Papparollens förändring under senare tid?

.... och man får också pynta mer om man vill göra tvärt om mot den gamla normen och pappan tar merparten sv föräldraledigheten...
Det är knappast ett problem för särskilt många människor.

Jag tycker din argumentation är otroligt märklig. Väldigt individbaserad, du verkar liksom inte kunna zooma ut. Varför ska svenska staten stötta och finansiera ojämställdhet? :confused:

Nej, att komma ihåg saker från 2,5-3 års ålder tycker jag inte är något konstigt. Jag har själv minnen från exakt den tiden, eftersom min familj byggde hus och flyttade då. Och jag har en del mycket tydliga minnen av hur det såg ut på byggplatsen och hur huset såg ut invändigt innan det var färdigt - saker som fascinerade mig som barn, men som vi inte pratat om efteråt.
Och jag har minnen av det boende jag föddes i och vi bodde där tills jag var 3, och jag minns också hur det nya såg ut för vi var där medans det byggdes och hoppade mellan plankor med sågspån under.

Vi har sannolikt en av världens bästa föräldraförsäkringar och du kallar det planekonomi? Låter otroligt bortskämt.

Tja så kan du ju tycka. För mig handlar det inte om bortskämdhet (och själv är jag klar med föräldraledigheter - som vi btw delade lika på) utan att jag ser det lika mycket ideologiskt som du gör men på ett annat sätt. Jag tycker helt enkelt att familjer ska få viss flexibilitet (även om jag samtidigt - som jag ungefär tusen gånger har skrivit också är för delvis öronmärkta dagar, t ex 1/3* 3) och att inte storebror staten ska styra in i minsta millimeter. Det är min ganska liberala ideologi.
Din ideologi går som jag uppfattar det ut på att ändamålet helgar medlen - du är övertygad om att 50/50 fl är det enda sättet att uppnå jämställdhet och då tycker du att det är värt att ta bort flexibiliteten och ”ställa till det” för många familjer för att uppnå målet.
Det handlar helt enkelt om två helt olika ideologiska synsätt och inte om bortskämdhet. Vi tycker olika helt enkelt.

Det är knappast ett problem för särskilt många människor.

Jag tycker din argumentation är otroligt märklig. Väldigt individbaserad, du verkar liksom inte kunna zooma ut. Varför ska svenska staten stötta och finansiera ojämställdhet? :confused:
Hm att du inte tycker som jag är helt ok, men att det skulle vara MÄRKLIGT att vara för flexibilitet och för att få bestämma till viss del över hur man inom sin familj vill fördela dagarna
kan jag inte riktigt se!?
Ovan konstaterade jag bara att det faktiskt drabbar alla - även de som man kanske vill gynna; nämligen de familjer där mamman vill / behöver jobba mer!

Tja så kan du ju tycka. För mig handlar det inte om bortskämdhet (och själv är jag klar med föräldraledigheter - som vi btw delade lika på) utan att jag ser det lika mycket ideologiskt som du gör men på ett annat sätt. Jag tycker helt enkelt att familjer ska få viss flexibilitet (även om jag samtidigt - som jag ungefär tusen gånger har skrivit också är för delvis öronmärkta dagar, t ex 1/3* 3) och att inte storebror staten ska styra in i minsta millimeter. Det är min ganska liberala ideologi.
Din ideologi går som jag uppfattar det ut på att ändamålet helgar medlen - du är övertygad om att 50/50 fl är det enda sättet att uppnå jämställdhet och då tycker du att det är värt att ta bort flexibiliteten och ”ställa till det” för många familjer för att uppnå målet.
Det handlar helt enkelt om två helt olika ideologiska synsätt och inte om bortskämdhet. Vi tycker olika helt enkelt.
Det är storebror staten som gett dig möjlighet att vara föräldraledig överhuvudtaget.

Men man tar inte bort möjligheten för någon. Jag säger som jag brukar; barn kommer inte med storken helt utan förvarning. Ofta är det rent av planerade. Folk har gott om tid att spara och se till att det kommer att gå runt även om de inte till fullo får sin föräldraledighet betald av staten.

Jag är dock inte helt oresonlig ;) och kan hålla med om att några obundna dagar är bra, men jag tycker att en tiondel, dvs totalt 48 dagar, räcker gott som gummiband.
Tycker extremt många barn är oplanerade.

.... och man får också pynta mer om man vill göra tvärt om mot den gamla normen och pappan tar merparten sv föräldraledigheten.... Är verkligen flexibilitet noll och planekonomisk indikerat tänkande det vi vill ha i Sverige år 2018?
Om jag får välja mellan jämställdhet och flexibilitet så föredrar jag alla gånger jämställdhet. När vi kommit längre i samhället går det säkert att införa mer flexibilitet igen. Idag verkar inte folk klara av att fatta jämställda beslut när det finns flexibilitet.

Om jag får välja mellan jämställdhet och flexibilitet så föredrar jag alla gånger jämställdhet. När vi kommit längre i samhället går det säkert att införa mer flexibilitet igen. Idag verkar inte folk klara av att fatta jämställda beslut när det finns flexibilitet.
Och jag vidhåller att det liksom MÅSTE gå (låt gå med viss styrning såsom delvis öronmärkta dagar) för BÅDE jämställdhet och individuell frihet och ansvarstagande är enormt viktiga bitar för både samhället och individerna som utgör det.

Och jag vidhåller att det liksom MÅSTE gå (låt gå med viss styrning såsom delvis öronmärkta dagar) för BÅDE jämställdhet och individuell frihet och ansvarstagande är enormt viktiga bitar för både samhället och individerna som utgör det.
Det måste gå men uppenbarligen går det ju inte? Så länge som det inte funkar som det ska så kanske vissa tyvärr måste tumma lite på flexibiliteten.

Inte mer än 8 månader. Och vissa märker inte att dom är gravida direkt heller. Har en vän som märkte det i månad 3 och då varit i ayia Napa och jobbar och festat som en dåre.

På åtta månader hinner de flesta med mycket planering och förberedelse vad gäller sparande, minska på utgifter, möjliga uppoffringar etc. Även på sex månader hinner de flesta en hel del.

Sen handlar det mycket om hur viktigt man tycker att det är. I min familj gick vi back ungefär 12 000 kr netto varje månad i nio månader när mannen var hemma (vi tappade i princip halva mannens inkomst). När jag var hemma gick vi istället plus eftersom jag fick mer i föräldrapenning än vad jag fick av CSN. Men det visst vi på förhand och kunde förbereda oss rätt bra för trots att dottern var en liten ”hoppsan”, för det var viktigt av många anledningar att mannen kunde vara hemma länge.

Det är storebror staten som gett dig möjlighet att vara föräldraledig överhuvudtaget.
Ja visst är det det, och den står även för hela välfärden vilket är jättebra, MEN men det gör inte att jag är ändå för ett land där både individerna och samhället är viktiga. Den begränsning som staten har infört i dag tycker jag SOM SAGT är bra men jag anser inte att staten ska detaljstyra människors liv totalt. Vi har olika ideologiska synsätt - liberalism vs något som liknar kommunism - vet inte vad man ska kalla det; typ ”vänsterism” eller nåt.

Det måste gå men uppenbarligen går det ju inte? Så länge som det inte funkar som det ska så kanske vissa tyvärr måste tumma lite på flexibiliteten.
Eller hitta en vettig medelväg - som 1/3*3 som väl faktiskt införs nu?
Vi ser helt enkelt olika på vad som är vettigt och vilka medel som bör användas för att nå målen.

Och jag är helt övertygad om att du har fel.
Jag råkar dessutom vara lite inläst på det här forskningsfältet efter en rapport jag skrev nyligen och även forskningen säger att du har fel.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 523
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 457
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka