Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är inte det för att de raserna är ganska sjuka?
Ja & nej skulle jag säga. De är inte sjukare i än andra raser skulle jag säga, men vissa sjukdomar vi har är riktigt allvarliga.
Jag tror DCM är den stora boven i det hela hos dobermann och med liten population så blir det väldig kännbart i statistiken när några dör väldigt unga.

Ska dock sägas att av vad har jag hör så verkar trenden ha vänt, vet mååånga gamla hundar (dvs 10 och uppåt) som är friska och krya. Jag hade gärna sett nyare statistik än den Agria statistik som brukar användas som börjar bli ganska gammal.

Jo givetvis. Men hur har det kommit sig att arbetsavlade raser har blivit så sjuka att de dör i förtid?
Det är ju en avelsfråga.
Man mörkade DCM ordentligt förr. Vissa gör det fortfarande men det är en liten del vad jag vet. Kryllar av kända hanar som blivit förgiftade etc som offentlig dödsorsak - det är bara det att deras avkommor har dött som flugor..

Fy vad vidrigt :(
Ja verkligen :(

Och det är inget lätt avelsarbete för de seriösa - de dnatest som finns är inte säkra än (finns antagligen fler gener som man behöver testa för) och vissa hundar får dcm i hög ålder. Svårt att vara säker att man avlar dcmfritt då.
Enligt forskare på SLU ska vi inte heller stryka hundar med kullsyskon med dcm ur avel - då vi inte vet hur det nedärvs och vi dessutom riskerar att minimera avelsbasen..

Borde man inte som valpköpare till en EPI hund kunna anmäla sin uppfödare [till SKK, länsstyrelsen etc] när sin hund också fått det. Om man då gör efterforskningar [till anmälan] om att x antal individer i hundens familj också har EPI så är det väl ett underlag nog för ... well... att någon görs åt det.... Typ stämma uppfödaren för att medvetet avla fram sjuka hundar trots att de känner till att det finns i hundens släkt.

Inte helt relaterat till oseriös avel men på något sätt har det genom avel blivit såhär.
Jo, jag såg en länk på fb till nått Agria tagit fram. De tio hundraserna som levde längst resp kortast.
Men på kortastlistan fanns Boxer och Dobermann. Två bruksraser. Varför har det blivit så? :(
Två raser som är gjorda för arbete. Boxer var också den ras som stod för mest andel veterinärbesök.

Blev glad iaf över att få se att mitt lilla Dvärgskägg fanns med på den positiva listan.

Det blir så för att varje gång boxerintresserade/boxerägare påpekar detta kommer det uppfödare med sina pekfingrar och menar att "rasen är inte sjukare än andra". :down:

Det kan ju även diskuteras huruvida boxern verkligen är en bruksras numera. Det finns en hel del boxeruppfödare men de som uttalat föder upp för bruks kan jag räkna på ena handen (de jag känner till). Tyvärr är den andra delen uppfödare betydligt mer aktiva på diverse forum och därför syns de och hörs de mer. Man får en bild av boxern som vilken "aktiv sällskapshund" som gärna får vänstervarvas.

Senast ändrad av en moderator:
Ja & nej skulle jag säga. De är inte sjukare i än andra raser skulle jag säga, men vissa sjukdomar vi har är riktigt allvarliga.
Jag tror DCM är den stora boven i det hela hos dobermann och med liten population så blir det väldig kännbart i statistiken när några dör väldigt unga.

Ska dock sägas att av vad har jag hör så verkar trenden ha vänt, vet mååånga gamla hundar (dvs 10 och uppåt) som är friska och krya. Jag hade gärna sett nyare statistik än den Agria statistik som brukar användas som börjar bli ganska gammal.
Dobermann fanns dock med bland de 10 raser som besökte veterinär mest. Över lag stämde den listan ganska bra mot de som var kortlivade. Flatten fanns med på besökslistan men inte på kort livslängd så lite skillde det men över lag var det samma raser.

Borde man inte som valpköpare till en EPI hund kunna anmäla sin uppfödare [till SKK, länsstyrelsen etc] när sin hund också fått det. Om man då gör efterforskningar [till anmälan] om att x antal individer i hundens familj också har EPI så är det väl ett underlag nog för ... well... att någon görs åt det.... Typ stämma uppfödaren för att medvetet avla fram sjuka hundar trots att de känner till att det finns i hundens släkt.

Det svåra ligger nog i att bevisa att det är medvetet.
Just denna uppfödaren har blivit anmäld till SKK av valpköpare för en annan sjukdom, men det blev inga åtgärder :(

Det blir så för att varje gång boxerintresserade/boxerägare påpekar detta kommer det uppfödare med sina pekfingrar och menar att "rasen är inte sjukare än andra". :down:

Det kan ju även diskuteras huruvida boxern verkligen är en bruksras numera. Det finns en hel del boxeruppfödare men de som uttalat föder upp för bruks kan jag räkna på ena handen (de jag känner till). Tyvärr är den andra delen uppfödare betydligt mer aktiva på diverse forum och därför syns de och hörs de mer. Man får en bild av boxern som vilken "aktiv sällskapshund" som gärna får vänstervarvas.

Det är så synd. Boxer har varit min drömhund sen jag var barn. Jag skulle ha skaffat en för 20 år sen när jag var "stor nog" och rasen kanske var "okej nog".
Nu känns det som att det är för sent.

Jag har faktiskt varit med på ett par test och träningar med boxer ägd av en polis. Den lär ha varit i tjänst. Tyvärr gick det med den som med många andra, men vilken hund :love:

Det svåra ligger nog i att bevisa att det är medvetet.
Just denna uppfödaren har blivit anmäld till SKK av valpköpare för en annan sjukdom, men det blev inga åtgärder :(
Skulle dra till med en stämning. I alla fall om jag (hade råd) och visste att uppfödaren gjorde fel systematiskt även om bevisningen inte var helt uppenbar. Vad säger rasklubben, är den med där?

Det är så synd. Boxer har varit min drömhund sen jag var barn. Jag skulle ha skaffat en för 20 år sen när jag var "stor nog" och rasen kanske var "okej nog".

Jag har faktiskt varit med på ett par test och träningar med boxer ägd av en polis. Den lär ha varit i tjänst. Tyvärr gick det med den som med många andra, men vilken hund :love:

Boxer är min favorit bland hundraserna pga de hundar min hästmentor hade när jag var ung tonåring. Dock skulle jag aldrig skaffa en om jag mot förmodan fick för mig att ha hund just pga hälsan :(

En bra boxer är en fröjd att se! :love:
Usch, nu tjuter jag. Jävla skitavel och skitsjukdomar som ställer till det så dant med en hel ras. :cry: :rage:

Vi vågar inte skaffa en till, hur mycket vi än skulle vilja. Risken för cancer, epulider, allergier etc etc är alldeles för stor. Även mentaliteten är ju sisådär på flera håll.

Typ alla boxrar jag träffat har utåtfallande underögonlock och väldigt irriterade och rinniga ögon. Det tycker jag är så sorgligt att se, tänk att konstant ha svidande ögon :(

Dobermann fanns dock med bland de 10 raser som besökte veterinär mest. Över lag stämde den listan ganska bra mot de som var kortlivade. Flatten fanns med på besökslistan men inte på kort livslängd så lite skillde det men över lag var det samma raser.
Att dobbis toppar listan av besök förvånar mig inte,dock inte pga sjukdom utan pga skador,flänger man runt så skadas man.

Skulle dra till med en stämning. I alla fall om jag (hade råd) och visste att uppfödaren gjorde fel systematiskt även om bevisningen inte var helt uppenbar. Vad säger rasklubben, är den med där?

De är med i rasklubben. Jag vet inte hur långt ägaren valde att gå. Det är tuft att stå upp mot stora, omtyckta uppfödare om man är aktiv inom samma ras och sport. Många tiger nog för att inte frysas ut och handlar nästa vovve någon annan stans.

De är med i rasklubben. Jag vet inte hur långt ägaren valde att gå. Det är tuft att stå upp mot stora, omtyckta uppfödare om man är aktiv inom samma ras och sport. Många tiger nog för att inte frysas ut och handlar nästa vovve någon annan stans.
Mjo precis, men tänker att någon måste våga vara martyren (som andra kanske sluter upp bakom om någon tar steget att våga stå upp mot besten).

Min exemplifiering på oseriös kennel har gått med i rasklubben igen för att en av deras hundar är en av de mest vinstrikaste just nu vilket bara står på sidan om de är medlemmar. Även om de nyligen skeppat iväg genetiskt sjuk hund för parning med frisk utomlands, vilket ger 100% anlagsbärare :grin:. Allt medan resten av rasens uppfödare nästan inte ens har några anlagsbärare kvar efter år av slit för att avla bort den sjuka genen. Får man fatt i en sjuk hund är det inte värre än livstidsmedicinering men det är ändå något man ju vill slippa noja över. :cool:

DCM ger ju ganska många besök hos vet med. Hur räknade man besök btw? Bara rena skador eller annat med?
Vi har ju även förhöjd risk för tex magomvridning som de oftast överlever men det ökar ju frekvensen hos vet med som exempel.
Sen vet jag många dobermanns som får besöka vet pga skador de åtdragit sig när de springer/hoppar först och tänker sen..
Ett gäng har nog dött när de rymt/dragit på vilt och sen blivit påkörda/försvunnit. Inte helt ovanligt tyvärr.

Jag förnekar alltså inte sjukdomarna inom dobermann - men "förutom" dcm tycker jag inte de är sjukare än de flesta andra raser.

DCM ger ju ganska många besök hos vet med. Hur räknade man besök btw? Bara rena skador eller annat med?
Vi har ju även förhöjd risk för tex magomvridning som de oftast överlever men det ökar ju frekvensen hos vet med som exempel.
Sen vet jag många dobermanns som får besöka vet pga skador de åtdragit sig när de springer/hoppar först och tänker sen..
Ett gäng har nog dött när de rymt/dragit på vilt och sen blivit påkörda/försvunnit. Inte helt ovanligt tyvärr.

Jag förnekar alltså inte sjukdomarna inom dobermann - men "förutom" dcm tycker jag inte de är sjukare än de flesta andra raser.

Det stod bara att dessa raser var de tio med högst andel veterinärbesök. Så det kan nog finnas utrymme för en rad olika parametrar och tolkningar.
Minst andel vetbesök var en rad olika jaktspetsar, nån stövare och nån liten sällskapras. Jakthundar lever ju ofta ett ganska hårt ochnriskfyllt liv. Så nog tror jag att någon stanns spelar valen av avel in. Tyvärr tror jag showavel är en orsak. Jag tror också att jägare faktiskt är mer selektiva i sin avel. Dåliga jakthundar/krassliga kommer nog sällan till avel. De tas nog tom bort i många fall.

Inte helt relaterat till oseriös avel men på något sätt har det genom avel blivit såhär.
Jo, jag såg en länk på fb till nått Agria tagit fram. De tio hundraserna som levde längst resp kortast.
Men på kortastlistan fanns Boxer och Dobermann. Två bruksraser. Varför har det blivit så? :(
Två raser som är gjorda för arbete. Boxer var också den ras som stod för mest andel veterinärbesök.

Var detta dock inte den undersökning som publicerades 2007? Den dök upp i en boxergrupp på Facebook nyligen, men den är ju inte helt färsk. Tror väl kanske inte att det ändrats jättemycket sedan dess, men av de boxrar jag umgås med har jag intrycket att de har blivit friskare. Cancern är ett problem, ja, men knappast något man kan lasta uppfödare idag för. Debutåldern är för sen i de flesta fall för att man ska kunna avla efteråt. Resterande problem upplever jag att de bra uppfödarna har tagit tag i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 645
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar