Överviktigt barn :(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Överviktigt barn :(

I din dotters fall, om hon har dubbelt så många fettceller som vanligt folk, måste det vara motiverat med en fettsugning. Det är ju enda sättet att minska antalet fettceller.

Ok, men gör ni saker TILLSAMMANS? Går ut med hund tillsammans, rider tillsammans osv. Iaf vettigt med ingen veckopeng så länge hon har de där grejerna.

Vi gör allt tillsammans ..
går hon går jag , rider hon så rider jag osv ...

I din dotters fall, om hon har dubbelt så många fettceller som vanligt folk, måste det vara motiverat med en fettsugning. Det är ju enda sättet att minska antalet fettceller.

:bow:Äntligen nån som förstår vad jag menar !!
Jag håller med , det måste vara motiverat men vården tillåter inte det på barn tyvärr .
Den dag hon fyller 18 år så ska jag följa med henne in o fettsuga henne om jag så ska ruinera mej på kuppen !

Fett är viktigt för att kroppen ska fungera, bantning eller inte. Och speciellt på ett barn som växer. Hon måste äta fett. Men rätt sorts fett, med rätt sammansättning. Inte fett som i smör på smörgåsen (mättat fett). Utan nötter, avocado, fisk (fleromättat fett). T.ex. Sedan är även de fetterna kalorier som ska förbrännas, så man ska absolut inte ersätta lördagsgodiset med jättemycket nötter. Men skillnaden mellan mättat fett och fleromättat fett är att det senare även är bra för kroppen. Mättat fett är nästan enbart av ondo.

Husmanskost i ordets betydelse är dock inte en fettsnål kost, det innehåller ofta smör, och dessutom mycket spannmål. Men sedan blir det ju vad man gör det till.

Jag förstår mycket väl hur jobbigt ni i familjen måste ha det, eftersom er dotter förmodligen har det svårare än andra överviktiga barn så måste ni ju också kämpa mer, och det är inte lätt när man har en stor familj med fler barn som behöver uppmärksamhet.

Jag får dock uppfattningen av att du inte är speciellt kunnig inom kost och näringslära? Ta det inte som ett angrepp nu, jag kan ju ha fel och då får jag be om ursäkt. Men av dina påståenden om mat och fett så ser det inte ut som att du är så insatt.

För att du ska kunna få ditt barn att gå ner i vikt, med hennes olyckliga arvsanlag, måste du bli din och din dotters egen expert på ämnet. Det är ju jätteviktigt att du är påläst och kan både motivera men även förklara för din dotter.

Jag är expert på ämmnet mat numera och kan min näringslära bra,,visst rätt fett , jag räknar inte fett som finns i frukt o grönt tex som fett ..
Fet =smör o dyl ......

Men är större delen av familjen överviktigs så ligger inte hela problemet BARA hos dotterns fettceller utan då äter även resten av familjen för mycket/fel.

Jag är expert på ämmnet mat numera och kan min näringslära bra,,visst rätt fett , jag räknar inte fett som finns i frukt o grönt tex som fett ..
Fet =smör o dyl ......

Jag fårstår att du kan mycket i och med den sitsen du är i.

Men när du skriver att fett inte är bra för någon som bantar, så undrar jag hur insatt du egentligen är. Jag tror du är ytligt insatt, utefter dina och din dotters egna erfarenheter. Men det jag menar är att du måste bli kunnig.

En fettsugning lär henne inte att äta rätt. Om hon nu blir fettsugen när hon fyllt 18, tror du då verkligen att hon med den åtgärden kommer hålla vikten livet ut?

Jag håller med , det måste vara motiverat men vården tillåter inte det på barn tyvärr .
Den dag hon fyller 18 år så ska jag följa med henne in o fettsuga henne om jag så ska ruinera mej på kuppen !

Inte en gastric by pass-operation heller? För det kanske vore ett alternativ?

Ja jag måste nog prata med hennes kompisar

Tycker du verkligen att det är klokt att prata med hennes kompisar om att de inte får bjuda henne på godis? Då säger du ju att hon inte klarar av att ta ansvar och tacka nej men att hennes kompisar är kloka nog att ta ansvar för detta. Du omyndigförklarar henne inför hennes vänner. Helt vansinnigt tycker jag.

Tycker du verkligen att det är klokt att prata med hennes kompisar om att de inte får bjuda henne på godis? Då säger du ju att hon inte klarar av att ta ansvar och tacka nej men att hennes kompisar är kloka nog att ta ansvar för detta. Du omyndigförklarar henne inför hennes vänner. Helt vansinnigt tycker jag.

I detta läge handlar det om hennes liv ..inte lite mullighet lixom .
men jag ska prova att "hota" med det o se om det hjälper i första hand.

Jag fårstår att du kan mycket i och med den sitsen du är i.

Men när du skriver att fett inte är bra för någon som bantar, så undrar jag hur insatt du egentligen är. Jag tror du är ytligt insatt, utefter dina och din dotters egna erfarenheter. Men det jag menar är att du måste bli kunnig.

En fettsugning lär henne inte att äta rätt. Om hon nu blir fettsugen när hon fyllt 18, tror du då verkligen att hon med den åtgärden kommer hålla vikten livet ut?

Jag har fått direktiv o kokböcker från huddinge sjukhus OCH följt dom till punkt o pricka men hon går ändå upp i vikt tyvärr .
nej det gör det inte men det kan reducera antalet fettceller .
och avlasta hennes kropp.

Men är större delen av familjen överviktigs så ligger inte hela problemet BARA hos dotterns fettceller utan då äter även resten av familjen för mycket/fel.
Ingen annan i familjen är överviktig!
Alla äter rätt , hon äter minst o går ändå upp i vikt :cry:

vid fettsugning är det oerhört viktigt att vara viktstabil efteråt annars fluffar man på sig igen enl min kirurg.

Har ni tjatat, tjatat och tjatat om medicin? Reductil kanske?

Jag lider med dig och din flicka, det är inte lätt när kilona kommer utan att man kan göra något:(

Jag har liknande problem sedan min tid som anorektiker, jag förstörde min ämnesomsättning totalt.

Det som har fungerat för mig är att tillåta mig, dvs man kan inte gå på diet jämt.

Jag gissar att din dotter är beroende av socker, hon har ett sug efter mat och godis som kan liknas vid narkomanens sug efter knark:crazy:

För att få bort detta så är det total avhållsamhet från socker som gäller för så fort hon får i sig en gnutta socker så kommer suget efter mer.

Det är ju socker i nästan allt färdigt bröd och i halv fabrikat även i juice är det ofta socker tillsatt i så det är där man får börja.

Börja med att motivera henne, fråga henne vad hennes dröm är och gå efter den, ge henne en annan identitet än den hon har nu.

Gå en kurs i mentalträning med henne så att ni lär er vilka under man faktiskt kan göra bara med viljan.

Jag tror att hela familjen behöver hjälp med att ta er ur den här situationen, att ni kan skapa ett nytt liv ihop, utan saker som tar energi.

Fettsugning och magsäcks reduktion tar ju inte bort orsaken till hennes fetma, det döljer den bara.

Oh fy tusan!!
gulan

Fet =smör o dyl ......

Det här får inte jag att gå ihop :confused::confused:

Du säger dig vara expert på mat/näringslära och i samma mening står det "jag räknar inte fett som finns i frukt o grönt tex som fett"

Kamomilla- som inte riktigt får ihop detta.

Ingen annan i familjen är överviktig!
Alla äter rätt , hon äter minst o går ändå upp i vikt :cry:
Vi äter husmanskost alla i familjen utom en som är vegitarian.
Och det är bara hon som är kraftigt överviktig.
Lite mulliga är tre av oss ,,två är smala o så hon är kraftigt överviktig.

Mullig tolkar jag åtminstone som lite överviktig.
Alltså är det fyra överviktiga och två smala.

Det farligaste fettet sitter i buken och det kommer du inte åt så.
Hon måste få annan hjälp.

Finns det inte läger eller internat som hjälp för överviktiga barn?

De aktiviteter du nämner, promenad och ridning är bra motion för människor med normal ämnesomsättning. Men hon borde väl egentligen testa mera fettbrännande aktiviteter. Spinning, boxning, aerobics. Boxning är ju extremt bra för fettförbränning. Ni kan väl testa någon av dessa du och hon? Helst i kombination med simmning och fortsatta promenader.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 972
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 963
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama