Överviktigt barn :(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Överviktigt barn :(

Har ni testat nutrilett?
Det kan kanske vara något att testa annars.
Finns i vanliga mataffärer

Senast ändrad:

Du skrev bestämt att hon inte äter något fett eller socker. Husmanskost är väl ganska fet mat?
Husmanskost är inte fet mat. Viss kanske men inte allt
Ta dillkött tex. vanlig husmanskost som inte är fett.
Fisk, fett ja men rätt sorts fett
Köttgryta
Rotfruktsgryta
Var är fettet i det?
Sallader

Jag har fortfarande inte läst nånstans om vad flickan själv säger om sin övervikt. Är det så att hon äter för mycket som du säger i första inlägget eller äter hon normalt och går upp i vikt pga sina dubbla fettceller? Vet hon om att hon måste göra nåt åt sin vikt, annars kan hon faktiskt dö?

Vi har försökt o läkarna har försökt att förklara riskerna.
Men hon verkar inte bry sej :confused:
Visst det är jättebra att hon har självförtroende och att hon inte skämms för sin kropp.
Hon vill gjärna ha bikinis vid simmningen i skolan o dyl ..
Hon äter mindre än normalt , men hon har alltid gått upp ändå .
Problemet just nu är att hon går upp SNABBARe än tidigare ..
Jag lyckas inte bromsa uppgången .
Ja vi har informerat om riskerna om o om igen ..går till läkaren varje kvartal nu o får höra hur farligt det är men det går in genom ena örat o ut genom det andra tyvärr ..
Jag hoppas att hon vaknar upp nån dag och inser faran eller får egen motivation att ta o göra nåt åt sin övervikt.

Husmanskost är inte fet mat. Viss kanske men inte allt
Ta dillkött tex. vanlig husmanskost som inte är fett.
Fisk, fett ja men rätt sorts fett
Köttgryta
Rotfruktsgryta
Var är fettet i det?
Sallader

Jag har provat nutrilett men hon totalvägrar att dricka det ..jag ville att hon skulle byta ut ett enda mål men icke!
Jag lagar massa goda sallader med magert kött i o mkt svamp.
dom gillar hon :)
Rotfruker går det åt i massor ,,både i soppor och grytor men även som tuggvänligt "godis" när suget sätter in.
Grillade morötter med grillkrydda o grillad majs är fredags gott som hon älskar .
Om man lagar bra basmat så finns den kvar i magen läänge o håller henne mätt så sugen inte såtter in.
Tex Lappskojs =husmanskost ,, innehåller potatis o mager skinka , man blir mätt o med en rejäl portion rårivna morötter så är måltiden ganska så komlett faktiskt.
jag anväder sällan fett i min matlganing , det fett man behöver finns redan i råvarorna.
Dillkött det hade jag glömmt bort mkt gott o mättande det ska jag ta o laga här nån dag .
Jag lagar min mat från grunden och bakar även mkt själv och det gör även hon .,

Jag förstår henne, även om nutrilett funkar så smakar det fan:D

Kyckling är ju bra också.
Kankse ersätta potatis och pasta med sallad?
Tex grillad biff/kyckling och sallad?
En rejäl sallad mättar mer än man tror
Lapskojs är :d och nyttigt precis som du skriver. Länge sedan jag åt det dock.
Torkad frukt är ju bra som snacks
Äter dem andra barnen godis?

Göra köttfärssås med rivna morötter i stället för köttfärs (veg) kan ju vara bra att variera med.
Nåt att tänka på är ju också att tex vanliga köttbullar som man köper i affären faktiskt innehåller massor med socker.

Vi har försökt o läkarna har försökt att förklara riskerna.
Men hon verkar inte bry sej :confused:
Visst det är jättebra att hon har självförtroende och att hon inte skämms för sin kropp.
Hon vill gjärna ha bikinis vid simmningen i skolan o dyl ..
Hon äter mindre än normalt , men hon har alltid gått upp ändå .
Problemet just nu är att hon går upp SNABBARe än tidigare ..
Jag lyckas inte bromsa uppgången .
Ja vi har informerat om riskerna om o om igen ..går till läkaren varje kvartal nu o får höra hur farligt det är men det går in genom ena örat o ut genom det andra tyvärr ..
Jag hoppas att hon vaknar upp nån dag och inser faran eller får egen motivation att ta o göra nåt åt sin övervikt.

Ok... Det gör det hela mycket svårare för er alla! Jag förstår att du är orolig, men samtidigt är det inte lätt att försöka jobba med någon som inte vill hjälpa till.
Jag antar att flickan är normalbegåvad? Hur kommer det sej att hon inte litar på vad du, doktorer och dietister säger? Jag förstår att du inte har något svar på det men vet hon hur orolig du är?
När man är tolv bör man vara kapabel att förstå saker som detta, speciellt om hon går upp i vikt fort. 95 kg är alldeles för mycket om man inte är 1.85 lång eller längre typ.
Jag vet inte vad man ska göra men det känns som att du vill gå till vänster och hon höger och hon skiter i dej och du drar åt vänster. Det är inte speciellt rättvist mot dej heller. Finns det ingen som kan skrämma skiten ur henne eller nåt? Alltså typ som de gör vid drogseminarier i högstadieklasser - visar bilder på heroinister och berättar hemska historier?
Hoppas det löser sej på något sätt i alla fall och att flickan inser allvaret.

Som jag ser det så äter din dotter ohyggliga mängder snabba kolhydrater OCH stärkelse. (potatis och när den blir till mos går blodsockret upp snabbare än en påse godis)
Din dotter är med all säkerhet insulinresistant och lider av metabolt syndrom. Din dotter ligger i farozon att utveckla diabet. typ 2.
gulan

En sak jag funderar över dock är om hon verkligen ska äta sig mätt? Om hon nu ligger på ständigt uppåtgående tycker jag det vore bättre att hon äter småportioner och ofta. Om hon kan hejda sig precis innan hon är mätt istället. Ofta tar det ju en stund innan signalerna hinner fram till hjärnan. Äter hon långsamt eller fort förresten? Att sitta länge med maten gör att hon hinner med att känna när det börjar vara nog och hejdar sig innan hon är helt mätt.

Sen är det ju kanon om ni kan hitta motion som intresserar henne samtidigt som den gör nytta. För att det ska bli bra effekt måste hon ju tycka att det är roligt.

Om du vill prova andra pulverdieter så finns det ju rätt många alternativ till nutrilett som faktiskt är mycket godare.

lägger till en sak ang. att äta för fort:
man ska egentligen stoppa in en bit i munnen, lägga ner besticken. tugga i lugn och ro. lyfta besticken och ta en ny bit in i munnen, besticken ner på bordet igen o.s.v.
det tar ca 20min innan kroppen förstår att man är mätt, alltså ska man inte ha hunnit skyffla in en hel tallrik mat på tio minuter - vilket ofta händer i ett stressat samhälle som det här. tyvärr.

Pilates är typ en form av yoga. Väldigt stärkande för kropp (Och själ, enligt många) och ger långa och fina muskler. Är i lugnt tempo, och handlar om att göra olika sorters ställningar med kroppen.

Man blir stark av det, får fina muskler och går ner i vikt. Vid rätt användning, såklart.

Pilates är inte ens nästan typ en form av yoga. ;) Men det är bra träning för bål och rygg. Dock så lämnar det mycket att önska om man är ute efter allsidig träning.

Men för att prata om yoga, så är det en allsidig träning som dessutom är fruktansvärt skonsam. Det är inte bara stretching som man lätt kan tro utan det bygger också en hel del uthållighet och styrka. Lugnet det ger i själen kan dessutom vara välbehövligt för någon som slåss mot övervikt.

Ja, då är det väl annorlunda här i Sverige då ;) I USA och Australien är pilates långt mycket mer än bara en bra träning för bål och rygg. Min syster har utövat det väldigt mycket, bland annat när hon skulle ner i vikt förut.

Nu sysslar hon dock med annat. Löpning, boxning och vanlig konditionsträning/styrketräning. Hon har knappt ett uns fett kvar på kroppen, det är bara muskler. Väldigt effektivt för att gå ner i vikt i alla fall. Men det kräver ju mycket jobb också. Använder jag min crosstrainer bra, så går jag ner ca 1 kg i veckan, om jag inte häller i mig fett och socker förstås.

Jag har funderat på det där med cortisonet.

Man kan må väldigt konstigt psykiskt på cortison.
Ni kanske borde ta hjälp att hantera det?

Helt sant! Särskilt kortikosteroider i tablettform, men även inhalerade kortikosteroider som Pulmicort kan orsaka psykiska biverkningar som ångest och depression.

Min syster har liknande problem med sin dotter, som nu är 14 år. Hon väger över 100kg. Hon har alltid varit stor har också blivit mobbad av de andra tjejerna i hennes förra skola, viktproblemen bara ökade, i ock md flytten. Hon pratar med en psykolog mm och även soc, är inkopplat för hon får väldiga raseriutbrott för minsta lilla, för hon mår inte bra, tyvärr äter hon väldigt mycket onyttiga saker hela tiden, dvs hon tröstäter.
Ja inte har jag något förslag på problemet, men min syster har nu sökt till något sådant där mat-program på TV.

Insulinresistensen tror jag också kan vara bidragande till viktökningen.
(ja detta är väl kanske inte till dig så det borde kanse börja med ett *KL*):smirk:
Jag har själv en ätstörning(hetsäter), periodvis äter jag väldigt lite och väldigt bra mat, och periodvis äter jag för mig helt fel en massa snabb mat (inte snabbmat). Oavsett vilket så går jag upp i vikt.
På det hela taget så har jag med hjälpa av läkare och terapeut fått insikt i att jag faktiskt har en näringsbrist och att kroppen är inställd på svält. Så jag får helt enkelt ta att jag kommer att gå upp i vikt nu ett tag innan kroppen har kommit igång med förbränning och inte hamstring.
Jobbigast nu tycker jag nog är att jag blir hungrig av att äta...ca. 20minuter efter en måltid är jag hungrig...vilket jag inte var innan måltiden och det är ren skär blodsockergungning.

Jag hoppas att ni hittar något som fungerar för er.
Du gör rätt som söker efter vidare råd och idéer.
Tror att du kan få tips på många bra böcker om du vill ha det!

Spontant så känner jag att det kan vara idé att ta upp frågan om tex. metformin eller liknande som kan vara en hjälp mot insulinresisten. Man kan ta detta även utan utvecklad diabetes och det kan även hjälpa en att tappa vikt, jag vet att det bla. används för behandling av ofrivilligt barnlösa med övervikt.
Att kanske blodsockert mäts flera ggr varje dag under en tid för att verkligen se om det trotsallt inte kan var en av kanske många saker som spökar.
Jag själv har alltid haft bra värden på blodsockert, men vet att jag lik förbannat har problem med insulinresistensen. Det samma kan det ju vara med sköldkörtelvärdena om jag har förstått det hela rätt.

Hur är det med pubertet osv. Hormoner kan ju få sig en knäck av övervikt och som sen kan bidra till både övervikt och insulinresistens (tänker främst på pco/pcos). Det är ganska enkelt att kolla upp hos vuxna, är kanske lika lätt hos barn?
Tror också att ni skulle kunna få kunnig och bred (läkare, dietister,psykolog/terapeuter) hjälp vid en ätstörningsklinik (säger absolut inte att din dotter har någon ätstörning), för mig som var överviktig redan som barn så var hjälpen från läkare och dietister ganska torftig och fruktansvärt dålig.
Ni går en gång i kvartalet till läkare, hade det varit min dotter hade jag krävt tätare kontakt med vården (1ggr/vecka eller så).

(Motionsmässigt så är ju simmning och promenader kanon, men jag gillar ju verkligen yoga, det är ett komplett helhetskoncept.
Kroppskännedom, psykesbalansering, rensning och påverkan på inre organ osv. sen dessutom så märker man hur man avancerar nästan för varje gång!
Men den bästa motion är ju den som blir av...)

Önskar er verkligen lycka till!

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 973
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 964
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama