Överviktigt barn :(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Överviktigt barn :(

Det låter som hon faktiskt äter väl lite.
Jag är 152 cm, 47 kilo och har inte växt på många år. Alltså bör jag äta färre kalorier än vad hon skall. Och jag äter mer än så. J
ag skulle nog satsa på att hon ska äta mer lunch. Currykycklingsoppan vad är det i den? Riktiga stora bita av kyckling och grönsaker?

Kanske genom att föräldrarna tittar på sig själva. Är mamma och pappa smalisar.........brukar ungarna ochså vara det eller bli det.En 20 månaders unge behöver man inte bekymma sig för då. Däremot om mamma och pappa är tjocka -då kan ett öga behöva hållas.
Jag tycker att om en 3 åring ökar stadigt i vikt när viktkurvan ligger över normala (behövs ju inget BMI man har ju ögon att se med) så bör man som förälder reagera och försöka rätta till och stabilisera viktökningen.
gulan

I den här familjen är vi bägge normalviktiga, jag i mellersta delen av BMI, maken i den övre. Dock var vi bägge överviktiga som barn, han lite och jag mkt. Kanske hade jag fortfarande varit det om det inte vore för ätstörningar i tonåren. :crazy: Vi äter bra mat hemma, dottern dricker aldrig saft, äter inte sötsaker, älskar frukt och grönt... Dessutom klättrar, springer och härjar hon mest hela tiden. Hon äter bättre och är rörligare än samtliga jämnåriga vi känner, ändå är hon en knubbis.:crazy: Det har dock varit skönt på ett sätt: hon har varit/är mkt sjuk, och då är det skönt att hon har "lite att ta av".

Nepp inte sköldkörteln det är kollat flera ggr ..
Jag ser till att hon äter 5 mål om dagen som hon ska ..

Tex i dag , frukost 7.30=lätt/sockerfrilåglaktos youghurt+sockerfri musli 1dl av varje+en frukt och en kopp te,,frukt kl 10, lunch sallad + en stor potatis o mkt lite köttgryta (skolans lunch) en knäcke macka,,vatten,, hemma ca 15 hungrig pga dålig lunch 1dl lättfil+1dl puffat ris,,2dl vindruvor. middag curry kyckling soppa + fullkorns smörgås m mkt lite lättmargarin och gurka , låglaktos mjölk,,en knäcke till kvällen + te.

Det är omöjligt att hon inte går ner i vikt om hon varje dag ungefär äter ungefär såhär. Antingen har hon fel på ämnesomsättningen eller så äter hon när ni inte ser.

Det låter som hon faktiskt äter väl lite.
Jag är 152 cm, 47 kilo och har inte växt på många år. Alltså bör jag äta färre kalorier än vad hon skall. Och jag äter mer än så. J
ag skulle nog satsa på att hon ska äta mer lunch. Currykycklingsoppan vad är det i den? Riktiga stora bita av kyckling och grönsaker?

Småbitar men tillräckligt, hon äter sej mätt ,,hon orkar inte mera.

Har du inte boxning eller aerobics någonstans i närheten? Spinning är effektivt man ganska hårt mot knäna om man kör för ofta och är otränad. Bäst är ju att ha lite olika saker olika dagar i början.

Det är omöjligt att hon inte går ner i vikt om hon varje dag ungefär äter ungefär såhär. Antingen har hon fel på ämnesomsättningen eller så äter hon när ni inte ser.

Så här äter hon o har gjort i många år nu ....läkarna försår det inte heller .
Hennes dietist rådde oss att öka maten en aning ..det gjorde vi o hon gick upp 3 kilo på 10dagar!

MEN det är ju just det TS har skrivit; tjejen HAR problem med ämnesomsättningen (dubbla mängden fettceller, dubbelt så effektiv på att lagra energi).

*kl*

Jag tycker många i den här tråden tycker att det finns jätteenkla lösningar på ett som jag tror ganska komplicerat problem?

OM det bara hade varit att köra GI/VV/annan-diet, tror ni inte att föräldrar och läkarteam hade lyckats med det under de åtta år de jobbat på det?

Till TS, hoppas ni hittar en bra metod som kan hjälpa er!

Jag tycker det är mycket som är motsägelsefullt i det du berättar och du får gärna förklara och reda ut frågorna. Jag skulle fortfarande vilja veta vad hennes "genetiska fel" kallas av läkarna.

Du har hela tiden skrivit att din dotter lider av en genetisk åkomma som gör att hon har dubbelt så många fettceller. Men det borde hon väl ha haft ända sedan födseln i så fall? Och i och med det haft problem med vikten ända från början? Men nu skriver du att hon var en liten tunnis ända tills hon började med kortison och att det var pga kortisonet hon gick upp jättemycket i vikt (på kort tid?) och att det är kortisonet som är boven i dramat. Varför fick hon kortison till att börja med? Och varför slutade hon få det?

Sen så anser jag att din dotter äter tokfel! Alldeles för lite näring för ett växande barn och alldeles för mycket (snabba) kolhydrater och på tok för lite fett och protein. Om hon verkligen hade ätit sig mätt på det du ger henne, så hade hon ju inte haft suget att smygäta. Antingen så ljuger hon om sin mättnad, för hon vet att hon har nåt annat gott att snaska på mellan målen, eller så blir hon mätt på sitt smygsnaskande och därför inte orkar äta så mycket. Om nu det du berättar verkligen stämmer?

Tösen behöver mat, inte näringsfri bukfylla! Gröt + kokt ägg på morgonen eller smörgås med skinka alt. leverpastej och någon grönsak (gurka eller paprika kanske) + ägg. Frukt som mellis är väl ok, variera frukterna tex. Till lunch behöver hon snarare äta sig mätt på köttgrytan och ta en liten potatis + sallad. Och det är självklart att man är hungrig igen vid 15, då har det ju gått några timmar sen lunchen. En ostmacka + mjölk kanske? Middag på kvällen och något lättare till kvällsmat före sängdags, ifall hon är sugen. Knäcke med skinka kanske?

Vindruvor är nog den frukten som har flest och snabbast kolhydrater = skapar snabb blodsockerkurva och ökat sockersug i slutändan.

Jag förstår verkligen att din dotter är ständigt hungrig när hon äter så dåligt och näringsfattigt och en "diet" som är gjord för kraftiga svängningar i blodsockerkurvan!

Hennes dietist rådde oss att öka maten en aning ..det gjorde vi o hon gick upp 3 kilo på 10dagar!

Vilket kan ha varit en hel del vätska också. Man får faktiskt acceptera att kroppen behöver ställa om sig en liten tid, innan den inser att den inte längre lever i svälttillstånd, utan får rejält med mat regelbundet. Förstå då, när bättre balans är uppnådd, kan kroppen släppa ifrån sig fettet och ställa in sig på förbränning istället för hushållning och inlagring.

Om ditt barn skiter i det så lär vikten inte gå neråt.. .
Nu har ja inte läst hela tråden men skriver ändå ..
Jag har varit överviktig i hela mitt liv..
Det enda som hjälper är viljan att vilja gå ner i vikt, då spelar det ingen roll om ni har en speciell "matvana" hemma allt för att barnet ska äta nyttigt..
Vill hon inte så kommer hon ändå att äta godis och annat snask...
Det är himla svårt att gå ner i vikt utan vilkan!
Jag är 19 år nu, är fortfarande överviktig, men jag VILL gå ner i vikt, så jag har börjat med träning minst 2 ggr i veckan..
(på gym)
Jag hoppas att det löser sig för er och ert barn!

Jag maste nog ocksa saga att hon verkar ata for lite och fel - yoghurt, sallad och soppa mattar inte sarskilt bra och ar liksom fel kost for en vaxande unge. Visserligen ar hon kraftigt overviktig men det viktigaste torde vara att ge henne ordentlig mat (som Lupin foreslog) - sarskilt frukosten - sa att hon inte kanner behov att smaata mellan malen. Att hon ar hungrig nar hon kommer hem fran skolan ar liksom helt normalt, det var jag ocksa varje dag trots att jag at ordentligt! Har verkligen en diestist forordat detta?
Storleksportioner och motion ar viktiga grejer... och hela familjen maste engagera sig.

Har läst lite mer av tråden..
på ett sätt förstår jag inte hur ni resonerar men ska inte lägga mig i så jätte mycket...
Men det här med att du Tvingade henne att gå 6 km... sånt funkar inte!
har ert barn varit överviktigt sedan 4 års ålder.. då måste jag faktiskt hålla med lupin här.. då är det inte barnets fel..
Det har nog varit en del av att jag är överviktig, jag va väldigt dålig som bäbis, åt ingenting o bara spydde... så iomed att jag blev bra så proppade de i mig mat...
det blev så illa att mamma fick sitta på ena sidan o pappa på andra när de va matdags, så fort mamma hade tage ut en sked ur munnen fick pappa komma me nästa tugga på engång! :eek:
Så följ med barnet på promenader, det går inte att gå i rask takt på en gång! hon måste få vänja sig!
Jag klarade inte av att gå i rask takt förns kanske efter två tre månader, man måste ta det succesivt!
Sen är simmning, oerhört tråkigt, men ger fin fina resultat :D
Jag simmade regelbundet för nått år sedan, fick jättebra kondition och gick ner i vikt....
Dock ledsnade jag :/ o gick upp igen...
Men jag tycker att du ska göra saker MED henne, inte bara säga åt henne att göra det! att tvinga någon att röra på sig funkar inte! då kommer det aldrig att bli roligt!

Här håller jag helt med Lupin! Flickans hela kropp måste ju skrika efter mat, RIKTIG mat, absoiut inte lättprodukter, fettfritt och annat. Man kan inte lura en hungrig växande kropp med att stoppa i den näringslösa och energilösa utfyllnadsmateriel och tro att kroppen ska bli nöjd. Kroppen reagerar direkt och ropar efter riktig näring!!
Ge flickan vanlig yoghurt, rejäl myssli utan en massa tomma sockerkalorier, leverpastej, gröt med riktig mjölk (eller mellanmjölk i vart fall), rejäl mat med näring och energi. Hennes kropp får ingen ro på detta vis, den skriker ständigt efter livgivande mat!
Att hon sedan vid det här laget har ett stort problem går inte att förneka. Men ge inte upp, det finns hjälp, hon måste motiveras på rätt sätt. Har hon kompisar? Gör ni saker tillsammans i familjen?
Jag önskar er all lycka till i detta svåra dilemma!

Många verkar bli "smala" eller normalviktiga när de kommer upp i puberteten eller övre tonåren. Vet inte om det är för att de också växer på längden eller varför det är så.

Har du inte boxning eller aerobics någonstans i närheten? Spinning är effektivt man ganska hårt mot knäna om man kör för ofta och är otränad. Bäst är ju att ha lite olika saker olika dagar i början.

boxning finns 6mil bort :s letar flera träningsformer nu ...kan ha hittat nåt mera ska dit i veckan o kolla.

Nepp inte sköldkörteln det är kollat flera ggr ..
Jag ser till att hon äter 5 mål om dagen som hon ska ..

Tex i dag , frukost 7.30=lätt/sockerfrilåglaktos youghurt+sockerfri musli 1dl av varje+en frukt och en kopp te,,frukt kl 10, lunch sallad + en stor potatis o mkt lite köttgryta (skolans lunch) en knäcke macka,,vatten,, hemma ca 15 hungrig pga dålig lunch 1dl lättfil+1dl puffat ris,,2dl vindruvor. middag curry kyckling soppa + fullkorns smörgås m mkt lite lättmargarin och gurka , låglaktos mjölk,,en knäcke till kvällen + te.

Men allt det här "sockerfria". Vad är det ersatt med?
Jag har också en överviktig dotter, dock inte lika överviktig som din. I perioder kör vi viktväktarmat, utan resultat känns det som. Men dom perioder vi inte kör med det har det visat sig att hon går upp mkt fortare.
Jag undviker sockerfritt så långt det är möjligt. Hellre hemkokt saft med riktigt socker än light saft med en massa konstiga tillsatser.
I övrigt vill jag att hon ska kunna känna sig som andra barn.
Fikar vi här hemma så får hon också. Vi förbjuder inte men hon får inte alltid äta, bara om det blir besök. Nu gillar hon grönsaker och nyttig mat, inte allt naturligtvis, men mycket. Hon älskar mat överlag och äter gärna mycket, både mat och frukt. Ibland får vi hejda henne och fråga om hon verkligen fortfarande är hungrig. Då tänker hon efter någon minut och oftast slutar det med att hon inte tar mer, fast hon tänkt.
Jag tror att hemligheten ligger i att röra sig mer i förhållande till vad man äter. Det är just det som också är det svåraste när det gäller överviktiga barn, att få dom att röra sig. Dom måste vara motiverade, det går inte att tvinga dom, det är inte hållbart. Min dotter rider och mockar 5-6 dagar i veckan, cyklar till o från skolan, cyklar till o från ungdomsgården någon gång i veckan. Hoppar hopprep varje rast. (inte nu kanske när det är snö men hon är trots sin stl mkt rörlig, har alltid varit)
För att orka röra sig måste dom också äta ordentligt. Ordentliga mål mat, riktig mat, så blir det inte så mycket småätande mellan måltiderna. Sunt förnuft.

Jag håller med om att det låter som om ni arbetar mot dottern. Vems fel detän är att hon är så kraftigt överviktig så är det i alla fall inte dotterns fel. Jag kan mycket väl förstå om hon inte är motiverad. Det är ju först nu hon själv kan styra över sina matvanor och då väger hon mer än dubbelt så mycket som hon borde även om hon banter ner 20 kilo så är hon fortfarande kraftigt överviktig, det måste kännas hopplöst för henne. Men det är inte hennes fel.

Jag håller med Lupin tjejens kropp måste skrika efter riktig mat, inte konstigt om hon köper korv och godis. Min syster har kört med den metoden många fånger och alltid lyckats gå upp i vikt istället för ner.
Även fast hon har fler fettceller än normalt så kan hon ju faktiskt inte tillverka energi själv. Hon måste ju faktiskt fått i sig tillräkligt med fett och kolhydrater för att lagra fett om hon väger 97 kilo.
Hon gick väl inte till kiosken själv när hon var 4 år. Jag vill inte anlaga det är en oerhört tuff situation för er men ni måste inse fakta hon kan inte gå upp i vikt av ingenting så det stämmer inte.
Jag tycker det filiduttan skrev var mycket bra.

Men läser ni inte?
Hon hade ju prövat att ge dottern mera mat och då hade hon gått upp 3 kilo på 10 dagar!
Tro sjutton att man inte vill mata henne mer då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 973
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 964
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama