På måndag kommer min valp hem hit..

Sv: På måndag kommer min valp hem hit..

Det går säkert bra, förhoppningsvis. Alla behöver inte bli problemhundar, men risken är ju störe med en blandras med helt olika raser inblandade.

Vad massa dobbisar det fanns för omplacering!!!! tänk att folk inte tar reda på tillräckligt mycket innan de köper en! blir så förbannad!
Det är definitivt ingen köpa o glömma bort hund, de låter sig liksom inte glömmas bort :love:

Fanns det? Ja, inte sist jag kollade där i alla fall, då var det överlag korsningar som fanns. Och många med rottweiler i !

Nej, en dobbis är ingen hund som mår bra av att bara finnas, den ska helst göra lite för att trivas. Och uppmärksamheten för min är mycket viktig, hon måste få känna att matte ser henne och vet att hon finns. Hon måste känna sig betydelsefull för att må bra.

Jag är ingen blandishatare, men tycker att det ska finnas lite poäng med avlen. Vill du få fram en bättre jakthund eller slädhund så är det ok, men att avla fram bc/rottweiler för sällskap är inte ok!

Ja, inte tänker jag avla fram varken det ena eller det andra. Råkade bara stöta på en Dobbis/greyhound och det va en otroligt go och fin hund. Mycket stabil.

Mynta2 skrev:
Tids nog får man väl se...Själv har jag köpit mig en jakthund...till sällskap

Ja det är sorgligt att folk köper en sån präglad jakthund till sällskap. Då tänker man mer på sig själv än på hunden anser jag.
När det finns så mycket annat att välja på.

Grana: Då får man ju tänka på alla som har Golden Retrivers, och Labrador Retrivers, och inte att förglömma Flatcoated Retrivers. Alla dessa raser är ju jakthundar, och jag tror personligen inte att majoriteten av dessa hundar jagar här i sverige.... :smirk:

Nej, det är därför det finns så många Retrieverägare som har problem också :angel: Att placera om en 1 årig Labradorhane är väl inte allt för ovanligt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstod någon skulle skriva så...

Ja, dessa hundar ska också arbeta. Men de raserna har kommit lite "längre" tycker jag, att de även kan må bra av att träna/tävla lydnad el bruks tex. Golden och labbe har ju tyvärr börjat dela på sig. En jaktlabbe/jaktgolden tycker jag inte man ska ha till sällskap. Jag känner en jaktlabbe, och den skulle jag inte ens vilja ha in i mitt hus.
Jag tycker alla reteriverraser ska få jobba.

Det mynta köpt är verkligen en präglad jaktras anser jag, och den ska hon ha till sällskap. Men det säger också mycket om uppfödaren, som säljer en sån "ras" till sällskap.
Men nu när jag skriver så här, så kommer det säkert fram att hon också ska jobba med sin hund. Många brukar ändra sig när de tycker de får kritik här.

Jag tror många gånger att en jaktlabrador passa bättre som sällskap än många vanliga Labradorer. En jaktlabrador är mycket mjukare och lättare att föra. Oftast är det inte så att de har mer arbetslust. Arbetslusten är i många fall lika. (Men visst finns det showlinjer som har lyckats få bort det mesta av arbetslusten) Många gånger får du en Labrador med lika stort aktiveringsbehov, men med mycket mycket mindre samarbetsvilja... Eftersom att arbetslusten är stor, men samarbetsförmågan liten, så får man en hund som bara flänger runt och vill inte göra så mycket ihop med sin förare. De får ut sin energi på annat vis istället :( Samma vad gäller vissa linjer av Golden också, men de har ju kommit ännu "längre" i sin avel mot en sällskapshund. (I vissa fall med mycket rädslor som gör hunden "lätthanterbar")

FCR hamnar förhoppningsvis ännu mer sällan i oaktiva familjer. Men vi har en på klubben som ville ha en hund att promenera med. Hur f*n kan uppfödaren sälja hunden till ett sådant par??? Jag blir så ARG! Ingen i den familjen mår bra. De älskar sin hund och den är go och glad. Men det är ju synd att de skabehöva vänta tills hunden är 5 och en tennisarmbåge innan de kan börja att njuta av det.

Men så är det... Fattar inte varför man inte avlar på samarbetsvilja framför arbetslust.. En hund med stor arbetslust är inte svår att ha om den har massor av will to please...

Enya skrev:
Jag hade för mig att det var förbjudet att sälja valpar som inte är märkta, vaccinerade eller besiktigade. Fast det kanske jag har fått om bakfoten?

Huruvida det är lagligt eller inte har jag ingen aning om, för mig handlar det om vad man som köpare kan förvänta sig av en seriös uppfödare. Det är ju jättebra att trådskaparen ska göra det själv, nu när valpen levereras helt utan någon som helst koll, men det är ju så dags att besiktiga när man redan hämtat hem valpen....

Det gör mig så arg och ledsen när valpar dumpas ut såhär, och att köpa en sådan valp bidrar till att ANDRA hundar får ett dåligt liv. Även om nu trådskaparen säkert ger sitt hund ett toppenliv, så är oddsen för de andra 13 valparna tyvärr inget vidare. :mad: Och något säger mig att den här "uppfödaren" inte kommer att ta tillbaks ett antal unghundar om något år.....

Jag har själv gjort samma misstag, och köpt en hund från en sån här uppfödning, och jag önskar att jag själv fattat, eller någon talat om konsekvenserna för mig innan. Att det faktiskt inte bara handlar om mig och min hund (som jag älskar och är en kanonhund), utan vad jag med min okunskap bidrog till; ett dåligt och ofta kort hundliv för andra hundar. Det är så förbannat egoistiskt!

Jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva för att förklara hur jag menar.
Men det gjorde du bra nu, väldigt bra dessutom :-)
Och du har säkert helt rätt i att detta med jaktlabbe och vanlig labbe till sällskap.
Kanske den jag känner är ett undantag, eller så är det ingen riktig jaktlabbe. Jag tycker nämligen inte den ser ut som det, fast ägaren säger att det är det.
Hur som helst så gör den hunden inget arbete, utan är ren sällskapshund, och den är JOBBIG.

Vissa korsningar kan givetvis bli bra, men det är som att köpa grisen i säcken i alla fall. Kasnke har just den hunden blivit så bra för att den har dels bra ägare men också fått det bästa från båda raserna? Konstigt förresten att den varså lugn, dobermann är inte direkt en ras som jag skulle klassa som lugn. Men härliga är de och den här korsningen har väl fått mycket dobbis!

Jag vet vad du menar, jag har också gjort samma misstag för 6 år sedan, men hunden blev också avlivad pga att den inte klarade ett normalt liv.En schäfer/pointer korsning som inte fick jaga, hade allvarliga fel på höfterna, epilepsi och problem med magen och gick inte upp i vikt........
En veterinärbesiktining ska ju göras innan man köper valpen, det är ju det som är poängen med det!

Ang. det där med lagen så har jag bara hört det ( det diskuterades ju här) och undrade om det var sant.

Det finns alltid bra och dåliga hundar av alla varianter!! Man är inte uppfödare av bra jakthundar bara för att de ser ut på ett visst sätt, det sitter ju inne i skallen på hunden!! :) Allt är inte guld som glimmar säger jag som alla varianter av Labrador!!

Mela skrev:
Längtar :love:
Jag och sambon har köpt valp ihop(rottweiler,bordercollie blandning)
Jag tänkte fråga om det är någon som är foderkunnig eller raskunnig.
Vilket foder borde man köpa? Är pedigree valpfoder bra?
Vad borde vi tänka på när det gäller denna rasblandning?
Hoppas att det finns nån här på buke som har svar på mina frågor :D
Annars vill jag önska en trevlig valborg ;)

Man får räkna med ramaskri om man skriver ett sådant här inlägg ;) .
Av de negativa svaren du får är endel grälsjuka medan andra vill hjälpa till.
Själv tycker jag att kombinationen rottis/bc inte låter särskilt lyckad. :crazy: Men jag vet hur det är att kära ner sig i en valp! :love: Jag har också en blandras och han är jättetrevlig. Honom ramlade jag över och tog hand om trots alla "hjälpsamma" människor som försökte varna mig. Jag resonerade som så att går det så går det. Jag ville ge hunden en chans.
Men blandrasaveln är annars något som jag helt tar avstånd till idag. (INTE hundarna utan UPPFÖDARNA!) Särskilt när det blandas krävande raser. Få seriösa, hundvana, aktiva människor köper ju en blandras.

Mina råd till dig är:

*vaccinera, besiktiga och ID-märk valpen när du får den (och avmaska om det inte heller är gjort)

*ta kontakt med en duktig instruktör/brukshundsklubb/annan kunnig människa tidigt, så ni får bra hjälp från start

*kom ihåg att din hund förmodligen kommer att kräva ett aktivt liv - promenader/bus räcker inte, den måste använda hjärnan. Hitta en aktivitet som fungerar för er och hunden.

*ge ett bra foder! (om uppfödaren inte haft råd att vaccinera har de förmodligen inte gett det bästa fodret???) Det lönar sig att betala mer för kvalité!

*försök förstå att en hund föds med massor av egenskaper och instinkter. Miljöpåverkan och uppfostran spelar relativt liten roll!

Om ni inte bestämt er ännu för att ta hunden eller om ni tvekar - tänk efter en gång till! Men jag antar att ni redan kärat ner er i den lille/lilla - i så fall LYCKA TILL! ;)

Sist men inte minst - sug åt dig kunskap och bilda dig en egen uppfattning om allt.

beda skrev:
Man får räkna med ramaskri om man skriver ett sådant här inlägg ;) .
Av de negativa svaren du får är endel grälsjuka medan andra vill hjälpa till.
Själv tycker jag att kombinationen rottis/bc inte låter särskilt lyckad. :crazy: Men jag vet hur det är att kära ner sig i en valp! :love: Jag har också en blandras och han är jättetrevlig. Honom ramlade jag över och tog hand om trots alla "hjälpsamma" människor som försökte varna mig. Jag resonerade som så att går det så går det. Jag ville ge hunden en chans.
Men blandrasaveln är annars något som jag helt tar avstånd till idag. (INTE hundarna utan UPPFÖDARNA!) Särskilt när det blandas krävande raser. Få seriösa, hundvana, aktiva människor köper ju en blandras.

Mina råd till dig är:

*vaccinera, besiktiga och ID-märk valpen när du får den (och avmaska om det inte heller är gjort)

*ta kontakt med en duktig instruktör/brukshundsklubb/annan kunnig människa tidigt, så ni får bra hjälp från start

*kom ihåg att din hund förmodligen kommer att kräva ett aktivt liv - promenader/bus räcker inte, den måste använda hjärnan. Hitta en aktivitet som fungerar för er och hunden.

*ge ett bra foder! (om uppfödaren inte haft råd att vaccinera har de förmodligen inte gett det bästa fodret???) Det lönar sig att betala mer för kvalité!

*försök förstå att en hund föds med massor av egenskaper och instinkter. Miljöpåverkan och uppfostran spelar relativt liten roll!

Om ni inte bestämt er ännu för att ta hunden eller om ni tvekar - tänk efter en gång till! Men jag antar att ni redan kärat ner er i den lille/lilla - i så fall LYCKA TILL! ;)

Sist men inte minst - sug åt dig kunskap och bilda dig en egen uppfattning om allt.
tack så hemskt mkt jag blir så glad när jag får höra possitiva saker...detta ska jag verkligen ta hänsyn till:)

Ja så det kan bli..men lilla du..jag är åtminstone INTE en grönis på de raser jag valt. Jag vet vad jag ger mig in på...

Jag håller precis på att sälja mina blandis valpar som är ett misstag....Flat-schäfer-collie och border.
Jag har heller inte råd att vaccinera och chippa och veterinärbesiktiga dom egentligen (det gick på 3675) men man får ju BETALT när man säljer dom små grynen och då kan man ju betala veterinärräkningen....eller????

Hur FAN tänker man när man tar en kull man inte har råd med? Tänk om din tik behövde snittas? Om valparna blev sjuka så skulle du inte ha råd att ta dem till vetrinären?
*suck*
Har ett misstag begåtts, som att ett barn i familjen råkat släppa ihop hundarna, hundarna ätiti sig egenom en vägg (har hänt) eller likande ger man tiken en abortspruta.
VET man inte om parningen, och inte "märkt" att tiken varit dräktig så har man usel hundhållning, och har antligen inte heller kunskaperna att ta hand om en valpkull, har man kunskapen men inte mkt pengar så är Frågan är då om det inte är bäst att avliva alla valparna utom en vid födslen.

Jag blir skitledsen när jag ser inlägg som dina.

Vill ni ha bra argument emot blandrasavel - besök närmsta hundstall och snacka med de som arbetar där.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 062
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 085
Senast: Deluxe
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 154
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 386
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025