Överviktigt barn :(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Överviktigt barn :(

Har läst lite mer av tråden..
på ett sätt förstår jag inte hur ni resonerar men ska inte lägga mig i så jätte mycket...
Men det här med att du Tvingade henne att gå 6 km... sånt funkar inte!
har ert barn varit överviktigt sedan 4 års ålder.. då måste jag faktiskt hålla med lupin här.. då är det inte barnets fel..
Det har nog varit en del av att jag är överviktig, jag va väldigt dålig som bäbis, åt ingenting o bara spydde... så iomed att jag blev bra så proppade de i mig mat...
det blev så illa att mamma fick sitta på ena sidan o pappa på andra när de va matdags, så fort mamma hade tage ut en sked ur munnen fick pappa komma me nästa tugga på engång! :eek:
Så följ med barnet på promenader, det går inte att gå i rask takt på en gång! hon måste få vänja sig!
Jag klarade inte av att gå i rask takt förns kanske efter två tre månader, man måste ta det succesivt!
Sen är simmning, oerhört tråkigt, men ger fin fina resultat :D
Jag simmade regelbundet för nått år sedan, fick jättebra kondition och gick ner i vikt....
Dock ledsnade jag :/ o gick upp igen...
Men jag tycker att du ska göra saker MED henne, inte bara säga åt henne att göra det! att tvinga någon att röra på sig funkar inte! då kommer det aldrig att bli roligt!

Läkarna ville att hon skulle gå så långt per dag för att förbränna..
o ja , jag följer alltid med henne o motionerar
Inte låter jag henne gå själv så klart!!!
O vi har gått o prommenerat så här under en mkt längre tid, men det funkar inte längre som sagt.

Men läser ni inte?
Hon hade ju prövat att ge dottern mera mat och då hade hon gått upp 3 kilo på 10 dagar!
Tro sjutton att man inte vill mata henne mer då.

:bow::bow::bow:
Jag börjar tro att dom andra här inne inte vill fatta!

slänger in lite allmänna svar här oxå:
Hon är laktos intolerant därav sån mjölk, hon tål alltså inte ost tex.
Under många år provade vi att ge henne sån kost som många av er föreslog men det funkade inte uppenbarligen.

Japp hon har astma och får därför fortfarande kortison.
Ja visst hon har två problem =kortison + dubbel uppsättning fettgivande celler med dúbbel hastighet.
Nej jag fick inget namn på hennes "åkomma" , jag tänkte inte heller på att fråga.
Hon gick oxå upp i vikt under den veckan hon befann sej på huddinge sjukhus för utredning , då hon bara åt deras mat o inte hade tillgång till nåt annat.

Nej hon orkar/vill inte längre gå på diet.
Jag kan verkligen förstå henne .....
Det finns inget värre ..

Jag svälter inte mitt barn!
Jag äter samma mat o fler i familjen oxå (inte veg o inte han som behöver massa käk just nu)
Maten ser likadan ut för alla i familjen , något modiferad förståss att passa alla...
Gröt o ägg äter hon till frukost 2-3 dagar i veckan ..
Vi äter tillsammans , vi uppmuntrar henne att laga sin egen mat i bland eller vara med o hjälpa till så hon får det som hon vill ha det ( inom vissa gränser)
Så klart behöver alla barn en "guldkant" det får även hon ..
Men då en exlusivare fruktsallad tex i ett vackert glas..'
Vi gör allt tillsammans tex rider , prommenerar simmar,,,,
Hon är en stark o väldigt rörlig tjej som hjälper till på gården o mockar o dyl.
hon är med på gympan i skolan har massa kompisar som gillar henne som hon är.
vi har under 4 år gått på vattengympa för överviktiga barn utan resultat alls.
hon är ute med hundarna varje dag o går hem 1 dag i veckan från skolbussens stopp 3km.
hon rör sej säkert 2-3timmar om dagen och äter rätt o går ändå inte ner i vikt :(

Du har inte bemött mitt eller filiduttans inlägg? (båda finns i inlägg #83) Hur mår flickan psykiskt?

Läkarna ville att hon skulle gå så långt per dag för att förbränna..
o ja , jag följer alltid med henne o motionerar
Inte låter jag henne gå själv så klart!!!
O vi har gått o prommenerat så här under en mkt längre tid, men det funkar inte längre som sagt.

Har ni testat simmning?
Det är ju jättebra för leder och allt! :) testa det med henne...
I Alla Fulla Fall så önskar jag er lycka till och hoppas att det ordnar sig med din dotter :)

Har ni testat simmning?
Det är ju jättebra för leder och allt! :) testa det med henne...
I Alla Fulla Fall så önskar jag er lycka till och hoppas att det ordnar sig med din dotter :)

ja det har vi ,, i många år + denna sommar ,,ska börja med det igen nu när simmhallen öppnar igen.-

MEN det är ju just det TS har skrivit; tjejen HAR problem med ämnesomsättningen (dubbla mängden fettceller, dubbelt så effektiv på att lagra energi).

*kl*

Jag tycker många i den här tråden tycker att det finns jätteenkla lösningar på ett som jag tror ganska komplicerat problem?

OM det bara hade varit att köra GI/VV/annan-diet, tror ni inte att föräldrar och läkarteam hade lyckats med det under de åtta år de jobbat på det?

Till TS, hoppas ni hittar en bra metod som kan hjälpa er!

Tack :bump::bump:

Först vill jag säga att jag känner med dig och din dotter. Det kan inte vara lätt att vara 12 år och väga 97kg, stackars barn.:cry:

Jag tänkte på en grej jag läste i ett av dina inlägg. Du skrev att hon åt sockerfri youghurt (eller om det var något annat). Själv blir jag väldigt hungrig om jag äter sockerfria produkter. Det gäller allt från saft eller läsk till andra saker där sockret är ersatt av något annat. Det tar en halvtimme/timme, sedan kurrar magen så jag blir tokig. Det funkar säkert för de flesta att äta den här typen av mat, men jag blir vrålhungrig. Det kan ju vara att din dotter har en likadan mage som jag.

Jag hoppas att ni finner en lösning så att familjen fungerar, och jag är verkligen ledsen för er skull. Tänk att ni kämpat så länge! :bow: Lycka till, för dotterns skull!

Kan också säga att jag tycker ni kämpar på rejält. Kan ni hoppas att astman är av den sort som växer bort?

Det enda jag har som fundering är precis det som står ovan - sötningsmedel ger mig hungerkänslor och sug i magen.
Jag tror kanske att vanlig lättfil, med en tesked riktig sylt i ger bättre mättnadskänsla.

Men läser ni inte?
Hon hade ju prövat att ge dottern mera mat och då hade hon gått upp 3 kilo på 10 dagar!
Tro sjutton att man inte vill mata henne mer då.
Det är skillnad på mat och mat. Kroppen tillgodogör sig olika ämnen på helt olika sätt.

Det är ingen idé. TS vill inte lära sig mer eller nåt nytt, hon vill bara ha medhåll och sympatier. Hon har ju redan sagt att hon är expert på kost och att "de har gjort allt".

Jag har reagerat som jag gjort pga en stark oro för den lilla flickan, som jag tolkar är övergiven i sin situation och uppenbarligen inte får det stöd hon behöver. Det läggs t.o.m. över ansvar på henne, som hon är för liten och omogen för att reda ut. :(

Jag ska försöka att inte bry mig mer.

Kan också säga att jag tycker ni kämpar på rejält. Kan ni hoppas att astman är av den sort som växer bort?

Det enda jag har som fundering är precis det som står ovan - sötningsmedel ger mig hungerkänslor och sug i magen.
Jag tror kanske att vanlig lättfil, med en tesked riktig sylt i ger bättre mättnadskänsla.

Japp hon äter o dricker sockerfria alterna tiv men ej sötade med konstgjort socker .
Jag lagar min mat själv o även annat åt henne.

Var det inte någon som skrev om en kille som fick astmamedicin och gick upp massor i vikt,
men fick en annan och gick ned då?
Kanske inte funkar på henne om hon har andra problem också,
men kanske kan underlätta? Om det nu finns annan medicin som passar för henne då...

Det är ingen idé. TS vill inte lära sig mer eller nåt nytt, hon vill bara ha medhåll och sympatier. Hon har ju redan sagt att hon är expert på kost och att "de har gjort allt".

Jag har reagerat som jag gjort pga en stark oro för den lilla flickan, som jag tolkar är övergiven i sin situation och uppenbarligen inte får det stöd hon behöver. Det läggs t.o.m. över ansvar på henne, som hon är för liten och omogen för att reda ut. :(

Jag ska försöka att inte bry mig mer.

jag vill inte ha medhåll , men jag kan inte heller ta till mej att jag ska ge henne mera o fetare mat!
Om du bryr dej eller inte det skiter jag fullständigt i!!

Jag har iaf fått några konkreta råd i denna tråd som jag nu har tagit till mej ,,men inga var från dej du är bara kritisk o har antagligen inte ens barn!

Var det inte någon som skrev om en kille som fick astmamedicin och gick upp massor i vikt,
men fick en annan och gick ned då?
Kanske inte funkar på henne om hon har andra problem också,
men kanske kan underlätta? Om det nu finns annan medicin som passar för henne då...

Vi har tyvärr redan provat olika preparat , men det gjorde ingen skillnad ..
Hon har sån astma som hon lär få dras med i vuxen ålder.

Jag förstår inte, du skriver ju att hon har en dietist? Dietisten är ju där för att hjälpa er med maten. Vad säger hon?

Ok, vad synd.
Måste vara jobbigt när inget hjälper.
Hoppas det löser sig för er och att ni
får mer hjälp från sjukvården, borde väl finnas något
dom kan göra??? Någon medicin mot det genetiska felet?
Synd om ett barn att ha det som hon har.

Tycker ni är starka som kämpar på och inte ger upp.

MEN det är ju just det TS har skrivit; tjejen HAR problem med ämnesomsättningen (dubbla mängden fettceller, dubbelt så effektiv på att lagra energi).

*kl*

Jag tycker många i den här tråden tycker att det finns jätteenkla lösningar på ett som jag tror ganska komplicerat problem?

Jag håller med dig! Väldigt få som skriver verkar ha fattat att flickan har FEL på ämnesomsättningen - vilket TS ju berättar redan från start. Då är det ju lönlöst att sitta och tjata olika dieter.

Orcidé - just för att det finns ett medicinskt problem i sammanhanget kan du omöjligt få bättre råd på Buke än du får av läkare och dietist. Lyssna på dem i stället. Och lycka till.

Jag kom på en till aktivitet.
Jag tror att den heter "Grounding".
Det är som dans/aerobics men utan några hopp.
Röra sig till musik är ju alltid lustfyllt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 973
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 964
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama