Jag vill inte bråka med någon, därför besvarar jag ej era kommentarer som har med mitt hundägande att göra. Jag är hundvan, detta är inte min första hund. Det finns en naturlig anledning till att jag skriver detta inlägg, och det är att jag vet att hundens beteende inte är ok, och att jag överväger att avliva min bästa vän och den jag levt med i 5 år, trots att hela hjärtat skriker nej.
Jag kan inte försvara det A gjort, och kommer inte att göra, A är reaktiv, punkt.
Det jag trots dessa problem och utfall som A gör, så vill jag att ni ska veta, är att A är en jättego hund på alla sätt och vis i övrigt. A kommer på inkallning i alla lägen, A är superduktig på allt jag ber hen om och A tränas på många olika sätt och gör alltid sitt bästa i allt. A är hur gosig och mjuk som helst mot mig och de hen gillar, A är helt underbar om man bara bortser från utfallen och att hen faktiskt är en fara för allmänheten.
Igår var jag så otroligt ledsen när jag skrev, när A precis gjort utfallet och nafsat en okänd man, det känns lite bättre idag då händelsen inte är lika färsk. I flertalet av de nafsningar min hund gjort, så är det jag som brustit i tillsyn, och inte sett "faran" komma, men det ursäktar varken mig eller hunden, bara en förklaring.
Idag har vi haft en superdag. Vaknade riktigt tidigt och mötte ingen på våran morgonrunda, A är följsam, uppmärksam på mig och vi tränar lite. Skogspromenad nu i em och jag avbryter lätt jaktinstinkten mot ett rådjur som hoppar upp ca 30 m från oss.A fortsätter med att gå fot/brevid mig utan kommando nästan hela rundan på ca 8 km. Nu ligger det lilla monstret och sover, hur snäll och go som helst, hur ska jag kunna avsluta A`s liv bara sådär när hen bara är så underbar i övrigt?
Angående tränare, kurser och problemhundsutredare jag träffat och besökt, så är de verkligen jätteduktiga och har fin status bland hundägare i allmänt. Problemet som vart är nog mest att de haft mycket att göra och inte vart helt inriktade på mig och just mina problem, utan haft många samtidigt de ska hjälpa. Jag har fått otroligt mycket hjälp av dessa personer, men problemen är ju inte lösta...