Passlöpen på VM

Sv: Passlöpen på VM

osportsligt upptädande kan aldrig komma sporten tillgodo.
vi i publiken kände oss lurade på ett häftigt race.
och om inte publiken kommer vem skall då titta?
250 m passen blev en besvikelse med tanke på hur fegt
"vm vinnaren" hanterade det.
taktik är något helt annat än det vi fick se.
att sedan se M.L fullständigt knäckt gjorde inte saken bättre.
att han blev arg efteråt är fullt förståerligt med tanke på omständigheterna.
för mig och många andra finns det bara en mästare
tack M.L för häftiga race :bow:

Oj, det är hårda ordalag. Har frågan angående problemet med startboxarna blivit ställd till MS själv? Intervjuer förekommer ju och det är ganska spännande att höra vad berörd person själv har att säga om det hela.

Tyckte naturligtvis att det var tråkigt jag också att det inte blev något löp men ser ju också att tre löp var avklarade och MS var ju faktiskt snabbast i de tre. Är man snabbast så är man världsmästare. Fegade han? ok! Men snabbast var han!

Vidare så kan man säga saker på olika sätt. Det sätt på vilken ML uttryckte sitt missnöje visar inte heller på gott sportmannaskap och är inte heller föredömligt...

Tja jag var på läktaren när Magnus L med en isländsk kompis (samme man som ledde Thor under prisutdelningen för löpet ifråga) dök upp ca 10 min efter löpet. Kompisen uppmanade oss alla att applådera för en sportslig man vilket vi alla gjorde (obs detta var ca 2 min efter att speakern annonserat varningen för osportsligt uppträdande som Magnus L fick).

Magnus L var ganska knäckt vid tillfället, men jag hörde en viss kommentar typ (kanske inte ordagrant) i stil med "ja det var ju första gången på 10 år som Mjölnir inte gick in i startboxen"! Fast han blev ju ganska rörd av publiken reaktion. Vi var nog många som insåg att Mjölnir inte var särskilt stressad (min 15-årige tävlingsräv till valack kan lätt se betydligt mer stressad ut ifall jag vill!)... :angel:

Att Thor var laddad till bristningsgränsen framgick ju med all önskvärd tydlighet för alla oss som någonsin ridit pass... Men visst, det Magnus S gjorde var ju inom reglerna - kanske reglerna borde ändras?

Båbbe skrev:
Tja jag var på läktaren när Magnus L med en isländsk kompis (samme man som ledde Thor under prisutdelningen för löpet ifråga) dök upp ca 10 min efter löpet. Kompisen uppmanade oss alla att applådera för en sportslig man vilket vi alla gjorde (obs detta var ca 2 min efter att speakern annonserat varningen för osportsligt uppträdande som Magnus L fick).

Magnus L var ganska knäckt vid tillfället, men jag hörde en viss kommentar typ (kanske inte ordagrant) i stil med "ja det var ju första gången på 10 år som Mjölnir inte gick in i startboxen"! Fast han blev ju ganska rörd av publiken reaktion. Vi var nog många som insåg att Mjölnir inte var särskilt stressad (min 15-årige tävlingsräv till valack kan lätt se betydligt mer stressad ut ifall jag vill!)... :angel:

Att Thor var laddad till bristningsgränsen framgick ju med all önskvärd tydlighet för alla oss som någonsin ridit pass... Men visst, det Magnus S gjorde var ju inom reglerna - kanske reglerna borde ändras?

Stackars Magnus L! Jag tycker också reglerna borde ändras! Men om nu FIPO säger att loppet skal starta inom 30 s efter att första ryttaren kommit in och dettog längre tid, så borde de inte låtit Magnus S få fortsätta! Och sedan är det knappast enligt reglerna att ryttaren tvekar att gå in i startboxen och hindrar sin häst :devil: . Det hade varit renhårigare att bara avstå loppet och inte komma till start. Förvisso lika fegt...

Sv: Minnen från VM

Snaeldu-Blesa skrev:
Värsta upplevelse:
Magnús Skúlason som fegade sig ur passlöp mot Magnus Lindquist för att säkra sin guldmedalj. Trodde han verkligen att han kunde lura tusentals hästmänniskor? Extremt osportsligt. Jag tycker att han borde uteslutas ur landslaget.
Och jag undrar hur det känns att ta emot en medalj man inte har förtjänat. :mad:

Visst kan jag förstå om publiken blev besviken... ett löp mellan dem båda skulle ju ha varit riktigt häftigt, förståss! MEN hur kan man påstå att han inte har förtjänat medaljen när han har följt de regler som gäller??? Då får man väl i så fall ta upp reglerna till diskussion för en ev ändring - men att påstå att en enskilt ryttare som följer de regler som gäller skulle göra fel, det tycker jag är magstarkt!

Sluta med era personangrepp på en sida där personerna inte kan försvara sig!
Er bitterhet slår tillbaka på er själva.

Lägg av med era tarvliga och bittra personangrepp!

