På måndag kommer min valp hem hit..

Sv: På måndag kommer min valp hem hit..

Min leonberger var en omplacering, och han hade inte farit illa utan det var förändringar i familjen, jag tror dessutom inte att alla omplaceringar har farit illa utan det kan vara andra orsaker.....

Vad är dessa blandisar i % räknat mot alla de som INTE är på omplaceringshem??..Bara för att hund är utannonserad på blocket behöver det inte vara att den far illa.....däremot skulle nog inte jag sätta ut en hund där.

Du förklarar nog så gott du kan, men ser bara en sida av myntet....och jag har nästan alltid haft omplaceringar, förutom min sch/bc som jag köpte som valp och nu min Dansk/svenska som jag köpte nyligen....jag tycker det är hemskt med den sk seriösa aveln där man avlar fram djur som knappt kan gå, knappt kan andas, kan inte föda naturlig, med antingen naken hud eller päls som ingen hund själv skulle välja att ha,ögonsjukdomar , ögon som pekar rätt ut o knappt får plats i ögonhålan, eksem, saknad av tandanlag, haser som pekar åt fel håll, krumma ben och långa ryggar, öron som hänger ner i marken, trubbiga nosar så hunden knappt kan äta normalt....är det schysst mot djuren?? SÅnt retar jag mig på mer än blandraser. och detta är RASTYPISK :mad:

Senast ändrad:

Enya skrev:
Är det korkade argument när man säger att renrasiga hundar är mer friska för att det finns regler för att avla på en hund?
Är det korkade argument när man säger att om du köper renrasigt så vet du mer vad du får än om du köper valp med en massa raser i?

För att du har haft BRA korsningar så betyder ju inte det att hela världen har det. Titta på blocket, åk och hälsa på ett jouhem eller en omplaceringsorganisation och titta på vad det är för hundar dä. Renrasiga? Knappast!

Jag har försökt vända ut och in på mig själv för att försöka förklara, men du har valt att inte förstå. Antingen förklarar jag dåligt eller så....
ja du...vissa föredrar att köra sitt rejs..ärligt talat så struntar jag i åsikter som bara hackar ned på en..jag e nöjd medmin hund nu och hon e underbar...om hon blir knäpp så ska jag personligen säga..oj jag va dum i huvet som inte lyssna på dig :mad:

Det låter till och med som att det finns gott om folk på Buke som inte är ute med sina hundar ens 1-2 h per dag. Nyss var det ju ett himla liv om att jag tyckte att hundar mår bra av att vara ute minst 3 h per dag. Då var jag helt plötsligt överhysterisk aktiverare och deras hundar ville minsan inte vara ute. Hur ska det vara nu då????

Tippan skrev:
Det låter till och med som att det finns gott om folk på Buke som inte är ute med sina hundar ens 1-2 h per dag. Nyss var det ju ett himla liv om att jag tyckte att hundar mår bra av att vara ute minst 3 h per dag. Då var jag helt plötsligt överhysterisk aktiverare och deras hundar ville minsan inte vara ute. Hur ska det vara nu då????

jag förstår inte heller...vad är det med folk..vissa tror att dom vet allt och nu e jag så trött på att jag i över huvudtaget la upp tråden..man hoppas på possitivt men får bara skit...FY fan...hundar gillar visst o va ut precis som du säger

Mynta2 skrev:
Men abortspruta kan man ju inte ge hur sent som helst, dessutom så är det inte alltid man upptäcker att tiken är dräktig förräns hon gått ett tag i dräktigheten...Alla visar inte jättesynliga tecken på en dräktighet....har vart med om x-antalet tikar som allihopa uppvisat alla symtom på dräktighet eller absolut ingenting. Sedan skrev hon ju misstag...Kanske hunden rymt eller annat, sånt planerar man ju inte riktigt eller hur ?
Min kompis hund fick en abortspruta väldigt sent, kan ha varit 2-3 veckor innan valpningen? Inte riktigt säker här, men det var VÄLDIGT sent!
Och fick då FÖDA fram hårlösa men färdiga, gnyende o levande valpar som självklart dog :cry:

Men det är ju såklart inget jag skulle rekommendera någon att gå igenom. :crazy: :(

Humelibumlan skrev:
Min kompis hund fick en abortspruta väldigt sent, kan ha varit 2-3 veckor innan valpningen? Inte riktigt säker här, men det var VÄLDIGT sent!
Och fick då FÖDA fram hårlösa men färdiga, gnyende o levande valpar som självklart dog :cry:

Men det är ju såklart inget jag skulle rekommendera någon att gå igenom. :crazy: :(

usch vad hemskt det låter..tycker synd om dom små liven... :cry:

Mela skrev:
jag förstår inte heller...vad är det med folk..vissa tror att dom vet allt och nu e jag så trött på att jag i över huvudtaget la upp tråden..man hoppas på possitivt men får bara skit...FY fan...hundar gillar visst o va ut precis som du säger

Så mycket skit har du inte fått, däremot sansade åsikter och tydliga förklaringar. Men det är naturligtvis inte så roligt att höra, när man är fel ute.... Till exempel har du inte alls bemött det jag skrivit om att man möjliggör för dåliga uppfödare genom att köpa en sådan valp som du har gjort, och att andra hundar far illa på grund av det. Även om din hund blir en fantastisk, glad, lydig och frisk hund....

Trissa skrev:
Så mycket skit har du inte fått, däremot sansade åsikter och tydliga förklaringar. Men det är naturligtvis inte så roligt att höra, när man är fel ute.... Till exempel har du inte alls bemött det jag skrivit om att man möjliggör för dåliga uppfödare genom att köpa en sådan valp som du har gjort, och att andra hundar far illa på grund av det. Även om din hund blir en fantastisk, glad, lydig och frisk hund....
jo jo fast dom värsta inläggen ahr jag bett moderdatorn ta bort så tack och lov dom e borta...men men ibland undrar man ju vad det e för folk..man kan ju lägga upp sina svar eller frågor på lite finare sätt :D

Men jag undrar fortfarande vad du har att säga om frågan i mitt förra inlägg?

martha skrev:
Min leonberger var en omplacering, och han hade inte farit illa utan det var förändringar i familjen, jag tror dessutom inte att alla omplaceringar har farit illa utan det kan vara andra orsaker.....

Vad är dessa blandisar i % räknat mot alla de som INTE är på omplaceringshem??..Bara för att hund är utannonserad på blocket behöver det inte vara att den far illa.....däremot skulle nog inte jag sätta ut en hund där.

Du förklarar nog så gott du kan, men ser bara en sida av myntet....och jag har nästan alltid haft omplaceringar, förutom min sch/bc som jag köpte som valp och nu min Dansk/svenska som jag köpte nyligen....jag tycker det är hemskt med den sk seriösa aveln där man avlar fram djur som knappt kan gå, knappt kan andas, kan inte föda naturlig, med antingen naken hud eller päls som ingen hund själv skulle välja att ha,ögonsjukdomar , ögon som pekar rätt ut o knappt får plats i ögonhålan, eksem, saknad av tandanlag, haser som pekar åt fel håll, krumma ben och långa ryggar, öron som hänger ner i marken, trubbiga nosar så hunden knappt kan äta normalt....är det schysst mot djuren?? SÅnt retar jag mig på mer än blandraser. och detta är RASTYPISK :mad:

Och jag i min tur tycker att du bara ser en sida av samma mynt! Kan vi då ge oss nu och tänka på att vi inte BEHÖVER hasamma åsikter, tack!

Om du läser längre upp i tråden så ser du att jag håller med dig angående hundar som avlas på fel sätt, alltså de raser som är hemska att se och mår så dåligt av sjukdomar och allt som du räknade upp.

martha skrev:
Som sagt så finns det mpnga renraser med sjukdomar också...min leonberger hade mycket problem med eksem och sina öron t ex....bara ett evigt passande och rakande, smörjande och rengörande på honom....han dog av en magtumör.

Vad är det för skillnad på en sjuk renras kontra blandras???

Nej nej, jag menar inte att det är skillnad. Du kan aldrig förutspå att hunden inte blir sjuk. Allt är ju inte ärftligt!
Men på en renrasig hund kan du kolla upp föräldradjur/syskon och flera led bakåt och därmed kanske minska risken litegrann att få en sjuk hund. På en blandras är sällan AD/HD mm kollat ens på föräldrarna. :crazy:

Mela skrev:

Du får nog räkna med en del frågor och råd, då det är en ganska "tuff" blandras du valt. Det är väl bara tacka och ta emot när du får råd från folk med erfarenheter av just den blandrasen. Även om det kan slå väldigt olika. När man köper en hund ska man ta reda på både det positiva och negativa om rasen.

Att köpa en hund med både skärpa och vekhet är en tuff uppgift och har man inte stor erfarenhet, så ska man nog ta alla råd man kan. För både ägaren och hundens skull.

Även om Din valp var gudomligt söt och som du säger underbar, så kommer även hon att växa upp och bli könsmogen och hamna i spökåldern, och då gäller det att veta vad man har i snöret.

Lycka till med Din valp!

Det går inte att säga att en blandras är friskare än en renras, eller tvärtom. Det du kan göra på en renras är att kolla upp sjukdomar och AD/HD i flera flera led bakåt och genom det minska risken. Sedan är det ju upp till köparen om de gör det eller inte. Det finns nog många som köper renras som inte kollar så noga längre än föräldrar. Om det är dumhet eller okunskap vet vi inte.

På blandraser är det sällan man kan kolla sjukdomar längre än föräldrarna. De görs heller ingen sjukdomsregistrering på blandraser. Så antalet sjuka blandraser är ett enda stort mörkertal.

Och så länge det är så, så kan man inte säga att blandraser är friskare.

Följt tråden och var också en av dem som reagerade i början, men valde att inte skriva. Dock tycker jag diskussionen har spårat ut lite. För det var inte blandrashundar i sig som jag reagerade på, utan just DIN blandning. Och jag tror faktiskt att det var det som de flesta andra undrade och reagerade över till en början.

Just DIN blandning talar för en väldigt stor risk för en väldigt skarp, men vek hund. I mina ögon högre risk att bli en lite opålitlig/farlig hund, OAVSETT hantering. Men jag menar inte att övriga blandraser är det. Naturligtvis måste inte just din hund bli sådan, men risken kan ju ses som högre.
Sedan tänkte jag (och jag kan tänka mig många med mig) hur uppfödaren tänkte som valde just DEN HÄR korsningen av de här raserna? Som uppfödare har man ju som oftast ett mål med sina valpar. Vad ville den här uppfödaren egentligen tänkte jag mig? Och jag kan fortfarande inte se vad Divas uppfödare gentligen hade tänkt avla på här. Ser ingen röd tråd alls. Blir bara lite rädd när jag tänker på när valparna blir stora... Känns inte som pålitliga hundar alls.

Kan du inte med andras ärliga åsikter, så läs inte ovanstående ;)
Jag skriver inte det här till dig för att jag tycker illa om dig eller vill jävlas (har sett dina andra trådar med ser du ;) ). Jag har faktiskt inte en aning om vem du är. Utan svarar bara på det du skriver i din tråd.

Nu blev det här visst lite "argare" än jag hade tänkt mig. Missta mig inte, det här var inte egentligen tänkt som ett direkt svar endast till dig, utan till hela debatten som jag tyckt spårat ur lite.

Önskar dig lycka till med Diva, hon är verkligen underbart söt och verkar jättetrevlig. Men ta gärna del av folks råd här. Det är inte för inte som folk har skrivit som de har gjort.

MVH Zenith

orcide skrev:
Eee ...pedigree är det kassaste foder som finns , en massa hundar får svåra exem av det och jag skulle aldrig ge det till mina hundar .
Inget foder du köper på en livsmedels affär är bra!!
Köp ditt foder hos en djuraffär då vet du att det är ett bättre foder och där kan du även få foder råd .

Min hund äter bara pedigree hundfoder. Han mår jättebra utav det, de var en period då han inte åt ngt torrfoder.

Så vi testade pedigree och det funkar över förväntan. Just nu går han dock på diet med svindyrt :o bantningsfoder direkt från veterinären... Det äter han också. Men han kan ju inte gå på diet hela tiden. ;)

Humelibumlan skrev:

Fast, hur 17 är man funtad om man gör så :mad: ??? Har man satt sig i båten får man väl ro den i land på något vänster, tycker jag. Har man inte upptäckt att tiken är dräktig förrän så pass sent får man väl ta mig tusan bita i det sura äpplet och ta hand om valparna!?

ako skrev:
Fast, hur 17 är man funtad om man gör så :mad: ??? Har man satt sig i båten får man väl ro den i land på något vänster, tycker jag. Har man inte upptäckt att tiken är dräktig förrän så pass sent får man väl ta mig tusan bita i det sura äpplet och ta hand om valparna!?
Jag var mer upprörd över att ens veterinären gav sprutan?
Tror knappast min vän var medveten om vad hon o tiken skulle få uppleva... :(
Jag knuffade upp den "rätta" tråden där alla fakta står om vad som skedde... se tråden abortspruta.....! :(

Senast ändrad:

Jajja, lätt att kritisera..Hur många hästar har inte kajkat runt på ridskolor smällfeta för att sedan föda ett föl nästa dag ?? Kritisera går ju utmärkt, men verkligheten kan ju bestå av annat oxå. Tex: har man en extremt lättfödd hund som pendlar hela tiden mellan nästan normal och fet och samtidigt har en tendens att vara skendräktig...Upprepas detta nog många ggr, ja då kanske man inte tar notis till slut. Hemmabilnd kan vem som helst bli..så även jag..har vart det flertalet ggr. Herregud, vi gör alla misstag, men inte tror jag folk som råkat ut för detta verkligen vill att hunden ska lida eller dess valpar ska lida heller...Olyckor sker. En del hanterar det bättre, andra sämre...men vi gör ju ofta det VI anser vara bäst...Och vad som anses bäst måste ju vara upp till ägaren vad den beslutat just då.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 085
Senast: Deluxe
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 154
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 385
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden