Nu är jag dålig på när det kommer till problem hundar så måste fråga, efter en "får ordning" på hunden slutar hunden vara rädd eller slutar/förhindras hunden att reagera på sin rädsla?Eftersom jag håller kurser är det varken den första och sannolikt inte heller den sista hund jag träffar med den problematiken.
Sen är det upp till var och en att själva besluta.
Oavsett det tycker jag fortfarande att det är märkligt att det finns fler som förordar avlivning än träning. Utan att veta bakomliggande problematik (eftersom det syftas till att inte jag gör det. Det gör inte heller de som förordar avlivning).
Hunden har tränats i fem år utan framgång. För mig indikerar inte det nödvändigtvis att hunden skulle vara hopplös. Snarare att ägaren inte fått de verktyg som behövs. Många verkar tro att hundar kan läras att uppskatta (eller tolerera människor). Det kan en del men långt från alla. Och jag skulle definitivt inte råda någon att träna så, då det kan ge rejäla bakslag.
Det verkar också föreligga egna känslor kring detta med hundar som har problem.
Någon har tagit bort en hund med liknande problematik, någon annan skulle aldrig orka etc.
JAg sticker inte under stol med att sådana hundar kräver mer. Det gör de absolut.
Men då kan man också vara ärlig med att det är JAG som ägare som inte orkar.
HUnden kanske mycket väl går att få ordning på, men det kräver anpassning och gedigen träningsinsats.
Vill man inte det så låter man bli.
Är det det sista står jag fast vid att avliva eller inte utsätta hunden för rädslan.