Men du Kopur. Här handlar det inte om att vara paragrafryttare!
Detta handlar om brist på moral och sportsmannaship, och om att missbruka regler till ens egen fördel. :mad:

Snaeldu-Blesa skrev:
Men du Kopur. Här handlar det inte om att vara paragrafryttare!
Detta handlar om brist på moral och sportsmannaship, och om att missbruka regler till ens egen fördel. :mad:

Jag har fortfarande svårt att se att detta var missbruk av reglerna! Han hade möjligheten av avstå och han gjorde det. Hade Magnus nr 2 varit i samma situation hade han haft samma möjlighet och hade han varit smart så hade han väl tagit den han också?!!

Jag tror det var Silverkedjan som skrev: "Den som sig i leken ger, han får leken tåla." Det är precis vad jag tycker. Visst kan man tycka att det varit roligare för publiken om han ridit, men så länge man agerar utifrån de regler som finns tycker jag inte att man kan klandras.

Tänk dig om situationen istället varit att kampen stod mellan honom och en utländsk ryttare, Magnus hade ridit och förlorat guldet - vad tror du folk hade tyckt då? Klantig svensk som skänkte bort guldet till en utlänning?!!

Men en översyn över reglerna skulle ju kunna innebära att tvåan möter trean, och ettan fyran. För då har kanske alla en möjlig seger att rida för, och motivation därtill? Förstår dock att det är svårt att dra gränsen - här låg många tider väldigt nära varandra, vilket bäddar för situationen. Är inte alla lika jämna, så kanske detta inte uppstår osv.

Uppenbarligen har vi olika uppfattningar om de båda Magnus:arna... Det beror säkert på i vilket sammanhang man träffat dem och i vilken dagsform de varit i.

Det lustigaste tycker jag är att MS avstod första loppet, men inte andra. Men då hade väl den här diskussionen handlat om att han var feg i stället...

Uppenbarligen uppträdde ju ML inte särskilt ödmjukt efter tävlingen eftersom han blev varnad... (Det är ju inget personangrepp utan fakta)
Man kan ju också tycka att ML kunde väntat med att gå in i startboxen tills MS var inne, det kanske också var taktik?? :confused:

Vi kan ju inte veta vad de tänkte eller hur de fungerar. :smirk:

Synd var det iallafall att det inte blev nåt löp, och det är vi ju i alla fall överens om allihopa. :D

Att avstå första löpet är ju det vanligaste att man gör, om man vill spara på hästen. Tiderna och draghjälpen ökar ju liksom mot slutet av tävlingen.

Att avstå sista löpet om man är nöjd med sin tid medför att konkurrenterna pusslas om så att de får rida mot varandra och få draghjälp.

Vill man alltså att huvudkonkurrenten ska få rida ensam är ens enda val att säga att man ska starta men sedan dra sig ur på startlinjen.

Vilket är tillåtet.

Men inte så sportsligt, varken mot häst, publik :cry: eller medtävlande.

Det är inte heller sportsligt att vara en dålig förlorare och skrika på tävlingsbanan.

Fast det är bara det sistnämnda beteendet man kan göra något åt, dvs varna.

smaland skrev:
Sluta med era personangrepp på en sida där personerna inte kan försvara sig!
Er bitterhet slår tillbaka på er själva.

Tror du får slå upp bitter i ordlistan! Man måste inte vara bitter för att fördöma en persons agerande! Det är offentliga personer som uppträtt illa offentligt så alla såg och man kan faktiskt ha åsikter om det!

kopur skrev:
Jag har fortfarande svårt att se att detta var missbruk av reglerna! Han hade möjligheten av avstå och han gjorde det. Hade Magnus nr 2 varit i samma situation hade han haft samma möjlighet och hade han varit smart så hade han väl tagit den han också?!!

Jag tror det var Silverkedjan som skrev: "Den som sig i leken ger, han får leken tåla." Det är precis vad jag tycker. Visst kan man tycka att det varit roligare för publiken om han ridit, men så länge man agerar utifrån de regler som finns tycker jag inte att man kan klandras.

Tänk dig om situationen istället varit att kampen stod mellan honom och en utländsk ryttare, Magnus hade ridit och förlorat guldet - vad tror du folk hade tyckt då? Klantig svensk som skänkte bort guldet till en utlänning?!!

Då skall man avstå renhårigt och inte spela teater! Jag tror inte Magnus L hade missat den chansen. I alla dueller har Thor slagit Mjölnir dessutom.

Nej, så hade man verkligen inte tänkt! Det är inte krig det handlar om! tävling skall vara lek och glädje och man skall bjuda på sig och på att matcha andra till en bra tid, oavsett landstillhörighet! det är sportsmanship! Och det vet jag att Magnus L i allafall har!

Silverkedjan skrev:
Att avstå första löpet är ju det vanligaste att man gör, om man vill spara på hästen. Tiderna och draghjälpen ökar ju liksom mot slutet av tävlingen.

Att avstå sista löpet om man är nöjd med sin tid medför att konkurrenterna pusslas om så att de får rida mot varandra och få draghjälp.

Vill man alltså att huvudkonkurrenten ska få rida ensam är ens enda val att säga att man ska starta men sedan dra sig ur på startlinjen.

Vilket är tillåtet.

Men inte så sportsligt, varken mot häst, publik :cry: eller medtävlande.

Det är inte heller sportsligt att vara en dålig förlorare och skrika på tävlingsbanan.

Fast det är bara det sistnämnda beteendet man kan göra något åt, dvs varna.

Håller helt med dig!

Eftersom jag inte var där informerade jag mig från en säker källa. Efter det är jag inte så säker på att Magnus S följt reglerna ens. Allt är filmat för det första. Ryttarna nickar överensstämmande till varandra att de skall rida in i boxarna och rider in i startboxarna samtidigt. Dörren stängs bakom Thor men Magnus S backar ut sin häst igen och hindrar Fredrik från att stänga! Sedan vägrar han hjälp med att få in en lugn häst igen och maskar bort tiden. Allt finns på film + flera vittnen. Att backa ut sin häst igen är emot FIPO. Dessutom har alla landslagsryttare skrivit på ett kontrakt och Magnus S har med sitt agerande brutit mot minst 2 om inte 3 paragrafer och borde därmed uteslutas ur landslaget, eftersom det står att brott mot reglerna kan innebära uteslutning ur landslaget och särskilt som han sen trots påpekan vägrade rida med svenska flaggan utan red med den isländska istället! Dessutom kan jag tala om att Magnus L:s varning drogs tillbaka av överdomaren. Allt han gjort var att på isländska kalla Magnus S för en kyckling medan han applåderade hans målgång... Kanske inte så sportsligt, men man förstår också Magnus L uppgivenhet, men inte tillräckligt för en varning.

Jag vet vilkens sida jag står på i alla fall! Ni får dra era egna slutsatser. Det finns flera vittnen till alltsammans och jag tycker att någon ansvarig borde vidta en disciplinåtgärd mot Magnus S. Men det är min åsikt. Bedrövligt är det i alla fall. En av paragraferna i landslagskontraktet var att "bidra till sammanhållningen i laget". Det gör inte sådant här agerande! Det blir inte bättre av att Magnus S uppträdde lika osportsligt på VM i Herning. Trött blir man! Tävling skall vara glädje och fest i god anda, inte krig!

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Eftersom jag inte var där informerade jag mig från en säker källa. Efter det är jag inte så säker på att Magnus S följt reglerna ens. Allt är filmat för det första...

Dessutom kan jag tala om att Magnus L:s varning drogs tillbaka av överdomaren. Allt han gjort var att på isländska kalla Magnus S för en kyckling medan han applåderade hans målgång... Kanske inte så sportsligt, men man förstår också Magnus L uppgivenhet, men inte tillräckligt för en varning.

Jag står nu inte på någons sida men vill bara påpeka att andrahandsinformation sällan är helt tillförlitlig. Ofta vinklas historien alltmer ju fler som berättar den. Det är sant att MS blev "kallad" chicken. Detta och mera också upprepade gånger, högljutt samt av fler personer än ML själv. Pinsamt!

MS red med både Isländska och Svenska flaggan vad jag kunde se.

Toppen att allt är filmat då kommer ju detta att utredas på ett mycket trevligare och mer konkret sätt än genom rykten och spekulationer på detta forum. Säkert kommer detta också att diskuteras på domarseminarier och andra sportmöten där man kanske funderar vidare kring regelverket och ev ändringar.

Vad det gäller lagandan så har du definitivt en poäng i att det är en mycket tråkig situation. I detta läge så kanske landslagsledaren/ledningen skulle diskutera och planlägga det svenska lagets strategi i förväg för att det skulle bli en så bra tävling som möjligt för SVERIGE. Just denna specifika situation verkar ju vara helt individuellt planerad (om den nu var planerad) och det kan ju aldrig vara bra för laget.

Det är många, med undertecknad, som tycker det är dålig sportsmanna anda att agera på det vis som troligtvis hänt. Tror inte det kommer något konstruktivt med att bara kritisera ev. skyldiga. Vi borde gå hem till lokalföreningarna och diskutera tävlingsmoral och vad föreningen ska ha för policy framöver. Särskilt viktigt att redan hos ungdomarna lägga grunden för sportsligt uppförande.
Det finns två vägar att gå, antingen försöker man ändra reglerna för att förhindra möjligheten till falskt spel (moraliskt sett) eller ändra attityden hos de tävlande, där jag tror det senare är att föredra.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Det lustigaste tycker jag är att MS avstod första loppet, men inte andra. Men då hade väl den här diskussionen handlat om att han var feg i stället...

Hej!

M.S. avtod väl de två första racen dagen innan vilket jag kan förstå. Det var "ganska" blött då och tiderna var minst en sekund längre pågrund av detta. Om jag hade en häst som var säker i passen hade jag väntat till nästa dag då tiderna var snabbare samtidigt som man sparar på hästen. Möjligtvis lite svek mot publiken men helt förståelig tävlingsmässigt.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag håller med dig! Men det är nog inte lätt att fostra vuxna människor och därför enklare med klara och tydliga regler. Du vet det där med att lära gamla hundar att sitta...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 899
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 026
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar