Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mynta2 skrev:Tids nog får man väl se...Själv har jag köpit mig en jakthund...till sällskap
Enya skrev:Jag hade för mig att det var förbjudet att sälja valpar som inte är märkta, vaccinerade eller besiktigade. Fast det kanske jag har fått om bakfoten?
Mela skrev:Längtar
Jag och sambon har köpt valp ihop(rottweiler,bordercollie blandning)
Jag tänkte fråga om det är någon som är foderkunnig eller raskunnig.
Vilket foder borde man köpa? Är pedigree valpfoder bra?
Vad borde vi tänka på när det gäller denna rasblandning?
Hoppas att det finns nån här på buke som har svar på mina frågor
Annars vill jag önska en trevlig valborg
tack så hemskt mkt jag blir så glad när jag får höra possitiva saker...detta ska jag verkligen ta hänsyn tillbeda skrev:Man får räkna med ramaskri om man skriver ett sådant här inlägg .
Av de negativa svaren du får är endel grälsjuka medan andra vill hjälpa till.
Själv tycker jag att kombinationen rottis/bc inte låter särskilt lyckad. Men jag vet hur det är att kära ner sig i en valp! Jag har också en blandras och han är jättetrevlig. Honom ramlade jag över och tog hand om trots alla "hjälpsamma" människor som försökte varna mig. Jag resonerade som så att går det så går det. Jag ville ge hunden en chans.
Men blandrasaveln är annars något som jag helt tar avstånd till idag. (INTE hundarna utan UPPFÖDARNA!) Särskilt när det blandas krävande raser. Få seriösa, hundvana, aktiva människor köper ju en blandras.
Mina råd till dig är:
*vaccinera, besiktiga och ID-märk valpen när du får den (och avmaska om det inte heller är gjort)
*ta kontakt med en duktig instruktör/brukshundsklubb/annan kunnig människa tidigt, så ni får bra hjälp från start
*kom ihåg att din hund förmodligen kommer att kräva ett aktivt liv - promenader/bus räcker inte, den måste använda hjärnan. Hitta en aktivitet som fungerar för er och hunden.
*ge ett bra foder! (om uppfödaren inte haft råd att vaccinera har de förmodligen inte gett det bästa fodret???) Det lönar sig att betala mer för kvalité!
*försök förstå att en hund föds med massor av egenskaper och instinkter. Miljöpåverkan och uppfostran spelar relativt liten roll!
Om ni inte bestämt er ännu för att ta hunden eller om ni tvekar - tänk efter en gång till! Men jag antar att ni redan kärat ner er i den lille/lilla - i så fall LYCKA TILL!
Sist men inte minst - sug åt dig kunskap och bilda dig en egen uppfattning om allt.