Överviktigt barn :(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Överviktigt barn :(

Min syster har liknande problem med sin dotter, som nu är 14 år. Hon väger över 100kg. Hon har alltid varit stor har också blivit mobbad av de andra tjejerna i hennes förra skola, viktproblemen bara ökade, i ock md flytten. Hon pratar med en psykolog mm och även soc, är inkopplat för hon får väldiga raseriutbrott för minsta lilla, för hon mår inte bra, tyvärr äter hon väldigt mycket onyttiga saker hela tiden, dvs hon tröstäter.
Ja inte har jag något förslag på problemet, men min syster har nu sökt till något sådant där mat-program på TV.

Jag kan idag se att jag tröståt redan som barn även om det inte rörde sig om stora mängder så kan det ju sätta systemet i gungning.
Detta trots att jag hade en helt normal och trygg uppväxt med normalviktiga föräldrar.
Har precis läst en massa böcker men gillade verkligen "du är vad du äter"-boken som är skriven av den engelska programledaren.

Som jag ser det så äter din dotter ohyggliga mängder snabba kolhydrater OCH stärkelse. (potatis och när den blir till mos går blodsockret upp snabbare än en påse godis)
Din dotter är med all säkerhet insulinresistant och lider av metabolt syndrom. Din dotter ligger i farozon att utveckla diabet. typ 2.
gulan

Det vet jag redan o så klart äter hon inte potatis alla dagar !

Tack för ditt långa svar !
Jag ska verkligen kika närmare på detta .
Skönt att nån tar en på allvar :bow:

Åhh jag blir alldeles rörd av dej som mamma. jag förstår verkligen frusterationen.
De enda jag blir arg på är läkare och alla i vårdcirkusen. Gå till tidningarna. Det ska ju inte vara så att de rycker på axlarna. Gå till tidningarna så kommer ngn hosta, ursäkta sig och hjälpa er. Tyvärr så är tidningarna det enda vettiga man kan hota med och även få hjälp av nu mera. Men det är åt helve*e av man ska behöva dra det så långt. Tänker på er massor.
Lycka till.

Kram Eliza

Förmodligen mår inte barnet så bra av detta insert inne heller. Prata med den och gör upp ett schema på maten och motionen. Ex att den får kanske köpa godis för 25kr i veckan och en liten chips påse med lite fett i på Lördagen. ( finns bla chips gjorda på morötter och liknade är faktiskt jätte goda :D ). När ni gör upp vecko schemat kan ni räkna kalorier m.m och se till så att det blir mkt grönsaker med. :d På motions schemat kan man först börja med ex 15m jogging på Måndagen sedan 10 sitts-up på Onsdag o.s.v och självklart om du har tid kan du följa med ditt barn på jogging m.m så den inte blir alldeles ensam eller ta dig an att köpa nya träningskläder som gör det roligare att träna.

Jag vet inte om jag är till någon hjälp, men jag kan iaf försöka... Min kompis var motsatsen till eran dotter, hon vägde aldelles för lite för sin ålder, hon hade grov undervikt(?) och såg ut som ett benrangel... Hon åt bra, men kaske inte tillräckligt bra! hon fick lite pengar för varje kilo hon gick upp, är det knaske något att testa fast tvärtom? ge din dotter en liten slant varje kilo hon går ner!? då kanske du tänker att hon tar dom till att köpa godis, men sätt in de på ett sparkonto eller se till att hon håller dom i någon spargris som ni vakar över! hoppas att det kommer gå bra, annars önskar jag er ändå lycka till!

/Linda

OBS! har inte läst hela tråden, så om nån redan svarat så ber jag om ursäkt!

Har pratat lite med min mamma som jobbar inom sjukvården, ja tror inte det beror på kortisonet utan att det är fel på ämnesomsättningen(stavning) Du kan ju bara be om att dom opererar magsäcken så den blir mindre.

Prata med din läkare!

//skuggan

nu har jag läst hela tråden och tänkte komma med mina tankar..

för det första så går man inte upp av kortisonet utan det kan göra att man blir hungrigare och därför äter med (ungefär som p piller)

Sedan tror jag hon har ämnesomsättningsfel som det kan finnas mediciner till (vet en som gick upp en massa på kort tid som sedan ficxk medicin och gick ner i vikt)

Kan du inte fråga henne vad HON VILL göra på sin fritid?tycker det är lite väl hets med allt viktnedgång hela tiden..

Sedan det med fötterna..såklart man får sån skada om man måste gå så långt om man inte är van..men det går väl över?så då får man börja lite försiktigt. Köp riktigt BRA skor(ja jag vet dom e asdyra men sköna att använda)

Tycker inte man ska använda sig av för mkt light produkter, finns mer tillsatsämnen i det och jag blir i alla fall hungrigare..

Hon kanske vill börja dansa?skridskor?skidor?ridning?aeobics?

Sedan tycker jag du ser mer problem.. du säger att ni bosatte er där ute i vichan för hennes skull så hon skulle komma ut mer.. men då får man faktiskt ta att man som förälder får skjutsa till andra aktiviteter..ni visste det var långt till allt då får ni faktiskt ta det..eller kanske flytta närmare dom aktiviteter HON tycker är roligt?

Vilka intressen gillar HON? vad tycker hon är roligt och som hon frivilligt skulle vilja fortsätta med utan er press?

Fäktning kanske?

nu har jag läst hela tråden och tänkte komma med mina tankar..

för det första så går man inte upp av kortisonet utan det kan göra att man blir hungrigare och därför äter med (ungefär som p piller)

Sedan tror jag hon har ämnesomsättningsfel som det kan finnas mediciner till (vet en som gick upp en massa på kort tid som sedan ficxk medicin och gick ner i vikt)

Kan du inte fråga henne vad HON VILL göra på sin fritid?tycker det är lite väl hets med allt viktnedgång hela tiden..

Sedan det med fötterna..såklart man får sån skada om man måste gå så långt om man inte är van..men det går väl över?så då får man börja lite försiktigt. Köp riktigt BRA skor(ja jag vet dom e asdyra men sköna att använda)

Tycker inte man ska använda sig av för mkt light produkter, finns mer tillsatsämnen i det och jag blir i alla fall hungrigare..

Hon kanske vill börja dansa?skridskor?skidor?ridning?aeobics?

Sedan tycker jag du ser mer problem.. du säger att ni bosatte er där ute i vichan för hennes skull så hon skulle komma ut mer.. men då får man faktiskt ta att man som förälder får skjutsa till andra aktiviteter..ni visste det var långt till allt då får ni faktiskt ta det..eller kanske flytta närmare dom aktiviteter HON tycker är roligt?

Vilka intressen gillar HON? vad tycker hon är roligt och som hon frivilligt skulle vilja fortsätta med utan er press?

Fäktning kanske?

Vi har egna hästar så ja hon rider redan .
hon vill göra allt ,,typ en gång sen tröttnar hon.

Skor ja du ,,hennes är handgjorda och måttsydda åt henne så bättre finns inte att få.

Vi skjutsar så klart o hon g¨år i skolan inne i "stan" så allt finns där .

Men detta är en något mindre ort så alla aktiviteter finns ju inte.

OBS! har inte läst hela tråden, så om nån redan svarat så ber jag om ursäkt!

Har pratat lite med min mamma som jobbar inom sjukvården, ja tror inte det beror på kortisonet utan att det är fel på ämnesomsättningen(stavning) Du kan ju bara be om att dom opererar magsäcken så den blir mindre.

Prata med din läkare!

//skuggan

Dom opererar inte barn.

Men vi har iaf fått ny kontakt nu inom vården.
en ny överviktsenhet har öppnat o vi var dit i går .
Nu hoppas vi på hjälp från dom .

