Överviktigt barn :(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Överviktigt barn :(

Jag är expert på ämmnet mat numera och kan min näringslära bra,,visst rätt fett , jag räknar inte fett som finns i frukt o grönt tex som fett ..
Fet =smör o dyl ......

Även om du inte räknar det som fett innehåller frukt mycket energi som faktiskt kan bidra tilll svårighet med viktminskning om man äter mycket.

Boxning och simning är ju dessutom jättebra för att fötterna skonas.

Jag skulle vilja tillägga de olika Budo-sporterna, judo och så.
De bränner fett utan att fresta på fötterna.

Varför äter hon?
Jag tycker ni måste rikta in er på orsakerna inte bara symptomen.... vikten är ju en bieffekt av ngt... tröstäter hon? Kan hon inte känna mättnad?

Om ni ger henne varken fett eller socker/kolhydrater hemma kanske kroppen skriker efter energi och hon hetsar i sig godis osv i smyg.

Jag är verkligen ingen expert men jag var småmullig som barn och ju mer diet jag sattes på desto värre blev mina matproblem.... mer ångest... mer smygande,,, mer tröstätande... hetsande... mer kilon.... jag åt allt jag kom åt trodde inte jag skulle få äta igen....

Jag tror fortfarande på att arbeta med det inre... för jag tror mår man bra innuti så speglas det utanpå!

Nu vet jag inte vilka dietister och ställen ni varit till, men de större mer kända borde ju ta det på allvar.... har ni gått högst upp i toppen och sökt hjälp? Får ni hjälp av tex BUP/PBU?

Äter hela familjen samma eller skiljer ni hennes mat från eran egen? (=utanförskap). Försök få henne intresserad av att laga mat med dig? Lära henne om kost? Inga tvång, försök göra det till ett nöje...

Ät inga light-produkter dom triggar sötsug... ät fullkorn, långsamma kolhydrater och äter ni fett ät BRA fett....

Detta kan vara några tips http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article142406.ab

kan detta vara ngt? http://www.oasverige.org/index.htm
kanske kan få hänvisning till bra vidarekontakter?

Till ts: Tar mig här friheten att citera filiduttans inlägg, vilket jag tycker var mkt tänkvärt. Jag får känslan av att det jobbas mot dottern istället för med. Hon tvingas att göra ditt, hon får inte göra datt, hon gör saker i smyg, hon vill inte osv. Jag tror inte de olika dieterna kommer att ha någon effekt förrän hon mår psykiskt bättre. Flickan är förmodligen väldigt olycklig och mår psykiskt dåligt. Nu vet jag ju inte hur mkt som har gjorts på den fronten, men jag får ändå känslan av att ert "åtgärdsarbete" mest har koncentrerat sig på det fysiska istället för på det psykiska? Har jag fel?

Håller även med de som uttryckt åsikter om att vissa delar i dieterna och kostsammansättningen kanske inte är optimala för ett överviktigt barn med ätstörningar. (inget fett o socker = skapar sug etc)

Senast ändrad av en moderator:

De aktiviteter du nämner, promenad och ridning är bra motion för människor med normal ämnesomsättning. Men hon borde väl egentligen testa mera fettbrännande aktiviteter. Spinning, boxning, aerobics. Boxning är ju extremt bra för fettförbränning. Ni kan väl testa någon av dessa du och hon? Helst i kombination med simmning och fortsatta promenader.
Tack!
Äntligen ett bra råd härinne .
Jag ska genast leta reda på boxning o dyl ...
hoppas dom har det i denna lilla håla dock :s

Annars får du ju köra två,tre kvällar i veckan. Svårare är det faktiskt inte. Ni bor inte på kalfjället direkt.

Hola,
Min första tanke faller genast på hur flickan mår psykiskt? Du berättar att hon börjat i en ny skola. Har hon fått kompisar? Och trivs eller mörkar hon för att inte förosaka mer problem i familjen?(Än hon redan kanske tycker att hon gör).
Mår hon inte bra psykiskt, känner sig omtyckt i skola mm så är det lätt att tröstäta. Sen få dåligt samvete och gömma godispapprena.

Jag tror jag vet vilken skola hon går i. Är det den så skicka med henne skridskor för de åker mycket på rasterna där under vintern. Jumpa/hemkunskapsläraren är bra att prata med om hon behöver extrastöd eller andra övningar pga sina fötter i jumpan.

Bor ni i det området jag tror så kan du fet-glömma alla eventuella aktiviteter som är lite udda. Du får skjutsa till allt.

Min egen dotter åker buss och t-bana 2-3 dagar/vecka för att fäktas inne i stan. Men hon är lite äldre, förr fick jag skjutsa. Nu räcker det med att vara "busshämtare".

JAg förstår om ni har det jobbigt i familjen med er dotter. Min bästa väninnas bror åt konstant under sin uppväxttid. Det blev som en drog. Dom hade lås på kylskåpet och alla andra skåp de hade matvaror i. Så fick de låsa in handväskan och plånboken för att han inte skulle komma åt pengar att handla för.
Dom gjorde allt med grabben, utredningar, undersäkningar, dieter. Till slut när han var 18 så fick han hjälp med en operation av magen. Då vägde han 180 kg.
Idag är han fortfarande stor, ca 120 kg, men mår bra.

mvh Eva

Jag är expert på ämmnet mat numera och kan min näringslära bra,,visst rätt fett , jag räknar inte fett som finns i frukt o grönt tex som fett ..
Fet =smör o dyl ......

Jag undrar om ni har något grepp om hur många kcal hon får i sig per dag? Alltså, jag tänker så här, med fler fettceller är ju kroppen extremt duktig på att lagra in den energin som äts och för att hindra det måste ju foderstaten kalibreras väldigt exakt, särskilt som hon ju måste ligga en bit under sitt behov för att gå ner.

Gå ner i vikt skapar ju ett sug eller hunger efter mer, är hon medveten om att man ibland måste vara lite hungrig och sen att inte äta sig proppmätt?

Det låter bra! Hjälper nog mycket. Mina föräldrar gjorde aldrig så mycket aktiviteter (till vardags) med mig.

Jag måste få fråga dig orcide. Jag hoppas det inte upprör.
Jag förstår Er familjs oro och frustration över detta. Men jag undrar över en sak. När upptäckte du att ditt barn började bli rund? Och när började du tycka att hon var mullig? Och när började du tycka barnet var tjock?
Jag förstår inte varför man inte tidigt (ert fall runt 4 års ålder) tar tag i problemet och sätta in åtgärder redan då? När barnen är så små kan de inte styra så mycket själva vad de äter. De äter vad som bjuds.....typ. Jag drar liknelse mellan att märka att ens barn är allerigsk mot pälsdjur och då strunta i att hjälpa det med mediciner och undvika pälsdjur.
Jag hoppas inte detta upplevs som om jag strör salt i sår -men jag anser att det är viktigt att prata om när småbarn tidigt uppvisar tendenser till att bli mulliga. Förr kunde de flesta föräldrar trösta sig med att barnen växte ifrån mulligheten. Idag gör f å barn det.
gulan

Även om du inte räknar det som fett innehåller frukt mycket energi

Nej, det kan man inte säga att det gör. Absolut inte mycket energi. Skräm inte slag på stackarn nu, hon kommer att tro att det inte finns nåt i hela världen som tösen kan äta.

100 g äpple, apelsin eller päron innehåller 50 kalorier. Det är LÅGT energivärde. Banan är ett undantag, innehåller ungefär dubbelt så mycket. (Källa: livsmedelsverket)

Som jämförelse: 100 g choklad ca 550 kcal, jordnötter 600 kcal.

Senast ändrad:

Vad tråkigt att höra om din flickas matproblem. Har de verkligen kollat att hon inte har problem med sköldkörteln? Min värdmamma hade detta och hon blev smällfet på minsta lilla. Hon gick ner väldigt mycket i vikt efter att hon fick hjälp med detta.
Jag tror att det är viktigt att äta många små mål för att hela tiden hålla igång ämnesomsättningen och för att minska risken att hon blir så hungrig att hon överäter.
Cykling borde vara skonsamt för fötterna (även om vintern inte direkt inbjuder till detta). En god vän har köpt två träningscyklar som de cyklar på när de ser på tv. Skitsmart tycker jag.
Simning är som tidigare nämts också bra. Längskidåkning kanske också skulle kunna passa?
Vad tycker hon är roligt?

Nej, det kan man inte säga att det gör. Absolut inte mycket energi. Skräm inte slag på stackarn nu, hon kommer att tro att det inte finns nåt i hela världen som tösen kan äta.

100 g äpple, apelsin eller päron innehåller 50 kalorier. Det är LÅGT energivärde. Banan är ett undantag, innehåller ungefär dubbelt så mycket. (Källa: livsmedelsverket)

Som jämförelse: 100 g choklad ca 550 kcal, jordnötter 600 kcal.

Nej, där skrev jag lite tokigt och ber om ursäkt. Jag menade att det trots allt innehåller energi, men att man inte ska tro att man kan äta obegränsat.

är viktigt att prata om när småbarn tidigt uppvisar tendenser till att bli mulliga.
gulan

Och från när bör man börja "bekymmra sig" över att ens barn är runt/mulligt...? (Våran dotter t.ex. är 20mån och en liten knubbis, ligger en kurva högre på vikten än på längden. Hon/vi äter bra mat och är mkt ute, men hon är ändå rund, och jag tycker hon är för liten för att man ska börja oroa sig.)

Min dotter var som en kub ändå tills hon fyllde 13 år ungefär. Då växte hon och blev 178 cm...

Kanske genom att föräldrarna tittar på sig själva. Är mamma och pappa smalisar.........brukar ungarna ochså vara det eller bli det.En 20 månaders unge behöver man inte bekymma sig för då. Däremot om mamma och pappa är tjocka -då kan ett öga behöva hållas.
Jag tycker att om en 3 åring ökar stadigt i vikt när viktkurvan ligger över normala (behövs ju inget BMI man har ju ögon att se med) så bör man som förälder reagera och försöka rätta till och stabilisera viktökningen.
gulan

Min dotter var som en kub ändå tills hon fyllde 13 år ungefär. Då växte hon och blev 178 cm...
Jo ibland så händer det där. Men tror du inte att mycket oftare så hänger det mulliga med? Och tar ordentlig fart runt 10-12 års ålder........då barnen blir mer självständiga och bestämmer mer över sin dag och kost?
Det tror i alla fall jag.
gulan

Man brukar säga att om de har kvar för mycket mullighet vid 4-årskontrollen så ska man börja reagera/oroa sig.

Joo, det tror jag. Men i min släkt har det varit så att de flesta har varit trinda som barn för att sedan sätta fart o växa som tokar och därigenom bli normala i kroppsbyggnaden.

Jag måste få fråga dig orcide. Jag hoppas det inte upprör.
Jag förstår Er familjs oro och frustration över detta. Men jag undrar över en sak. När upptäckte du att ditt barn började bli rund? Och när började du tycka att hon var mullig? Och när började du tycka barnet var tjock?
Jag förstår inte varför man inte tidigt (ert fall runt 4 års ålder) tar tag i problemet och sätta in åtgärder redan då? När barnen är så små kan de inte styra så mycket själva vad de äter. De äter vad som bjuds.....typ. Jag drar liknelse mellan att märka att ens barn är allerigsk mot pälsdjur och då strunta i att hjälpa det med mediciner och undvika pälsdjur.
Jag hoppas inte detta upplevs som om jag strör salt i sår -men jag anser att det är viktigt att prata om när småbarn tidigt uppvisar tendenser till att bli mulliga. Förr kunde de flesta föräldrar trösta sig med att barnen växte ifrån mulligheten. Idag gör f å barn det.
gulan

Jag sökte hjälp när hon var tre år.
Det tog ett helt år av remisser innan vi hammnade rätt.
Då hade hon redan fått en belastningsskada på en fot pga övervikt.
Hon var en tunn liten tjej innan kortison behandlingarna , men med kortison går man upp abnormt mkt på super kort tid.

Vi har gjort allt i vår makt för att hon ska äta rätt , fylla magen med mkt grönsaker så hon inte går hungrig.'
Osv osv ..men inget hjälper :eek:
Man kan inte heller svälta små barn .
Jag följe dom råd o rek jag fick från sjukhusen men hon fortsatte att gå upp i vikt trots att vi gjorde som dom sa.

Vad tråkigt att höra om din flickas matproblem. Har de verkligen kollat att hon inte har problem med sköldkörteln? Min värdmamma hade detta och hon blev smällfet på minsta lilla. Hon gick ner väldigt mycket i vikt efter att hon fick hjälp med detta.
Jag tror att det är viktigt att äta många små mål för att hela tiden hålla igång ämnesomsättningen och för att minska risken att hon blir så hungrig att hon överäter.
Cykling borde vara skonsamt för fötterna (även om vintern inte direkt inbjuder till detta). En god vän har köpt två träningscyklar som de cyklar på när de ser på tv. Skitsmart tycker jag.
Simning är som tidigare nämts också bra. Längskidåkning kanske också skulle kunna passa?
Vad tycker hon är roligt?
Nepp inte sköldkörteln det är kollat flera ggr ..
Jag ser till att hon äter 5 mål om dagen som hon ska ..

Tex i dag , frukost 7.30=lätt/sockerfrilåglaktos youghurt+sockerfri musli 1dl av varje+en frukt och en kopp te,,frukt kl 10, lunch sallad + en stor potatis o mkt lite köttgryta (skolans lunch) en knäcke macka,,vatten,, hemma ca 15 hungrig pga dålig lunch 1dl lättfil+1dl puffat ris,,2dl vindruvor. middag curry kyckling soppa + fullkorns smörgås m mkt lite lättmargarin och gurka , låglaktos mjölk,,en knäcke till kvällen + te.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 972
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 963
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama