Passlöpen på VM

Sv: Passlöpen på VM

Freyr skrev:
Underbar bild! Hästens blick och ryttarens glädje! :love:

/Malin
Hästen är verkligen tokvacker :love:
Måste säga att Valdimar ser smårolig ut på första bilden på de båda tillsammans.
Luft under jackan.
Synd bara under speedpassen. Att det gick som det gick.

Ursprungligen postat av _moa_
*knapp lån*
Kan passa på att fråga varför Magnus Lindqvist fick en varning för osportsligt beteende? För jag tror att det hade något med passlöpen att göra?

Svíþjóð skrev:
Någon sa att han hade bett en medlem ur svenska landslaget att "fara och flyga" förmodligen inte med just de orden.
Om det stämmer vet jag dock inte

Nej, han kallade MS för kyckling vid mål efter händelsen vid startgrindarna och överdomaren har dragit tillbaka den varningen för övrigt. Det var alltså en domare som hört ML och gett den men överdomaren ansåg inte att det skule föranleda en varning. Inte jag heller, särskilt inte med tanke på hur provocerad ML blev.

Svíþjóð skrev:
Man undrar just vad det blir av honom nu.
Någon som vet vart han är såld eller kanske Valdimar har han upstallad i Sverige tillsvidare?
Vore trevligt att veta
Feykivindur och Logi
Feykivindur och Valdimar
Feykivindur och Valdimar igen

Jag tycker det är kul att det nu kommer kanonbra hästar med udda färg till VM, så inte allt är svart, rött, brunt eller skimmel. Däremot så kan jag inte med när ryttare tappar humöret så det går ut över hästen. En ryttare som gör så offentligt undrar jag alltid vad han gör när ingen ser...?

Korven skrev:
Skulle vilja veta stammen på den hästen. Nån som kan den. Jag hittar inte den på Hestur. Tack....

FFFF:IS1963157450
Snæfaxi fra Páfastöðum
FFF:IS1968157460
Hrafn fra Holtsmúla
FFFM:IS1954257460
Jörp fra Holtsmúla
FF:IS1981187020
Kolfinnur fra Kjarnholtum I
FFMF:IS1969188570
Glaumur fra Kjarnholtum I
FFM:IS1974288560
Glókolla fra Kjarnholtum I
FFMM:IS19ZZ288094
Elding fra Kjarnholtum I
F:IS1987157204
Kolbeinn fra Vallanesi
FMFF:IS1968157460
Hrafn fra Holtsmúla
FMF:IS1974157620
Sindri fra Álftagerði II
FMFM:IS1964258430
Elding fra Kýrholti
FM:IS1980257573
Frekja fra Vallanesi
FMMF:IS1960157570
Þytur fra Vallanesi
FMM:IS1969257573
Stjarna fra Vallanesi
FMMM:IS19ZZ257173
Drottning fra Vallanesi

MFFF:IS1962186101
Hylur fra Kirkjubæ
MFF:IS1967186102
Þáttur fra Kirkjubæ
MFFM:IS1949286101
Von fra Kirkjubæ
MF:IS1986157575
Geisli fra Vallanesi
MFMF:IS19ZZ157081
Máni fra Vallanesi
MFM:IS1977257570
Fjöruga-Bleik fra Vallanesi
MFMM:IS19ZZ257174
Bleikstjarna fra Vallanesi
M:IS1990236526
Gæfa fra Svignaskarði
MMFF:IS1958135814
Blesi fra Skáney
MMF:IS1970136520
Fáfnir fra Svignaskarði
MMFMIS1952235760
Ljónslöpp fra Krossi
MM: IS1985236522
Rauðastjarna fra Svignaskarði

MMM:IS1963236520
Stjarna fra Svignaskarði

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Jag tycker det är kul att det nu kommer kanonbra hästar med udda färg till VM, så inte allt är svart, rött, brunt eller skimmel. Däremot så kan jag inte med när ryttare tappar humöret så det går ut över hästen. En ryttare som gör så offentligt undrar jag alltid vad han gör när ingen ser...?
Absolut, men det var djävligt dåligt från andra håll också.
Snabb som fan var han iallafall.

sambaengi skrev:

Visst är det förkastligt att tappa humöret, men handen på hjärtat är det verkligen någon som kan ärligt kan säga att de aldrig vid något tillfälle tappat humöret/varit orättvisa mot hästen, i synnerhet när man var lite yngre? Skillnaden här var att killen råkade göra det offentligt, tog konsekvenserna av det och troligen lärde sig något mycket viktigt. Hästar är dessutom kloka djur och klarar många gånger av enstaka missöden utan några men.
Det är mänskligt att fela men gudomligt at förlåta

är det hedersvärt att göra ryggningshjälper när hästen snällt gått in i boxen?
Är det hedersvärt att neka hjälp från annan lagkamrat för att leda in hästen i boxen?

