Sv: På måndag kommer min valp hem hit..
Jag är inte direkt för blandrasaveln, men jag kan ibland reta mig på korkade argument som en del kommer med...du vet ju t ex inte vad du pratar om utan velar från den ena till den andra meningen....
Det finns så mycket sjukt lagligt i renrasaveln som INTE är till gagn för hunden..utan endast det mest exeptionella duger, ju värre det är ju "finare" anses det vara...att det sedan är en hund som får "betala" skiter man i....bara man har nåt annorlunda att visa upp.
Det finns en del som bedriver seriös blandrasavel också..jakt o vallfolk...i Australien har dom blandade hundar i fåraveln...hundar blandade med bl a BC.....alla ser dom olika ut men är avlade för ett syfte och det är att få fram en bra vallhund. Småhundarna är ju blandade med varandra för att förstärka ett visst utseende, och få fram en viss storlek....ALLA hundar är blandade för att få fram en specifik ras....
Att man sedan böandar ihop hundar ur olika grupper är vansinnigt för det finns ingen som helst tanke bakom detta....utan går förmodligen åt h-e förr eller senare. Jag hade en med 8 raser i..kommer inte ihåg allt vad det var men det var Howavart, setter, schäfer, pyrenee, labrador o nå mera..han var knepig och aggressiv de första månaderna men ändå blev han en underbar hund....han knallade här på gården, i stan tror jag inte han skulle vara en höjdare att ha.