På måndag kommer min valp hem hit..

Sv: På måndag kommer min valp hem hit..

Men abortspruta kan man ju inte ge hur sent som helst, dessutom så är det inte alltid man upptäcker att tiken är dräktig förräns hon gått ett tag i dräktigheten...Alla visar inte jättesynliga tecken på en dräktighet....har vart med om x-antalet tikar som allihopa uppvisat alla symtom på dräktighet eller absolut ingenting. Sedan skrev hon ju misstag...Kanske hunden rymt eller annat, sånt planerar man ju inte riktigt eller hur ?

Mynta2 skrev:
Men abortspruta kan man ju inte ge hur sent som helst, dessutom så är det inte alltid man upptäcker att tiken är dräktig förräns hon gått ett tag i dräktigheten...

Jo, numera kan man ge den betydligt mycket senare än tidigare, men det blir naturligtvis obehagligare för tikens ägare.

Där håller jag inte riktigt med dig. Visst har du rätt i att man kan ge en abortspruta, det håller jag med om, MEN man kan falktiskt missa att hunden är dräktig. Har man en tik som alltid blir skendräktig efter löp och som visar precis samma symtom när hon är dräktig så är det svårt att egentligen tro att hunden skulle vara med valpar. säg att man lämna bort hunden till en bekant för att hon löper och man har en hanhund också och den här bekanten inte har haft så stor koll, hur ska man då veta att hundne är med valpar när den bekanta nekar till det och hundne visar symtom på skendräktighet? Min hund går upp i vikt och får mycket mjölk i spenarna, hon bäddar och står i, inte en enda gång har hon varit med valpar. Inte ens tillgång till en hanhund.

Vi har också alla olika syn på det här med abort på både människor och djur och det tycker jag man ska respektera.

Men det är tikägarens ansvar att se till att hunden inte blir dräktig! Basta! Kan man inte göra det under en relativt kort period två gånger om året får man kastrera. Inte skylla på en bekant med dålig koll.... :mad:

din hund kommer säkert att bli en bra och lydig hund om den tränas rätt.
Men tänkt på (jag säger inte att det måste vara så) att din hund, Diva hette hon va?, är en vakt/vallhunds korsning. Det kan resultera i att hunden inte hinner tänka innan den gör något förhastat exemplevis attack, pga av blandningen, snabb reaktion från bordercollien och råstyrka från rottisen. Jag har själv en rottis/schäfer/bernersennen tik på 10 mån på prov, och hon är väldigt stark och ahr ett starkt lynne. En orädd individ. Hon väger redan nu 35 kg, och jag som väger 52 har ganska lite att stå emot om hon drar iväg och inte lyssnar.

Den risken vill inte jag ta så vi tränar lydnad ca 30min per dag, dessutom ska vi boka kurs i augusti (om jag köper henne vill säga).

Men lycka till med Diva!

olyckorna är trots allt ganska få. då är det värre med "planerad" (jag menar inte avel där man har ett specifikt mål, utan de där man vill sprida den egna hundens gener helt okontrollerat) blandrasavel. det är dessa som står för den stora skaran tror jag.

sedan tycker jag också (nu är jag väldigt hård) att om man nu råkat få oplanerade valpar och det mellan två raser som kan tänkas få psykiska eller fysiska problem, då ska de bort direkt vid födseln. risken är helt enkelt för stor att någon/några av valparna i kullen far illa senare i livet. naturligtvis kan man inte garantera ett lyckligt liv för alla renrasiga hundar heller, men de som oftast råkar illa ut är tyvärr de stora blandraserna...

cillamuffins skrev:
olyckorna är trots allt ganska få. då är det värre med "planerad" (jag menar inte avel där man har ett specifikt mål, utan de där man vill sprida den egna hundens gener helt okontrollerat) blandrasavel. det är dessa som står för den stora skaran tror jag.

sedan tycker jag också (nu är jag väldigt hård) att om man nu råkat få oplanerade valpar och det mellan två raser som kan tänkas få psykiska eller fysiska problem, då ska de bort direkt vid födseln. risken är helt enkelt för stor att någon/några av valparna i kullen far illa senare i livet. naturligtvis kan man inte garantera ett lyckligt liv för alla renrasiga hundar heller, men de som oftast råkar illa ut är tyvärr de stora blandraserna...

Ibland blir jag ganska så trött på detta med blandis diskussionen...om det finns 1% misskötta blandisar, vart är då resten av 99% en??? Jag vet MASSOR av lbandisar som har det jättebra.....stora blandisar, däremot finns en klick som blandar med rott/dob o pitbull, men dom är inte representativa för de andra

Eee ...pedigree är det kassaste foder som finns , en massa hundar får svåra exem av det och jag skulle aldrig ge det till mina hundar .
Inget foder du köper på en livsmedels affär är bra!!
Köp ditt foder hos en djuraffär då vet du att det är ett bättre foder och där kan du även få foder råd .
Jag ger Fodax råfoder till mina och det är superbra mat åt dom .
Råfoder gillar dom totalt bäst .
Ang raserna i din hund ...
av erfarenhet så kan jag nästan garantera att du kommer att få svåra beteende problem med den hunden!!
Tag varning : man ska inte blanda vissa raser ..dom är inte komplatibla så är det bara !
man kan ha tur att se just det där undantaget som bekräftar regeln i bland men det är en på 1000.

jag sitter själv med två oreggade (="blandraser") varav den ena har farit mycket illa. den andra köpte jag som valp, och jag var totalt okunnig och med en annan hund hade det kunnat sluta illa. en seriös uppfödare hade aldrig sålt.

och sedan är frågan, hur många aktiva kunniga människor vill ha en blandras som aldrig går att tävla annat än lydnad och agility med? som kanske inte ens får vara med i klubbens träningsgrupper? som prioriteras bort vid mentaltester och kurser på klubben? som har otestade föräldrar? som kan bli precis vad som helst när den blir stor?

det finns några, men de är ganska få. blandrashunden är också den klassiska förstahunden och ibland inser folk att de egentligen inte vill ha hund när den blir större och större och större. detta hade kanske kunnat undvikas om hunden kostade mer i inköp, om uppfödaren synade köparna så noga som möjligt och om blandrashunden fick mer status.

vi kan dra en paralell till katterna. vilka är det som oftast far illa? är det bondkatterna eller raskatterna? (vara inne eller inte vara inne är en annan diskussion. nu pratar jag överlevnad).

dessutom skrev jag "mellan två raser som kan tänkas få psykiska eller fysiska problem" så alla blandraser där de ingående raserna passar ihop går bort.

Ja jag har t ex 2 bonnkatter som är 15 o 16 år..utekatter....vad jag menar är att det finns en hel del människor som inte ÄR intresserade av varken lydnad eller utställning, o många av dessa kanske väljer en blandras....jag är en bland dessa...jag har haft flera omplaceringar och en var en ren leonberger med stamtavla o allt...så det är inte BARA bland som hamnar där....utav min så är det en som har råkat illa ut, detta pga allergiska tvillingbarn i familjen och hon blev bunden i ett stall och ungarna var ändå där o terrade henne...jag tog henne som 1 åring och nu i augusti blir hon 14 år.....

Men nog om detta...de som jag känner är faktiskt duktiga hundmänniskor, bla folk som är veterinärer eller vet assistenter.....och dessa har blandraser...att det finn fler på hundhemmen är ju inte så konstigt, men räkna på & hur många som sitter där och hur många som bor kvar hos sina familjer och är älskade för det dom är och inte alls misshandlade.....

Men är vi inte alla ganska överens om att vettiga blandraser i sig inte är något problem? Det är sättet de ofta säljs på som är bekymret. Naturligtvis kan man få problem med en renrasig hund, men där finns en helt annan trygghet med en uppfödare som är knuten till SKK och i och med det måste följa de regler som SKK satt upp. Och i värsta fall kan man vända sig dit. Många blandrasuppfödare säljer vadsomhelst till vemsomhelst, och kontakten med uppfödaren slutar i och med att man hämtar valpen.

Jo , jag tycker inte heller att det är försvarbart att blanda t ex rottis o BC.....om inte annat för den stackars hundens skull....och jag VET att det är mera blandisar på hundhem, fast jag vet också att det finns mycket mycket fler som har det bra och är normalt hanterade av normalt folk.....

Det vet väl inte du något om..dvs att Pedigree är det kassaste som finns ? Fråga mig och jag svara Doggy är kassast. Fråga min syrra och hon anser Pedigree vara det bästa åt hennes Labbe. Det enda fodret den verkligen funkar på...Den hunden har då inte fått något exsem eller annat.

Javisst är det tikägarens ansvar att se till att tiken inte blir med valpar, men om tikägaren då tar sitt ansvar och lämnar iväg hunden till en bekant för att undvika att den blir dräktig så har hon/han ju tagit sitt ansvar. Om då sedan hennes/hans bekant råkar släppa ihop med en hanhund ( en person som kanske vanligvis har bra koll och kan ta ansvar över saker och ting), det ska ju inte tikägaren lastas för. Personligen så tycker jag bara att detta är det enda som räknas som misstag.

Obs! Detta var ettrent hypotetiskt förslag på vad som kan ha hänt!

Men just de hundarna som har rottweiler i sig sitter väl flest av på hundhem, inte är det de som är snälla och trevliga och tgår att uppfostra som sitter där! Visst fins det många bra blandrasägare, javisst, men överlag tycker jag att det finns de som itne riktigt borde ha hund. Jag har visserligen sett detta även hos renrasägarna också fast de ägarna brukade normalt ha blandraser. Och om de inte fick rätt på hunden tog de ut den på en äng och sköt den alternativt sålde den dyrt ( speciellt om den var renrasig för då kunde de tjäna pengar).

Varför ska det vara rottweiler och bc i alla blandningar?? Vad är det hos de här raserna som man vill ha? ÄR det skärpan hos rottweilern?? Vill folk ha en tuff hund som kan skrämma folk bara genom att finnas i huset/på tomten? Och bc, är det för att man ser bc som en statussymbol, typ att de är s¨å duktiga så de vill också ha en sån, men inte har råd att köpa renrasigt? Jag vet inte, men jag vet att blandrashundar som funkar i en familj sitter inte på ett jourhem för hundar efter ca 8-10 månader.

I går fick jag veta att en bekant också precis har fått en hund. Det är en jättesöt svart hanhund som är 8 månader och en korsning mellan schäfer/labrador/ border collie. Ägaren vågade inte ha kvar honom, för han var så stark och lyssnade inte på henne. Jag träffade hunden i går och han verkade jättesnäll, men stark och van vid att slå dövörat till.

Jag ska säga varför alla villa ha BC/nått med BC: En lagom stor hund som är lättlärd. Det är så synen på BC är och vem vill inte ha en sådan hund? Det stämmer väl in på allt man vill ha...

Jag har aldrig träffat nån "galen" BC blandning faktiskt...men jag umgås väl inte i såna sällskap kanske....mina (4) har inte varit det minsta galna, men det krävs väl också att hundarna får vara hundar, men det gäller ju alla spec bruks/vall/jakthundar

Jag har sagt det förr, men det är väl få hundar som har det så bra som dina :D Att vara ute halva dagarna gården gör nog många hundar nöjda och trötta. Att sitta i en lägenhet 22 h per dygn och sen få komma ut ett par gånger per dag gör väl de flesta hundar galna!! Vissa med stort aktiveringsbehov kan ju bli lite galnare än andra. Men det är min åsikt.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 062
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 085
Senast: Deluxe
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 154
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 386
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023