har hon ett stort hästintresse?
i så fall kan ni ju, som någon tidigare sa, köra in hästen.
du svarade då att det inte ger någon motion att åka runt i en vagn, men där anser jag att du har lite fel.
inkörning av hästen går ju till så att ni tömkör, lägger vikt i draglinorna, låter hästen dra stockar etc. = promenader där man inte tänker på att det faktiskt är just promenader.
att hennes fötter inte klarar av 6km flera dagar i veckan, det kan jag förstå - men dom kanske klarar en stunds promenerande med hästen? (alltså tömkörningen)
sen när ni har en inkörd häst, ja då är det tunga selar som ska lyftas, vagnen ska läggas på plats, sen ska hon upp i vagnen och ut i skogen, det kan nog bli en rolig fritidssysselsättning i friska luften - då hon dessutom kan ta med hela familjen och visa vad hon kan. kanske ni då dessutom kan ta en paus och plocka bär eller blommor?
det kanske finns ardennerturridning i närheten? det kan ni prova på i så fall, då kanske hon får tillbaka ridsuget och blir mer motiverad att gå ner i vikt för att kunna rida sin häst.
nu när det är snö - åk pulka!
på med ordentliga kläder och rejäla skor och ut i backarna. varm oboy/blåbärssoppa/annat ska givetvis med till en välbehövlig paus. låt henne dessutom ta med en kompis så blir det ännu roligare.
ni kan dessutom prova på klättring - spännande och delvis jobbigt - men ändå säkert
då åker ni till ett ställe med stor klättervägg, sen pekar ni på olika nivåer och säger t.ex. "den som klarar det där får önska middag ikväll", sånna enkla saker ger inte prestationsångest i stil med "klarar jag inte den nivån så får jag inga nya skor" - det ska alltså vara saker som egentligen kvittar. men det är alltid mer motiverande med en utmaning!
en rejäl gunga borde ni inskaffa om ni inte har det. allt för få vuxna vet vilka muskler och hur mycket dessa används när man gungar. jag är 19 år och tycker fortfarande att det är jättekul och om ni bara visste vad man känner av magmusklerna när man sitter i en riktigt tung gunga
har ni egen trädgård?
låt henne vara med och utse en plats där HON ska få ha SIN rabatt i vår när snön är borta. låt henne gräva, lägga jord, välja blommor m.m. kanske hon vill odla egna morötter att äta till maten? det är ju mycket roligare att äta något som man själv varit med och skapat
det kanske inte låter som om det kommer hjälpa henne, men tänk efter - det krävs en del kraft för att få det riktigt bra. och dessutom får hon ju grönsaker utan besprutningsmedel.
vad gör dom på gymnastiken i skolan? vad är hennes favoritgrej där?
adoptera idrottslärarens idéer!
jag jobbade som personlig assistent åt en mycket överviktig tjej, hon fick en msk äppelcidervinäger innan maten och gick ner i vikt av det. visst, det smakar inget vidare, men det kanske det kan vara värt? hålla för näsan, svälja, in med något gott (t.ex. yoghurt)
en viktig sak - VILL hon gå ner i vikt?
prata med henne om fördelar vs. nackdelar med att vara överviktig och sen samma sak gällande "normalviktig". låt HENNE komma med förslag. inte att ni skrivit upp en lista och lägger den framför näsan, utan vad är det HON ser som fördelar och nackdelar? plocka fram motivationen!