Uppdaterar med lite goda nyheter ..
Hon har börjat på¨Aikido och tycker det är jätte kul.
Helt underbart bra träning för henne.
Jag har ev hittat en fungerande häst åt henne som klarar hennes vikt + westernsadel även i hastigheter.
Hon rider mera nu .
Hon har hittat en ny kompis som älskar att vandra i naturen så dom springer i skogarna 3-4dagar i veckan efter skolan :)
Och övervikts enheten har nu gjort en utredning som var väldigt omfattande , vi får resultatet på torsadag återkommer då med mera info.
Tyvärr så kan jag meddela att hon fortsätter att gå upp i vikt trotts allt hon gör .
Även under påsklovet då jag har haft full koll på maten :(

Vi kämpar vidare o dom närmaste 6veckorna lagar hon maten var tredje dag då mamma är opererad :s

Ojoj, lång tråd och vilken jobbig situation för dig och framför allt din dotter. Håller verkligen tummarna för er och tycker ni är otroligt duktiga som kämpar på. Självklart är ngt galet när hon fortsätter gå upp i vikt trots matkontroll och att hon nu motionerar mer. Ska bli intressant och höra vad de kom fram till.

Lycka till!

* Litet extra tips är lek i vatten om inte ngn redan sagt det. Där kan man göra mkt som inte bara är vanligt simmande och framför allt variera mkt. Exempelvis bollspel och annat. Bra för leder och sånt med de vet ni ju garanterat redan.

En fd kund till min sambo har en dotter som har varit svårmotiverad och lessnar fort, hon är nu i simmhallen och simmar längder samt leker med kompisar i vattnet två- tre ggr i veckan och det är stort framsteg för dem. (Har inte läst hela tråden så rådet kanske redan varit uppe)

Tycker ni ska kräva att få en remiss till typ av avdelning såsom det finns i GBG på Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus(det måste finnas dylik i STHLMSregionen? Astrid Lindgrens BuS?) för en ordentlig utredning:
http://sahlgrenska.se/vgrtemplates/Start____63713.aspx

Tillägg: fann detta på Astrid Lindgrens Bus:
http://www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72996.aspx?epslanguage=SV

Jag hade föredragit GBG;s alternativ då de verkar ha en mer grundlig genomgång (fast det är bara min ståndpunkt utifrån hemsideinformationen samt då jag har egna erfarenheter av Dr Silvias BuS) fast det är kanske inte möjligt dels pga att ni antagligen tillhör Astrid L och dels då den fåniga konkurrensen regionerna emellan kan sätta P.

Det låter som om man inte tar er på allvar i ert eget landsting! TYVÄRR inte ovanligt att bli bortviftad och ibland har de säkert rätt i att föräldrar oroar sig för mkt över deras barn, men nu börjar det väl ändå gå alldeles för långt i ert fall trots att ert sjukhus påbörjat utredning? Ni har larmat sedan barnet var FYRA ÅR!

Tycker de ska låta "proffsen" på områden ta över efter deras blundrar genom åren!

Det verkar gå prestige i detta att be om hjälp utifrån; från andra landsting, plus att det kostar för det egna landstinget.

Smäll näven i bordet; kräv ordentlig utredning för det ÄR en mycket allvarlig situation vilket du vetat om länge.

En stående tid hos kurator och/eller psykolog hos BUP alternativt inom landstinget (barnavd) skall ni också KRÄVA att få; oavsett hur ni, barnet eller ngn annan tkr att hon mår. Man behöver i o f s inte ha "problem" för att få ta del av denna hjälp och det är ingen som tar skada av att ha en möjlighet till ventilering om/när man önskar. Dock ÄR det ju något som inte stämmer med ditt barn... ex vis ; VAR KOMMER PENGARNA IFRÅN? VARFÖR TAR BARNET INTE VIKTUPPGÅNGEN PÅ ALLVAR?? Sådant är väl nog för att behöva snacka med någon och att söka upp en ventil såsom varandes tolvåring är inte det lättaste.

Barnavd i ert landsting erbjuder också, förutom kurator och psykolog; dietist, sjukgymnast, sjuksköterska (med olika spec områden ex vis diabetes), läkare, pedagoger, lekterapeuter... det FINNS ju en drös med personal som SKA hjälpa er om ni är inskrivna.

Jag blir så upprörd över landstingets nonchalans..! Häpnadsväckande!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 973
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 964
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama