Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om feta hundar är dansk-svenska gårdshund en annan ras jag tycker är tråkig att se på utställning, jag har nog inte sett en enda en som inte är fet. Himla synd eftersom det verkar vara en lätt och smidig ras om man låter bli att övergöda dem :idea: (har dock sett många DSG ute "på gatan" som är i normalvikt så det verkar vara ett rent utställningsfenomen).

Lite sent på bollen. Men det där varierar väldigt mycket på vem som dömer :) jag ställer till exempel bara för domare som inte vill ha höga korvar (det finns de domare som vill ha höga DSG som är feta men tack gode gud har jag bara blivit utsatt för en)

DSC_1294_zpsrcm6av7v.jpg

Här har du min, som får väldigt fin kritik på utställning :) kan känna alla revben utan problem och har midja.

Precis:cautious:
Nu vet jag ju visserligen inte hur föräldrarna är, men att ge sig på att köpa en malle och tro att det ska vara en trevlig hund, bara den får motion, lek (ser timtal av bollkastande framför mig:nailbiting:) och kärlek... :up::grin:

En sådan känner jag till. En tjej i tonåren som går hundgymnasium. Familjen har aldrig haft hund innan, och tjejen vill satsa så de köper en Malle. De har nu en 12-månaders hane som är så uppe i stressnivå att han ofta slår över och hugger.
Tjejen hade haft så mycket roligare med en mer lagom hundras. :(

Lite sent på bollen. Men det där varierar väldigt mycket på vem som dömer :) jag ställer till exempel bara för domare som inte vill ha höga korvar (det finns de domare som vill ha höga DSG som är feta men tack gode gud har jag bara blivit utsatt för en)

DSC_1294_zpsrcm6av7v.jpg

Här har du min, som får väldigt fin kritik på utställning :) kan känna alla revben utan problem och har midja.
Så söt.

En sådan känner jag till. En tjej i tonåren som går hundgymnasium. Familjen har aldrig haft hund innan, och tjejen vill satsa så de köper en Malle. De har nu en 12-månaders hane som är så uppe i stressnivå att han ofta slår över och hugger.

Är det för att hon inte tränar tillräckligt med den eller är det för att den är medfött stressad?

Jag menar, jag har aldrig förstått varför man prompt ska börja med en "lagom" hund och arbeta sig uppåt. Jag hade dött av tristess om jag behövt köpa något lugnare än en dobbis som första hund, när det inte är det jag vill ha. (Det var mååånga som sa att man inte borde köpa dobermann som första hund utan att jag skulle börja med något mer lagom när jag skaffade hund.)
Sen ska man ju veta vad man köper sig oavsett, annars kommer det inte fungera. Köpet kan ju absolut ha varit fel för henne och familjen, men jag tycker inte nödvändigt vis det måste vara pga att de valde fel ras.

Är det för att hon inte tränar tillräckligt med den eller är det för att den är medfött stressad?

Jag menar, jag har aldrig förstått varför man prompt ska börja med en "lagom" hund och arbeta sig uppåt. Jag hade dött av tristess om jag behövt köpa något lugnare än en dobbis som första hund, när det inte är det jag vill ha. (Det var mååånga som sa att man inte borde köpa dobermann som första hund utan att jag skulle börja med något mer lagom när jag skaffade hund.)
Sen ska man ju veta vad man köper sig oavsett, annars kommer det inte fungera. Köpet kan ju absolut ha varit fel för henne och familjen, men jag tycker inte nödvändigt vis det måste vara pga att de valde fel ras.
Nu är väl inte en ras som lätt går upp i varv speciellt lämpad som första hund till en tonåring om hon inte kan få bra handledning genom skolan som lär både tjejen och hunden att varva ner istället. Det låter illa med en hund som tillåts komma så högt i stress att det slår över, den har ju inte ens hunnit in i spökåldern än. Vad är det för stolpskott på skolan som inte ser att hon behöver hjälp? :confused:

DSC_1294_zpsrcm6av7v.jpg

Vilket fint exemplar! :) Jag håller helt med om korvarna på utställning. Tror jag har fått kommentaren "för smäcker/elegant/vacker" på min alla gånger...så jäkla trist när en annan tycker att hon varit kanonfin i kroppen...

Här är min som unghund och som vuxen efter en valpkull. Omusklad på de sista bilderna men iaf inte tjock.
219341_530394656986217_66877484_o.jpg

12801275_1364966436862364_8858365027335681898_n.jpg

12043048_1364966403529034_5302155856096554991_n.jpg

Kanske inte hör ihop med oseriös avel som sådan men såg ett inlägg på facebook idag om en tjej som köpt en blandras (fick uppfattningen att det handlade om en bully-ras). Innan köp hade de fått träffa föräldrarna i hemmet men dessa hade varit kopplade och väldigt stressade, enligt TS. När de hämtade valpen hade den skrikit/tjutit rakt ut typ en timme av färden hem. Sen hade den fortsatt skrika rakt ut till och från under ett år(!!) innan de slutligen lämnade tillbaka den till uppfödaren, som sedemera avlivade den p.g.a EP-anfall. Under det här året ska inga veterinärundersökningar rörande beteendet ha gjorts.
Må väl vara hänt att valpen skriker på vägen hem i bilen, men i ett helt år?? Herre min gud alltså...

Verkligen. Och synd att man inte kan se VARFÖR hundar fått Disqualified på utställning. När en fransk bulldogg har fått det fyra gånger på sex utställningar börjar man ju undra. Det är i vart fall inget så uppenbart fel som fel färg eller avsaknad av svans och vid de andra två tillfällena har den fått Good respektive Very Good.
Å andra sidan är bör man nog undra mer över varför hunden fått inte mindre än fyra kullar.

Och nu har jag fått höra att det är just den hunden som avelskommitténs diskussion gäller. :wtf:

Avelskom. SKK sista protokollet
SKK/AK nr 5-2016
2016-11-24 § 122 - § 151

§ 132 Hund med andningsproblem i avel...
AK har informerats om att en fransk bulldogg som, på hundutställning, erhållit ”disqualified på grund av andning” har använts i avel efter att utställningsresultatet har registrerats. Hunden har av flera exteriördomare fått kritik för påverkad andning.

Otroligt vanligt att många hundintresserade ungdomar väljer lite fel ras och köper "första bästa" utan att ta reda på vad för ras som kan passa ens önskemål osv osv osv. Staffe/amstaffblandisar med en krokig historia bakom sig var väldigt vanligt på skolan jag gick på, det kunde vara lite kaos mellan hundarna ibland. :angel:
En elev hade en hund som verkligen hatade andra hundar och hade bitit hål på flera hundar, den hunden tog dom 2 kullar på för den är ju sååå trevlig med familjen och är världens bästa hund SAMT dom behövde få in lite pengar. :meh:

Vilket fint exemplar! :) Jag håller helt med om korvarna på utställning. Tror jag har fått kommentaren "för smäcker/elegant/vacker" på min alla gånger...så jäkla trist när en annan tycker att hon varit kanonfin i kroppen...

Här är min som unghund och som vuxen efter en valpkull. Omusklad på de sista bilderna men iaf inte tjock.
219341_530394656986217_66877484_o.jpg

12801275_1364966436862364_8858365027335681898_n.jpg

12043048_1364966403529034_5302155856096554991_n.jpg

Så fin, riktigt läcker! Får man fråga från vilken kennel och vad hon heter? :)
Det brukar vi få som kritik också men hon var tunn senast jag ställde henne (i höstas). Hon ska ställas den 19/2 en inofficiell och nu har hon både grovnat och gått upp till en lagom vikt så ska bli spännande att se den kritiken efter som att hon får hur bra kritik som helst på det andra.

Otroligt vanligt att många hundintresserade ungdomar väljer lite fel ras och köper "första bästa" utan att ta reda på vad för ras som kan passa ens önskemål osv osv osv. Staffe/amstaffblandisar med en krokig historia bakom sig var väldigt vanligt på skolan jag gick på, det kunde vara lite kaos mellan hundarna ibland. :angel:
En elev hade en hund som verkligen hatade andra hundar och hade bitit hål på flera hundar, den hunden tog dom 2 kullar på för den är ju sååå trevlig med familjen och är världens bästa hund SAMT dom behövde få in lite pengar. :meh:
Får mig att tänka på den unga tjej som direkt efter avslutad hundgymnasielinje köpte en BC/colliekorsningsvalp som hon ville ha med sig till polishögskolan, men lade ut på annons när den var 12 veckor, eftersom den var så besvärlig att ha med sig ut och jogga med.

Vad sjutton sysslar de med på hundgymnasieutbildningarna?

Får mig att tänka på den unga tjej som direkt efter avslutad hundgymnasielinje köpte en BC/colliekorsningsvalp som hon ville ha med sig till polishögskolan, men lade ut på annons när den var 12 veckor, eftersom den var så besvärlig att ha med sig ut och jogga med.

Vad sjutton sysslar de med på hundgymnasieutbildningarna?
Jadu bra fråga, det finns guldkorn som är riktigt duktiga ungdomar som verkligen satsar och är intresserade och läser på en hel del inom hunderiet, men dom dras ju ned i skiten lite tyvärr.
Jag försöker värva dessa ungdomar till vår klubbs ungdomsgrupp där dom får träffa lite mer liksinnande människor. :D

Inte helt relaterat till oseriös avel men på något sätt har det genom avel blivit såhär.
Jo, jag såg en länk på fb till nått Agria tagit fram. De tio hundraserna som levde längst resp kortast.
Men på kortastlistan fanns Boxer och Dobermann. Två bruksraser. Varför har det blivit så? :(
Två raser som är gjorda för arbete. Boxer var också den ras som stod för mest andel veterinärbesök.

Blev glad iaf över att få se att mitt lilla Dvärgskägg fanns med på den positiva listan.

Inte helt relaterat till oseriös avel men på något sätt har det genom avel blivit såhär.
Jo, jag såg en länk på fb till nått Agria tagit fram. De tio hundraserna som levde längst resp kortast.
Men på kortastlistan fanns Boxer och Dobermann. Två bruksraser. Varför har det blivit så? :(
Två raser som är gjorda för arbete.

Blev glad iaf över att få se att mitt lilla Dvärgskägg fanns med på den positiva listan.

Är inte det för att de raserna är ganska sjuka?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 645
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar