
Jag uppfattade det som att Feykivindur startade som första häst efter uppehållet/pausen i speedpassen. Att man inte hade någon förryttare efter pauser alltså.
skuggi skrev:Angående det där med styrbarheten så har jag en tanke... Nu har jag bara ridit pass några gånger och väl inte på någon VM-häst, men intrycket jag fick var att man inte kan hålla på att försöka styra hästen i pass, då blir det galopp... (det kan ju vara att jag är en värdelös passryttare också..hrm..) Men om det är så, så förstår jag att ryttare inte törs störa hästen för mycket under löpet... I galopp är det ju lite annorlunda, är väl inte precis någon större risk att galoppören byter gångart om man tar i tyglarna...
Sedan kan man ju tycka vad man vill om det... Tyckte personligen att det såg lite väl vilt och våldsamt ut på nordiska förra året, kanske vore det en bra ide att ha en separat bana/häst... typ som på simtävlingar
skicka gärna adressen till det sistnämda. tackang skrev:*knapplån*
Någon som läst det öppna brevet om speedpassen och de resultaten som nu ligger på stallmagasinets sida?!