Överviktigt barn :(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Överviktigt barn :(

Ett par bejantar till oss har en son. Han har lite övervikt. Dock inte så mycket som eran dotter. Dom köpte en studsmatta. Sonen började sakta men säkert att gå ner i vikt. Det kanske ni kan prova.

Nu har jag läst hela tråden. Tyvärr så tror jag inte att någon här inne på forumet kan hjälpa dig. Dett är ett medecinskt fel. Jag hoppas verkligen att eran dotter får den hjälpen hon behöver. Har du kollat om hon kanske kan få hjälp i tex. Danmark? Dom kanske kan hjälpa er med en OP. eftersom dom vägrar att göra det i sverige. Jag känner att något måste ske ganska snabbt här. Kämpa på. Lycka till.

Lea här från U.

Jag funderade på det där med kortisonet också. Har någon talat om för dig att för mkt kortison kan leda till diabetes? Med det sockerintag som hon själv är ansvarig för i och med det smygätande som vi får anta att hon håller på med så ligger hon i farozonen.

Vi har haft kontakt med Överviktsenheten för barn på Huddinge sjukhus i måånga år men där fick jag bara ett bemötande att hon bör äta mindre :crazy: som att jag inte redan vet det .
Deras rekomenderade portioner är dubbelt så stora som dom hon äter idag .
Nu har vi fått kontakt med Uppsala övervikts enhet så med lite tur får vi riktig hjälp där .

Nu har jag läst hela tråden. Tyvärr så tror jag inte att någon här inne på forumet kan hjälpa dig. Dett är ett medecinskt fel. Jag hoppas verkligen att eran dotter får den hjälpen hon behöver. Har du kollat om hon kanske kan få hjälp i tex. Danmark? Dom kanske kan hjälpa er med en OP. eftersom dom vägrar att göra det i sverige. Jag känner att något måste ske ganska snabbt här. Kämpa på. Lycka till.

Detta ska jag kolla ,, det kanske är andra regler i andra länder .
Tack.

Lea här från U.

Jag funderade på det där med kortisonet också. Har någon talat om för dig att för mkt kortison kan leda till diabetes? Med det sockerintag som hon själv är ansvarig för i och med det smygätande som vi får anta att hon håller på med så ligger hon i farozonen.

Jo jag vet :crazy: o hon är i farosonen redan :eek:

Uppdaterar med lite goda nyheter ..
Hon har börjat på¨Aikido och tycker det är jätte kul.
Helt underbart bra träning för henne.
Jag har ev hittat en fungerande häst åt henne som klarar hennes vikt + westernsadel även i hastigheter.
Hon rider mera nu .
Hon har hittat en ny kompis som älskar att vandra i naturen så dom springer i skogarna 3-4dagar i veckan efter skolan :)
Och övervikts enheten har nu gjort en utredning som var väldigt omfattande , vi får resultatet på torsadag återkommer då med mera info.
Tyvärr så kan jag meddela att hon fortsätter att gå upp i vikt trotts allt hon gör .
Även under påsklovet då jag har haft full koll på maten :(

Vi kämpar vidare o dom närmaste 6veckorna lagar hon maten var tredje dag då mamma är opererad :s

Första delen av ditt inlägg varjätteroligt att höra.
Men ledsamt att det inte leder någonstans. Hoppas att det är sista uppförsbacken innan det lossnar och att det börjar röra sig för er.

Man får ju sjukhusfobi!!! Att ingen av vårdpersonalen har tagit er på allvar på så många år här i Sverige. Hoppas verkligen att det löser sig för din dotter för även om hon kanske inte visar att hon bryr sig så gör hon nog det innerst inne, vi människor är faktriskt mästare på att hålla saker för oss själva, speciellt barn.

Även om hon fakiskt inte bryr sig i dagsläget är det bara en tidsfråga innan hon gör det. Nu kommer hon in i puberteten och ungar kan bli förjävliga i den åldern :(

Varför äter hon?
Jag tycker ni måste rikta in er på orsakerna inte bara symptomen.... vikten är ju en bieffekt av ngt... tröstäter hon? Kan hon inte känna mättnad?

Om ni ger henne varken fett eller socker/kolhydrater hemma kanske kroppen skriker efter energi och hon hetsar i sig godis osv i smyg.

Jag är verkligen ingen expert men jag var småmullig som barn och ju mer diet jag sattes på desto värre blev mina matproblem.... mer ångest... mer smygande,,, mer tröstätande... hetsande... mer kilon.... jag åt allt jag kom åt trodde inte jag skulle få äta igen....

Jag tror fortfarande på att arbeta med det inre... för jag tror mår man bra innuti så speglas det utanpå!

Nu vet jag inte vilka dietister och ställen ni varit till, men de större mer kända borde ju ta det på allvar.... har ni gått högst upp i toppen och sökt hjälp? Får ni hjälp av tex BUP/PBU?

Äter hela familjen samma eller skiljer ni hennes mat från eran egen? (=utanförskap). Försök få henne intresserad av att laga mat med dig? Lära henne om kost? Inga tvång, försök göra det till ett nöje...

Ät inga light-produkter dom triggar sötsug... ät fullkorn, långsamma kolhydrater och äter ni fett ät BRA fett....

Detta kan vara några tips http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article142406.ab

kan detta vara ngt? http://www.oasverige.org/index.htm
kanske kan få hänvisning till bra vidarekontakter?

Detta var ungefär vad jag tänkte, så jag citerar bara dig. :)

vi provade gi metoden under en månad men hennes läkare fick psykbryt på mej , den metoden var rent skadlig tydligen.

Hur är det skadligt? Ni verkar ju ändå skära bort socker och andra kolhydrater ur hennes kost, och GI innehåller ju väldigt hälsosamma livsmedel. Att äta långsamma kolhydrater och nyttiga fetter, hur är det skadligt?

Jo fett är inte bra för någon som bantar!

Jag tror inte att det är riktigt så. Kroppen behöver fett, även om man är överviktig. Att äta nyttigt fett som finns i fet fisk, avokado mm mm mm är inte det samma som att lägga det på kroppen. Hjärnan behöver dessa fetter för att fungera, precis som hjärnan behöver kolhydrater för att fungera. Att ta bort fett och kolhydrater innebär att kroppen då saknar viktiga byggstenar. Celler förnyas varje dag, och det behövs byggstenar. Även om man är tjock.
Flickan växer, hon behöver näringsämnen. Att äta GI är inte skadligt, att förnekas både fett och kolhydrater är det däremot.

Tyvärr så tror jag INTE att det hjälper i detta fallet att ta bort socker och fett. Jag tror det tyvärr rör sig om ett medecinskt fel. Tösen går ju upp i vikt hela tiden vad föräldrarna än gör.

Jag brukade köra trappmaskinerna på Hotell-gymen på mina tjänsteresor.
De var avancerade saker som man kunde ställa in för typ "lätt promenad" och så samt sätta ett jättelågt tempo om man ville.
Fördelen var att man kunde hålla sig i den stora bågen och på så vis hjälpa till med armarna.

Den här flickan behöver inte få upp någon puls.
Man bränner energi av varje rörelse även utan att det blir puls.
2 pass/dag på 15min/gång skulle göra underverk efter några veckor.
Kul, glad och hög musik till så går det nog bra.
På hotellen så tittade man på TV samtidigt.

Men med tanke på hennes fötter och knän så vore nog liggande motion att föredra.
Till det så behövs det en bra och mjuk gymnastikmatta, bra musik och en duktig intruktör.
Om detta vore min dotter så skulle det varit min lösning.
Matta och musik samt några mjukiskläder är billiga saker.
Instruerat hade jag gjort själv eftersom jag är utbildad dansare och kan en massa roliga liggande rörelser.

Nej, jag håller med dig om pulsen. Promenader är väl faktiskt en utav de absolut bästa fettförbrännarna vi har just för att pulsen inte kommer så högt. Så motionsformer med inte allt för hög puls måste vara att föredra, plus att en väldigt instensiv träningsnivå sliter mer på hennes kropp, och eftersom hon är tung och förmodligen inte mår så bra innuti heller, är nog lugnare intensitet att föredra.

Tyvärr så tror jag INTE att det hjälper i detta fallet att ta bort socker och fett. Jag tror det tyvärr rör sig om ett medecinskt fel. Tösen går ju upp i vikt hela tiden vad föräldrarna än gör.

Nej, det är ju det jag säger. Hon behöver näringsämnen. Dock kanske inte socker... men kolhydrater, absolut.

Hur är det skadligt? Ni verkar ju ändå skära bort socker och andra kolhydrater ur hennes kost, och GI innehåller ju väldigt hälsosamma livsmedel. Att äta långsamma kolhydrater och nyttiga fetter, hur är det skadligt?

Orcide är inte så insatt i det här med kost och näring, men det är inte de flesta överlag. Detsamma gäller tyvärr även för läkare och vårdpersonal. Det hade varit intressant att få höra vad tex dr Annika Dahlström hade haft att säga om flickans fall! :idea:

Till TS: Jag håller tummarna för att de nya undersökningarna leder någon vart och att flickan känner fortsatt glädje och motivation att träna. En sak att tänka på är flickan är ung, hon växer fortfarande och kommer att växa ett bra tag till och även öka i vikt pga tillväxten. Man kan även öka i vikt när man börjar träna = fler muskler. Även om fettet delvis försvinner och musklerna ökar så kan man öka i vikt till att börja med, utan att det är fel eller onormalt.

Ni ska kanske sluta stirra er blinda på vad vågen säger, skaffa ett måttband istället och mät en gång i veckan eller varannan vecka, inte oftare. Släpp pressen på själva vikten och betona det positiva i koständringar och träning. Se det långsiktiga istället.

En operation är ingen enkel lösning. Det är förmodligen inget bra alternativ för din dotter i dagsläget över huvud taget. Dels är hon för ung och dels har hon medicinska problem, som en operation inte skulle bota. En operation är detsamma som att stympa magsäck och tarmar och många blir faktiskt feta igen, efter några år. Det är ingen lättfixad lösning, det är bara ett litet verktyg, en liten detalj i ett livslångt åtagande. Och det kräver dessutom att man är starkt medveten om riskerna och vad som faktiskt krävs av en själv efteråt och resten av livet. Det går inte att göra ogjort och gör man det på fel grunder kan det fördärva helt och hållet istället för att hjälpa.

Det är ett stort handikapp att vara magsäcksstympad, tro mig. Och att utsätta en liten flicka för det är oförsvarligt. Det är inte förrän man har gjort precis allt och försökt precis allt, som man ens ska börja att ev överväga det som ett alternativ. Och det har du/ni inte gjort ännu, långt ifrån.

Énligt ts så äter hon väl inte för mycket heller och går ändå upp i vikt? Då är det ju helt meningslöst med en operation...

Såg du om det där viruset som man tror orsakar övervikt på nyheterna idag? Det var på 4an. Står säkert om det på deras hemsida. Du kan nog tycka att det är intressant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 972
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 963
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama