M
marijaa
Sv: Passlöpen på VM
Han avstod iallafall första löpet på finaldagen.
Han avstod iallafall första löpet på finaldagen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rolle skrev:Det är många, med undertecknad, som tycker det är dålig sportsmanna anda att agera på det vis som troligtvis hänt. Tror inte det kommer något konstruktivt med att bara kritisera ev. skyldiga. Vi borde gå hem till lokalföreningarna och diskutera tävlingsmoral och vad föreningen ska ha för policy framöver. Särskilt viktigt att redan hos ungdomarna lägga grunden för sportsligt uppförande.
Det finns två vägar att gå, antingen försöker man ändra reglerna för att förhindra möjligheten till falskt spel (moraliskt sett) eller ändra attityden hos de tävlande, där jag tror det senare är att föredra.
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
tinna1992 skrev:På skärmen syntes det tydligt att han backade ut flertalet gånger. Det är bara okvalificerade gissningar att MS skulle ha backat ut honom.
sambaengi skrev:Tror du får slå upp bitter i ordlistan! Man måste inte vara bitter för att fördöma en persons agerande! Det är offentliga personer som uppträtt illa offentligt så alla såg och man kan faktiskt ha åsikter om det!
Silverkedjan skrev:Jag vill hålla mig neutral i personfrågan i den här diskussionen, men som tidigare passryttare på nationell nivå med MÅNGA starter mot otaliga medtävlare (inkl M.S. som jag aldrig sett ALDRIG missa en start i ett löp han VILL rida, kosta vad det kosta vill i form av medhjälp och press) i bagaget måste jag säga att det INTE såg ut som en häst som vägrade.
Det är i så fall om det är en gissning en KVALIFICERAD gissning Jag såg en lugn häst och en ryttare som vägrade ta emot minsta hjälp. Ojojoj vilka scener man varit med om vid starterna då man varit tvungen att diska, det har snarast varit livsfarligt att vara i närheten då Så här "frivilligt" brukar INTE en diskning gå till.
Tror du att han inte skulle ha fått in hästen i boxen ifall han inte hade lyckats få någon tid ännu ?
Men, reglerna säger mig veterligt inte att man inte FÅR göra så "tama" försök som möjligt med mål att inte få in hästen. I det här fallet var det taktiskt och smart. Ur M.S. synvinkel.
Det förutsätts liksom i reglerna att alla VILL starta...
Det blir svårt att formulera hur mycket "press" man måste sätta på sin häst för att inte anses maska. Och omöjligt att bevisa att hästen inte backat för egen maskin.
Båbbe skrev:Hehe ja det måste vi ju ha gjort. Vi satt kanske max 1 rad nedanför där de stod. Till höger från dem ifall de hade vänt sig mot banan. Jag har långt brunt hår i fläta och tror att jag hade ljusblått linne eller vitt linne med tunna axelband just då.
Någon sa att han hade bett en medlem ur svenska landslaget att "fara och flyga" förmodligen inte med just de orden._moa_ skrev:*knapp lån*
Kan passa på att fråga varför Magnus Lindqvist fick en varning för osportsligt beteende? För jag tror att det hade något med passlöpen att göra?
Det var Valdimar Bergstað, isländsk YR, och han fick en varning för det han gjorde, och bad om ursäkt via ett brev som lästes upp av Speakern.Blossi skrev:Tror inte att det var en holländare utan en islänning.
Dagen efter kom han med en officiell ursäkt som speakern läste upp.
Mkt bra förklaring.Freyr skrev:Valdimar Bergstað red ett utomordentligt bra lopp (trots, eller kanske tack vare en helt egen stil) i andra löpet på speedpassen (efter att galoppera sig igenom det första löpet). Men tidtagningen fungerade inte och loppet kunde inte godkännas. Han fick naturligtvis en chans till att rida, men han väldigt villiga häst Feykivindur frá Svignaskarð slog upp och galopperade.
Valdimar tappade humöret helt och kastade hjälmen i backen, tog upp den och kastade den igen. Hästen blev rädd för hans beteende och hoppade bakåt och han ryckte mycket arg och irriterat i tygeln. Allt medan han filmades (det visste han förmodligen inte) och det visades på den stora skärmen. Folk började bua och en hästskötare hastade fram och tog ifrån honom hästen.
Dagen efter läste speakern upp en ursäkt från honom där han bad om ursäkt till laget, publiken, sina föräldrar och framförallt sin underbara häst. Ursäkten togs emot med applåder.
/Malin
Man undrar just vad det blir av honom nu.Freyr skrev:Ja vilken häst han har! Otroligt snabb i passen!
/Malin