Lyckan1 skrev:
Är det hedersvärt att neka hjälp från annan lagkamrat för att leda in hästen i boxen?
Jag måste bara fråga.
Hur vet du att allt är sant?
KÄnner du hästen?
Jag försvarar inte Magnús, men hur ska vi veta?
Vet vi vad som hänt eller är det bara rykten?

Lobelia skrev:
Visst är det förkastligt att tappa humöret, men handen på hjärtat är det verkligen någon som kan ärligt kan säga att de aldrig vid något tillfälle tappat humöret/varit orättvisa mot hästen, i synnerhet när man var lite yngre? Skillnaden här var att killen råkade göra det offentligt, tog konsekvenserna av det och troligen lärde sig något mycket viktigt. Hästar är dessutom kloka djur och klarar många gånger av enstaka missöden utan några men.
Det är mänskligt att fela men gudomligt at förlåta

Har aldrig tappat humöret på en häst på det viset, särskilt inte som liten för jag var blyg och försynt. Det mesta jag kunde göra mot en häst var att daska till den med ett spö om den var trög i ridhuset och på lärarens uppmaning, men jag hade inte ens ett eget spö och red sällan de tröga hästarna utan föredrog de pigga, känsliga och heta för egen del. Som vuxen däremot har jag blivit riktigt arg på fräcka och farliga hästar.

Annars håller med dig om den sista meningen. Och hästar är av naturen mer gudomliga än vi människor! De har i flera kulturer kallats för gudarnas budbärare och att de låter sig hanteras av oss ibland så orättvist och utan att ge igen, trots at de är många ggr starkare, visar vilket försynt och snällt djur de är! Och det skall inte vi människor som skall vara så högt stående och förståndiga, utnyttja!

Jag hoppas också att han lärde han sig något, men med tanke på vad jag sett bland bortskämda ponnyryttare och även dito unga islandsryttare, fast mindre vanligt faktiskt, som behandlar djuren som någonting som finns för deras skull och som skyllar alla fel på hästen, så får du ursäkta om jag inte känner mig övertygad. Jag reagerade redan som liten på de tuffa ungarna i stallet för den delen och mina barn har heller aldrig gjort så mot en häst. Man kan inte generalisera att alla någon gång tappat humöret på en häst och att alla ungar är lika. Jag avskydde redan då bortskämda ungar som jämt skulle ha sin vilja igenom men då var de inte så vanliga som idag.

Samhället har förändrats och jag är uppfostrad med att visa respekt för vuxna och alla levande varelser sedan liten och skulle aldrig kommit på tanken att brusa upp på ett djur! Däremot har jag tuffat till mig som vuxen i samband med att jag stött på farliga och fräcka hästar samt handskats mycket med hingstar, men då handlar det om att man reagerar på något hästen gör som är livsfarligt för människan, inte en besvikelse över något som hästen inte kan rå för. Jag har aldrig funkat så och förstår inte en sådan reaktion alls! Tycker den är barnslig och löjlig!

Däremot har jag av oförstånd krävt mer av hästen än jag borde, med ridlärare som pådrivare, trots att jag själv känt obehag. Och det ångrar jag idag, att jag inte var tuffare och vågade säga ifrån att "så vill inte jag rida en häst" tex. Ridlärare är inte alltid bra föredömen när det gäller att lära barn respekt och ödmjukhet inför hästarna. Min far däremot kunde säga till mig efteråt att han inte gillade att man tvingade hästarna så och så småningom gick jag min egen väg, bort från hårda händer, skänklar och spön, för den världen trivs jag inte i. För mig är en häst en partner och inte "bara ett djur" som skall lyda mig blint även om jag kräver för mycket!

Lyckan1 skrev:

Nej, det tycker inte jag! Och detta är vad ögonvittnen beskriver. Ännu har inte ett enda ögonvittne trätt fram som ställer sig på MS sida, vad jag har hört. Men eftersom allt lär vara filmat så kanske sanningen uppdagas för alla?

Jag hoppas i alla fall att sådana här pinsamma historier aldrig mer upprepas!

Jag vill bara säga att dina (direkt ovanstående) inlägg på detta forum stämmer väldigt bra med sanningen. Tummen upp för dig! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 902
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12