På måndag kommer min valp hem hit..

Sv: På måndag kommer min valp hem hit..

grattis till hunden!!

även om uppfödaren inte är någon hundexpert så ger dom väl valparna något att äta?
Jag skulle ha givit valpen detsamma första tiden och sedan kanske bytt till något annat mer passande.

Diva är ett fint namn. Hette min första hund!
Men hon var en groendeal

Vad har du för dålig erfarenhet av hundar i lägenhet ?? sitta 22 H i lägenhet, detta har då aldrig jag stött på. Snarare att hundar som bor i lägenhet blir mer aktiverad tillsammans med sin husse och matte än de som bor på landet villket oftast får klara sig själva...eller sitta i hundgård. Har själv bott på landet och bara för dom var ute halva dagarna gjorde dom defintitivt INTE nöjda eller trötta, snarare uttråkade eftersom dom ville man skulle göra något med dom...villket man inte alltid gör ute på landet pga lättheten att bara släppa ut dom på gården. Undantag finns ju förståss i alla läger. Sedan har jag heller aldrig stött på någon galen/konstig BC blandning.

Då kan du få träffa "min" så får du galet så det räcker och blir över...

//E - som har träffat många... Kan räkna upp ett tiotal så här direkt, mer eller mindre rasrelaterat

Jämföra 1 hund är ju inte direkt en bevisbörda. Knappast 10 st heller.

Mynta2 skrev:
Vad har du för dålig erfarenhet av hundar i lägenhet ?? sitta 22 H i lägenhet, detta har då aldrig jag stött på. Snarare att hundar som bor i lägenhet blir mer aktiverad tillsammans med sin husse och matte än de som bor på landet villket oftast får klara sig själva...eller sitta i hundgård. Har själv bott på landet och bara för dom var ute halva dagarna gjorde dom defintitivt INTE nöjda eller trötta, snarare uttråkade eftersom dom ville man skulle göra något med dom...villket man inte alltid gör ute på landet pga lättheten att bara släppa ut dom på gården. Undantag finns ju förståss i alla läger. Sedan har jag heller aldrig stött på någon galen/konstig BC blandning.

Nu har jag inte följt denna tråden vidare, men detta håller jag verkligen med om.

Visst har hundar det bra på landet där de kan gå lite som de vill och vara med. Men jag tycker inte det räcker med att hunden ska gå på gården. Har sett många såna exempel och en del trivs och en del är uttråkade. Jag tycker alla hundar ska få komma utanför gårdsgränsen varje dag för att göra lite annat.
Bor man i lägenhet så måste man ut med hunden flera ggr varje dag och man gör saker tillsammans, men sen finns det de som också bara går tio minuter, då har gårdshunden som inte kommer ut alls (utanför gården) det bättre anser jag.

martha skrev:
...vad jag menar är att det finns en hel del människor som inte ÄR intresserade av varken lydnad eller utställning, o många av dessa kanske väljer en blandras....

Men bara för att man inte är intresserad av utställning och tävling och därför inte anser att man har nytta av stamtavlan, så tycker jag att sjukdomshistorian är jätteviktig (vilket du väldigt sällan har på en blandis). Det tycker jag är en av de viktigaste argumenten mot blandrasavel, särskilt när det handlar om större raser.
Fastän hunden bara ska gå som gårdshund/sällskapshund vill man väl ha kvar den många år? Att köpa en blandras utan några uppgifter är rena lotteriet - du kan få en jättesjuk hund. :crazy:

Hmmm, som min mamma då som köpte en renrasig Schäfer från reggad uppfödare...bara sjukdom från valp till för tidigt död. Så antar hon drog nitlotten då som tydligen inte fanns ...den hade ju stam och var renrasig och kostade dyra pengar. Men renrasig var den. :(

Som sagt så finns det mpnga renraser med sjukdomar också...min leonberger hade mycket problem med eksem och sina öron t ex....bara ett evigt passande och rakande, smörjande och rengörande på honom....han dog av en magtumör.

Vad är det för skillnad på en sjuk renras kontra blandras???

Men herregud, hon valde ju SCHÄFER!! Vissa raser är ju sjukare än andra!! Man kan inte bara köpa en hund med papper och tro att den aldrig kommer bli sjuk! Köper man en hund med mycket rasrelaterade sjukdomar, så får man ställa sig frågan; har jag tid och råd med en hund vars ras kan bli sjuk mycket eller ska jag välja en lite friskare ras?

är inte schäfer renrasig?? För det är ju dom som är friskare o säkrare att köpa.... :D

För en renrasig hund avlar du på och du får inte använda en hnd med en massa problem som kan föras över till avkomman i aveln. En blandras däremot tas sällan till veterinär för att undersökas så att den itne har några ärftliga defekter. Det avlas i alla fall och därför finns det många blandraser med en massa fel som kunde undvikits om blandrasuppfödaren tagit sin hund till vet för en koll.

Ja, i alla andra fall. Schäfer är ingen frisk ras längre och man får syna en schäfer uppfödare i kanterna och kolla hundnes föräldrar osv noga innan köp.
Jag höll påp att skriva att man ska köpa en dobermann om man vill ha en frisk hund, men kom på att jag har hört at dobermann har många sjukdomar.!

Jag har haft en sjuk blandras och har en fullt frisk renrasig.

??? Men då borde det ju inte finnas några renraser med sjukdomar o defekter då???
Trots det så finns dom...knepigt...så det är alltså blandrasernas fel att det finns renraser som har sjukdomar?? Nä, en bättre förklarning vill jag allt ha......du skrev ju själv att schäfer är en osund ras..

Det är inte blandrasernas fel att schäfern inte är sund. Men det är blandrasuppfödarnas fel att det cirkulerar dåliga blandraser. Och en blandras är itne friskare överlag än en renras. Jag menar, de hundar som har en nedärvningsbar sjukdom används inte i avel. På så sätt minskar ändå sjukdomarna i aveln. En blandrasuppfödare tar inte sin hund till veterinär och vet då inte om hundnen har bra höfter elelr liknande och så föds det valpar med höftledsfel som används i aveln och skapar valpar med höfledsfel osv. Du harbättre garantier på att få en frisk hund vid renrasigt med stamtavla än med blandras!

Var inte så på hugget och misstolkar allt jag skriver! Jag har själv en blandras sedan en vecka och en oregistrerad dobermann sedan 5 år snart!!

höfter må vara en sak.....mina blandraser är röntgade iallafall......men alla andra sjukdomar då som trots allt FINNS hos renraserna....de flesta blandraser är ju produkter av renraser, då är det ju renrasen som för problemet vidare, eller???

OK att det finns blandrasuppfödare, men de flesta är nog misstag som skett mellen två renraser...Jag har fött upp en kull med två blandrasiga föräldrar, och det var ett rent misstag.....tiken gick t om på bantningsdiet och dubbla motionspass innan vi fattade att hon var dräktig......

Tycker inte att det finns så många misstag som borde tro. I flera annonser står det att tidigare syskon blev lyckade osv. Dessutom så är det ju inte två raser så ofta utan numer är det 4-5 olika raser och allt som ofta finns de i varierande storlekar och egenskaper.

sjukdomarna komemr inte från renrasigt egentligen, eller o det gör de, men de som inte får användas i renrasaveln hamnar kankse till förfogande för svarta marknadens blandrasavel.....för att någon ska tjäna pengar.

Sjukdomar finns i alal raser, men vill man itne ha det så väljer man en frisk ras, eller den friskaste man kommer på.

Jag är inte direkt för blandrasaveln, men jag kan ibland reta mig på korkade argument som en del kommer med...du vet ju t ex inte vad du pratar om utan velar från den ena till den andra meningen....

Det finns så mycket sjukt lagligt i renrasaveln som INTE är till gagn för hunden..utan endast det mest exeptionella duger, ju värre det är ju "finare" anses det vara...att det sedan är en hund som får "betala" skiter man i....bara man har nåt annorlunda att visa upp.

Det finns en del som bedriver seriös blandrasavel också..jakt o vallfolk...i Australien har dom blandade hundar i fåraveln...hundar blandade med bl a BC.....alla ser dom olika ut men är avlade för ett syfte och det är att få fram en bra vallhund. Småhundarna är ju blandade med varandra för att förstärka ett visst utseende, och få fram en viss storlek....ALLA hundar är blandade för att få fram en specifik ras....

Att man sedan böandar ihop hundar ur olika grupper är vansinnigt för det finns ingen som helst tanke bakom detta....utan går förmodligen åt h-e förr eller senare. Jag hade en med 8 raser i..kommer inte ihåg allt vad det var men det var Howavart, setter, schäfer, pyrenee, labrador o nå mera..han var knepig och aggressiv de första månaderna men ändå blev han en underbar hund....han knallade här på gården, i stan tror jag inte han skulle vara en höjdare att ha.

*knapplån*
Har följt diskussionen från början men inte orkat lägga in nå´t inlägg.
Men nu efter att ha läst igen så känner jag att även jag vill ha ett ord med i spelet.
Jag håller med om att det finns alldeles för många konstiga blandraser. Det finns alldeles för många hundar som hamnat fel och inte mår bra.
Till trådskaparen vill jag säga : lycka till med valpen! Du har ett stort jobb framför dig. Gläd dig åt din valp trots alla hårda ord längs vägen.

Mynta, var det du som skrev att du aldrig stött på en "galen" bckorsning? Jag har arbetat med hundar sedan -90 och måste tyvärr säga att efter Turbo-perioden så har det dykt upp en massa bra och mindre bra bc´s och korsningar. Jag har sett flertalet korsningar med bc där det blivit katastrof i huvudet på hunden.
En del bc-korsningar blir ofta bra bla bc/´någon retriver och bc/schäfer. Visst kräver dessa blandningar sin ägare men jag har stött på flertalet bra sådana korsningar.
Men som jag skrev ovan, jag har även stött på riktigt farliga hundar. Bl a bc/doberman, vek och aggressiv samtidigt som inte gick att kombinera. Resultat - avlivning.
Jag har själv bc och haft bc-korsningar. Hittar jag en ny som passar mig så tvekar jag inte inför en bc-korsning.

Tråden har dragit iväg till en allmän diskussion om blandraser vilket inte var trådskaparens fråga. Hon har nu skaffat sig denna blandning. Sluta vara så nedlåtande mot henne och kom istället med konkreta tips om hur hon ska hantera sin valp på bästa sätt.
Det gör jag.

Nej, jag tycker att du har en konstig syn på blandraser och avel! En schäfer är en ras som är mycket sjuk!! Givetvis var du tvungen att ta upp den som exempel för att visa att det minsann finns sjuka renraser också. Och det har jag inte sagt att det inte finns. däremot har jag sagt att det finns hundar som är sjuka, men de ska inte användas i avel. Självklart kan även en renrasig hund bli sjuk, men det är något man också får fundera när man väljer ras. Schäfer är en ras som är mycket sjuk, allt från problem med höfter til eksem och allergier. Och du skrev också tidigare att din mor valde en nitlott. Det gjorde hon verkligen! Men det behöver ju inte betyda att ALLA renrasiga hundarna är sjuka! Att dömma alla renrasiga och hävda att blandras minsann är så pass mycket friskare och bätre än renrasig är bara löjligt. Du har fortfarande ingen koll på blandraserna. Men du har en större chans att få en frisk hund om du väljer renrasigt från en SERIÖS uppfödare och om du själv tittar lite i stamtavlan och sjukdomshistorian hos släkten.

Är det korkade argument när man säger att renrasiga hundar är mer friska för att det finns regler för att avla på en hund?
Är det korkade argument när man säger att om du köper renrasigt så vet du mer vad du får än om du köper valp med en massa raser i?

För att du har haft BRA korsningar så betyder ju inte det att hela världen har det. Titta på blocket, åk och hälsa på ett jouhem eller en omplaceringsorganisation och titta på vad det är för hundar dä. Renrasiga? Knappast!

Jag har försökt vända ut och in på mig själv för att försöka förklara, men du har valt att inte förstå. Antingen förklarar jag dåligt eller så....

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 085
Senast: Deluxe
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 154
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 385
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar