Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det får man som sagt inte och nu är väl inte jag så insatt i just exocrine pancreatic insufficiency och vilken arvsgång det har, men att avla på hundar med dylikt är knappast förenligt med de djurskyddslagar vi har, vilket de ju inte heller gör eftersom tiken i fråga är avlivad.
"Problemet" med sådant här är ju att om avkommorna efter den hunden är friska, så finns ju inget hinder enligt lag/skk som förbjuder avel, även om där nog finns rekommendationer.

Inte ens om man vet att hunden nedärver? Det finns iaf minst en avkomma som har sjukdomen. Så med andra ord är det bara att para anlagsbärare unga, innan sjukdomarna bryter ut och sen avliva dem och fortsätta på avkomman? :mad:

Fast dom tog ju i så dom sprack ,var otrevlig,drog alla över en kam trots vet intyg mm
Och just därför bör man inte gå på de uppfödare som länsstyrelsen Skåne siktade på, men man bör också lyfta fram att de företeelser som de ville ta itu med är riktiga problem som hundvänner/uppfödare etc bör ta itu med oavsett om myndigheterna agerar eller inte - för hundarnas och sin egen skull

Inte ens om man vet att hunden nedärver? Det finns iaf minst en avkomma som har sjukdomen. Så med andra ord är det bara att para anlagsbärare unga, innan sjukdomarna bryter ut och sen avliva dem och fortsätta på avkomman? :mad:
Inte med det regelverk som finns idag. Tyvärr, så ja oseriösa kan föda upp valpar på friska anlagsbärare.

Man skulle väl kunna tänka sig att meddela rasklubben/skk om det hela och ifrågasätta avel på sådana hundar, men om det ger något är ovisst.

Synd man inte kan få domare avstängda när de premierar defekter och inte dömer efter rasstandarden. :down:

Verkligen. Och synd att man inte kan se VARFÖR hundar fått Disqualified på utställning. När en fransk bulldogg har fått det fyra gånger på sex utställningar börjar man ju undra. Det är i vart fall inget så uppenbart fel som fel färg eller avsaknad av svans och vid de andra två tillfällena har den fått Good respektive Very Good.
Å andra sidan är bör man nog undra mer över varför hunden fått inte mindre än fyra kullar.

Samt @Gnist

Jordbruksverkets föreskrifter säger att avel är förbjuden om "parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman" vilket det nog känns som det aktuella fallet går under beroende på hur man tolkar... Har mamman EPI ökar ju risken för att avkommorna ska bära på anlag för det, vilket i sin tur ökar risken för defekter hos deras avkommor.

Det lär dock vara omöjligt för länsstyrelsen att agera på en anmälan med så vag grund. Det avlas ju hej vilt på t.ex. rädda collies, det är inte heller tillåtet men svårt att göra något åt iom att det ska kunna bevisas på ett sätt som håller :(

Samt @Gnist

Jordbruksverkets föreskrifter säger att avel är förbjuden om "parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman" vilket det nog känns som det aktuella fallet går under beroende på hur man tolkar... Har mamman EPI ökar ju risken för att avkommorna ska bära på anlag för det, vilket i sin tur ökar risken för defekter hos deras avkommor.

Det lär dock vara omöjligt för länsstyrelsen att agera på en anmälan med så vag grund. Det avlas ju hej vilt på t.ex. rädda collies, det är inte heller tillåtet men svårt att göra något åt iom att det ska kunna bevisas på ett sätt som håller :(
Fast teoretiskt borde det ju hålla för en anmälan, EPI är ju något som borde finnas journalfört? Finns det ingen anmälningsplikt? :confused:

Samt @Gnist

Nä, det går ju inte att bevisa att hon hade sjukdomen trots att det finns både halvsyskon och avkommor med den :(

Fast teoretiskt borde det ju hålla för en anmälan, EPI är ju något som borde finnas journalfört? Finns det ingen anmälningsplikt? :confused:

Jag menar mest att om man tolkar föreskrifterna annorlunda så skulle man kunna hävda att parningen inte ökar risken för sjukdom iom att den ökade risken hänger på att hunden som faktiskt använts i avel bär på anlaget, vilket vi inte vet.

Jag håller inte med om den tolkningen men tänker att det nog blir lite vagt? Anmäla kan man ju dock alltid göra ändå! Det kan ju få djurägaren att tänka till om inte annat. Eller så är länsstyrelsen hårdare i sin tolkning än vad jag tror och driver det vidare :)

Jag menar mest att om man tolkar föreskrifterna annorlunda så skulle man kunna hävda att parningen inte ökar risken för sjukdom iom att resonemanget hänger på att hunden som faktiskt använts i avel bär på anlaget, vilket vi inte vet.

Jag håller inte med om den tolkningen men tänker att det nog blir lite vagt? Anmäla kan man ju dock alltid göra ändå! Det kan ju få djurägaren att tänka till om inte annat. Eller så är länsstyrelsen hårdare i sin tolkning än vad jag tror och driver det vidare :)
Ja, jag skulle nog vilja tolka det som att hunden har anlaget tills motsatsen är bevisad. Fast det är ju jag det. :D Går det att gentesta? :idea:

Ja, jag skulle nog vilja tolka det som att hunden har anlaget tills motsatsen är bevisad. Fast det är ju jag det. :D Går det att gentesta? :idea:

Nej, tyvärr inte :down:. När jag läste om sjukdomen i skolan för typ två år sedan visste man inte ens den exakta genetiska bakgrunden, bara att den är ärftlig på något sätt. Har ingen koll på om man kommit längre nu men har iaf inte hört om något test...

Nej, tyvärr inte :down:. När jag läste om sjukdomen i skolan för typ två år sedan visste man inte ens den exakta genetiska bakgrunden, bara att den är ärftlig på något sätt. Har ingen koll på om man kommit längre nu men har iaf inte hört om något test...
Vad jag har förstått så vet man ännu inte mycket om ärftligheten men det verkar i större grad följa tiklinjen och bryta ut där. Jag har försökt få information om EPI, man vill ju givetvis kunna undvika det i sina linjer...men det är magert. Mycket gissningar som fett foder mm men inga fakta.

Jaha, då var det dags för en Blocketannons igen då:meh:
"Nu kan du tinga en helt bedårande Malinois valp.
6 underbara tikar med olika färgtoner finns att ha som din allra bästa vän.
Uppfödda i hemmet, med massor med kärlek och lek.
Leveransklara i Mars,.
De är då avmaskade, vaccinerade och veterinär besiktigade.
Bägge föräldrarna finns i hemmet.
Föräldrarna har Stamtavlor, men valparna kommer att säljas utan stamtavla och inte registreras i SKK, då jag vill att de kommer till dig som vill ha en bästis och inte för att tävla.
Denna hundras kräver en förare/familj som vet att det är mycket aktivitet som gäller.
Mycket motion och kärlek och lek blir det i din vardag.
Dessa tjejer har oerhört stor vaktinstinkt och fastän de är små gremlins just nu, så visar de redan mycket vakt.
Pris: 8000 kr
Tingavgift är ; 2500kr och återfås inte vid ånger.
Endast telefonsamtal gäller."
:banghead::wtf:

Jaha, då var det dags för en Blocketannons igen då:meh:
"Nu kan du tinga en helt bedårande Malinois valp.
6 underbara tikar med olika färgtoner finns att ha som din allra bästa vän.
Uppfödda i hemmet, med massor med kärlek och lek.
Leveransklara i Mars,.
De är då avmaskade, vaccinerade och veterinär besiktigade.
Bägge föräldrarna finns i hemmet.
Föräldrarna har Stamtavlor, men valparna kommer att säljas utan stamtavla och inte registreras i SKK, då jag vill att de kommer till dig som vill ha en bästis och inte för att tävla.
Denna hundras kräver en förare/familj som vet att det är mycket aktivitet som gäller.
Mycket motion och kärlek och lek blir det i din vardag.
Dessa tjejer har oerhört stor vaktinstinkt och fastän de är små gremlins just nu, så visar de redan mycket vakt.
Pris: 8000 kr
Tingavgift är ; 2500kr och återfås inte vid ånger.
Endast telefonsamtal gäller."
:banghead::wtf:

Ja för de som tävlar älskar ju inte sina hundar lika mycket som andra :grin:

Lite seriös avel i denna tråd;

Min rasklubb har gått ut med ett brev till alla utställningsdomare, med lite påpekanden och förtydliganden om rasen. Ett trevligt och informativt brev, där det även skickats med det fina raskompendium som finns framtaget från rasklubben för hur en aussie kan och ska se ut och vilken exteriör som är önskvärd för en bruks/vallhund.

Ett steg i rätt riktning för att försöka få bort de allra värsta extremerna i utställningsringen :up: !

Kan man hitta det brevet någonstans? Och Raskomendiumet? :)

Verkligen. Och synd att man inte kan se VARFÖR hundar fått Disqualified på utställning.

Det är ju helt sjukt. Alla resultat borde registreras oavsett orsak.

Exakt sånt här öppnar upp dörrarna ..att kunna försöka på alla sätt och andra håll tills det går hem hos någon :crazy:
Allt på bekostnad på hundarnas hälsa, men alla ser det inte så utan det är viktigast att tala om att MIN hund minsann är den bästa men inte varför.

Alla resultat registreras ju, däremot registreras ju inte de individuella kritikerna på skk. En del rasklubbar publicerar dock kritiken också på sina egna utställningar.

Jo och i frågan om oseriös avel och hälsoaspekter kanske man borde fundera på
hur viktigt sånt kan vara, varför en hund har fått ett specifikt resultat och varför. Om en hund blir diskad kanske det är rätt viktigt varför i synnerhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 642
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30