På måndag kommer min valp hem hit..

Sv: På måndag kommer min valp hem hit..

Mynta2 skrev:
Jajja, lätt att kritisera..Hur många hästar har inte kajkat runt på ridskolor smällfeta för att sedan föda ett föl nästa dag ?? Kritisera går ju utmärkt, men verkligheten kan ju bestå av annat oxå. Tex: har man en extremt lättfödd hund som pendlar hela tiden mellan nästan normal och fet och samtidigt har en tendens att vara skendräktig...Upprepas detta nog många ggr, ja då kanske man inte tar notis till slut. Hemmabilnd kan vem som helst bli..så även jag..har vart det flertalet ggr. Herregud, vi gör alla misstag, men inte tror jag folk som råkat ut för detta verkligen vill att hunden ska lida eller dess valpar ska lida heller...Olyckor sker. En del hanterar det bättre, andra sämre...men vi gör ju ofta det VI anser vara bäst...Och vad som anses bäst måste ju vara upp till ägaren vad den beslutat just då.
Med facit i hand ångrar hon sig ganska kraftigt...
Hon visste att tiken kunde vara dräktig tidigt, men hoppades på GudSkeLov... Tyvärr lyssna han inte i den frågan.. :smirk:

Ok, jag är inte sämre än att jag ger mig...då var det ju en annan femma...

Mynta2 skrev:
Ok, jag är inte sämre än att jag ger mig...då var det ju en annan femma...
Ja, det var hemskt olyckligt alltihopa! :( Mest synd om tiken såklart som fick gå igenom hela "saken", ägaren tycker jag får "skylla sig själv" eftersom jag direkt efter betäckningen (min hane var fader) frågade om hon ville ha valparna om det blev några eller om vi skulle ge abortspruta och då dela den kostnaden....
Hon trodde inte det tagit sig eftersom tiken inte längre löpte, iallafall synligt.

jag vet, det låter konstigt, men jag har HANAR o vet nada om tikar o löp.. :o

Usch, usch! Hemsk historia. Fast, om nu din kompis dessutom visste när hundarna parat sig (oavsett om hon trodde tiken tog sig), så försyår jag verkligen ännu mindre att hon valde att ge abortsprutan i ett så sent skede, och inte heller att vet gick med på det, men trots allt har man ju som djurägare det största ansvaret. Antingen hade hon väl fått ta det säkra före det osäkra och ge abortspruta i tidigt skede hur som helst, eller så ansr jag att hon bör ha tagit sitt ansvar och tagit hand om valparna.

Nåja, Humlan, detta är ju inte ditt fel! Dock känner jag verkligen hur upprörd jag blir över din kompis val och agerande, och jag måste faktiskt säga att jag tycker att det är rätt åt henne att hon mår dåligt och ångrar sig...

Till Mynta 2, som tyckte jag var elak och hemsk som kritiserade detta: Jag står fullt och fast vid min åsikt om att detta agerande inte stämmer överens med min syn på ansvar och god djurhållning, och anser därför att jag har all rätt i världen att kommentera och kritisera en sådan här händelse.

Tyck vad du vill...det är bara så här att: nästan alla på Buke hundforum är så fruktansvärt snabba att kritisera andra och i samma andetag hävda hur himla bra hundägare dom minsan är....så fort det sker *olycka* med blandras...då är ägaren en dålig hundmänniska, händer samma sak med en renrasig blir ramaskriet mindre. samma med när folk talar om de köpt hund: köper dom en blandis så skriker 9 av 10: Va i hela friden ska du ha den till, köper någon en tex Rottis, ja då skrives bara fina och snälla ord MEN INGEN INGEN i frågasätter den som köpt Rottisen vad i hela friden den ska med en rottis till. Nä, då är det bara: gull gull, och vad trevligt. Sånt tycker jag är dubbelmoral på extrem hög nivå. Det känns nästan som att här blir man automatiskt en skitbra hundägare bara för man köper renras, men man är redan dömd tusen ggr i förväg om man köper en blandis....

Jo jag brukar ifråga sätta varför folk skaffar rottis.
Det är inte alls posetivt att regetrerningsiffrona rakat i höjden, Och att hunden fått stämplen "snäll familjehund så att barnen får nåt att leka med, men lite maffig/vaktig så att matte vågar gå ut på kvällen med hunden"

Jag tycker att de som skriker mest är de som har blandras. Ni tar åt er för minsta sak och kallar det kritik. Ni blir också sen arga och förbannade för ni inte får tävla bruks med eran blandras, som oftast är så snäll och fin, och har inga brister.
Jag tror ingen av er här skulle erkänna att ni fått problem pga den korsningen ni har, för då har ni ju erkänt att det var ett dåligt val ni gjorde.
För hur som helst. Så när jag läser här verkar det vara många nybörjare och okunniga folk som skaffar blandis. Visst har vi alla varit nybörjare och okunniga. Men det är sällan man hör eller läser att de som köper blandis verkligen har läst på vad de köpt.

Ja, jag tycker att de som köper blandraser av tex denna som trådskrivaren skaffat, då uppmuntrar man oseriös avel. Uppfödaren gjorde inte besiktning mm för det var för dyrt, jag tycker det är dålig stil. Men jag tycker också det är oseriös avel att föda upp renrasig och köpa de hundar som knappt kan andras, gå, eller tandfel pga av de ingen päls ska ha, jag tycker det är lika illa.
Jag tycker också den som sålde jakthund till dig som sällskap och inte är någon bra uppfödare, iallafall tänkte h*n inte på hundens bästa.
Eller en jag hörde om... de hade en boxer som de ville ta valpar på. Men det visade sig att tiken hade C på höfterna. Skit sa ägaren, då tar vi en blandiskull istället, för valpar skulle de minsann ha :-(((

Med NI så menar jag inte just dig.

Ha ha vad roligt, jag har då inte läst någon som vart förbannad på att den inte får tävla bruks med sin blandis..bara enkla frågor om VAD de får tävla. Johodå, varför skulle inte blandisägare lika som renrasägare våga erkänna problem ? Det har ju varit några inlägg om just detta..men istället för att stötta så kritiserar ni hej vilt. Förövrigt ang min hund...jag SÖKTE efter just dessa raser...så inte ska du tro jag bara ramlade över den hux flux...Ang sällskap..hmm, jag brukar INTE ha mina hundar som enbart *soffliggare*.

Senast ändrad:

Nu tog jag bara en ras ur mängden...kunde lika gärna skrivit: Golden, Labbe, Collie osv...

Jo, det har varit flera trådar om detta att blandisar inte får tävla bruks, men då har du missat dom.
Jag menar att de som inte tål kritik här om att de köpt "fel" blandras, de kommer aldrig erkänna att de får problem om de får det.

Kritisera eller inte. Vad gör du själv? Du talar om hur vi ska diskutera. Detta är ett diskussionsforum, och kan man inte klarar av att få olika svar, får man helt enkelt titta på tv eller nåt annat. Varför ska man stötta när man tycker något är helt fel, ska man hymla och bara klappa medhårs för att vara allla till lags?
Jag tycker för övrigt ingen varit otrevlig i denna tråden, utan är ni blandisägare (jag har för övrig också en, men inte köpt henne själv) som direkt tar åt er.
Jo jag har läst du gör lite med dina hundar, men du vill gärna provosera i vissa trådar, och i en skrev du att den skulle vara som sällskap.

Mynta2 skrev:
Tyck vad du vill...det är bara så här att: nästan alla på Buke hundforum är så fruktansvärt snabba att kritisera andra och i samma andetag hävda hur himla bra hundägare dom minsan är....så fort det sker *olycka* med blandras...då är ägaren en dålig hundmänniska, händer samma sak med en renrasig blir ramaskriet mindre. samma med när folk talar om de köpt hund: köper dom en blandis så skriker 9 av 10: Va i hela friden ska du ha den till, köper någon en tex Rottis, ja då skrives bara fina och snälla ord MEN INGEN INGEN i frågasätter den som köpt Rottisen vad i hela friden den ska med en rottis till. Nä, då är det bara: gull gull, och vad trevligt. Sånt tycker jag är dubbelmoral på extrem hög nivå. Det känns nästan som att här blir man automatiskt en skitbra hundägare bara för man köper renras, men man är redan dömd tusen ggr i förväg om man köper en blandis....

Eh!? Vad har DET med saken att göra? Jag kritiserade att en person givit en högdräktig tik en abortspruta, och det har väl inget med ovnastående resonemang att göra?

ako skrev:
Usch, usch! Hemsk historia. Fast, om nu din kompis dessutom visste när hundarna parat sig (oavsett om hon trodde tiken tog sig), så försyår jag verkligen ännu mindre att hon valde att ge abortsprutan i ett så sent skede, och inte heller att vet gick med på det, men trots allt har man ju som djurägare det största ansvaret. Antingen hade hon väl fått ta det säkra före det osäkra och ge abortspruta i tidigt skede hur som helst, eller så ansr jag att hon bör ha tagit sitt ansvar och tagit hand om valparna.

Nåja, Humlan, detta är ju inte ditt fel! Dock känner jag verkligen hur upprörd jag blir över din kompis val och agerande, och jag måste faktiskt säga att jag tycker att det är rätt åt henne att hon mår dåligt och ångrar sig...
precis så tyckee jag oxå... antingen så kunde hon gett en spruta i förebyggande direkt efter betäckningen (som både hon o jag bevittnade) eller tagit sig an valparna... jag gjorde även klart att jag kunde hjälpa till med valpsen, eftersom jag tycket det var väl sent att ge aportsprutan.. :crazy:

Om du är upprörd över min kompis val, ska du veta att det förmodligen inte är något mot vad jag var och sa... Tror ju inte jag var den "bästa" vännen, under hennes svåra tid då tiken valpade :mad: :devil:

När det gäller rasbundna ärftliga sjukdomar går det inte att komma ifrån att risken minskar när man korsar.
PL

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 085
Senast: Deluxe
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 154
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 385
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden